Ovo će biti obaveza samo za nove modele koji će biti predstavljeni ove godine, ne i za modele koji su od ranije na tržištu. Oni će sisteme morati da uvedu prilikom narednog redizajna ili predstavljanja novog modela.
Reč je o sistemu Intelligent Speed Assistance (ISA) koji prati brzinu u automobilima. Novoregistrovani automobili moraju biti opremljeni ISA-om. Ukratko, sistem koristi zvučne ili vizuelne signale kako bi upozorio vozače kada se prekorači ograničenje brzine. Sistem takođe može izvršiti automatsko lagano otpuštanje gasa, pri čemu papučica gasa daje lagani otpor prilikom pritiska ili vibrira, u odgovarajućim situacijama u vožnji.
Novi propisi predviđaju i dodatne obavezne sisteme pomoći, poput crne kutije koja bi trebalo da pruži podatke u slučaju nesreće i pripreme za tzv. alcolock. To bi trebalo da omogući naknadnu ugradnju imobilizatora osetljivih na alkohol.
ISA ne ograničava brzinu i ne koči aktivno automobil. Vozači su i dalje ti koji su odgovorni i upravljaju automobilom. Važno je naglasiti da se ISA ne može trajno isključiti. Može se deaktivirati svaki put kada se vozilo ponovo pokrene. Međutim, čim ponovo upalite automobil, ona je upaljena.
Obavezni sistemi u novim automobilima
Od 7. jula 2024. dodatni sistemi pomoći biće obavezni za novoregistrovanim vozilima:
Blackbox (crna kutija): I automobili dobijaju snimač podataka o nesrećama ili snimač podataka o događajima (EDR). Kontinuirano beleži informacije o brzini, kočenju ili aktiviranju vazdušnog jastuka, ali ih redovno i briše. Samo u slučaju nesreće podaci se skladište nekoliko sekundi pre i nakon sudara kako bi se što bolje rekonstruisao tok nesreće. Podaci o nesrećama čuvaju se lokalno u vozilu u zatvorenom sistemu. Budući da je crna kutija obavezna za sva novorazvijena vozila od prošlog jula, već danas je ugrađena u brojne nove automobile.
Pomoć pri kočenju u nuždi: Ovo se odnosi na automatski operativni sistem koji samostalno može da prepozna opasne situacije i zatim automatski zakoči vozilo kako bi se izbegle ili ublažile nesreće.
Svetlo za automatsko kočenje u nuždi: Kako bi odgovaralo pomoćniku za kočenje u nuždi, mora postojati i svetlo kočenja u nuždi na zadnjem delu vozila koje pokazuje da je započelo snažno kočenje.
Upozorenje na umor: Ovaj sistem je namenjen za praćenje budnosti vozača i izdavanje upozorenja. To može biti, na primer, akustična ili vizuelna poruka koja od vas traži da napravite pauzu od vožnje.
Asistent za vožnju unazad: Kako bi se osiguralo da ne dođe do nezgoda pri vožnji u rikverc, takođe su potrebni pomoćnici koji detektuju osobe ili predmete iza vozila.
Upozorenje o napuštanju trake (lane assist): Sistem podrške koji detektuje ako automobil prelazi u drugu traku i pomaže vozaču da ostane u svojoj traci.
Alcolock u pripremi: Novi interfejs za imobilizatore osetljive na alkohol, takozvane "alcolocks", takođe postaje obavezan. U budućnosti će imobilizatori jednostavno morati da se naknadno ugrade.
Komentari 9
Rajko
Кози Пауел
Шта раде на Западу, нека им је срећно. А код нас (кукавне нам мајке) би САМО требало да полиција, тужилаштво и судови раде свој посао. Ништа више, .... а ни мање.
Zabrinuti Roditelj
Na moje pitanje o tome šta su vas naučili i kako je izgledao test iz prve pomoći njegovi drugovi i on su se samo nasmejali.
Obuka iz prve pomoći svela se na to da im čovek naplati uslugu, na projektoru izlista prezentaciju i da potom (uz njegovu asistenciju ! ) reše test.
Kada sam momke pitao šta bi uradili da se nađu u saobraćajnoj nezgodi u kojoj im je ozbiljno povređen neko koga vole - samo su me bledo pogledali, bez da sam na njihovim licima da razumeju ozbiljnost mog pitanja.
Ništa bolje nije bilo ni kada sam ih upitao da li su im u u auto školi objasnili šta treba da urade ako im se probuši guma ili im vouilo iz nekog razloga stane na putu.
Zabrinut sam.
O učestalosti pojave gledanja u telefon u toku vožnje koju vidimo svugde oko sebe - da ne govorim: Ljudi kao da su se smakli. Neki od sistema navedenih u tekstu - biće od pomoći bar ovima.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar