
Bizarni potezi zbog manjka osoblja: Avio-kompanije povećavaju cene karata da odbiju putnike
Jedna od najvećih avio-kompanija na svetu, nemačka Lufthansa, donela je odluku da drastično poveća cene karata kako bi smanjila broj putnika, a zbog manjka kabinskog osoblja.

Foto: Pixabay
Iako se, za razliku od pandemijskog perioda, drastično povećala tražnja putnika za letovima, sposobnost avio-kompanija da ih opsluže sve je manja.
Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže urednik portala Aviatica, Dragan Nikolić, radi se o veoma bizarnoj i neobičnoj odluci koja je izazvala dosta komentara javnosti u kojima se pokazuje neverica, odnosno stav da se radi o satiričnim vestima, a ne o pravoj informaciji.
Prema njegovim rečima, avio-saobraćaj je vrlo kompleksna delatnost koja zavisi od mnogo faktora, a jedna od ključnih, iako to ljudima sa strane tako ne izgleda, jeste kabinsko osoblje bez kog nema letenja.
"U javnosti to deluje smešno zato što, nažalost, javnost stjuardese i stjuarte doživljava kao konobarice i konobare, a njihova osnovna funkcija je staranje o bezbednosti putnika na letu i oni imaju veoma ozbiljne zadatke", ističe Nikolić.
Ukoliko, kako kaže, postoji bilo kakav problem u obuci i treninzima kabinskog osoblja, kao i u rasporedu njegovog radnog vremena, to se automatski i odražava na mogućnost avio-kompanije da na kvalitetan način opsluži putnike.
"Ta radna mesta su vrlo strogo definisana - postoje određena ograničenja kada je reč o broju radnih sati, koliko vremena je neophodno za odmor koje je neophodno poštovati. U suprotnom, narušava se bezbednost putnika, a i regulatorna tela bi mogla strogo da kazne kompaniju", kaže on.
Međutim, sagovornik Biznis.rs objašnjava da to nije situacija samo kod Lufthanse, već sa većinom kompanija i aerodroma, iz prostog razloga što je veliki broj ljudi tokom pandemije napustio ovu delatnost, a mnogi su proglašeni tehnološkim viškom ili su stavljeni na čekanje.
Glavni izazov pred avio-saobraćajem u narednom periodu će, prema njegovoj oceni, biti da se vrati sva ta radna snaga što, dodaje, uopšte nije jednostavno. U takvim situacijama su potrebne, između ostalog, dodatne obuke i treninzi za one koji duže vreme nisu radili ovaj posao.
"Nakon više meseci ili godina pauze oni moraju da prođu sve te obuke i preglede, što sve skupa iziskuje veliku količinu vremena i novca, dovodeći postojeću posadu na ivicu izdržljivosti, budući da njihovo radno opterećenje postaje preveliko", upozorava Nikolić.
Tome u prilog navodi svedočenje jedne Lufthansine stjuardese koja dva puta mesečno ima dežurstva od pet dana, a pre korone ih je imala samo jednom što, dodaje Nikolić, ilustruje kolika tražnja vlada za radnicima.
Sva ta iscrpljenost, zapravo, dovodi do pada kvaliteta usluge - nedostatka hrane, potrebno je više vremena za čekiranje i ukrcavanje putnika i otpremanje prtljaga, što sve rezultira velikim gužvama koje dovode do kašnjenja ili otkazivanja letova i, posledično, nezadovoljstva radnika.
Na pitanje na koji način odluka Lufthanse može da utiče na njenu reputaciju, Nikolić ističe da se ne može sa sigurnošću reći "šta je u glavama ljudi koji su je doneli", ali da je vrlo moguće da se radi o proceni štete i da se "vaga" šta će prouzrokovati manju štetu.
"Mišljenja sam da oni u ovom trenutku ne mogu ni da razmišljaju o profitu i da je došao trenutak kada razmišljaju o tome da se spase šta se spasiti može", kaže on, dodajući da je sa porastom potražnje i njihov problem sve veći, pa mere koje smanjuju tražnju putnika ocenjuje logičnim kako bi putnici koji se ipak dokopaju aviona mogli da budu usluženi na zadovoljavajući način.
Smanjenjem gužvi, kašnjenja i otkazivanja letova, što je praksa u situaciji velike tražnje putnika i deficita osoblja, kompanije lišavaju sebe enormnih troškova plaćanja odštete putnicima, njihovog smeštaja ili prebacivanja na alternativni let.
U tom smislu, sagovornik Biznis.rs ovakav postupak ne ocenjuje kao dramatičan, naročito ako se ima u vidu bliska istorija kada su tokom pandemije srednja sedišta u avionima širom sveta bila prazna.
Pored ovih razloga, on navodi i primer naše nacionalne kompanije Er Srbije koja je bila prinuđena da ograniči broj putnika na letovima za Amsterdam i London i to protiv svoje volje, zbog toga što su tamošnji aerodromi iz sličnih razloga kao Lufthansa smanjili kapacitet.
"Takvi izdaci za kompanije čiji avioni u odlasku lete prazni ili poluprazni, a u povratku puni - su veliki", kaže Nikolić, dodajući da je to na duže staze neodrživo za kompaniju, zbog čega postavlja i pitanje šta aerodromi, države i donosioci odluka misle donoseći ograničavajuće mere.
Na pitanje kako će ova odluka uticati na letove Lufthanse iz Srbije, Nikolić kaže da iz Niša povremeno leti kompanija "Swiss" koja je deo Lufthansa grupacije, ali da se već vidi uticaj na letove iz Beograda - smanjena je trećina letova između Beograda i Minhena, a ukinuti su i neki letovi "Eurowings", te linija do Štutgarta tokom jula neće biti održavana uopšte. Takođe, i letovi do Diseldorfa će biti smanjeni za trećinu.
Kada je reč o cenama, primetan je i rast cena letova iz Srbije, ali Nikolić kaže da on nije tako drastičan što je slučaj sa velikim evropskim čvorištima poput Pariza, Londona i Amsterdama.
Nikolić zaključuje da ovakva situacija "neće izaći na dobro", dodajući da se radi o kratkotrajnoj meri tokom jula i početkom avgusta, i izražavajući nadu da će se stabilizovati do jeseni, ali podvlačeći da je, u celini uzev, ova godina turbulentna za avio-saobraćaj širom Evrope.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Popis uslova koje stjuardese moraju da ispune iz 1954. godine privukao veliku pažnju
16.02.2025.•
0
Popis zahteva za posao kabinskog osoblja iz 1954. godine kompanije Chicago and Southern Air Lines (C&S) nedavno je postao viralan.
Zašto se na aerodromima ljudi ponašaju čudno
16.02.2025.•
1
Mnogi su bili svedoci neobičnog, pa čak i agresivnog ponašanja na aerodromu ili na letu.
Statistika pokazala u kojoj zemlji je najbezbednije noću šetati sam: I Srbija na listi
16.02.2025.•
2
Platforma World of Statistics, koja skuplja podatke i statistike iz raznih područja, objavila je listu zemalja u kojima je najsigurnije da šetate sami tokom noći.
Portugalski grad zabranjuje turistima da šetaju ulicama samo u kupaćem kostimu
15.02.2025.•
0
Turistima u popularnom portugalskom gradu Albufeiri od narednog leta moglo bi biti zabranjeno da na ulicama nose kupaće kostime.
Ulazak u Veneciju će se ponovo naplaćivati od aprila, a biće i skuplji
11.02.2025.•
2
Plaćanje ulaska u Veneciju za jednodnevne goste vraća se u aprilu, ali ovaj put biće potrebno izdvojiti dvostruko više novca - naknada se sa pet evra penje na 10, prenosi CNN.
Kejptaun, Bangkok i Njujork najatraktivnije turističke destinacije
09.02.2025.•
0
Pet najatraktivnijih turističkih destinacija, prema istraživanju britanskih stručnjaka, u 2025. u svetu biće Kejptaun, Bangkog, Njujork, Melburn i London.
Običaj bacanja novčića u fontane počeo da ugrožava njihovo održavanje
09.02.2025.•
2
Običaj bacanja novčića u rimske fontane toliko se proširio da je počeo da ugrožava njihovo održavanje i očuvanje širom rimske prestonice.
VIDEO: Tokom zemljotresa stene zatrpale poznatu plažu na Santoriniju
06.02.2025.•
0
Nakon serije zemljotresa koji su pogodili Santorini, poznata Crvena plaža zatvorena je zbog obrušavanja stena.
VIDEO: Turisti zbog videa na Tiktoku nagrnuli u mali grad u Italiji, gradonačelnik uveo mere
02.02.2025.•
0
Gradonačelnik popularnog italijanskog mesta za skijanje Rokarazo, Frančesko di Donato, ograničio je broj autobusa koji vikendom smeju da uđu u grad na 100, zbog problema prekomernog turizma.
Deset najmanje posećenih država: Jedna od njih je i Moldavija
31.01.2025.•
1
Ako tražite ideju za svoje sledeće putovanje, razmislite o ovih deset najmanje posećenih evropskih destinacija, među kojima su Moldavija i Lihtenštajn.
Jedna boja kofera ima veću verovatnoću da se izgubi na putovanju
26.01.2025.•
1
Iako je tek januar, mnogi ljudi već počinju da razmišljaju o svojim letnjim planovima, a to uključuje i izbor kofera.
Da privuku više posetilaca: Italijanski muzeji nude uslugu čuvanja pasa
26.01.2025.•
1
Italijanski muzeji odlučili su da ponude uslugu čuvanja pasa kako bi povećali broj posetilaca.
Na aerodromu u Holandiji prošle godine rekordan broj pijanih članova posade
26.01.2025.•
0
Holandska policija je na aerodromu Shiphol prošle godine optužila 10 članova kabinskog osoblja i jednog pilota da su imali veću količinu alkohola u krvi od dozvoljene.
Putnik tvrdio da je diplomata UN i napravio haos na letu
26.01.2025.•
0
Putnik koji je tvrdio da je diplomata Ujedinjenih nacija prisilno je izbačen iz aviona kompanije Rajaner uz pomoć policije na aerodromu u Španiji, nakon koškanja sa kabinskim osobljem.
UN: Turizam u svetu se vratio na nivo od pre kovida
21.01.2025.•
2
Oko 1,4 milijarde turista putovalo je u inostranstvo prošle godine, isto kao i pre pandemije kovida, procenila je agencija Ujedinjenih nacija (UN Tourism - UNWTO).
Objavljen popis najopasnijih zemalja za putovanje u 2025. godini
19.01.2025.•
2
Novo istraživanje otkrilo je koje su najopasnije zemlje za posetiti 2025. godine.
Na ovim evropskim letovima ima najviše turbulencija
19.01.2025.•
0
Čini se da smo tokom 2024. godine više nego ikad čuli vesti o turbulencijama na raznim letovima.
VIDEO: Grenland - ima 150 km puteva, tri semafora, najčistiji vazduh i vodu na svetu
19.01.2025.•
0
Grenland je poslastica za geologe i klimatologe, ali i za sve ljubitelje različitih vrsta putovanja kojima hladnoća ne može pokvariti doživljaj spektakularne prirode i posebne kulture.
Pakistanska avio-kompanija na meti kritika jer na reklami njen avion leti ka Ajfelovoj kuli
16.01.2025.•
0
Pakistanski nacionalni avio-prevoznik izazvao je mnogobrojne kritike zbog objavljivanja reklame na kojoj je prikazan avion koji leti ka Ajfelovoj kuli.
"Rajaner" traži da se putnicima ograniči koliko alkohola mogu da popiju na aerodromima u EU
15.01.2025.•
2
Avio-kompanija "Rajaner" poziva evropske vlasti da ograniče prodaju alkoholnih pića na aerodromima širom evropskog kontinenta.
Spisak 15 stvari o letenju avionom koje niste znali: Pogledajte o čemu je reč
13.01.2025.•
1
Na Redditu se pokrenuta rasprava o stvarima koje se često događaju tokom leta avionom, a za koje većina verovatno ne zna.
Komentari 3
Yugo45
Marija
Lufthansa nije low-cost, vec najveca nemacka aviokompanija, sa sedistem u Frankfurtu i dobrim delom u Minhenu.
Yugo45
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar