Kako funkcionišu avionski toalet i Wi-Fi internet na 12.000 metara?
Kako se konektovati na internet dok letite avionom pri brzini većoj od 800 kilometara na sat? Kako funkcioniše avionski toalet na visini od 12.000 metara?
Foto: Pixabay
Kako se kuva i pripremaju topli napici na velikoj nadmorskoj visini?
Ovo su stvari o kojima avionski putnici retko kad razmišljaju. Al St. Germain, konsultant u avio-industriji koji je radio za avio-kompanije među kojima su američki Delta i United, ukazao je da je prilično izvanredno kada počne da se otkriva kako funkcionišu različiti segmenti aviona.
"Kada sagledate skoro sve što se nalazi u avionu, shvatite koliko je toga potrebno iz inženjerske perspektive, čak i za dobijanje obroka. Sve je duplo teže u avionu nego na tlu", napomenuo je on.
Toalet
Upotreba vode za ispiranje avionskog toaleta je zabranjena zbog toga što je težina letelice ograničena. Umesto toga se koristi vazduh.
Naime, za ispiranje se koristi diferencijalni vazdušni pritisak koji je Džejms Kemper patentirao 1975. godine. Kanisteri za fekalije iz toaleta obično se nalaze u zadnjem delu aviona, a ponekad i u prednjem delu aviona.
Kada se pritisne dugme za ispiranje, otvara se ventil koji je na dnu WC šolje, povezujući ga sa cevi koja se nalazi ispod šolje. Spomenuta cev i kanister za fekalije su pod pritiskom, što znači da prilikom otvaranja ventila nastaje vakuum koji povlači ono što je u šolji.
"To je poput vašeg usisivača. Kada pritisnete dugme, ventil se otvori. Čim se ventil otvori, onda povlači sve ono što je u šolji", ukazao je britanski avio-inženjer Najdžel Džouns.
Prema njegovim rečima, efekat vakuuma neprekidno postoji dok avion leti, ali se ne čuje dok se ventil ne otvori. Međutim, kada je avion na tlu, diferencijalni pritisak ne postoji, što znači da ispiranje šolje pokreće pumpa koja stvara vakuum u kanisteru. Kako avion poleće, diferencijalni pritisak raste, vakuum se prirodno stvara i zaustavlja se rad pumpe.
Džouns je napomenuo da su WC šolje obložene teflonom, što znači da za njih ništa ne prianja jer diferencijalni pritisak vrlo brzo sve povlači. Avio-kompanije biraju koliko toaleta žele u letelici i gde će se oni nalaziti. Ipak, postoji minimalni broj toaleta koji zavisi od veličine aviona. Avio-kompanije mogu da traže da taj broj bude veći od minimalnog.
Naravno, kanistere pune fekalija treba isprazniti, a pražnjenje sledi nakon sletanja aviona. Reč je o 50 godina starom procesu, ali i u ovom segmentu se pomeraju granice. Naime, te granice je pomerio "Jamco", japanska kompanija sa 50 odsto udela na tržištu avionskih toaleta. "Jamco" pravi ugradnje bidee za osam avio-kompanija i prvi je napravio higijenske beskontaktne ispirače i slavine, i to na avionu Boing 787.
Plavi led
Plavi led je naziv za slučajna ispuštanja otpadnih voda iz aviona. Džouns je naglasio da nikada nije bilo namernih ispuštanja otpadnih voda. Međutim, kada se desi curenje u ispusnoj cevi, svaka tećnost koja izlazi iz kanistera se automatski smrzava jer su temperature vazduha znatno ispod nula stepeni Celzijusa.
Ovo se često dešavalo do 80-ih godina prošlog veka, kada je zabranjeno da avion poleće ako postoji bilo kakvo curenje u toaletnom avionskom sistemu. Međutim, incidenti se i dalje dešavaju. Pa je tako stanovnik u blizini londonskog aerodroma Hitrou 2021. uprskan izmetom iz aviona. To se desilo zbog toga što je avion bio blizu tla, tj. nije bio na visini kada je temperatura niska.
Džouns je naglasio da su nekada potrebni dani kako bi se popravio toalet zbog toga što ima kompleksan cevovodni sistem. To za posledicu može imati da avion mora biti prizemljen dok se problem ne reši.
Topla hrana
Neki su nezadovoljni time koliko je potrebno da dobiju topli obrok u avionu. Međutim, treba imati na umu da se ti obroci pripremaju u metalnoj cevi - avionu koji se kreće na visini od 12.000 metara. Priprema obroka u avionu je složen proces sa strogim higijenskim propisima.
Obroke pripremaju ugostiteljske kompanije koje obično posluju na aerodromima, i to pre nego što se dopreme u avion. To deluje jednostavno sve do trenutka kada je potrebno zagrejati svu tu hranu. Pritom, hrana za duge letove se često zamrzava.
Džouns je ukazao da većina avionskih rerni može da koristi konvekciju ili paru za grejanje pa se rerne istovremeno mogu koristiti za 40 ili 50 obroka. U jednom velikom avionu može biti između 10 i 12 rerni. Tokom noći, kada je avion prizemljen, proverava se da li su rerne uključene. Kada avion poleće, tada su potpuno isključene.
"Avionu je potrebna sva snaga motora kako bi poleteo. Zbog toga se rerne ne uključuju. Kada avion dostigne određenu visinu, onda se rerne mogu uključiti", objasnio je Džouns.
Rashladni uređaji su na drugom strujom krugu tako da se nikada ne isključuju. U suprotnom, to bi bio recept za trovanje hranom.
Topli napici
Da li vam je ikada savetovano da ne pijete čaj ili kafu dok ste u avionu? Međutim, pitanje je koliko je taj savet osnovan. Naime, voda u avionu za pripremu toplih napitaka nije flaširana, već je reč o vodi iz rezervoara, a koja se koristi za celu letelicu - od toaleta do kuhinje.
Džouns je istakao da se za pripremu čaja ili kafe koristi voda koja se zagreva do tačke na kojoj se ubijaju sve bakterije. Osim toga, voda se tretira pre nego što se naspe u rezervoar. Primera radi, voda u Boingu 787 se tretira ultraljubičastim svetlom.
Wi-Fi konekcija
Mnogi pristup internetu uzimaju zdravo za gotovo. Ipak, koliko je lako održati internet vezu dok se putuje u vazduhu pri brzini od 800 kilometara na sat?
"Reč je o prilično jednostavnoj tehnologiji. Na vrhu aviona je antena koja je uvek konektovana sa satelitima koji su u položaju geostacionarnog luka", objasnio je Don Bučman, direktor kompanije "Viasat" koja omogućava Wi-Fi internet na skoro 10.000 letova dnevno.
Međutim, to jednostavno ima inženjersku pozadinu. Avioni s Viasatovim Wi-Fiom primaju signale od satelita koji su 36.000 kilometara iznad Zemlje, a koji se nalaze duž ekvatora. Da bi sateliti bili u geostacionarnom luku ili orbiti, potrebno je između jedan mesec i pola godine. Kada su sateliti u geostacionarnom luku, njima se može obuhvatiti trećina Zemlje. Primera radi, kada biste leteli oko sveta bila bi vam dovoljna tri satelita, a Viasat ih ima 18.
Bučman je naveo da putnici retko kad primete kada avionska antena prekine konekciju s jednim satelitom i poveže s drugim. Kako je kazao, to je primetno onda kada je potrebno duže vremena za prekid, odnosno uspostavljanje konekcije. To se dešava onda kada su sateliti udaljeniji jedan od drugog.
Brzina interneta u avionu može dostići više od 100 megabita u sekundi, ali putnici obično imaju internet brzine od 20 do 40 megabita u sekundi. Bučman je podsetio da je to brzina dovoljna za gledanje filmova i/ili serija na Netfliksu. Primera radi, procena kompanije Viasat je da je 100.000 ljudi na 1.800 letova četiri sata gledalo Superboul.
Wi-Fi konekcija ne ometa važnu komunikaciju u avionu, a mogu je koristiti i piloti. I dok Wi-Fi konekcija danas deluje kao nešto što se podrazumeva, ona postoji poslednjih 20 godina, a započela je s iPhoneom kao uređajem za koji Bučman konstatovao da je promenio sve.
Svež vazduh na 12.000 metara
Dotok svežeg vazduha u avionima je još jedno od ključnih pitanja. Naime, u avionima se koriste HEPA filteri, a HEPA je akronim od engleskih reči, tj. skraćenica za "visoko efikasno zadržavanje čestica". Osim što su standard u avionima, ovi filteri su standard i u operacionim salama.
Prema podacima američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA), ovi filteri mogu ukloniti najmanje 99,7 odsto prašine, polena, buđi, bakterija i sve ostale čestice u vazduhu veličine 0,3 mikrona.
Džouns je ukazao da se nekada vazduh u avion dopremao iz avionskih motora pa je morao da se hladi klima uređajima.
Međutim, kod novijih aviona, kao što je Boing 787, to nije slučaj. Umesto toga, oni imaju ugrađene kompresore koji vazduh preuzimaju iz spoljašnjeg izvora. Takav vazduh prečišćavaju HEPA filteri.
Svaka avionska kabina funkcioniše na drugačijem sistemu, što znači da je moguće sniziti temperaturu u poslovnoj klasi, a povisiti u ekonomskoj klasi ili obrnuto. Ceo sistem je osmišljen da putnicima bude što ugodnije, piše CNN.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
UN: Turizam u svetu se vratio na nivo od pre kovida
21.01.2025.•
2
Oko 1,4 milijarde turista putovalo je u inostranstvo prošle godine, isto kao i pre pandemije kovida, procenila je agencija Ujedinjenih nacija (UN Tourism - UNWTO).
Objavljen popis najopasnijih zemalja za putovanje u 2025. godini
19.01.2025.•
2
Novo istraživanje otkrilo je koje su najopasnije zemlje za posetiti 2025. godine.
Na ovim evropskim letovima ima najviše turbulencija
19.01.2025.•
0
Čini se da smo tokom 2024. godine više nego ikad čuli vesti o turbulencijama na raznim letovima.
VIDEO: Grenland - ima 150 km puteva, tri semafora, najčistiji vazduh i vodu na svetu
19.01.2025.•
0
Grenland je poslastica za geologe i klimatologe, ali i za sve ljubitelje različitih vrsta putovanja kojima hladnoća ne može pokvariti doživljaj spektakularne prirode i posebne kulture.
Pakistanska avio-kompanija na meti kritika jer na reklami njen avion leti ka Ajfelovoj kuli
16.01.2025.•
0
Pakistanski nacionalni avio-prevoznik izazvao je mnogobrojne kritike zbog objavljivanja reklame na kojoj je prikazan avion koji leti ka Ajfelovoj kuli.
"Rajaner" traži da se putnicima ograniči koliko alkohola mogu da popiju na aerodromima u EU
15.01.2025.•
2
Avio-kompanija "Rajaner" poziva evropske vlasti da ograniče prodaju alkoholnih pića na aerodromima širom evropskog kontinenta.
Spisak 15 stvari o letenju avionom koje niste znali: Pogledajte o čemu je reč
13.01.2025.•
1
Na Redditu se pokrenuta rasprava o stvarima koje se često događaju tokom leta avionom, a za koje većina verovatno ne zna.
Rajaner traži 15.000 evra odštete od putnika koji se "neoprostivo ponašao" tokom leta
09.01.2025.•
2
Avio-kompanija Rajaner potvrdila je da će pokrenuti sudski postupak protiv putnika koji je 2024. svojim "neoprostivim ponašanjem" poremetio let između irskog Dablina i španskog ostrva Lanzarote.
Gotovo isti broj posetilaca Luvra 2024. kao godinu dana ranije
06.01.2025.•
0
Posećenost pariskog muzeja Luvr ostala je praktično nepromenjena 2024. godine, sa 8,7 miliona posetilaca, uprkos smanjenju tokom leta kada su u glavnom gradu Francuske bile Olimpijske igre.
Putovanja kao mesta dobre energije ili iscrpljivanja: Putnici sve umorniji a evo i zašto
04.01.2025.•
0
Reditova putnička zajednica debatovala je o odmoru ali i o tome zbog čeka se i posle odmora osećaju umorno ali i energetski i finansijski istrošeno.
Grčka povećava turističke takse zbog vremenskih nepogoda: Kako će to uticati na turiste iz Srbije?
04.01.2025.•
1
Grčka povećava turističke takse, da bi se obnovila područja i domaćinstva koja su uništena tokom vremenskih nepogoda.
Pao sistem na aerodromima širom Nemačke: Putnici van šengenskog prostora ne mogu u državu
03.01.2025.•
4
Kompjuterski sistemi savezne policije otkazali su na aerodromima širom Nemačke.
Ako planirate putovanja ove godine: Evo šta se menja kad su u pitanju procedure i takse
02.01.2025.•
0
Putovanja u EU i Šengensku zonu biće značajno izmenjena ove godine kada se očekuje da će stupiti na snagu dva nova sistema za ulazak putnika, koji će se odnositi i na Srbiju.
Žurke stop: Airbnb sprečava visokorizične rezervacije za Novu godinu pomoću veštačke inteligencije
30.12.2024.•
1
Online platforma za iznajmljivanje Airbnb koristi veštačku inteligenciju da bi prepoznala i sprečila goste visokog rizika da rezervišu smeštaj tokom novogodišnjih praznika.
Ovo su bili najposećeniji gradovi sveta u 2024. godini
29.12.2024.•
0
Prema podacima Euromonitor Internationala, najposećeniji grad na svetu u 2024. godini bio je Bangkok.
Više od dva miliona ljudi dnevno će ući i izaći iz Kine tokom novogodišnjih praznika
29.12.2024.•
0
Prema današnjoj proceni Kineske nacionalne uprave za migracije, broj ulaznih putnika u Kinu i izlaznih putnika iz Kine će dostići 2,05 miliona dnevno u proseku tokom novogodišnjih praznika.
Najbolji božićni sajmovi za porodice: Na spisku po jedan iz Hrvatske i Rumunije
24.12.2024.•
0
Božićni sajmovi ili adventi pružaju priliku za savršen porodični božićni odmor jer nude bezbroj aktivnosti i uživanja od očaravajućih klizališta, preko hrane i pića do živopisnih božićnih parada.
VIDEO: Fontana di Trevi ponovo otvorena za posetioce - ali ograničen broj
23.12.2024.•
1
Fontana di Trevi u Rimu ponovo je otvorena nakon završetka vanrednih radova na održavanju uoči jubilarne katoličke "Svete godine", koja se obeležava svakih 25 godina.
VIDEO: Kina na veštačkom ostrvu gradi najveći aerodrom na svetu
22.12.2024.•
2
Kina gradi najveći aerodrom na svetu ikada napravljen na jednom veštačkom ostrvu.
Objavljeno koji su najmoćniji pasoši sveta za 2024. godinu: Evo kako se kotira srpski
22.12.2024.•
4
Objavljena je rang lista najmoćnijih pasoša za 2024. godinu, a Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) ponovo su na vrhu, četvrtu godinu zaredom.
Avio-kompanije u obavezi da dostave podatke o putnicima pre ulaska u EU
15.12.2024.•
0
Savet EU usvojio je propise kojima je predviđeno da avio-kompanije moraju nadležnim organima da dostave podatke o putnicima, kao što su putne isprave, podaci o letu i prtljagu.
Komentari 2
Stojan
MikiLiman4
Hvala
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar