Koja su prava putnika ako dođe do kašnjenja ili otkazivanja leta?
Mnogima su se odmori i putovanja prošle nedelje pretvorili u stres. Na aerodromu "Nikola Tesla" otkazano je više polazaka, a mnogi avioni su poleteli sa višečasovnim kašnjenjem.
Foto: Pixabay
Slična slika viđena je i na aerodromu u Ženevi, gde je zbog štrajka zaposlenih otkazano više od 60 letova.
Imaju li putnici, i u kojim slučajevima, pravo na naknadu zbog kašnjenja ili otkazivanja leta?
Vuk Blečić iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva izjavio za RTS da ukoliko dođe do pomeranja ili otkazivanja letova, kompanije u tom slučaju su dužne da putnike obaveste na vreme.
"U ovom slučaju, ako je let bio danas otkazan, putnici su najčešće saznavali za tu situaciju na samom aerodromu gde su dobijali informacije o svojim pravima. Kada su ovakve situacije, koje nisu česte, kompanije gledaju da putnike prevezu na alternativni način do njihove destinacije i to je u ovom slučaju bilo zaista često i mali broj putnika nije bio prevezen. Ti putnici imaju prava koja će ostvariti u daljoj komunikaciji sa avio-prevoznicima", navodi Blečić.
Proces je, kaže, prilično jednostavan.
"Putnici imaju rok od 90 dana da podnesu zahtev kompaniji za kompenzaciju i refundaciju karata. Imaju pravo i da im se vrati novac za karte koje nisu iskorišćene i da dobiju kompenzaciju u zavisnosti koliko je let bio dug. I kompanije najčešće odgovaraju na te reklamacije pozitivno jer nema razloga da ne odgovore i putnici najčešće budu zadovoljni", dodaje Blečić.
Šta kad ne odgovara alternativni let
Avio-kompanije će obavestiti putnike da im je let otkazan, dati im alternativu leta.
"Ukoliko putniku ta alternativa ne odgovara, ukoliko je svrha putovanja izgubljena, neki poslovni sastanak, neko venčanje, i putnik više nema razloga da putuje, on ima pravo da ne uzme alternativni let nego da mu se vrati novac od karata koje su kupljene, znači to je refundacija i kompenzacija zato što let nije realizovan. Iznos od najčešće 250 evra putnik ima pravo za letove u unutar evropske zone da dobije kao kompenzaciju na ime otkazanog leta", ističe Blečić.
Šta kada let kasni duže od pet sati
Kad je otkazan let, putnik, ukazuje, ima pravo i na refundaciju i na kompenzaciju.
"Ukoliko je let dugo kasnio, a to znači preko pet sati, putnik može da refundira svoje karte ukoliko nije svrha putovanja ostvarena. Ukoliko je došlo do nekih vanrednih situacija na koje avio-prevoznik nije mogao da utiče, a to su vremenske nepogode, zatvaranje vazdušnog prostora, onda avio-kompanija nema obavezu da putnika refundira", ističe Blečić.
Koji sud je nadležan
Prema njegovim rečima, Direktorat ne može da naloži kompaniji da isplati, da putnika obešteti na bilo koji način, već može samo da pruži pravni savet.
"Ukoliko smatramo da su putniku ugrožena prava i da je očigledna situacija, mi kontaktiramo prevoznika i zahtevamo da se isti predmet ponovo obradi i da se putniku da odgovor. Ukoliko kompanija ostane pri tom svom stavu, putnika upućujemo na nadležni sud. Ukoliko su letovi iz Srbije, to su sudovi u Srbiji. Ukoliko su letovi iz drugih zemalja, to su nadležni sudovi zemlje polaska, a ukoliko je slučaj da je prevoznik avio-kompanije Er Srbija, onda su sudovi Srbije nadležni. Znači, da li je let iz Pariza, iz Londona u Beograd ili iz Beograda u London, naš sud je nadležan", ističe Blečić.
Blečić napominje da je povećan broj putnika koji im se obraćaju i da je za to mnogo razloga.
"Prvi je bio udar korone kada su svi letovi bili otkazani, nakon toga zatvaranje vazdušnog prostora. Imali smo razne derogacije gde su zemlje zatvarale granice za putnike koji nisu imali uslove za ulazak u tu zemlju, a to su bile najčešće vakcinacije koje i dan-danas postoje u nekim zemljama gde je putnik u obavezi da se informiše kakav je uslov za ulazak. Dešava se često da dođe do aerodroma, da preda kartu koju je uredno kupio i da mu zemaljsko osoblje ne dozvoli da se ukrca u avion jer nema uslove za ulazak na krajnju destinaciju", dodaje Blečić.
Prava kod kupovine jeftinih karata
Navodi da u današnje vreme ima mnogo i jeftinih letova, ali prilikom kupovine te karte putnik se saglašava sa nekim stvarima koje njemu uskraćuju prava.
"Ako bi došlo do krajnje cene od 20-30 evra po karti, on se odrekne gomile prava koja bi mu pripala da uzme, na primer, kartu koja je nešto skuplja, a koja je refundabilna, koja daje mogućnost promene termina i sve ono što putniku zaista treba, jer kada se otkaže let, a putnik je daleko od kuće, definitivno je mnogo bolja opcija da ima alternativu da se vrati nego da ostane tamo i da pokušava sam na neki način da sve sredi", kaže Blečić.
Napominje da za beogradski aerodrom kompanije poštuju zakon u velikom procentu, pa nema predmeta koji su otišli na sud i koji dugo traju.
Više prodatih karata od broja mesta
Blečić ukazuje da od tri do pet odsto putnika se ne pojavi na letu i kompanije su često imale prazna sedišta, a da je određen broj putnika na aerodromu, žele da se ukrcaju u taj avion, međutim oni nisu prodali kartu jer su mislili da će putnici da se pojave.
"Iz tog razloga kompanije prodaju određeni broj karata više i zbog toga, ako se svi pojave, imamo situaciju da imamo dva, tri, pet putnika više na jednom letu. Tada zemaljsko osoblje poziva putnike, dobrovoljce koji žele da se ne ukrcaju na taj let pod određenim okolnostima - da li će mu dati neki vaučer i neke pogodnosti u narednim letovima. Može nekad da se desi da zaista neko ostane u Parizu duže dva dana o trošku kompanije", napominje Blečić.
Međutim, u situaciji kada nema dobrovoljaca i kada kompanija sama mora da skine putnika sa leta, postoji neka matrica kako se dođe do tih putnika kojima je uskraćeno ukrcavanje.
"Ti putnici se računaju kao da im je otkazan let. Znači imaju ista prava kao i kod otkazanog leta. Njima će kompanija morati da obezbedi transfer do krajnje destinacije alternativnim načinom ili će im dati kartu za neki naredni let i moraće da im plati kompenzaciju koje su po tabeli evropskih propisa. To je neugodna situacija. Dešava se. Er Srbija nema tu praksu. Kod nas nije često, ali dosta putnika iz EU se žale kod nas, vidim da je tamo baš česta takva situacija", zaključio je Blečić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
UN: Turizam u svetu se vratio na nivo od pre kovida
21.01.2025.•
0
Oko 1,4 milijarde turista putovalo je u inostranstvo prošle godine, isto kao i pre pandemije kovida, procenila je agencija Ujedinjenih nacija (UN Tourism - UNWTO).
Objavljen popis najopasnijih zemalja za putovanje u 2025. godini
19.01.2025.•
2
Novo istraživanje otkrilo je koje su najopasnije zemlje za posetiti 2025. godine.
Na ovim evropskim letovima ima najviše turbulencija
19.01.2025.•
0
Čini se da smo tokom 2024. godine više nego ikad čuli vesti o turbulencijama na raznim letovima.
VIDEO: Grenland - ima 150 km puteva, tri semafora, najčistiji vazduh i vodu na svetu
19.01.2025.•
0
Grenland je poslastica za geologe i klimatologe, ali i za sve ljubitelje različitih vrsta putovanja kojima hladnoća ne može pokvariti doživljaj spektakularne prirode i posebne kulture.
Pakistanska avio-kompanija na meti kritika jer na reklami njen avion leti ka Ajfelovoj kuli
16.01.2025.•
0
Pakistanski nacionalni avio-prevoznik izazvao je mnogobrojne kritike zbog objavljivanja reklame na kojoj je prikazan avion koji leti ka Ajfelovoj kuli.
"Rajaner" traži da se putnicima ograniči koliko alkohola mogu da popiju na aerodromima u EU
15.01.2025.•
2
Avio-kompanija "Rajaner" poziva evropske vlasti da ograniče prodaju alkoholnih pića na aerodromima širom evropskog kontinenta.
Spisak 15 stvari o letenju avionom koje niste znali: Pogledajte o čemu je reč
13.01.2025.•
1
Na Redditu se pokrenuta rasprava o stvarima koje se često događaju tokom leta avionom, a za koje većina verovatno ne zna.
Rajaner traži 15.000 evra odštete od putnika koji se "neoprostivo ponašao" tokom leta
09.01.2025.•
2
Avio-kompanija Rajaner potvrdila je da će pokrenuti sudski postupak protiv putnika koji je 2024. svojim "neoprostivim ponašanjem" poremetio let između irskog Dablina i španskog ostrva Lanzarote.
Gotovo isti broj posetilaca Luvra 2024. kao godinu dana ranije
06.01.2025.•
0
Posećenost pariskog muzeja Luvr ostala je praktično nepromenjena 2024. godine, sa 8,7 miliona posetilaca, uprkos smanjenju tokom leta kada su u glavnom gradu Francuske bile Olimpijske igre.
Putovanja kao mesta dobre energije ili iscrpljivanja: Putnici sve umorniji a evo i zašto
04.01.2025.•
0
Reditova putnička zajednica debatovala je o odmoru ali i o tome zbog čeka se i posle odmora osećaju umorno ali i energetski i finansijski istrošeno.
Grčka povećava turističke takse zbog vremenskih nepogoda: Kako će to uticati na turiste iz Srbije?
04.01.2025.•
1
Grčka povećava turističke takse, da bi se obnovila područja i domaćinstva koja su uništena tokom vremenskih nepogoda.
Pao sistem na aerodromima širom Nemačke: Putnici van šengenskog prostora ne mogu u državu
03.01.2025.•
4
Kompjuterski sistemi savezne policije otkazali su na aerodromima širom Nemačke.
Ako planirate putovanja ove godine: Evo šta se menja kad su u pitanju procedure i takse
02.01.2025.•
0
Putovanja u EU i Šengensku zonu biće značajno izmenjena ove godine kada se očekuje da će stupiti na snagu dva nova sistema za ulazak putnika, koji će se odnositi i na Srbiju.
Žurke stop: Airbnb sprečava visokorizične rezervacije za Novu godinu pomoću veštačke inteligencije
30.12.2024.•
1
Online platforma za iznajmljivanje Airbnb koristi veštačku inteligenciju da bi prepoznala i sprečila goste visokog rizika da rezervišu smeštaj tokom novogodišnjih praznika.
Ovo su bili najposećeniji gradovi sveta u 2024. godini
29.12.2024.•
0
Prema podacima Euromonitor Internationala, najposećeniji grad na svetu u 2024. godini bio je Bangkok.
Više od dva miliona ljudi dnevno će ući i izaći iz Kine tokom novogodišnjih praznika
29.12.2024.•
0
Prema današnjoj proceni Kineske nacionalne uprave za migracije, broj ulaznih putnika u Kinu i izlaznih putnika iz Kine će dostići 2,05 miliona dnevno u proseku tokom novogodišnjih praznika.
Najbolji božićni sajmovi za porodice: Na spisku po jedan iz Hrvatske i Rumunije
24.12.2024.•
0
Božićni sajmovi ili adventi pružaju priliku za savršen porodični božićni odmor jer nude bezbroj aktivnosti i uživanja od očaravajućih klizališta, preko hrane i pića do živopisnih božićnih parada.
VIDEO: Fontana di Trevi ponovo otvorena za posetioce - ali ograničen broj
23.12.2024.•
1
Fontana di Trevi u Rimu ponovo je otvorena nakon završetka vanrednih radova na održavanju uoči jubilarne katoličke "Svete godine", koja se obeležava svakih 25 godina.
VIDEO: Kina na veštačkom ostrvu gradi najveći aerodrom na svetu
22.12.2024.•
2
Kina gradi najveći aerodrom na svetu ikada napravljen na jednom veštačkom ostrvu.
Objavljeno koji su najmoćniji pasoši sveta za 2024. godinu: Evo kako se kotira srpski
22.12.2024.•
4
Objavljena je rang lista najmoćnijih pasoša za 2024. godinu, a Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) ponovo su na vrhu, četvrtu godinu zaredom.
Avio-kompanije u obavezi da dostave podatke o putnicima pre ulaska u EU
15.12.2024.•
0
Savet EU usvojio je propise kojima je predviđeno da avio-kompanije moraju nadležnim organima da dostave podatke o putnicima, kao što su putne isprave, podaci o letu i prtljagu.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar