Da li koferi i klasičan prtljag odlaze u istoriju?

Novo rešenje za odlaganje ručnog prtljaga u avionu moglo bi da utiče na navike putnika, ali i da ostavi avio-prevoznike bez dela prihoda.
Da li koferi i klasičan prtljag odlaze u istoriju?
Foto: Pixabay
Kasete za odlaganje kofera u kabini trebalo bi da omoguće 60 odsto više prostora u odnosu na tradicionalne sisteme odlaganja prtljaga. Takođe, putnici ne bi brinuli o tome da li su im koferi oštećeni ili izgubljeni.
U današnjoj ne tako zlatnoj eri avio-saobraćaja na kraćim destinacijama, besplatan prtljag je luksuz koji može priuštiti veoma mali broj kompanija. A oni koji se sa svojim koferima i torbama rastanu pre ulaska u avion, često su izloženi stresu tokom celog putovanja, pitajući se da li će njihov prtljag stići na odredište zajedno sa njima.
Kao posledica toga, više putnika nego ikada pre odlučuje da svoje stvari strpa u ručni prtljag. Neretko su to glomazni koferi sa točkićima.
 
Ukoliko bi se takav trend nastavio, to bi dovelo do toga da većina putnika, ako ne i svi imaju besplatan prtljag, to jest samo ručni. Takođe, putnici bi nervozno cupkali u nadi da će među prvima ući u avion, kako bi obezbedili sićušni komad teritorije iznad glave, u blizini svog sedišta.
 
Nažalost, te veoma poželjne kasete nisu dizajnirane uzimajući u obzir prosečni kofer sa točkićima. Spakovani poput knjiga, koferi moraju biti položeni vodoravno, ali na bok, uz samo nešto malo slobodnog prostora iznad.
 
Prvi put predstavljene u maju, ove specijalno oblikovane kasete iznad glava putnika obećavaju da će stvoriti 60 odsto više prostora u kabini za prtljag u odnosu na tradicionalne sisteme.
 
Kako? Jednostavno tako što će se dozvoliti putnicima da vertikalno stave svoje ručne torbe umesto da moraju da ih polože horizontalno.
 
Kasete, u koje može da stane prtljag dimenzija 61 centimetar (visina) sa 38 cm (širina) puta 25 cm (dubina), dizajnirane su tako da mogu da budu naknadno ugrađene za tri do pet dana. Izuzetno su lagane, a napravljene su od kompozitnih materijala, preciznije, koriste se delovi originalnih prostora za prtljag, uključujući bočne zidove, plafon i osvetljenje, kako bi se smanjio otpad, navode u "Erbasu".
 
Stjuardese će verovatno pozitivno oceniti novi prostor za prtljag, znajući da mogu da završe ukrcavanje uz mnogo manje pritužbi putnika o tome kako nemaju gde da stave svoje torbe.
 
Jedna avio-kompanija se već prijavila za ovakvo odlaganje ručnog prtljaga. Od početka 2025. godine, nemački avio-prevoznik "Lufthanza" planira da započne naknadno opremanje 38 aviona A-320 novim kasetama naziva "Airspace L Bins", koje proizvodi nemačka kompanija "Elbe flugcojgverke", podružnica kompanije "Singapore Technologies Engineering" i partner "Erbasa".
 
"Iz razgovora sa klijentima avio-kompanija znamo da su veće kasete potrebne da se poboljša iskustvo putnika", istakao je šef komercijalnih usluga za Evropu Čarbel Juzkatli.
 
Komplikovani svet prtljaga
 
Prtljag je dugo bio sporno i komplikovano pitanje u svetu avijacije, i, uz veće ili manje kasete za njegovo smeštanje, izgleda da se to neće promeniti.
 
Ne nose svi ručni prtljag samo da bi izbegli dodatne troškove za kofere - mnoge avio-kompanije dodatno naplaćuju ako želite da ponesete i veliki kofer u avion. Neki putnici jednostavno vole tu opciju da ne moraju da čekaju svoj kofer nakon sletanja.
 
Međutim, to je i političko pitanje. Ove nedelje, poslanici Evropske unije su navodno glasali za podršku rezolucije koja poziva avio-kompanije da prestanu da naplaćuju putnicima ručni prtljag "razumne" veličine.
 
 
Naknade za prtljag nesporno predstavljaju ogroman izvor prihoda za avio-kompanije. Prema podacima Biroa za statistiku transporta, američke avio-kompanije zaradile su više od 6,7 milijardi dolara prihoda od naknada za prtljag tokom 2022. godine.
 
Neke avio-kompanije opravdavaju naknade ukazujući na uticaj na životnu sredinu - lakši avioni su štedljiviji, tako da je odvraćanje ljudi od dodatnih kilograma prtljaga dobra stvar.
 
Pristalice "razdvajanja" karata kažu da sve funkcioniše - oni koji žele da plaćaju dodatne pogodnosti tokom leta kao što je nošenje dodatnog prtljaga imaju tu mogućnost, ostali mogu da uživaju u jeftinijim kartama.
 
Ipak, na kraju, bez obzira na preferencije putnika, većina bi se složila da ako bolje dizajnirani prostor za odlaganje prtljaga može skratiti vreme koje provodimo u avionu, a naročito ono kada izlazimo iz njega, malo je putnika koji to ne bi pozdravili i prihvatili.
  • Lenka

    14.10.2023 08:48
    Konačno nešto pametno!
    Čak tri puta su mi aviokompanije gubile prtljag. Dva puta su ga pronašli, pa je stigao kasnije, a jednom i nisu. Ma strašno! A uvek sam se plašila šta će biti sa koferom koji sam im predala, s razlogom očigledno. Zbog toga sam prestala da letim sa velikim aviokompanijama, letim isključivo royal charter service letovima, i mirna mi glava. Ovo bi moglo da bude super, samo da zaživi. Gde ja, tu i moj kofer, i milina.
  • rale

    13.10.2023 12:17
    Ima i to što avio kompanije više ne mogu da nađu robove po Evropi koji su spremni da rade na poslovima baratanja tuđim prtljagom za sitne pare. Sigurno postoji neka srednja računica između povećanja plata radnicima i povećanja prostora za ručni prtljag.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja

Avion devet sati leteo nikuda

Avion Britiš ervejza se okrenuo na pola puta preko Atlantskog okeana, zbog čega su putnici leteli devet sati nikuda.