Cene putarina u regionu: Jedan prolazak kroz Srbiju kao vinjeta za tri meseca

Naplata putarina u Srbiji vrši se po ustaljenom modelu na naplatnim rampama, a taj sistem funkcioniše već godinama. Naznaka za uvođenje vinjeta još nema.
Cene putarina u regionu: Jedan prolazak kroz Srbiju kao vinjeta za tri meseca
Foto: 021.rs
Tema u vezi sa vinjetama pokrene se svaki put kad poskupi putarina, a onda se i nametne pitanje zašto Srbija ne uvede vinjete, odnosno sistem naplate korišćenja autoputeva sa vremenskim ograničenjem. Ovakav sistem postoji u većini zemalja u okruženju i ispostavilo se kao najjftiniji za vozače, piše portal Bizlife.rs.
Trenutnim sistemom naplate putarine korisnik autoputa plaća putarinu za pređeni broj kilometara (zatvoreni sistem naplate putarine). Ovakav sistem primenjuje se još u 12 evropskih zemalja: Italiji, Španiji, Portugaliji, Francuskoj, Severnoj Makedoniji, BiH, Grčkoj, Hrvatskoj, Turskoj, Norveškoj, Irskoj i Poljskoj.
Kao prednost vinjeta nad drugim sistemima naplate putarine često se navodi vožnja autoputevima bez zaustavljanja.
 
Koliko su vinjete jeftinija, ali i lakša opcija za vozače govori i primer Bugarske, u kojoj one postoje već duži niz godina. Ukoliko prolazite kroz Bugarsku vinjetu za sedam dana ćete platiti osam evra, mesečna je 15 evra, dok je tromesečna 28 evra.
 
Poređenja radi, ukoliko od Subotice idete autoputem do Preševa platićete putarinu u iznosu od 2.120 dinara za jednu vožnju.
 
I zemlje regiona bez vinjeta
 
Većina zemalja regiona takođe se nisu odlučile da uvedu vinjete, pa se tako u Hrvatskoj, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji putarina naplaćuje na naplatnim rampama.
 
U Makedoniji postoje tri naplatne rampe Skoplje, Veles i Gradsko. Na prvoj deonici autoputa za njegovo korišćenje plaćate 60 denara ili 1,5 evra. Ukoliko nemate denare platićete više. Na drugoj naplatnoj rampi kroz Severnu Makedoniju putarina iznosi dva evra. Na trećoj naplatoj rampi putarina do granice sa Grčkom koštaće vas još 1,5 evra. Ukupno vam treba za sve tri rampe 200 denara, ali ako želite da platite u evropskoj valuti to je pet evra.
 
Putarina u Grčkoj
 
Čim preko prelaza Evzoni uđete u Grčku na oko 500 metara od granice naići ćete na prvu naplatnu rampu u Grčkoj na kojoj putarina za motorna vozila iznosi 1,80 evra (jedan pravac). Na naplatnoj rampi kod obilaznice u Solunu (opština Oreokastro), cena putarine za automobile iznosi 0,50 evra, za motocikle 0,30 evra.
 
Putarinu kod Asprovalte vozači sada plaćaju 0,60 evra za motocikle, 0,90 evra za automobile i 2,30-3,20 evra za velika vozila, piše Grčka info.
 
Naplata putarine od Soluna do Halkidikija ne postoji. Od Soluna do Atine udaljenost je 499 kilometara i put automobilom traje oko pet sati. Od Soluna do Atine postoji 11 naplatnih rampi, a ukupna putarina iznosi 31,35 evra.
 
Putarina u Hrvatskoj
 
Većina autoputeva ima zatvoreni sistem naplate, što znači da prilikom ulaska na autoput dobijate naplatu putarine, a na izlasku plaćate na naplatnoj stanici. Putarinu ćete platiti različito, u zavisnosti od toga kojim delom autoputa se vozite i u koji deo primorja idete.
 
U Hrvatskoj postoje četiri uprave autoputa: Hrvatske autoceste - HAC, (Zagreb - Split - Ploče, Bregana - Zagreb, Zagreb - Lipovac, Zagreb - Goričan) Udruženje ARZ (Rijeka - Zagreb, Rupa - Rijeka, Krčki most), BINA (Istra - Učka), AZM (Zagreb - Macelj).
 
U slučaju da ste se uputili za Šibenik potrebno je da odvojite oko 38 evra, za Rijeku oko 28 evra, a za Istru oko 27 evra. Putarina na istarskom autoputu 10 odsto pojeftinjuje van sezone, u periodu od 1. oktobra do 31. maja.
 
Putarina u Crnoj Gori
 
U Crnoj Gori putarine se plaćaju na deonicama autoputa Sitnica - Herceg Novi, a naplaćuje se i deonica Bar - Podgorica.
 
Za tunel Sozina potrebno je da izdvojite 2,5 evra, dok za putnička vozila na delu puta Meljine-Trebinje (BiH) treba da izdvojite tri evra.
 
U slučaju da odlučite da se prevezete trajektom od Kamenara do Lepetana, to će vas koštati 4,5 evra.
  • Banderaš

    23.05.2022 21:03
    Vignjeta
    1984godine je Švajcarski narod izglasao uvođenje vignjete,a 1985 godine je odluka naroda sprovedena u delo i godišnja vigjeta (30Fr) je uvedena kao obavezna na svako vozilo za kalendarsku godinu do 3,5t.
    1985godine je narod izglasao poskupljenje na 40Fr i ta cena se do danas zadržala.Danas postoji još 10dnevna vinjeta(9,60Fr). Kazna za nemanne vinjete je 100Fr+kupovina vinjete.2021 godine je prodato 9 miliona vignjeta i time se slilo 360miliona Fr u kasu,od čega su 1/2 inostrani vozila.Svaka vignjeta ima svoj broj,dostupna je proveri,izbegnuta je bilo kakva manipulacija sa novcem ,kao što je slučaj u Srbiji gde se nema transparentnih podataka o prihodima,brojem automobila,sistem često nije u funkciji a mi plaćamo putarinu,ne dobijamo fiskalni račun i na takve načine vladajuća stranka SNS pljačka srbiju,narod,a sa druge strane se zadužuje za gradnju auto puteva!?
  • Djuri

    23.05.2022 14:19
    Nismo najgori
    Za razliku od Makedonije gde su stvarno udarne rupe po autoputu,nestandardan i opasan put gde postoje ogranicenja od 60 kmh gde policija zaustavlja vozace na sred autoputa sto je opasno i van pameti,sakrivaju se po zbunju sa radarom,a u Grckoj do Atine se moras 13 puta zaustaviti da bi platio po 2-3 evra putarinu sto je idiotizam totalni i besmisleno usporavanje saobracaja.Kvalitet nasih autoputeva nije los realno.
  • Sramota

    23.05.2022 14:00
    Imamo najgori i najskuplji autoput, i Hrvate smo prešišali po ceni...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja

Avion devet sati leteo nikuda

Avion Britiš ervejza se okrenuo na pola puta preko Atlantskog okeana, zbog čega su putnici leteli devet sati nikuda.