Kada treba odvesti dete logopedu?
Razvoj jezika zavisi od mnogih faktora, koji su nekad van naše kontrole, poput bioloških, anatomskih... Međutim, s obzirom na to da je jezik instrument za komunikaciju sa drugim ljudima, on zavisi i od socijalnih činilaca, koji mahom mogu biti u našoj kontroli.
Roditelji bi trebalo da budu upućeni u to koje su norme za određeni uzrast i da prate razvoj deteta (one se mogu naći na mnogim internet portalima). Budite upućeni u to gde se vaše dete nalazi u odnosu na svoje vršnjake, da li primećujete razliku (kašnjenje, zaostatak) i ako da, kolika je ta razlika?
Evo nekih od znakova u vezi s govorno-jezičkim razvojem kad je potrebno potražiti stručnu pomoć logopeda:
- Ako dete kasni s fazama gukanja (od 8. do 20. nedelje) i brbljanja (od 6. do 9. meseca).
- Ako se do godinu i po dana ne javljaju prve reči (trebalo bi da se jave između 9. meseca i godinu i po dana).
- Ako dete ne usmerava pažnju na govor ljudi oko sebe, ne podražava zvukove iz svoje okoline, ne razume jednostavne govorne naloge (ne tapše, ne maše, ne pokazuje gde mu je glava, gde su rukice...).
- Treba se obratiti logopedu kad ni sa dve godine mališan nije progovorio, ili ima svega nekoliko reči u rečniku, kad u tom uzrastu govori na nivou pojedinačnih reči i kada nema prostih rečenica (poput "Daj vodu").
Do treće godine jasan govor
Obratite pažnju na razumljivost govora: do treće godine govor bi trebalo da bude razumljiv a da rečnik sadrži barem 500 reči. Dete uzrasta od tri godine ne treba da ima problem s razlikovanjem roda, usvajanjem množine, padeža, obratite pažnju i ako ne koristi prideve, priloge, predloge, veznike, ako nije usvojilo zamenice, pogrešno koristi glagole ili izostavlja pomoćni glagol u složenim glagolskim oblicima. Dete u uzrastu od tri godine treba da razume postavljena pitanja. Obratite pažnju da li dete meša određene suglasnike (poput B i P, ili D i T, J i V, L i J), da li pravilno izgovara glasove (i da li uopšte koristi sve glasove). Važno je da se na vreme počne rad na pravilnoj artikulaciji kako bi glas mogao da se automatizuje. Što duže čekate, veća je verovatnoća da će problem biti manje podložan korekciji.
Problem mora da se prati
U samoj osnovi govora su dve sposobnosti: sposobnost da se govor razume i da se produkuje. Iz tog razloga razumevanje govora i pričanje ne smeju da se odvajaju. Mora se raditi paralelno na obe vrste sposobnosti. Uz to, važno je imati u vidu da je govor u sprezi s razvojem mišljenja i razvojem motorike. Ne može se raditi samo na jednoj karici bez rada na druge dve. Sva tri elementa moraju biti uključena, pa je iz tog razloga odlično da u timu koji radi s detetom budu logoped, psiholog i reedukator psihomotorike.
Ukoliko imate bilo kakve sumnje u vezi sa razvojem govora deteta, posavetujete se s logopedom. On će uraditi neophodne testove i utvrditi njegov logopedski status. Ne treba čekati da problemi budu isuviše očigledni svima u vašoj okolini da biste dete odveli lkod njega. Ne verujte kad vam kažu da ste došli rano. Doći rano za logopeda najčešće znači da ste došli tačno na vreme.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar