
Šta će zadržati vozače u Srbiji - bolje plate ili bolji propisi?
Srbija se suočava sa konstantnim odlivom profesionalnih vozača u inostranstvo.

Foto: Pixabay
Jedini načini da se to spreči su ukidanje zabrane polaganja vožnje za E kategoriju pre navršene 21 godine, kao i niže cene licenci za vožnju šlepera, tvrde za Danas predstavnici domaćeg drumskog transportnog sektora.
Ekonomisti, pak, imaju drugačije mišljenje i navode da se masovni odlazak profesionalnog vozačkog kadra u razvijene zemlje ne može zaustaviti bez da se njihova primanja u Srbiji ne povećaju.
Domaće transportne firme se suočavaju sa akutnim nedostatkom radne snage i procenjuje se da u ovom trenutku u Srbiji nedostaje oko 10.000 vozača šlepera, autobusa i drugih velikih vozila. Problem će se zaoštriti ukoliko počne da raste proizvodnja u zemlji, jer sirovine i gotovu robu neće imati ko da transportuje.
Na to se nedavno požalio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ali nije ponudio rešenje.
"Problem se sastoji u tome da veliki broj iskusnih vozača odlazi u penziju, a sa druge strane mladi se slabo odlučuju da se bave šoferskom profesijom. Naime, iako se u srednjim saobraćajnim školama u Srbiji stiču potrebna teorijska znanja i za vožnju velikih kamiona, aktuelna zakonska rešenja su takva da je polaganje praktične obuke moguće tek kada se napuni 21 godina. Veliki broj mladih ljudi koji su završili saobraćajne škole to u potpunosti demotiviše. Jednostavno, svesni su da će morati da čekaju dve do tri godine nakon okončanja školovanja da steknu uslov da se bave tom profesijom. Oni to ne mogu, jer moraju od nečeg da žive i stoga se odlučuju da se bave drugim poslovima ili odlaze u inostranstvo gde mogu da budu šoferi odmah po završetku srednjoškolskog obrazovanja. Dugi niz godina predlažemo da se takva pravila izmene i da učenici srednjih saobraćajnih škola za vožnju velikih transportnih vozila mogu za licencu da polažu odmah po okončanju školovanja", kaže za Danas Neđo Mandić, predsednik poslovnog udruženja "Međunarodni transport".
Prema njegovim rečima, kamiondžije su od nadležnih u Srbiji, odnosno ministarstava saobraćaja, policije i prosvete, dobili obećanja da će se zakonska rešenja vezano za tu oblast u skoroj budućnosti izmeniti, te da će đaci koji okončaju školovanje u srednjim saobraćajnim školama imati uslove da upravljaju vozilima ne samo C, već i E kategorije i da će praktičnu obuku moći da polažu odmah, a ne da čekaju 21. rođendan.
"Srbija ostaje bez dovoljnog broja vozača i zbog toga što je sticanje potrebne licence, kada je reč o šleperima, veoma skupo. Te licence, naime, mogu da se steknu samo u ovlašćenim centrima za obuku kod kojih su cene veoma visoke. Za sve propisane obuke potrebno je izdvojiti čak 3.000 evra. Ljudi jednostavno nemaju dovoljno novca kako bi ga izdvojili za sticanje licence. U zemljama u okruženju su pak te cene znatno niže, ne prelaze sume između 500 i 600 evra. Zbog toga smo od nadležnih tražili da se saobraćajnim školama odobri da formiraju sopstvene centre za obuku jer su one spremne da licenciranje naplaćuju znatno jeftnije, i do tri puta niže. Iz Agencije za bezbednost saobraćaja smo dobili garancije da će to biti odobreno pa bi već od septembra jedan broj saobraćajnih škola trebalo da se uključi u obuku za vozača kamiona. Niža cena koštanja obuke će privući veći broj zainteresovanih i na taj način će Srbija moći da ima više profesionalnih vozača nego što ih ima trenutno", objašnjava Mandić.
S druge strane Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smatra da bi snižavanje granice za polaganje praktične obuke za vožnju "drumskih krstarica" bilo pogrešno i pogubno.
"Propis da se to može učiniti sa navršenom 21 godinom je donet sa razlogom. Naime, da bi neko počeo da upravlja šleperima potrebno je prethodno da stiče iskustvo, rutinu i potrebnu veštinu na manjim vozilima. Kada stekne neophodnu praksu onda može da se oproba u vožnji šlepera. U suprotnom, vozači bez potrebnog iskustva bi predstavljali veliku opasnost za bezbednost saobraćaja. Taj veoma važan segment se nikako ne može zanemariti zbog želje transportnih firmi da što pre zarad profita dobiju vozača koji još uvek nije kadar da se bavi tim poslom", ističe Savić.
Prema njegovim rečima, postoji samo jedan način da domaće transportne kompanije obezbede da imaju dovoljan broj novih vozača i da oni "trbuhom za kruhom" ne odlaze u inostranstvo.
"U ovom trenutku vozači u Srbiji su svesni da više novca mogu da zarade baveći se tim poslom van naših granica nego u zemlji. Shodno tome oni će odlaziti da budu šoferi tamo gde im je to isplativije. Da bi ostali u zemlji potrebno je da poslodavci u transportnim firmama povećaju plate. Tada bi domaći profesionalni vozači mogli da razmišljaju da ostanu u Srbiji i bave se tim poslom i za nešto niža primanja nego u zemljama Evrope zbog nižih životnih troškova", zaključuje Savić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Odlazak iz Rusije zapadne kompanije koštao skoro 14 milijardi dolara
23.02.2025.•
0
Odlazak iz Rusije koštao je zapadne kompanije skoro 14 milijardi dolara, preneli su ruski mediji.
U Britaniji se svakog dana zatvori jedan pab, traži se hitna akcija vlade
23.02.2025.•
0
U Velikoj Britaniji je tokom prošle godine svakih nedelju dana vrata zauvek zatvorilo prosečno oko šest pabova, što je rezultiralo gubitkom oko 4.500 radnih mesta.
Srbija nema zakon kojim bi nacionalizovala NIS
23.02.2025.•
7
Kako se primiče 25. februar, odnosno dan D za primenu sankcija NIS-u, tako se u javnosti povećava broj spekulacija o mogućim rešenjima.
Samo tri evropske zemlje imaju skuplji dizel od Srbije
23.02.2025.•
11
Poslednje poskupljenje goriva u Srbiji izjednačilo je cene sa onima u razvijenim evropskim državama.
NIN: NIS je Rusima samo deo paketa u pregovorima sa SAD, stav Moskve je da to nije "posao" Srbije
22.02.2025.•
37
Stav Moskve je da rešavanje problema poslovanja Naftne industrije Srbije (NIS) nije "posao" Srbije, već prvenstveno stvar pregovora koji treba da se vode na relaciji Rusije i SAD, piše NIN.
Stočarstvo u Srbiji "zlatnog doba": Više od 50.000 goveda izgubljeno u 2022. godini
21.02.2025.•
4
Broj goveda u Srbiji smanjen je skoro za četiri odsto, dok je broj svinja, ovaca i živine u porastu, pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Objavljene nove cene goriva
21.02.2025.•
7
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Banke u subotu gase račune NIS-a: Da li će biti zatvorene pumpe?
21.02.2025.•
34
Banke u Srbiji odredile su subotu, 22. februar, kao dan kada će zatvoriti račune NIS-a i prestati da obavljaju transakcije s tom firmom, piše Nova ekonomija.
Danas bojkot benzinskih pumpi: "Akcize ne bi smele da budu toliko velike"
21.02.2025.•
16
Inicijativa Politički sindikat pozvala je građane da danas ne sipaju gorivo i bojkotuju benzinske pumpe.
Evropski komesar: Reciprocitet carina sa SAD treba da bude od koristi za sve
20.02.2025.•
0
Ako EU ne odbaci princip recipročnih carina koje američki predsednik želi da uvede, onda taj reciprocitet treba da bude od koristi za sve, izjavio je evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič.
Vučić: Počeo izvoz "fijat pande" iz Kragujevca
20.02.2025.•
15
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je danas počeo izvoz električnih automobila "fijat panda".
Sve veći broj starijih radi i posle penzionisanja: Penzija nedovoljna za život
20.02.2025.•
8
U Srbiji je prosečna penzija znatno ispod polovine prosečne potrošačke korpe, niža je i od minimalne potrošnje.
Gugl će platiti Italiji 326 miliona evra nakon optužbi za utaju poreza
19.02.2025.•
1
Italijanski tužioci danas su saopštili da će obustaviti istragu o utaji poreza protiv kompanije Gugl nakon što je pristala da plati 326 miliona evra u okviru nagodbe.
Veliki pad profita EPS-a
19.02.2025.•
20
Rezultati poslovanja EPS-a u 2024. godini pokazali su nagli pad profitabilnosti - sa 958 miliona evra u 2023. godini profit je pao na svega 200 miliona evra.
NBS: Međugodišnja inflacija u januaru iznosila 4,6 odsto
19.02.2025.•
1
Međugodišnja inflacija je u januaru iznosila 4,6 odsto dok su na mesečnom nivou, cene robe i usluga u okviru indeksa potrošačkih cena u proseku povećane za 0,6 odsto, navodi Narodna banka Srbije.
Efektiva: Sledi bojkot pojedinačnih trgovinskih lanaca na sedam do 10 dana
18.02.2025.•
58
U Srbiji je, nakon jednodnevnog, prošle nedelje održan petodnevni bojkot pet najvećih trgovinskih lanaca.
NIS sutra unapred isplaćuje plate, banke im obustavljaju međunarodna plaćanja 28. februara
18.02.2025.•
16
Poslovodstvo Naftne industrije Srbije (NIS) najavilo je zaposlenima da će u sredu unapred dobiti februarsku platu, piše danas Kompas-info.
Borba za telekomunikacije i uticaj u Srbiji: Kupuj, ne pitaj
18.02.2025.•
6
Mnogo toga je unazad tri decenije pretrpeo ovaj narod, pa se mislilo da ga ništa ne može posebno uzbuditi.
Džonson elektrik vratio skoro milion evra subvencija državi: Bez posla ostaje 300 ljudi
17.02.2025.•
10
Ugovorom iz 2016. godine, Džonson elektrik trebalo ie da ima najmanje 2.400 novih radnika, ali pre nekoliko dana, oko 300 radnika ove fabrike dobilo predlog za sporazumni raskid ugovora o radu.
Odlaganje roka ili uvođenje sankcija NIS-u: Evo šta je realnije
17.02.2025.•
6
Američke sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) za sada zvanično stupaju na snagu 25. februara, odnosno za nedelju dana.
Od Mobtela, preko NIS-a i rudnika bakra u Boru, do SBB-a: Najvrednije kompanije prodate u Srbiji
16.02.2025.•
14
Junajted grupa postigla je dogovor o prodaji SBB-a firmi e& PPF, dok će kompanija Eon TV i prava prenosa sportskih događaja na zapadnom Balkanu u vlasništvu Sport kluba biti prodati Telekomu Srbija.
Komentari 49
Vlada
Vozni parkovi katastrofa.
Neispravna vozila ostavljaju vise prostora ovim ludacima bez milosti da te po usima udaraju.
Nazalost u celoj zemlji uslovi za rad su katastrofalni.
Ili nisi prijavljen ili si prijavljen na minimalac.
Kabadahije gazde se do bola izivljavaju.
U svim bransama.
U drzavnim firmama vladajuce partije trazs bespogovornu poslusnosti,parolom ako nisi sa nama protiv nas si.
Jednom recju kurton drzava!
Damjan
Zemlja čudesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar