
Šta će zadržati vozače u Srbiji - bolje plate ili bolji propisi?
Srbija se suočava sa konstantnim odlivom profesionalnih vozača u inostranstvo.

Foto: Pixabay
Jedini načini da se to spreči su ukidanje zabrane polaganja vožnje za E kategoriju pre navršene 21 godine, kao i niže cene licenci za vožnju šlepera, tvrde za Danas predstavnici domaćeg drumskog transportnog sektora.
Ekonomisti, pak, imaju drugačije mišljenje i navode da se masovni odlazak profesionalnog vozačkog kadra u razvijene zemlje ne može zaustaviti bez da se njihova primanja u Srbiji ne povećaju.
Domaće transportne firme se suočavaju sa akutnim nedostatkom radne snage i procenjuje se da u ovom trenutku u Srbiji nedostaje oko 10.000 vozača šlepera, autobusa i drugih velikih vozila. Problem će se zaoštriti ukoliko počne da raste proizvodnja u zemlji, jer sirovine i gotovu robu neće imati ko da transportuje.
Na to se nedavno požalio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ali nije ponudio rešenje.
"Problem se sastoji u tome da veliki broj iskusnih vozača odlazi u penziju, a sa druge strane mladi se slabo odlučuju da se bave šoferskom profesijom. Naime, iako se u srednjim saobraćajnim školama u Srbiji stiču potrebna teorijska znanja i za vožnju velikih kamiona, aktuelna zakonska rešenja su takva da je polaganje praktične obuke moguće tek kada se napuni 21 godina. Veliki broj mladih ljudi koji su završili saobraćajne škole to u potpunosti demotiviše. Jednostavno, svesni su da će morati da čekaju dve do tri godine nakon okončanja školovanja da steknu uslov da se bave tom profesijom. Oni to ne mogu, jer moraju od nečeg da žive i stoga se odlučuju da se bave drugim poslovima ili odlaze u inostranstvo gde mogu da budu šoferi odmah po završetku srednjoškolskog obrazovanja. Dugi niz godina predlažemo da se takva pravila izmene i da učenici srednjih saobraćajnih škola za vožnju velikih transportnih vozila mogu za licencu da polažu odmah po okončanju školovanja", kaže za Danas Neđo Mandić, predsednik poslovnog udruženja "Međunarodni transport".
Prema njegovim rečima, kamiondžije su od nadležnih u Srbiji, odnosno ministarstava saobraćaja, policije i prosvete, dobili obećanja da će se zakonska rešenja vezano za tu oblast u skoroj budućnosti izmeniti, te da će đaci koji okončaju školovanje u srednjim saobraćajnim školama imati uslove da upravljaju vozilima ne samo C, već i E kategorije i da će praktičnu obuku moći da polažu odmah, a ne da čekaju 21. rođendan.
"Srbija ostaje bez dovoljnog broja vozača i zbog toga što je sticanje potrebne licence, kada je reč o šleperima, veoma skupo. Te licence, naime, mogu da se steknu samo u ovlašćenim centrima za obuku kod kojih su cene veoma visoke. Za sve propisane obuke potrebno je izdvojiti čak 3.000 evra. Ljudi jednostavno nemaju dovoljno novca kako bi ga izdvojili za sticanje licence. U zemljama u okruženju su pak te cene znatno niže, ne prelaze sume između 500 i 600 evra. Zbog toga smo od nadležnih tražili da se saobraćajnim školama odobri da formiraju sopstvene centre za obuku jer su one spremne da licenciranje naplaćuju znatno jeftnije, i do tri puta niže. Iz Agencije za bezbednost saobraćaja smo dobili garancije da će to biti odobreno pa bi već od septembra jedan broj saobraćajnih škola trebalo da se uključi u obuku za vozača kamiona. Niža cena koštanja obuke će privući veći broj zainteresovanih i na taj način će Srbija moći da ima više profesionalnih vozača nego što ih ima trenutno", objašnjava Mandić.
S druge strane Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smatra da bi snižavanje granice za polaganje praktične obuke za vožnju "drumskih krstarica" bilo pogrešno i pogubno.
"Propis da se to može učiniti sa navršenom 21 godinom je donet sa razlogom. Naime, da bi neko počeo da upravlja šleperima potrebno je prethodno da stiče iskustvo, rutinu i potrebnu veštinu na manjim vozilima. Kada stekne neophodnu praksu onda može da se oproba u vožnji šlepera. U suprotnom, vozači bez potrebnog iskustva bi predstavljali veliku opasnost za bezbednost saobraćaja. Taj veoma važan segment se nikako ne može zanemariti zbog želje transportnih firmi da što pre zarad profita dobiju vozača koji još uvek nije kadar da se bavi tim poslom", ističe Savić.
Prema njegovim rečima, postoji samo jedan način da domaće transportne kompanije obezbede da imaju dovoljan broj novih vozača i da oni "trbuhom za kruhom" ne odlaze u inostranstvo.
"U ovom trenutku vozači u Srbiji su svesni da više novca mogu da zarade baveći se tim poslom van naših granica nego u zemlji. Shodno tome oni će odlaziti da budu šoferi tamo gde im je to isplativije. Da bi ostali u zemlji potrebno je da poslodavci u transportnim firmama povećaju plate. Tada bi domaći profesionalni vozači mogli da razmišljaju da ostanu u Srbiji i bave se tim poslom i za nešto niža primanja nego u zemljama Evrope zbog nižih životnih troškova", zaključuje Savić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
AIK banka pripojila Eurobank direktnu banku
31.03.2025.•
0
AIK banka je saopštila da je završila proces pripajanja Eurobank direktne i od danas spojena banka posluje pod novim imenom AikBank ad Beograd i sa novim vizuelnim identitetom.
Programeri više nisu najplaćeniji u Srbiji, prestiglo ih jedno zanimanje
31.03.2025.•
19
Programeri više nisu najplaćenije zanimanje u Srbiji, budući da su najveći prosek zabeležili zaposleni u proizvodnji koksa i derivata nafte i on je iznosio 332.994 dinara.
Šta znači novo odlaganje sankcija NIS-u: "Kupovina" vremena kao uvod u trajno rešenje?
30.03.2025.•
12
Sjedinjene Američke Države (SAD) odložile su u petak Naftnoj industriji Srbije (NIS) uvođenje sankcija za još 30 dana, što znači da je novi rok 28. april.
Anketa PKS: Polovina preduzeća trpi posledice političke krize
30.03.2025.•
7
Skoro polovina od 378 kompanija koje je Privredna komora Srbija (PKS) anketirala trpi "direktne i vrlo značajne posledice" zbog političke krize i blokada koje se organizuju širom države.
Više od 10 stranih kompanija koje su dobile državne subvencije otišlo, a krenuo novi talas otkaza
30.03.2025.•
8
Deo stranih kompanija koje su godinama dobijale subvencije i podsticaje od države, otpušta zaposlene, dok neke zatvaraju pogone u Srbiji.
Koliko bi mogla da iznosi rata kredita za mlade nakon šest godina otplate: Ovo je računica
30.03.2025.•
19
Krediti za mlade sa jedan odsto učešća odobravaju, za sada, tri banke. Unikredit, NLB Komercijalna i Poštanska štedionica.
Ukrajina se u ratu davi u dugovima, a isto je čeka i u miru: Kako će vratiti pare?
30.03.2025.•
4
Odgovor na pitanje odakle će Ukrajina namaći novac za obnovu u ovom trenutku je možda još neizvesniji od predviđanja kada će se okončati rat.
Objavljen kalendar poreskih obaveza firmi za april
30.03.2025.•
0
Poreska uprava objavila je poreski kalendar firmi za april.
Novi pokušaji da se privrednici prevare da uplate za upis u registar: APR izdao upozorenje
30.03.2025.•
0
Poslednjih dana na adrese privrednika ponovo stižu koverte sa uplatnicama i uputstvom da u roku od pet dana uplate novac radi upisa u registar, odnosno takozvanu "Poslovnu bazu".
Iz budžetske rezerve još 224 miliona Fudbalskom savezu Srbije
29.03.2025.•
13
Vlada Srbije u tehničkom mandatu donela je rešenje o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve na osnovu kojeg je pre dva dana Fudbalskom savezu Srbije (FSS) dato 224,2 miliona dinara.
Agencija za restituciju: Isplata četvrtog krupa akontacije obeštećenja počinje 31. marta
29.03.2025.•
2
Agencije za restituciju obavestila je korisnike restitucije da će isplata četvrtog kruga akontacije obeštećenja početi u ponedeljak 31. marta.
NIS: Odložene sankcije, poslovanjem nismo doprineli ovoj akciji koja ugrožava rad kompanije
29.03.2025.•
0
Kompanija NIS saopštila je da je Ministarstvo finansija SAD izdalo novu, specijalnu licencu kojom je stupanje na snagu sankcija u punom obimu prema toj kompaniji odloženo do 28. aprila.
Živadinović: Obustavljeno analiziranje meda u Srbiji, neko iz ministarstva to koči
29.03.2025.•
5
Predsednik Saveza pčelarskih organizacija Srbije (SPOS) Rodoljub Živadinović izjavio je da je Uprava za veterinu pre više od mesec dana prestala da analizira kvalitet i bezbednosti meda.
Projekat "eCarina" do kraja 2027. godine: Bez administracije, papirologije, dugog čekanja...
29.03.2025.•
7
Projekat "eCarina" planirano je da počne da se primenjuje do septembra 2027. godine, navodi pomoćnica direktora Uprave carina Sektora za carinske postupke Nataša Mirković.
Đedović Handanović: Stigla potvrda SAD da su odložene sankcije NIS-u do 28. aprila
29.03.2025.•
12
Stigla je zvanična potvrda Sjedinjenih Američkih Država da odlažu sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) do 28. aprila.
APR: Rok za dostavljanje redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja za 2024. kraj marta
29.03.2025.•
2
Krajem marta ističe rok za dostavljanje redovnog finansijskog izveštaja za 2024. godinu.
Koliko su kupci u Srbiji spremni da plate novi automobil?
28.03.2025.•
11
Kupci novih automobila u Srbiji najčešće su spremni da izdvoje do 20.000 evra za novo vozilo, pokazala je anketa na sajtu Polovni automobili, objavljena danas.
Bajatović: Nadam se odlaganju sankcija NIS-u, danas poslednji razgovor advokata i Vlade
28.03.2025.•
1
Generalni direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je danas da se nada odlaganju sankcija SAD Naftnoj industriji Srbije (NIS), kako je naveo, "i do tri meseca".
Objavljene nove cene goriva: Skuplji i evrodizel i benzin
28.03.2025.•
6
Evrodizel i benzin od danas u 15 časova pa do sledećeg petka u isto vreme biće skuplji u odnosu na prethodnu nedelju.
Vučić: Propali pregovori o sprečavanju sankcija, Srbija u riziku da izgubi pristup sirovoj nafti
27.03.2025.•
48
Srbija se suočava sa rizikom da u petak izgubi pristup sirovoj nafti iz uvoza, jer su propali pregovori o sprečavanju uvođenja sankcija jedinoj rafineriji u zemlji, rekao je predsednik Srbije.
Kako klimatske promene utiču na sektor osiguranja
27.03.2025.•
0
U Beogradu je održana konferencija o trendovima u finansijskom i osiguravajućem sektoru u ovoj godini.
Komentari 49
Vlada
Vozni parkovi katastrofa.
Neispravna vozila ostavljaju vise prostora ovim ludacima bez milosti da te po usima udaraju.
Nazalost u celoj zemlji uslovi za rad su katastrofalni.
Ili nisi prijavljen ili si prijavljen na minimalac.
Kabadahije gazde se do bola izivljavaju.
U svim bransama.
U drzavnim firmama vladajuce partije trazs bespogovornu poslusnosti,parolom ako nisi sa nama protiv nas si.
Jednom recju kurton drzava!
Damjan
Zemlja čudesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar