Plišane igračke veoma važne u razvoju dece
Plišana igračka je prijatelj, uteha, ali i sredstvo za upoznavanje svijeta.
Igra je neizostavni deo detinjstva, a igračke kojima se deca pritom igraju imaju brojne funkcije: od razvoja motorike, osećanja, opažanja, podsticanja razvoja socijalnih veština, razvoja mašte, empatije, improvizacije, inteligencije, konstruktivnosti.
Posebna veza deteta i plišane igračke
I dok je vrlo važno da se dete igra i didaktičkim igračkama, posebno mesto u životima dece ipak zauzimaju plišane igračke. Njima se dete ne može povrediti, te se neretko izuzetno veže za njih.
Često se može videti kako mala deca razgovaraju s igračkama, ponekad i govore u njihovo ime. Pomažu im da se osećaju sigurnijima. Plišana igračka za dete ima simbolično značenje i treba poštovati odnos koji je izgradilo s tom igračkom, ne pokušavajući je pritom zamijeniti lepšim ili boljim predmetom.
Osim što imaju simbolično značenje, plišane igračke i roditeljima mogu biti svojevrsna pomoć u odgoju. Naime, upravo se uz pomoć detetove najdraže plišane igračke razvijaju jezičke i socijalne veštine. Na primer, kada dete u igri razgovara s medvedićem ili drugom plišanom igračkom, nesvesno podstiče razvoj svojih jezičkih vještina. Komunicira s igračkom, govori i u njeno ime, vodi dijalog i pritom sluša vlastiti glas. Plišana igračka može poslužiti i kao model učenja socijalnih vjština i obaveza.
Plišana igračka predstavlja korak u samostalnost deteta. Ona je često od presudne važnosti prilikom odvajanja od roditelja, bilo da je reč o odlasku u vrtić ili samo na čuvanje kod nekog člana porodice.
Deci ne treba braniti da ove igračke nose sa sobom. Naime, kada uz sebe imaju svog plišanog druga, biće im mnogo lakše. Igračka je tzv. prelazni objekat, s njom se dete povezuje na poseban način, pruža mu utehu i neku vrstu sigurnosti.
Godine 1951. dečji psiholog D.V. Vinikot objasnio je pojam prelaznog objekta i odredio njegovu važnost u razvoju deteta. On je smatrao kako takvi predmeti pomažu detetu da se osamostali i pomoću njega da se odvoji od majke te upozna svet oko sebe.
Iako su neki roditelji zabrinuti zbog opsednutosti dece određenim predmetima i u nekom trenutku žele taj predmet oduzeti detetu, psiholozi savetuju da se to ne čini. Ukoliko je taj objekat odbačen, kritikovan ili oduzet na bilo koji način, kasnije u životu može doći do problema vezivanja.
Istraživanje sprovedeno na Univerzitetu u Amsterdamu pokazalo je da čak dodirivanje plišane igračke ima puno dobrih uticaja na zdravlje, ali i smanjuje anksioznost.
Komentari 3
Jelena
Jelena
Godine
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar