Koja su prava putnika ako dođe do kašnjenja ili otkazivanja leta?
Mnogima su se odmori i putovanja prošle nedelje pretvorili u stres. Na aerodromu "Nikola Tesla" otkazano je više polazaka, a mnogi avioni su poleteli sa višečasovnim kašnjenjem.
Foto: Pixabay
Slična slika viđena je i na aerodromu u Ženevi, gde je zbog štrajka zaposlenih otkazano više od 60 letova.
Imaju li putnici, i u kojim slučajevima, pravo na naknadu zbog kašnjenja ili otkazivanja leta?
Vuk Blečić iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva izjavio za RTS da ukoliko dođe do pomeranja ili otkazivanja letova, kompanije u tom slučaju su dužne da putnike obaveste na vreme.
"U ovom slučaju, ako je let bio danas otkazan, putnici su najčešće saznavali za tu situaciju na samom aerodromu gde su dobijali informacije o svojim pravima. Kada su ovakve situacije, koje nisu česte, kompanije gledaju da putnike prevezu na alternativni način do njihove destinacije i to je u ovom slučaju bilo zaista često i mali broj putnika nije bio prevezen. Ti putnici imaju prava koja će ostvariti u daljoj komunikaciji sa avio-prevoznicima", navodi Blečić.
Proces je, kaže, prilično jednostavan.
"Putnici imaju rok od 90 dana da podnesu zahtev kompaniji za kompenzaciju i refundaciju karata. Imaju pravo i da im se vrati novac za karte koje nisu iskorišćene i da dobiju kompenzaciju u zavisnosti koliko je let bio dug. I kompanije najčešće odgovaraju na te reklamacije pozitivno jer nema razloga da ne odgovore i putnici najčešće budu zadovoljni", dodaje Blečić.
Šta kad ne odgovara alternativni let
Avio-kompanije će obavestiti putnike da im je let otkazan, dati im alternativu leta.
"Ukoliko putniku ta alternativa ne odgovara, ukoliko je svrha putovanja izgubljena, neki poslovni sastanak, neko venčanje, i putnik više nema razloga da putuje, on ima pravo da ne uzme alternativni let nego da mu se vrati novac od karata koje su kupljene, znači to je refundacija i kompenzacija zato što let nije realizovan. Iznos od najčešće 250 evra putnik ima pravo za letove u unutar evropske zone da dobije kao kompenzaciju na ime otkazanog leta", ističe Blečić.
Šta kada let kasni duže od pet sati
Kad je otkazan let, putnik, ukazuje, ima pravo i na refundaciju i na kompenzaciju.
"Ukoliko je let dugo kasnio, a to znači preko pet sati, putnik može da refundira svoje karte ukoliko nije svrha putovanja ostvarena. Ukoliko je došlo do nekih vanrednih situacija na koje avio-prevoznik nije mogao da utiče, a to su vremenske nepogode, zatvaranje vazdušnog prostora, onda avio-kompanija nema obavezu da putnika refundira", ističe Blečić.
Koji sud je nadležan
Prema njegovim rečima, Direktorat ne može da naloži kompaniji da isplati, da putnika obešteti na bilo koji način, već može samo da pruži pravni savet.
"Ukoliko smatramo da su putniku ugrožena prava i da je očigledna situacija, mi kontaktiramo prevoznika i zahtevamo da se isti predmet ponovo obradi i da se putniku da odgovor. Ukoliko kompanija ostane pri tom svom stavu, putnika upućujemo na nadležni sud. Ukoliko su letovi iz Srbije, to su sudovi u Srbiji. Ukoliko su letovi iz drugih zemalja, to su nadležni sudovi zemlje polaska, a ukoliko je slučaj da je prevoznik avio-kompanije Er Srbija, onda su sudovi Srbije nadležni. Znači, da li je let iz Pariza, iz Londona u Beograd ili iz Beograda u London, naš sud je nadležan", ističe Blečić.
Blečić napominje da je povećan broj putnika koji im se obraćaju i da je za to mnogo razloga.
"Prvi je bio udar korone kada su svi letovi bili otkazani, nakon toga zatvaranje vazdušnog prostora. Imali smo razne derogacije gde su zemlje zatvarale granice za putnike koji nisu imali uslove za ulazak u tu zemlju, a to su bile najčešće vakcinacije koje i dan-danas postoje u nekim zemljama gde je putnik u obavezi da se informiše kakav je uslov za ulazak. Dešava se često da dođe do aerodroma, da preda kartu koju je uredno kupio i da mu zemaljsko osoblje ne dozvoli da se ukrca u avion jer nema uslove za ulazak na krajnju destinaciju", dodaje Blečić.
Prava kod kupovine jeftinih karata
Navodi da u današnje vreme ima mnogo i jeftinih letova, ali prilikom kupovine te karte putnik se saglašava sa nekim stvarima koje njemu uskraćuju prava.
"Ako bi došlo do krajnje cene od 20-30 evra po karti, on se odrekne gomile prava koja bi mu pripala da uzme, na primer, kartu koja je nešto skuplja, a koja je refundabilna, koja daje mogućnost promene termina i sve ono što putniku zaista treba, jer kada se otkaže let, a putnik je daleko od kuće, definitivno je mnogo bolja opcija da ima alternativu da se vrati nego da ostane tamo i da pokušava sam na neki način da sve sredi", kaže Blečić.
Napominje da za beogradski aerodrom kompanije poštuju zakon u velikom procentu, pa nema predmeta koji su otišli na sud i koji dugo traju.
Više prodatih karata od broja mesta
Blečić ukazuje da od tri do pet odsto putnika se ne pojavi na letu i kompanije su često imale prazna sedišta, a da je određen broj putnika na aerodromu, žele da se ukrcaju u taj avion, međutim oni nisu prodali kartu jer su mislili da će putnici da se pojave.
"Iz tog razloga kompanije prodaju određeni broj karata više i zbog toga, ako se svi pojave, imamo situaciju da imamo dva, tri, pet putnika više na jednom letu. Tada zemaljsko osoblje poziva putnike, dobrovoljce koji žele da se ne ukrcaju na taj let pod određenim okolnostima - da li će mu dati neki vaučer i neke pogodnosti u narednim letovima. Može nekad da se desi da zaista neko ostane u Parizu duže dva dana o trošku kompanije", napominje Blečić.
Međutim, u situaciji kada nema dobrovoljaca i kada kompanija sama mora da skine putnika sa leta, postoji neka matrica kako se dođe do tih putnika kojima je uskraćeno ukrcavanje.
"Ti putnici se računaju kao da im je otkazan let. Znači imaju ista prava kao i kod otkazanog leta. Njima će kompanija morati da obezbedi transfer do krajnje destinacije alternativnim načinom ili će im dati kartu za neki naredni let i moraće da im plati kompenzaciju koje su po tabeli evropskih propisa. To je neugodna situacija. Dešava se. Er Srbija nema tu praksu. Kod nas nije često, ali dosta putnika iz EU se žale kod nas, vidim da je tamo baš česta takva situacija", zaključio je Blečić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
VIDEO: Fontana di Trevi ponovo otvorena za posetioce - ali ograničen broj
23.12.2024.•
0
Fontana di Trevi u Rimu ponovo je otvorena nakon završetka vanrednih radova na održavanju uoči jubilarne katoličke "Svete godine", koja se obeležava svakih 25 godina.
VIDEO: Kina na veštačkom ostrvu gradi najveći aerodrom na svetu
22.12.2024.•
1
Kina gradi najveći aerodrom na svetu ikada napravljen na jednom veštačkom ostrvu.
Objavljeno koji su najmoćniji pasoši sveta za 2024. godinu: Evo kako se kotira srpski
22.12.2024.•
4
Objavljena je rang lista najmoćnijih pasoša za 2024. godinu, a Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) ponovo su na vrhu, četvrtu godinu zaredom.
Avio-kompanije u obavezi da dostave podatke o putnicima pre ulaska u EU
15.12.2024.•
0
Savet EU usvojio je propise kojima je predviđeno da avio-kompanije moraju nadležnim organima da dostave podatke o putnicima, kao što su putne isprave, podaci o letu i prtljagu.
Nedelju dana putovanja do ostrva pustoši: Da li biste se upustili u ovakvu avanturu?
12.12.2024.•
0
Oko 300 ostrva i ostrvca raštrkanih u južnom delu Indijskog okeana, jugoistočno od Rta dobre nade, poznato je kao jedno od najudaljenijih ostrva na svetu.
Munja udarila avion 20 minuta nakon poletanja, letelica morala prinudno da sleti
11.12.2024.•
0
Avion kompanije Er Nju Zeland na letu za Tahiti morao je da se vrati u Okland na Novom Zelandu nakon što je pogođen munjom, samo 20 minuta nakon poletanja.
Jedan od najprometnijih evropskih aerodroma smanjuje broj letova zbog buke
09.12.2024.•
2
Aerodrom "Shiphol" u Amsterdamu smanjiće od iduće godine ukupan broj letova na 478.000 godišnje sa sadašnjih 500.000, odnosno za četiri odsto radi smanjenja zagađenja bukom.
EK predložila postepeno uvođenje graničnog sistema EES: Evo šta to znači za građane Srbije
08.12.2024.•
0
Evropska komisija predložila je postepeno uvođenje novog evropskog digitalnog graničnog sistema, takozvanog Sistema ulaska/izlaska (EES), dajući članicama rok od šest meseci za njegovu primenu.
Nova pravila za turiste u Italiji: Nema više samostalne prijave u smeštaj
07.12.2024.•
2
Zabrana kutija ili lokera za ključeve sa šifrom potpisana je 18. novembra u Italiji i odmah je stupila na snagu.
Nova pravila za izdavanje stanova turistima u Grčkoj: Oštra ograničenja zakupodavcima
03.12.2024.•
0
Novim predlogom zakona o porezu u Grčkoj se od 1. januara uvode nova pravila i ograničenja za kratkoročno izdavanje stanova i kuća preko platformi na internetu.
VIDEO: I Napulj planira da uvede ulaznice za turiste zbog prevelike gužve
03.12.2024.•
0
Savetnik opštine Napulj Đenaro Espozito predložio je da se u određenim periodima godine uvede ulaznica za centar grada po ceni od pet evra, ne bi li se stalo na kraj prekomernom broju turista.
Evropski gradovi koji se smatraju najmanje privlačnim: Nisu baš oduševili posetioce
01.12.2024.•
2
Kada istražujemo gde bismo mogli da otputujemo, obično nailazimo na tekstove o najlepšim ili najzanimljivijim gradovima. Ipak, mnogi će priznati da ih nisu svi gradovi impresionirali.
Ova zemlja se smatra najčistijom na svetu - u njoj su zabranjene čak i žvake
24.11.2024.•
2
Zbog svog strateškog položaja, Singapur se naziva Gibraltarom Azije, a na malajskom jeziku "Singapura" znači "grad lavova".
VIDEO: Peta avenija više nije najskuplja ulica u svetu - titulu joj preotela ulica u Milanu
24.11.2024.•
0
Rast cena zakupa i jačanje evra u odnosu na dolar pogurali su poznatu evropsku ulicu na vrh liste najskupljih ulica prvi put za 34 godine.
Luksuzno putovanje vozom kroz 12 zemalja sveta za 59 dana
18.11.2024.•
1
Turistička agencija "Railbookers" najavila je povratak svoje rute "Oko sveta luksuznim vozom" koja kreće 3. septembra 2025. godine, a putovanje od 59 dana će koštati 116 hiljada evra po putniku.
Firenca uvodi zabrane za posetioce kako bi se smanjile gužve
17.11.2024.•
0
Zbog prevelikog broj turista, vlasti Firence najavile su zabrane kojima planiraju da smanje gužve u istorijskom jezgru grada.
Hotel u Italiji odbio rezervaciju izraelskom paru zbog rata u Gazi
17.11.2024.•
3
Menadžer malog hotela u italijanskoj regionu Veneto odbio je rezervaciju izraelskog para na platformi Booking.com, optužujući Izraelce da su odgovorni za genocid nad Palestincima u Pojasu Gaze.
Ponuda inspirisana "Gladijatorom II": Turisti mogu da budu u gladijatorskoj predstavi u Koloseumu
17.11.2024.•
0
Arheološki park Koloseum i Airbnb ponudiće 16 turista mogućnost da učestvuju u gladijatorskoj predstavi narednog maja u okviru projekta "Koloseum priča svoju priču".
Traži 600.000 dolara od "Er Fransa" zbog kašnjenja letova
16.11.2024.•
0
Stanovnik Njujorka Nikolas Ovojemi podneo je tužbu protiv avio-kompanije "Er Frans", tražeći 600.000 dolara odštete zbog kašnjenja leta.
Avion na letu za Frankfurt uleteo u snažne turbulencije, povređeno 11 osoba
13.11.2024.•
0
U avionu nemačke kompanije Lufthanza na liniji Buenos Ajres - Frankfurt koji je uleteo u polje veoma snažnih vazdušnih turbulencija, povređeno je 11 osoba.
Četiri zemlje koje su veoma posećene - a nemaju aerodrome
12.11.2024.•
1
Andora, Monako, Lihtenštajn, San Marino. Do ovih destinacija turisti stižu planinskim putevima, sletanjem na najbliže aerodrome, čamcima...
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar