
Vožnja elektromobilom skuplja nego "dizelašem"
Do pre nekoliko meseci jedan od motiva za kupovinu električnih automobila bili su i tri-četiri puta niži troškovi vožnje.

Foto: Pixabay
Međutim, drastičan skok cene električne energije učinio je da je danas upotreba "dizelaša" jeftinija i za trećinu u odnosu na moderniju konkurenciju.
Tako se kupac elektromobila našao u situaciji da novo vozilo ne samo plati dvostruko više nego što je cena automobila na dizel, već i da cena upotrebe "automobila na struju" bude primetno viša u odnosu na troškove vožnje vozila sa motorom na unutrašnje sagorevanje. Time je ozbiljno dovedena u pitanje strategija zamene klasičnih vozila modernijim i ekološki neuporedivo prihvatljivijim četvorotočkašima. Ako bi se poredili sa "benzincima", rezultat poređenja bi bio još nepovoljniji po elektromobile.
Noćno guranje na punionicama
Ilustrativan je primer susedne Hrvatske, gde u ponedeljak počinje naplata na javnim punionicama. ELEN, specijalizovani segment Hrvatske elektroprivrede (HEP), odredio je cene punjenja na svojim punionicama, a ima ih 31 i najviše su skoncetrisani na najvažnijim relacijama. Cene su za nijansu niže u odnosu na prosečne evropske, a zavise od snage punionice i sa njome povezane brzine punjenje baterije elektromobila. U svakoj varijanti, postoji i noćna cena koja je spram dnevne niža za gotovo 20 odsto.
Tako je u punionicama snage do 22 kW, cena 0,36 evra po kWh, noću 0,28. Na punionicama snage od 22 do 50kW noćna cena je 0,385, na jačim od 50 kW cena je 0,58 evra. Ograničeno je vreme punjenja: 180 minuta na naslabijim, 60 minuta na srednje snažnim i na 45 na najačim. Ukoliko se prekorači, plaća se 0,14 evra za svaki dodatni minut. Naravno, pre odlaska na punionicu, potrebno je pratiti odgovarajuću aplikaciju na mobilnom kako biste odlazak tempirali tako da što manje čekate u redu.
Pre nego što će u ponedeljak početi sa naplatom, u ELEN-u su dve nedelje testirali sistem. Tako električno vozilo koje na 100 kilometara troši oko 22 kWh, što je čest slučaj, noću na najsnažnijoj punioci bateriju može da napuni za manje od pola sata, a cena je oko 13 evra. Istovremeno, pandan na dizel gorivo, poslovno vozilo sa šestocilindričnim motorom, na 100 km vožnje troši oko šest litara goriva što je trošak od 9,1 evra.
Kupac izigran
Ispada da je vožnja elektromobilom skuplja i do 50 odsto u odnosu na vožnju klasičnim automobilom, pa su se u Hrvatskoj i pre nego što je zvanično počela naplata potrošnje struje automobilom mnogi upitali zašto bi kupovali modernije vozilo. Jeste časno biti ekološki korektan i "u trendu", ali elektromobil je otprilike dvostruko skuplji, uz to je i cena upotrebe bezmalo za 50 odsto viša. Zapravo, mnogima je upravo cena vožnje, godinama najavljivana kao tri-četiri puta niža nego "dizelašem", nepremostiva prepreka.
Računali su da će tokom 10 godina vratiti ono što su skuplje platili pri nabavci, sada se ispostavlja ne da neće uspeti, nego će troškovi korišćenja biti i primetno viši. Sem toga, punionica je malo, pa su već i pripremna testiranja pokazala da se mora neprekidno biti na odgovarajućoj aplikaciji, pratiti zakazivanje termina za punjenje baterija i biti stalno pripravan.
Iz HEP-a su odgovorili da je struja na berzama tokom poslednjeg tromesečja naglo i višestruko poskupela, ali da se iščekuje znatnije sniženje za godinu-dve. Cene punjenja baterija su primerene aktuelnim cenama električne energije, a da su se odlučili za nešto jeftiniju varijantu, veliko je pitanje da li bi drugi operateri, motivisani cenama u drugim evropskim državama, uopšte započeli otvaranja svog lanca punionica po Lijepoj našoj.
Kućno punjenje
Ali, po stručnjacima iz HEP-a postoji rešenje za aktuelne i buduće vozače elektromobila i zasniva se na činjenici da je noćna cena električne energije iz kućnih instalacija samo 0,07 evra po kWh. Predlog je da se baterije vozila pune kući i to noću, dok bi se u javnim punionicama samo dopunjavale ako su relacije duže od 270 kilometara, koliko, u proseku, može da se pređe sa baterijom od 60kW.
Podsećaju da je iskoristivost dizel motora 33, električnog čak 90 odsto ukupnog potencijala. Kako litar dizela ima potencijala od 9 kWh, realizuje tek 3,1 kWh, naspram devet u slučaj elektromobila. S obzirom na to da je cena dizela oko 1,4 evra, proizilazi da je vožnja mobilom jeftinija čim je cena struje ispod 0,35 evra. Načelno, iz znatno veće efikasnosti motora, troškovi modernijeg automobila trebalo bi da su bar dva i po puta niži.
Međutim, jesenje drastično poskupljenje dovelo je u pitanje logiku ljudi iz hrvatskog javnog preduzeća za proizvodnju, transport i distribuciju električne energije. Cena, ipak, nije (samo) stvar tehnološke racionalnosti, već je pre svega tržišna kategorija i ponajviše zavisi od odnosa ponude i potražnje.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Šta znači novo odlaganje sankcija NIS-u: "Kupovina" vremena kao uvod u trajno rešenje?
30.03.2025.•
3
Sjedinjene Američke Države (SAD) odložile su u petak Naftnoj industriji Srbije (NIS) uvođenje sankcija za još 30 dana, što znači da je novi rok 28. april.
Anketa PKS: Polovina preduzeća trpi posledice političke krize
30.03.2025.•
5
Skoro polovina od 378 kompanija koje je Privredna komora Srbija (PKS) anketirala trpi "direktne i vrlo značajne posledice" zbog političke krize i blokada koje se organizuju širom države.
Više od 10 stranih kompanija koje su dobile državne subvencije otišlo, a krenuo novi talas otkaza
30.03.2025.•
6
Deo stranih kompanija koje su godinama dobijale subvencije i podsticaje od države, otpušta zaposlene, dok neke zatvaraju pogone u Srbiji.
Koliko bi mogla da iznosi rata kredita za mlade nakon šest godina otplate: Ovo je računica
30.03.2025.•
18
Krediti za mlade sa jedan odsto učešća odobravaju, za sada, tri banke. Unikredit, NLB Komercijalna i Poštanska štedionica.
Ukrajina se u ratu davi u dugovima, a isto je čeka i u miru: Kako će vratiti pare?
30.03.2025.•
3
Odgovor na pitanje odakle će Ukrajina namaći novac za obnovu u ovom trenutku je možda još neizvesniji od predviđanja kada će se okončati rat.
Objavljen kalendar poreskih obaveza firmi za april
30.03.2025.•
0
Poreska uprava objavila je poreski kalendar firmi za april.
Novi pokušaji da se privrednici prevare da uplate za upis u registar: APR izdao upozorenje
30.03.2025.•
0
Poslednjih dana na adrese privrednika ponovo stižu koverte sa uplatnicama i uputstvom da u roku od pet dana uplate novac radi upisa u registar, odnosno takozvanu "Poslovnu bazu".
Iz budžetske rezerve još 224 miliona Fudbalskom savezu Srbije
29.03.2025.•
13
Vlada Srbije u tehničkom mandatu donela je rešenje o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve na osnovu kojeg je pre dva dana Fudbalskom savezu Srbije (FSS) dato 224,2 miliona dinara.
Agencija za restituciju: Isplata četvrtog krupa akontacije obeštećenja počinje 31. marta
29.03.2025.•
2
Agencije za restituciju obavestila je korisnike restitucije da će isplata četvrtog kruga akontacije obeštećenja početi u ponedeljak 31. marta.
NIS: Odložene sankcije, poslovanjem nismo doprineli ovoj akciji koja ugrožava rad kompanije
29.03.2025.•
0
Kompanija NIS saopštila je da je Ministarstvo finansija SAD izdalo novu, specijalnu licencu kojom je stupanje na snagu sankcija u punom obimu prema toj kompaniji odloženo do 28. aprila.
Živadinović: Obustavljeno analiziranje meda u Srbiji, neko iz ministarstva to koči
29.03.2025.•
5
Predsednik Saveza pčelarskih organizacija Srbije (SPOS) Rodoljub Živadinović izjavio je da je Uprava za veterinu pre više od mesec dana prestala da analizira kvalitet i bezbednosti meda.
Projekat "eCarina" do kraja 2027. godine: Bez administracije, papirologije, dugog čekanja...
29.03.2025.•
7
Projekat "eCarina" planirano je da počne da se primenjuje do septembra 2027. godine, navodi pomoćnica direktora Uprave carina Sektora za carinske postupke Nataša Mirković.
Đedović Handanović: Stigla potvrda SAD da su odložene sankcije NIS-u do 28. aprila
29.03.2025.•
12
Stigla je zvanična potvrda Sjedinjenih Američkih Država da odlažu sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) do 28. aprila.
APR: Rok za dostavljanje redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja za 2024. kraj marta
29.03.2025.•
2
Krajem marta ističe rok za dostavljanje redovnog finansijskog izveštaja za 2024. godinu.
Koliko su kupci u Srbiji spremni da plate novi automobil?
28.03.2025.•
11
Kupci novih automobila u Srbiji najčešće su spremni da izdvoje do 20.000 evra za novo vozilo, pokazala je anketa na sajtu Polovni automobili, objavljena danas.
Bajatović: Nadam se odlaganju sankcija NIS-u, danas poslednji razgovor advokata i Vlade
28.03.2025.•
1
Generalni direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je danas da se nada odlaganju sankcija SAD Naftnoj industriji Srbije (NIS), kako je naveo, "i do tri meseca".
Objavljene nove cene goriva: Skuplji i evrodizel i benzin
28.03.2025.•
6
Evrodizel i benzin od danas u 15 časova pa do sledećeg petka u isto vreme biće skuplji u odnosu na prethodnu nedelju.
Vučić: Propali pregovori o sprečavanju sankcija, Srbija u riziku da izgubi pristup sirovoj nafti
27.03.2025.•
48
Srbija se suočava sa rizikom da u petak izgubi pristup sirovoj nafti iz uvoza, jer su propali pregovori o sprečavanju uvođenja sankcija jedinoj rafineriji u zemlji, rekao je predsednik Srbije.
Kako klimatske promene utiču na sektor osiguranja
27.03.2025.•
0
U Beogradu je održana konferencija o trendovima u finansijskom i osiguravajućem sektoru u ovoj godini.
Tramp nakarikao carine Kini, pa ponudio: Smanjiću ih malo ako prodate Tiktok; Oni rekli: "Ne"
27.03.2025.•
2
Kina je odbila danas ponudu predsednika SAD Donalda Trampa da bi joj dao carinske ustupke u zamenu za prodaju aplikacije Tiktok, u vlasništvu kineske firme Bajtdens, nekineskom kupcu.
Bajatović: Očekujem da će ponovo biti odloženo uvođenje sankcija NIS-u
27.03.2025.•
1
Generalni direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je da očekuje da će biti produžen rok za uvođenje američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije (NIS).
Komentari 27
9
je davno prošao i ratovi puškom za podelu
sveta. Sada se ratovi vode bitovima i potkupljivanjem
takvih "stručnjaka" kao ti. Pitaj nekog tvojih zemara
u Njemaćku da li se tamo krade nek ti kažu iz
prve ruke kakvo je stanje pošto sam bio nisi ,
a meni ne veruješ. Putuj malo tijem golfom ne samo
da se pokazuješ ovdje.
B
Nekad davno direktor italijanskog naftnog giganta ENI je sklopio posao sa SSSR oko uvoza ruskog gasa u Evropu. Ubrzo je poginuo u "avionskoj nesreci".
Danas izmedju elektrane i potrosaca postoji ne samo dalekovod i transformator, nego i masa "trgovaca" koji ne bi znali da proizvedu 1kWh struje da im od toga zivot zavisi. Onda dodje do poremecaja u snabdevanju i Evropa se pretvori u Teksas, gde zamenik guvernera smrznutim gradjanima porucuje da im "drzava nista ne duguje".
U Kini je pre nekoliko meseci doslo do manjeg poremecaja u snabdevanju strujom. Smanjii su privremeno broj dana u nedelji kad je industrijskim postrojenjima dozvoljeno da rade, promenili cenovnu politiku za elektrane na ugalj, ali nikom, bas nikom nije palo na pamet da menja cenu za stanovnistvo koja je 0,5 juana (1USD=6,33juana, dolar neprekidno pada prema juanu) za 1kWh, nezavisno od toga koliko i kada trosis.
Ogroman broj elektricnih vozila je na putevima u Kini, imaju zelene tablice i mogu se voziti bez ogranicenja, sto sa vozilima sa unutrasnjim sagorevanjem, posebno u velikim gradovima, nije slucaj. Skoro pred svakim restoranom je uticnica za punjenje mopeda i tricikala.
pera
ako/kada to postane mejnstrim, nocna tarifa ima da skoci za velike potrosace.
drzave pune budzete preko akciza na gorivo. cim namirisu masovnost eto ih.
da ne pricamo o opterecenju mreze, i ovako se jedva drzimo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar