Ko bolje vozi, čovek ili računar: Ovo su rezultati najnovijeg istraživanja

Naučnici sa Univerziteta Središnje Floride u Orlandu analizirali su okolnosti preko 37.000 sudara u saobraćaju.
Ko bolje vozi, čovek ili računar: Ovo su rezultati najnovijeg istraživanja
Foto: Pixabay
U 2.100 slučajeva su u nesreći učestvovala vozila s visokim stepenom ili potpunom samostalnošću.
 
Iako neki podaci u nesrećama koje su se dogodile nisu potpuni, dovoljno je elemenata po kojima se nedvosmisleno može utvrditi - računar je bolji za volanom od čoveka, piše Dojče vele.
 
Najčešća predrasuda su saobraćajne nesreće vozila s pešacima. Veruje se da samo čovek za volanom može da nasluti "šta pešak namerava da učini", čak i u njegovoj ludosti i nepažnji, pa će bolje reagovati. Ne, to nije tačno: kad je čovek bio za volanom, 15 odsto sudara bilo je s pešacima, a kod sudara s "vozačem" računarom - tri odsto.
U 20 odsto "ljudskih" sudara potpuno je očito da vozač ne gleda i uopšte ne razmišlja o stanju u saobraćaju, što računaru ne može da se dogodi. Isto tako, u direktnom sučeljavanju - sudar "običnog" s autonomnim vozilom - u čak tri četvrtine slučajeva krivo je bilo vozilo s čovekom za upravljačem.
 
U vožnji auto-putem slobodno se možete pouzdati u računar - pogotovo po magli. Čovek u okolnostima takve smanjene vidljivosti vidi kolovoz najviše petnaestak metara pred prednkom haubom, a senzori računara vide stotinak metara. Tako je s računarom čak sedam puta manje sudara. Kod kiše i drugačijeg ponašanja vozila na putu, na tri sudara s čovekom biće dva sudara s računarom.
Uteha za čoveka
 
Okolnosti u kojima će čovek ipak biti bolji su sudari pri skretanju i u uslovima u kojima senzori automobila još "ne vide" dovoljno jasno - u sumrak i zoru. Stručnjaci procenjuju da "inteligenciju" računara treba još naučiti da se snalazi u tim okolnostima, ali tu je problem: programerima treba više pravih sudara da bi naučili računar.
 
Ipak, analitičarima ovog univerziteta dodatni je problem to što i čovek i računar u današnjim automobilima voze predobro. Statistički, mogućnost sudara je tek na svakih 100.000 pređenih kilometara, tako da se i sudari događaju samo u izuzetnim okolnostima.
 
Računar će pre napraviti kompletnu glupost nego čovek
 
Ljudskim vozačima svakako će se svideti i konstatacija da će računar pre napraviti kompletnu glupost u saobraćaju: blokiraće vozilo hitne pomoći ili nečiji slobodan izlaz na put jer "ne shvata" sve okolnosti dešavanja u saobraćaju.
U San Francisku već postoji i pravi "pokret otpora" autonomnim vozilima. Jedno udruženje biciklista na prednju haubu im stavlja saobraćajni čunj, a s takvom preprekom "pred nosom" kamere računara potpuno poblesave - i automobil neće da se pomeri.
 
Ali zaključak ipak jeste: "Na osnovu rezultata modela procene moguće je zaključiti da su visoko automatski sistemi vožnje zbog svog  prepoznavanja i izbegavanja objekata, preciznog upravljanja i boljeg donošenja odluka u većini scenarija sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi".
  • boger

    30.06.2024 20:47
    ma hajde
    Na mom pametnom automobilu senzori su neupotrebljivi pri malo jačim padavinama. "Zabada" se bez potrebe, čak i ako se neko ispred mene samo prestrojava. O rvanju sa volanom da ne govorim, samo čekam da zabaguje softver. Sreća da te "pomoći' za sada mogu da se isključe...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.