Kako funkcionišu avionski toalet i Wi-Fi internet na 12.000 metara?
Kako se konektovati na internet dok letite avionom pri brzini većoj od 800 kilometara na sat? Kako funkcioniše avionski toalet na visini od 12.000 metara?
Foto: Pixabay
Kako se kuva i pripremaju topli napici na velikoj nadmorskoj visini?
Ovo su stvari o kojima avionski putnici retko kad razmišljaju. Al St. Germain, konsultant u avio-industriji koji je radio za avio-kompanije među kojima su američki Delta i United, ukazao je da je prilično izvanredno kada počne da se otkriva kako funkcionišu različiti segmenti aviona.
"Kada sagledate skoro sve što se nalazi u avionu, shvatite koliko je toga potrebno iz inženjerske perspektive, čak i za dobijanje obroka. Sve je duplo teže u avionu nego na tlu", napomenuo je on.
Toalet
Upotreba vode za ispiranje avionskog toaleta je zabranjena zbog toga što je težina letelice ograničena. Umesto toga se koristi vazduh.
Naime, za ispiranje se koristi diferencijalni vazdušni pritisak koji je Džejms Kemper patentirao 1975. godine. Kanisteri za fekalije iz toaleta obično se nalaze u zadnjem delu aviona, a ponekad i u prednjem delu aviona.
Kada se pritisne dugme za ispiranje, otvara se ventil koji je na dnu WC šolje, povezujući ga sa cevi koja se nalazi ispod šolje. Spomenuta cev i kanister za fekalije su pod pritiskom, što znači da prilikom otvaranja ventila nastaje vakuum koji povlači ono što je u šolji.
"To je poput vašeg usisivača. Kada pritisnete dugme, ventil se otvori. Čim se ventil otvori, onda povlači sve ono što je u šolji", ukazao je britanski avio-inženjer Najdžel Džouns.
Prema njegovim rečima, efekat vakuuma neprekidno postoji dok avion leti, ali se ne čuje dok se ventil ne otvori. Međutim, kada je avion na tlu, diferencijalni pritisak ne postoji, što znači da ispiranje šolje pokreće pumpa koja stvara vakuum u kanisteru. Kako avion poleće, diferencijalni pritisak raste, vakuum se prirodno stvara i zaustavlja se rad pumpe.
Džouns je napomenuo da su WC šolje obložene teflonom, što znači da za njih ništa ne prianja jer diferencijalni pritisak vrlo brzo sve povlači. Avio-kompanije biraju koliko toaleta žele u letelici i gde će se oni nalaziti. Ipak, postoji minimalni broj toaleta koji zavisi od veličine aviona. Avio-kompanije mogu da traže da taj broj bude veći od minimalnog.
Naravno, kanistere pune fekalija treba isprazniti, a pražnjenje sledi nakon sletanja aviona. Reč je o 50 godina starom procesu, ali i u ovom segmentu se pomeraju granice. Naime, te granice je pomerio "Jamco", japanska kompanija sa 50 odsto udela na tržištu avionskih toaleta. "Jamco" pravi ugradnje bidee za osam avio-kompanija i prvi je napravio higijenske beskontaktne ispirače i slavine, i to na avionu Boing 787.
Plavi led
Plavi led je naziv za slučajna ispuštanja otpadnih voda iz aviona. Džouns je naglasio da nikada nije bilo namernih ispuštanja otpadnih voda. Međutim, kada se desi curenje u ispusnoj cevi, svaka tećnost koja izlazi iz kanistera se automatski smrzava jer su temperature vazduha znatno ispod nula stepeni Celzijusa.
Ovo se često dešavalo do 80-ih godina prošlog veka, kada je zabranjeno da avion poleće ako postoji bilo kakvo curenje u toaletnom avionskom sistemu. Međutim, incidenti se i dalje dešavaju. Pa je tako stanovnik u blizini londonskog aerodroma Hitrou 2021. uprskan izmetom iz aviona. To se desilo zbog toga što je avion bio blizu tla, tj. nije bio na visini kada je temperatura niska.
Džouns je naglasio da su nekada potrebni dani kako bi se popravio toalet zbog toga što ima kompleksan cevovodni sistem. To za posledicu može imati da avion mora biti prizemljen dok se problem ne reši.
Topla hrana
Neki su nezadovoljni time koliko je potrebno da dobiju topli obrok u avionu. Međutim, treba imati na umu da se ti obroci pripremaju u metalnoj cevi - avionu koji se kreće na visini od 12.000 metara. Priprema obroka u avionu je složen proces sa strogim higijenskim propisima.
Obroke pripremaju ugostiteljske kompanije koje obično posluju na aerodromima, i to pre nego što se dopreme u avion. To deluje jednostavno sve do trenutka kada je potrebno zagrejati svu tu hranu. Pritom, hrana za duge letove se često zamrzava.
Džouns je ukazao da većina avionskih rerni može da koristi konvekciju ili paru za grejanje pa se rerne istovremeno mogu koristiti za 40 ili 50 obroka. U jednom velikom avionu može biti između 10 i 12 rerni. Tokom noći, kada je avion prizemljen, proverava se da li su rerne uključene. Kada avion poleće, tada su potpuno isključene.
"Avionu je potrebna sva snaga motora kako bi poleteo. Zbog toga se rerne ne uključuju. Kada avion dostigne određenu visinu, onda se rerne mogu uključiti", objasnio je Džouns.
Rashladni uređaji su na drugom strujom krugu tako da se nikada ne isključuju. U suprotnom, to bi bio recept za trovanje hranom.
Topli napici
Da li vam je ikada savetovano da ne pijete čaj ili kafu dok ste u avionu? Međutim, pitanje je koliko je taj savet osnovan. Naime, voda u avionu za pripremu toplih napitaka nije flaširana, već je reč o vodi iz rezervoara, a koja se koristi za celu letelicu - od toaleta do kuhinje.
Džouns je istakao da se za pripremu čaja ili kafe koristi voda koja se zagreva do tačke na kojoj se ubijaju sve bakterije. Osim toga, voda se tretira pre nego što se naspe u rezervoar. Primera radi, voda u Boingu 787 se tretira ultraljubičastim svetlom.
Wi-Fi konekcija
Mnogi pristup internetu uzimaju zdravo za gotovo. Ipak, koliko je lako održati internet vezu dok se putuje u vazduhu pri brzini od 800 kilometara na sat?
"Reč je o prilično jednostavnoj tehnologiji. Na vrhu aviona je antena koja je uvek konektovana sa satelitima koji su u položaju geostacionarnog luka", objasnio je Don Bučman, direktor kompanije "Viasat" koja omogućava Wi-Fi internet na skoro 10.000 letova dnevno.
Međutim, to jednostavno ima inženjersku pozadinu. Avioni s Viasatovim Wi-Fiom primaju signale od satelita koji su 36.000 kilometara iznad Zemlje, a koji se nalaze duž ekvatora. Da bi sateliti bili u geostacionarnom luku ili orbiti, potrebno je između jedan mesec i pola godine. Kada su sateliti u geostacionarnom luku, njima se može obuhvatiti trećina Zemlje. Primera radi, kada biste leteli oko sveta bila bi vam dovoljna tri satelita, a Viasat ih ima 18.
Bučman je naveo da putnici retko kad primete kada avionska antena prekine konekciju s jednim satelitom i poveže s drugim. Kako je kazao, to je primetno onda kada je potrebno duže vremena za prekid, odnosno uspostavljanje konekcije. To se dešava onda kada su sateliti udaljeniji jedan od drugog.
Brzina interneta u avionu može dostići više od 100 megabita u sekundi, ali putnici obično imaju internet brzine od 20 do 40 megabita u sekundi. Bučman je podsetio da je to brzina dovoljna za gledanje filmova i/ili serija na Netfliksu. Primera radi, procena kompanije Viasat je da je 100.000 ljudi na 1.800 letova četiri sata gledalo Superboul.
Wi-Fi konekcija ne ometa važnu komunikaciju u avionu, a mogu je koristiti i piloti. I dok Wi-Fi konekcija danas deluje kao nešto što se podrazumeva, ona postoji poslednjih 20 godina, a započela je s iPhoneom kao uređajem za koji Bučman konstatovao da je promenio sve.
Svež vazduh na 12.000 metara
Dotok svežeg vazduha u avionima je još jedno od ključnih pitanja. Naime, u avionima se koriste HEPA filteri, a HEPA je akronim od engleskih reči, tj. skraćenica za "visoko efikasno zadržavanje čestica". Osim što su standard u avionima, ovi filteri su standard i u operacionim salama.
Prema podacima američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA), ovi filteri mogu ukloniti najmanje 99,7 odsto prašine, polena, buđi, bakterija i sve ostale čestice u vazduhu veličine 0,3 mikrona.
Džouns je ukazao da se nekada vazduh u avion dopremao iz avionskih motora pa je morao da se hladi klima uređajima.
Međutim, kod novijih aviona, kao što je Boing 787, to nije slučaj. Umesto toga, oni imaju ugrađene kompresore koji vazduh preuzimaju iz spoljašnjeg izvora. Takav vazduh prečišćavaju HEPA filteri.
Svaka avionska kabina funkcioniše na drugačijem sistemu, što znači da je moguće sniziti temperaturu u poslovnoj klasi, a povisiti u ekonomskoj klasi ili obrnuto. Ceo sistem je osmišljen da putnicima bude što ugodnije, piše CNN.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
VIDEO: Fontana di Trevi ponovo otvorena za posetioce - ali ograničen broj
23.12.2024.•
1
Fontana di Trevi u Rimu ponovo je otvorena nakon završetka vanrednih radova na održavanju uoči jubilarne katoličke "Svete godine", koja se obeležava svakih 25 godina.
VIDEO: Kina na veštačkom ostrvu gradi najveći aerodrom na svetu
22.12.2024.•
1
Kina gradi najveći aerodrom na svetu ikada napravljen na jednom veštačkom ostrvu.
Objavljeno koji su najmoćniji pasoši sveta za 2024. godinu: Evo kako se kotira srpski
22.12.2024.•
4
Objavljena je rang lista najmoćnijih pasoša za 2024. godinu, a Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) ponovo su na vrhu, četvrtu godinu zaredom.
Avio-kompanije u obavezi da dostave podatke o putnicima pre ulaska u EU
15.12.2024.•
0
Savet EU usvojio je propise kojima je predviđeno da avio-kompanije moraju nadležnim organima da dostave podatke o putnicima, kao što su putne isprave, podaci o letu i prtljagu.
Nedelju dana putovanja do ostrva pustoši: Da li biste se upustili u ovakvu avanturu?
12.12.2024.•
0
Oko 300 ostrva i ostrvca raštrkanih u južnom delu Indijskog okeana, jugoistočno od Rta dobre nade, poznato je kao jedno od najudaljenijih ostrva na svetu.
Munja udarila avion 20 minuta nakon poletanja, letelica morala prinudno da sleti
11.12.2024.•
0
Avion kompanije Er Nju Zeland na letu za Tahiti morao je da se vrati u Okland na Novom Zelandu nakon što je pogođen munjom, samo 20 minuta nakon poletanja.
Jedan od najprometnijih evropskih aerodroma smanjuje broj letova zbog buke
09.12.2024.•
2
Aerodrom "Shiphol" u Amsterdamu smanjiće od iduće godine ukupan broj letova na 478.000 godišnje sa sadašnjih 500.000, odnosno za četiri odsto radi smanjenja zagađenja bukom.
EK predložila postepeno uvođenje graničnog sistema EES: Evo šta to znači za građane Srbije
08.12.2024.•
0
Evropska komisija predložila je postepeno uvođenje novog evropskog digitalnog graničnog sistema, takozvanog Sistema ulaska/izlaska (EES), dajući članicama rok od šest meseci za njegovu primenu.
Nova pravila za turiste u Italiji: Nema više samostalne prijave u smeštaj
07.12.2024.•
2
Zabrana kutija ili lokera za ključeve sa šifrom potpisana je 18. novembra u Italiji i odmah je stupila na snagu.
Nova pravila za izdavanje stanova turistima u Grčkoj: Oštra ograničenja zakupodavcima
03.12.2024.•
0
Novim predlogom zakona o porezu u Grčkoj se od 1. januara uvode nova pravila i ograničenja za kratkoročno izdavanje stanova i kuća preko platformi na internetu.
VIDEO: I Napulj planira da uvede ulaznice za turiste zbog prevelike gužve
03.12.2024.•
0
Savetnik opštine Napulj Đenaro Espozito predložio je da se u određenim periodima godine uvede ulaznica za centar grada po ceni od pet evra, ne bi li se stalo na kraj prekomernom broju turista.
Evropski gradovi koji se smatraju najmanje privlačnim: Nisu baš oduševili posetioce
01.12.2024.•
2
Kada istražujemo gde bismo mogli da otputujemo, obično nailazimo na tekstove o najlepšim ili najzanimljivijim gradovima. Ipak, mnogi će priznati da ih nisu svi gradovi impresionirali.
Ova zemlja se smatra najčistijom na svetu - u njoj su zabranjene čak i žvake
24.11.2024.•
2
Zbog svog strateškog položaja, Singapur se naziva Gibraltarom Azije, a na malajskom jeziku "Singapura" znači "grad lavova".
VIDEO: Peta avenija više nije najskuplja ulica u svetu - titulu joj preotela ulica u Milanu
24.11.2024.•
0
Rast cena zakupa i jačanje evra u odnosu na dolar pogurali su poznatu evropsku ulicu na vrh liste najskupljih ulica prvi put za 34 godine.
Luksuzno putovanje vozom kroz 12 zemalja sveta za 59 dana
18.11.2024.•
1
Turistička agencija "Railbookers" najavila je povratak svoje rute "Oko sveta luksuznim vozom" koja kreće 3. septembra 2025. godine, a putovanje od 59 dana će koštati 116 hiljada evra po putniku.
Firenca uvodi zabrane za posetioce kako bi se smanjile gužve
17.11.2024.•
0
Zbog prevelikog broj turista, vlasti Firence najavile su zabrane kojima planiraju da smanje gužve u istorijskom jezgru grada.
Hotel u Italiji odbio rezervaciju izraelskom paru zbog rata u Gazi
17.11.2024.•
3
Menadžer malog hotela u italijanskoj regionu Veneto odbio je rezervaciju izraelskog para na platformi Booking.com, optužujući Izraelce da su odgovorni za genocid nad Palestincima u Pojasu Gaze.
Ponuda inspirisana "Gladijatorom II": Turisti mogu da budu u gladijatorskoj predstavi u Koloseumu
17.11.2024.•
0
Arheološki park Koloseum i Airbnb ponudiće 16 turista mogućnost da učestvuju u gladijatorskoj predstavi narednog maja u okviru projekta "Koloseum priča svoju priču".
Traži 600.000 dolara od "Er Fransa" zbog kašnjenja letova
16.11.2024.•
0
Stanovnik Njujorka Nikolas Ovojemi podneo je tužbu protiv avio-kompanije "Er Frans", tražeći 600.000 dolara odštete zbog kašnjenja leta.
Avion na letu za Frankfurt uleteo u snažne turbulencije, povređeno 11 osoba
13.11.2024.•
0
U avionu nemačke kompanije Lufthanza na liniji Buenos Ajres - Frankfurt koji je uleteo u polje veoma snažnih vazdušnih turbulencija, povređeno je 11 osoba.
Četiri zemlje koje su veoma posećene - a nemaju aerodrome
12.11.2024.•
1
Andora, Monako, Lihtenštajn, San Marino. Do ovih destinacija turisti stižu planinskim putevima, sletanjem na najbliže aerodrome, čamcima...
Komentari 2
Stojan
MikiLiman4
Hvala
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar