
Koja su prava putnika ako dođe do kašnjenja ili otkazivanja leta?
Mnogima su se odmori i putovanja prošle nedelje pretvorili u stres. Na aerodromu "Nikola Tesla" otkazano je više polazaka, a mnogi avioni su poleteli sa višečasovnim kašnjenjem.

Foto: Pixabay
Slična slika viđena je i na aerodromu u Ženevi, gde je zbog štrajka zaposlenih otkazano više od 60 letova.
Imaju li putnici, i u kojim slučajevima, pravo na naknadu zbog kašnjenja ili otkazivanja leta?
Vuk Blečić iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva izjavio za RTS da ukoliko dođe do pomeranja ili otkazivanja letova, kompanije u tom slučaju su dužne da putnike obaveste na vreme.
"U ovom slučaju, ako je let bio danas otkazan, putnici su najčešće saznavali za tu situaciju na samom aerodromu gde su dobijali informacije o svojim pravima. Kada su ovakve situacije, koje nisu česte, kompanije gledaju da putnike prevezu na alternativni način do njihove destinacije i to je u ovom slučaju bilo zaista često i mali broj putnika nije bio prevezen. Ti putnici imaju prava koja će ostvariti u daljoj komunikaciji sa avio-prevoznicima", navodi Blečić.
Proces je, kaže, prilično jednostavan.
"Putnici imaju rok od 90 dana da podnesu zahtev kompaniji za kompenzaciju i refundaciju karata. Imaju pravo i da im se vrati novac za karte koje nisu iskorišćene i da dobiju kompenzaciju u zavisnosti koliko je let bio dug. I kompanije najčešće odgovaraju na te reklamacije pozitivno jer nema razloga da ne odgovore i putnici najčešće budu zadovoljni", dodaje Blečić.
Šta kad ne odgovara alternativni let
Avio-kompanije će obavestiti putnike da im je let otkazan, dati im alternativu leta.
"Ukoliko putniku ta alternativa ne odgovara, ukoliko je svrha putovanja izgubljena, neki poslovni sastanak, neko venčanje, i putnik više nema razloga da putuje, on ima pravo da ne uzme alternativni let nego da mu se vrati novac od karata koje su kupljene, znači to je refundacija i kompenzacija zato što let nije realizovan. Iznos od najčešće 250 evra putnik ima pravo za letove u unutar evropske zone da dobije kao kompenzaciju na ime otkazanog leta", ističe Blečić.
Šta kada let kasni duže od pet sati
Kad je otkazan let, putnik, ukazuje, ima pravo i na refundaciju i na kompenzaciju.
"Ukoliko je let dugo kasnio, a to znači preko pet sati, putnik može da refundira svoje karte ukoliko nije svrha putovanja ostvarena. Ukoliko je došlo do nekih vanrednih situacija na koje avio-prevoznik nije mogao da utiče, a to su vremenske nepogode, zatvaranje vazdušnog prostora, onda avio-kompanija nema obavezu da putnika refundira", ističe Blečić.
Koji sud je nadležan
Prema njegovim rečima, Direktorat ne može da naloži kompaniji da isplati, da putnika obešteti na bilo koji način, već može samo da pruži pravni savet.
"Ukoliko smatramo da su putniku ugrožena prava i da je očigledna situacija, mi kontaktiramo prevoznika i zahtevamo da se isti predmet ponovo obradi i da se putniku da odgovor. Ukoliko kompanija ostane pri tom svom stavu, putnika upućujemo na nadležni sud. Ukoliko su letovi iz Srbije, to su sudovi u Srbiji. Ukoliko su letovi iz drugih zemalja, to su nadležni sudovi zemlje polaska, a ukoliko je slučaj da je prevoznik avio-kompanije Er Srbija, onda su sudovi Srbije nadležni. Znači, da li je let iz Pariza, iz Londona u Beograd ili iz Beograda u London, naš sud je nadležan", ističe Blečić.
Blečić napominje da je povećan broj putnika koji im se obraćaju i da je za to mnogo razloga.
"Prvi je bio udar korone kada su svi letovi bili otkazani, nakon toga zatvaranje vazdušnog prostora. Imali smo razne derogacije gde su zemlje zatvarale granice za putnike koji nisu imali uslove za ulazak u tu zemlju, a to su bile najčešće vakcinacije koje i dan-danas postoje u nekim zemljama gde je putnik u obavezi da se informiše kakav je uslov za ulazak. Dešava se često da dođe do aerodroma, da preda kartu koju je uredno kupio i da mu zemaljsko osoblje ne dozvoli da se ukrca u avion jer nema uslove za ulazak na krajnju destinaciju", dodaje Blečić.
Prava kod kupovine jeftinih karata
Navodi da u današnje vreme ima mnogo i jeftinih letova, ali prilikom kupovine te karte putnik se saglašava sa nekim stvarima koje njemu uskraćuju prava.
"Ako bi došlo do krajnje cene od 20-30 evra po karti, on se odrekne gomile prava koja bi mu pripala da uzme, na primer, kartu koja je nešto skuplja, a koja je refundabilna, koja daje mogućnost promene termina i sve ono što putniku zaista treba, jer kada se otkaže let, a putnik je daleko od kuće, definitivno je mnogo bolja opcija da ima alternativu da se vrati nego da ostane tamo i da pokušava sam na neki način da sve sredi", kaže Blečić.
Napominje da za beogradski aerodrom kompanije poštuju zakon u velikom procentu, pa nema predmeta koji su otišli na sud i koji dugo traju.
Više prodatih karata od broja mesta
Blečić ukazuje da od tri do pet odsto putnika se ne pojavi na letu i kompanije su često imale prazna sedišta, a da je određen broj putnika na aerodromu, žele da se ukrcaju u taj avion, međutim oni nisu prodali kartu jer su mislili da će putnici da se pojave.
"Iz tog razloga kompanije prodaju određeni broj karata više i zbog toga, ako se svi pojave, imamo situaciju da imamo dva, tri, pet putnika više na jednom letu. Tada zemaljsko osoblje poziva putnike, dobrovoljce koji žele da se ne ukrcaju na taj let pod određenim okolnostima - da li će mu dati neki vaučer i neke pogodnosti u narednim letovima. Može nekad da se desi da zaista neko ostane u Parizu duže dva dana o trošku kompanije", napominje Blečić.
Međutim, u situaciji kada nema dobrovoljaca i kada kompanija sama mora da skine putnika sa leta, postoji neka matrica kako se dođe do tih putnika kojima je uskraćeno ukrcavanje.
"Ti putnici se računaju kao da im je otkazan let. Znači imaju ista prava kao i kod otkazanog leta. Njima će kompanija morati da obezbedi transfer do krajnje destinacije alternativnim načinom ili će im dati kartu za neki naredni let i moraće da im plati kompenzaciju koje su po tabeli evropskih propisa. To je neugodna situacija. Dešava se. Er Srbija nema tu praksu. Kod nas nije često, ali dosta putnika iz EU se žale kod nas, vidim da je tamo baš česta takva situacija", zaključio je Blečić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Nova pravila za turiste koji posećuju piramide u Egiptu: Zaštita lokaliteta i životinja
27.04.2025.•
0
Egipat preduzima korake kako bi uredio dolazak turista do piramida u Gizi, a plan obuhvata i ponašanje prema životinjama.
Ovo su najsunčaniji gradovi Evrope
27.04.2025.•
0
Pogledajte rang-listu gradova koja je rađena je prema broju sunčanih sati na mesečnom nivou.
Bali ima jedan dan u godini kada se gasi svetlo i internet, a turisti ne smeju na ulice
27.04.2025.•
0
Bali je jedno od najpopularnijih turističkih odredišta, gde ulice obično vibriraju od buke motocikala i vesele muzike iz lokalnih kafića. Međutim, jednom godišnje - celo ostrvo utihne.
Sve na jednom mestu za boravak u prirodi: Nova aplikacija Via Normale dostupna korisnicima u Srbiji
26.04.2025.•
0
Inovativna aplikacija olakšava korisnicima da istraže staze za šetnju, planinarenje, biciklizam i samostalno borave u prirodi širom Srbije.
Rafting Centar Drina-Tara: Sezona 2025 počinje uz sjajne avanture, koncerte i autentičnu kuhinju
23.04.2025.•
0
Rafting centar Drina-Tara, najposjećeniji centar aktivnog odmora u regionu, zvanično je otvorio novu rafting sezonu 2025.
Hadži-Prodanova pećina zatvorena za posetioce
20.04.2025.•
0
Hadži-Prodanova pećina, turistička atrakcija opštine Ivanjica koja se nalazi u selu Raščići, iz preventivnih razloga privremeno je zatvorena za posetioce.
Venecija ponovo uvela naplatu ulaska turistima
20.04.2025.•
0
Gradske vlasti Venecije ponovo su počele da naplaćuju pet evra za posetu gradu, a ovaj iznos će biti dvostruko veći za one koji budu onlajn putem rezervisali ulaznicu za grad samo tri dana pre dolaska
VIDEO: Motor aviona se zapalio jer je u njemu bio zec
20.04.2025.•
0
Let "United Airlines" prinudno je sleteo nakon što je zec navodno ušao u motor što je izazvalo požar.
Zbog Trampovih odluka: Turisti izbegavaju SAD
13.04.2025.•
0
Broj evropskih putnika koji posećuju SAD naglo je pao zbog političkih i ekonomskih napetosti i straha od neprijateljski nastrojene granične politike.
Sardinija ograničila broj turista, posete plaži moraju da se rezervišu onlajn
10.04.2025.•
1
Ukoliko ove godine budete želeli da posetite neke plaže na Sardiniji, svoj dolazak moraćete da rezervišete preko aplikacije.
Otkazani sutrašnji letovi za Atinu zbog štrajka kontrole letenja u Grčkoj
08.04.2025.•
0
Er Srbija saopštila je da su sutrašnji letovi između Beograda i Atine otkazani zbog štrajka kontrole letenja u Grčkoj.
Turoperatori gomilali turističke karte za Koloseum, pa kažnjeni sa 20 miliona evra
08.04.2025.•
0
Italijanska antimonopolska komisija (AGCM) kaznila je agenciju za prodaju turističkih karata i šest turoperatora sa 20 miliona evra zbog prakse gomilanja karata kojom se ograničava pristup Koloseumu.
VIDEO: Italijom saobraća luksuzni voz "Dolče vita orijent ekspres", najjeftinija tura 3.500 evra
07.04.2025.•
0
Prvi luksuzni voz italijanske proizvodnje nazvan "Dolče vita orijent ekspres" počeo je da saobraća.
Pilot objasnio šta se dešava ako ne uključite avionski režim na telefonu
06.04.2025.•
2
Sledeći put kada vas zamole da prebacite telefon u avionski režim, znajte da to nije samo još jedno pravilo bez svrhe.
Ovo su evropske plaže sa najmanjim gužvama: Većina je u našem susedstvu
06.04.2025.•
0
Kad birate destinaciju za letnji odmor gužva može biti značajan faktor. Wizz Air je predstavio listu evropskih plaža s najmanjom gužvom.
VIDEO: Neki od "najnezgodnijih" aerodroma nalaze se u Evropi
06.04.2025.•
1
Dok je Madeira destinacija za odmor o kojoj mnogi sanjaju, dolazak na ostrvo ponekad može biti uznemirujuće iskustvo.
Nova pravila za ulazak na Tajland od 1. maja
06.04.2025.•
1
Svi strani putnici koji ulaze na Tajland moraće od 1. maja da popune onlajn prijavu pre nego što uđu u tu zemlju, saopštila je kancelarija Turističke uprave Tajlanda (TAT).
Od petka e-Gate na aerodromu "Nikola Tesla" mogu da koriste i državljani EU i Šengena
02.04.2025.•
3
Korišćenje elektronskih kapija na graničnom prelazu na aerodromu "Nikola Tesla" biće omogućeno pored državljana Srbije i državljanima zemalja EU i Šengen zone, koje se nalaze na Master listi ICAO PKD.
VIDEO: Putnica pokušala da otvori vrata aviona dok je letelica bila iznad okeana
01.04.2025.•
0
Avion s više od 200 putnika, koji je leteo iz Indonezije u Australiju, morao je da se vrati nakon što je jedna putnica pokušala nasilno da otvori vrata.
Voz "Nostalgija" ponovo saobraća prugom "Šarganska osmica"
01.04.2025.•
1
Jedna od železničkih atrakcija u Srbiji, voz "Nostalgija", ponovo je počeo da saobraća prugom "Šarganska osmica".
Evropljanima će od srede biti potrebna dozvola za putovanje u Veliku Britaniju
31.03.2025.•
2
Evropljani će od srede, 2. aprila morati da imaju dozvolu za putovanje u Veliku Britaniju.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar