Šta da radite u slučaju avionske nesreće

Posada i ekipa na tlu učiniće sve da vam pomognu ukoliko nešto pođe po zlu u avionu, ali od neizmerne su važnosti i stav te ponašanje samih putnika.
Posada i ekipa na tlu učiniće sve da vam pomognu ukoliko nešto pođe po zlu u avionu, ali od neizmerne su važnosti i stav te ponašanje samih putnika.

Poslednji slučaj rušenja aviona "Asiana Airlinesa" na pisti San Franciska dokaz je da se, uprkos svom današnjem znanju i tehnologiji, avionske nesreće i dalje događaju i u najkontrolisanijim uslovima. Hladna statistika govori da je avion jedno od najsigurnijih prevoznih sredstava. Prema podacima "Aviation Safety Networka", prošle godine je u 23 fatalne avionske nesreće poginulo 511 ljudi, što je daleko ispod 10-godišnjeg proseka od 773 mrtvih na godinu dana u 34 nesreće.

Svakog dana miloni aviona sleću i poleću sigurno, no za samu sigurnost svakog putnika važno je i njihovo ponašanje. CNN je izdvojio 10 stvari koje bi svaki putnik trebalo da zna ukoliko nešto pođe po zlu tokom leta.

Ostanite smireni - zadržite bistru glavu. Panika vam neće pomoći. Smirite se.

Napravite plan - nakon što uđete u avion, osmotrite okolinu. Prebrojte broj redova koji vas dele do prvog izlaza i imajte na umu da će vidljivost biti smanjena u kabini napunjenoj dimom. Razmislite šta možete da učinite u slučaju da morate da izađete na izlaz za hitne slučajeve.

Poslušajte sigurnosna upozorenja pre leta - nemojte pretpostaviti da ste to već čuli pre i da znate o čemu se radi. Avioni su konstruisani drugačije i svaki ima drugačija uputstva. Ako sedite blizu izlaza proučite ga za slučaj da ga morate otvoriti.

Obucite se prikladno - izbegavajte štikle jer ćete morati da ih skinete u slučaju hitnog spuštanja niz balon. Idealno je da nosite duge pantalone i da uz sebe imate odeću dugih rukava. U slučaju problema, nesreće ili iznenadnog iskakanja to vam može biti od velike pomoći.

Zakopčajte pojas za sedenje - u svakom trenutku kada se oglasi upozorenje da zavežete svoje pojaseve, učinite to. No jednako je bitno i da ih znate otkopčati. Studije su pokazale da mnogi zbog panike i nervoze ne znaju da otkopčaju pojas te automatski posežu za mestom gde se inače veže pojas u autu.

Ne trošite previše vremena na potragu za najsigurnijim mestom - razlog je što to mesto verovatno ne postoji. Iako su do sada mnoge studije obuhvatile različite nesreće u potrazi za sigurnijim mestom u avionu, one ne mogu predvideti šta će se desiti s vašim avionom. Npr. ukoliko sedite u blizini izlaza to vam neće uvek garantovati brzu evakuaciju jer se izlazi vrlo često zaglave usled nesreće. Takođe, mesta do prolaza mogu da vam osiguraju brži izlaz ali vas isto tako dovode u rizik jer vas stvari iz gornjih kabina mogu ozlediti.

Proverite gde vam je prsluk za spašavanje - obično se nalazi u vrećicama ispod sedišta. Nakon što poslušate uputstva o sigurnosti, proverite je li tu.

Ne naduvavajte prsluk u avionu - nakon što se "Ethiopian Airlines" Boing 767 srušio na Komori ostrvima 1996. godine mnogi od 123 poginulih putnika umrli su zato što su naduvali prsluke još u avionu. Avion se srušio u more, ali zbog prsluka nisu mogli da rone niti dohvate izlaze kada je kabina poplavila.

Ako dođe do najgoreg, pripremite se za udar - uputstva koja obično stoje nacrtana na sedištu ispred vas tu su zato da vas u slučaju udara sila ne katapultira napred. U slučaju najgoreg vratite sedište u uspravan položaj, spustite glavu među kolena ili je naslonite na sedište ispred vas. Stavite ruke iza glave, ali nemojte prekrstiti prste. Laktove držite visoko pored glave, ne na kolenima.

Ako morate da skočite, skočite. To je jedino rešenje - kada dođe vreme da izađete iz aviona, izlaz će biti napravljen od naduvanog "tobogana". Skočite na noge, ruku prekrštenih na prsima. Budete li oklevali, neko od posade će vas verovatno gurnuti. Svaka minuta je presudna i nužno je da svi sarađuju i spase se ukoliko je moguće.

  • Novonasađen

    14.07.2013 14:07
    Kad padaš sa 11km. imaš vremena da javiš,da sigurno ne dolaziš na ručak(večeru)!
  • Ljuba

    12.07.2013 12:52
    @Zamenik Komentatora
    Avion nikad ne pada kao kamen sa 11 km visine, jer ima krila. Može jedino ako mu nešto iščupa krila na 11 km... 95% avionskih nesreća se dešava prilikom poletanja ili sletanja.
  • zamenik komentatora

    12.07.2013 11:31
    Kad padate sa 11 kilometara visine, mozete jedino bogu da se pomolite da radi bar 1 motor da drzi brzinu inace padate ko kamen.Da ne pricamo o dekompresiji od koje dobijate Morbus capsicus.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja

Avion devet sati leteo nikuda

Avion Britiš ervejza se okrenuo na pola puta preko Atlantskog okeana, zbog čega su putnici leteli devet sati nikuda.