U vreme otkazanih letova: Može li "Er Srbija" da iskoristi šansu?
Javnost Srbije je u drugoj polovini juna upoznata sa učestalim kašnjenjima i otkazima letova nacionalne kompanije "Er Srbija" sa aerodroma "Nikola Tesla".
Foto: 021.rs
Među zadovoljnijim putnicima bili su oni koji su satima čekali na start. Opozicija je smesta oplela po firmi koju od osnivanja, 2013. godine, bije glas da je miljenik aktuelne vlasti i na čiji je opstanak utučena ne mala svota državnog novca.
Čini se da su ovoga puta opozicionari ne samo reagovali šablonski, već su i propustili priliku da pokažu deo sopstvene kreativnosti i da mnogo dublje sagledaju "prizemljenje".
Promene kakve se ne pamte
A promene koje dešavaju su istorijske. Nakon globalne zaraze korona virusom, nastala je do sada nezabeležena kriza avioindustrije, tokom koje su kompanije svele aktivnost na najnužnije i izgubile 87 odsto planiranih prihoda. Preživele su zahvaljujući činjenici da je svaka ozbiljnija država iz budžeta pokrila gro očekivanog a izostalog novca nacionalne kompanije.
Ali, samo godinu i po dana od okončanja pandemije, na nebu se dešava pravo čudo. Masa se uželela najbržeg i najkomfornijeg prevoza, ljudi hrle ka aerodromima. Kako u Srbiji, tako i širom sveta. Putnika, letova i profita ne manjka.
Gužvu prate i ne male poteškoće. Nema kompanije koja unazad godinu i po dana nije masovno otkazivala ranije planirane letove i čijim avionima se ne događaju nevolje sa višečasovnim čekanjima na start leta. Nenadmašna "Lufthanza" ove godine planira da otkaže 34.000 letova, prethodno se dešavalo da avioni na pojedine letove čekaju i po pet sati.
Naravno da su iskusnije i snažnije kompanije reagovale bolje od male firme koja tek pokušava da se u surovoj konkurenciji izbori za poziciju. Dok su nemačke, francuske ili turske firme, istina tek posle haotične prošlogodišnje prakse, odlučile da letove otkazuju čim naslute da neće moći da ispune plan, obično mesec dana pre zakazanog datuma, "Er Srbija" pokušava da nikad ambiciozniji plan ispuni stalnim uvećanjem iznajmljenih letelica, te učestalim zapošljavanjem pilota i kabinskog osoblja.
Profit 21,5 miliona evra
Pokušaj se, naročito pojedinih dana, pokazao preambicioznim, pa je 18. juna, kada je na aerodromu u Surčinu bilo previše nepovoljnih okolnosti, kompanija morala da otkaže čak 12 odsto letova. Slično se dešavalo i nekoliko narednih dana, ali je potom "Er Srbija" uspela da otkaze maksimalno redukuje, dok je višečasovno čekanje na pojedine letove svela na najviše sat i po.
Neverovatno uvećano interesovanje za putovanjem nebom je prilika ne samo da se izuzetno zaradi, već i da se obezbedi što povoljniji oslonac poslovanju u narednom periodu. To znaju sve kompanije, zato se i bore za svaki let, liniju, putnika. Praktično, i "Er Srbija" čini sve da se okoristi neočekivanom prilikom.
Uspeha je bilo više nego što su i veliki optimisti očekivali. Firma koja je u periodu od 2013. do 2019. preživela isključivo zahvaljujući državnim subvencijama, lane je zabeležila 21,5 miliona evra profita. Prvi put od postojanja, a sudeći prema prvoj polovini godine, lako je moguće da ove sezone zarada bude i trostruko veća.
Koliko je pandemija izmenila shvatanje i ponašanje ljudi govori i činjenica da pomama za letovima nije umanjena ni za jotu i nakon što su aviokarte poskupele otprilike 25 odsto. Kod "Er Srbije" slično koliko i kod rivalskih kompanija. Pri tome cene goriva već više od osam meseci beleže stalan i sve primetniji pad, a to je i najveći trošak u poslovanju svih prevoznika.
Mesec maj
Mada je ozbiljniji nalet putnika počeo tek lane u petom mesecu, broj putnika "Er Srbije" je tek za dva odsto ispod rekordnog broja iz 2019. godine, čemu je svakako doprinelo i uvođenje 15 novih i obnova šest ranijih linija, dok je ove sezone uvedeno još 20 novih linija, pa se sada avionima može direktno leteti na 90 odredišta. Podsetimo se, u najboljim danima JAT je, imajući flotu od 36 vlastitih aviona, stizao tek na 70 lokacija.
Broj letova je za dve godine udvostručen, dok je lane broj putnika "Er Srbija" prvi put premašio polovinu ukupnog broja putnika na aerodromu "Nikola Tesla". Možda je najvažnije da je putnika i dalje sve više. U prvoj polovini tekuće sezone na beogradskom aerodromu je zabeleženo 3,62 miliona putnika, na osnovu čega se procenjuje da bi ih do kraja moglo biti blizu 7,4 miliona.
Još nisu objavljeni podaci za jun, ali maj je berićatan kako za kompanije, tako i za aerodrom. U "Beogradskom aerodromu", kompaniji koja pruža usluge otpreme paketa, ističu da su samo ovog prolećnog meseca uslužili više od 625.000 korisnika. Istovremeno "Er Srbija" ističe da je broj putnika u maju bio za 66 odsto veći nego rekordne 2019. godine, a da je za prvih pet meseci prevezla čak 1,2 miliona korisnika.
Vreme avioletova
Očigledno da je vazdužni saobraćaj zahvatio izuzetan talas uvećanja, to je jedna od zapaženijih novina postpandemijskog doba. Takvu konjukturu treba iskoristiti i podržati ovdašnje aerokompanije, baš kao i aerodrome, kontrole leta, trenažne i centre za obuku kako bi se u izuzetno dinamičnim prilikama što bolje pozicionirali.
To bi i svako ko se ozbiljnije bavi politikom, bio u vladajućoj ili opozicionoj stranci, morao da uvidi i da, ako može, pomogne. Takav pristup je mnogo korisniji od halabuke povodom učestalijih otkaza letova u desetak junskih dana. Sada se osvajaju bolje pozicije i za vreme koje tek dolazi, ko propusti priliku teško da će u skoroj budućnosti imati i upola sličnu.
Nije dovoljno biti samo snalažljiv, vešt i uporan u nastajućim promenama. "Er Srbija" je, a nije isticano u javnosti, već nakon definitivnog razlaza sa stranim partnerom 2019. godine, počela promene. Broj zaposlenih, u velikoj meri zaposlenih na pritisak vladajuće SNS, sa 1.400 sveden je na 1.080, da bi ove sezone konkursom bilo primljeno i obućeno 170 novih kabinskh radnika i 28 pilota, a za obe kategorije u toku je novi prijemni ciklus.
Reagovanje na promene
Vreme zaraze i postpandemijski period su iskorišćeni da se kompanija ratosilja poslednjih od nekadašnjih 30 aviona "Boingove" produkcije, dok je u dugoročnom zakupu ostalo 20 "Erbasovih" letelica, pet "ATR 72", deset "E319", tri "E320" i dva "E330", dok je za letnju sezonu zakupljeno još deset aviona.
Tako sada flota "Er Srbije" broji 30 letelica, naspram 36 koliko je maksimalno imao JAT u kraćem periodu. Reč je o odlično komponovanoj floti, a kompanija se unazad nekoliko godina profilisala po brzom reagovanju na tržištu. Tako je čim je ukinuta slovenačka nacionalna kompanija, povećala broj letova za Ljubljanu, dok je krah kompanije iz Soluna dočekala sa već spremnim letelicama za učestaliji saobraćaj ka grčkom gradu.
Dešavanja na nebu podstiču inicijativu i razmah prevozničke delatnosti. Šansa je to i za malu i relativno novu kompaniju kakva je "Er Srbija", a uspeh će biti izgledniji ako nova orijentacija zadobije i širu podršku.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Nove cene goriva: Skuplji i dizel i benzin
17.01.2025.•
16
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti do sledećeg petka, 24. januara.
Preduzeće Expo daje više od 28.000 evra za table i oznake u novom sedištu firme
17.01.2025.•
1
Preduzeće "EXPO 2027" daje oko 3,3 miliona dinara (28.600 evra) za nabavku 119 tabli za označavanje zgrade, novog sedišta tog preduzeća u Beogradu, objavila je Nova ekonomija.
Ambasador Hil o sankcijama NIS-u: Nećete kupovati gorivo na ulici kao 1990-ih
16.01.2025.•
72
Najvažnije je da Srbija napravi plan za uklanjanje ruskog udela iz vlasništva iz NIS-a, rekao je odlazeći ambasador SAD u Beogradu Kristofer Hil.
NIS obavestio poljoprivrednike da 27. januara ističe uredba o povlašćenoj ceni dizela
15.01.2025.•
5
Naftna industrija Srbije (NIS) je obavestila poljoprivrednike da 27. januara ističe uredba po kojoj imaju pravo na povlašćenu cenu dizela od 179 dinara po litru.
Ilon Mask tužen zbog kupovine akcija Tvitera po nerealnim cenama
15.01.2025.•
0
Američka Komisija za hartije od vrednosti (SEC) podnela je tužbu protiv Ilona Maska zbog toga što je prekršio zakon kada je kupio akcije Tvitera "po veštački niskim cenama".
Korisnici ajfona više ne mogu da skidaju aplikacije NIS-a
15.01.2025.•
7
Korisnici ajfona više ne mogu da skidaju i preuzimaju aplikacije Naftne industrije Srbije (NIS), dok android uređaji i dalje omogućavaju ovu opciju.
Meta otpušta pet odsto zaposlenih - one sa najslabijim rezultatima
15.01.2025.•
0
Kompanija Meta planira da otpusti pet odsto radnika, a na meti su oni s najslabijim rezultatima.
Posle "šok-terapije": Inflacija u Argentini pala na 117 odsto
15.01.2025.•
4
Inflacija u Argentini je 2024. godine iznosila 117,8 odsto što je pad od 94 poena u odnosu na prethodnu godinu, čime se ponosi ultraliberalni predsednik Havijer Milei.
Rusija kaznila Google sa 75 miliona evra jer ignoriše prethodnu kaznu
15.01.2025.•
2
Ruski sud je kaznio kompaniju Google sa osam milijardi rubalja (75,1 milion evra) zbog nepoštovanja prethodnih kazni, saopštio je sud Čeretanovo na Telegramu.
Beogradska berza privremeno obustavila trgovanje akcijama NIS-a
14.01.2025.•
4
Beogradska berza donela je danas odluku o privremenoj obustavi trgovanja akcijama Naftne industrije Srbije na prajm listingu.
Sutra počinje isplata uvećanih plata u javnom sektoru, prvo zdravstvenim radnicima
14.01.2025.•
6
U Srbiji sutra počinje isplata prvih uvećanih plata u javnom sektoru koje će biti isplaćene najpre zdravstvenim radnicima, izjavio je ministar finansija Siniša Mali.
Stambeni kredit od 100.000 evra: Banke ćute, ministarstvo obračunava, a mladi u blokadi
14.01.2025.•
9
Skupština Srbije trebalo bi u februaru da usvoji Zakon o kreditiranju stanova za mlade dok se komercijalne banake o tome vidljivo ne oglašavaju kao ni roditelji potencijalnih budućih vlasnika stanova.
Lavrov: NIS nikako ne može biti nacionalizovan
14.01.2025.•
78
Ministar spoljnih poslova Rusije Sergej Lavrov izjavio je da NIS ni u kom slučaju ne može biti predmet nacionalizacije.
Vučić sa Bocan-Harčenkom o sankcijama NIS-u: Zatražio sam od ruskih prijatelja da počnu konsultacije
14.01.2025.•
4
Aleksandar Vučić rekao je da je tokom sastanka sa ruskim ambasadorom Aleksandrom Bocan-Harčenkom zatražio od "ruskih prijatelja" da otpočnu konsultacije o funkcionisanju NIS-a.
Španija uvodi porez od 100 odsto na nekretnine stanovnicima zemalja van EU
14.01.2025.•
8
Španska vlada najavila je planove za uvođenje poreza do 100 odsto na nekretnine koje kupuju stanovnici zemalja koje nisu u EU, poput Velike Britanije i SAD.
Koliko bi Srbiju mogao da košta otkup NIS-a i ima li te pare?
14.01.2025.•
49
Sankcije koje su SAD uvele NIS-u zbog ruskog vlasništva mogle bi da znače da će Srbija morati da otkupi udeo Gasproma i Gaspromnjefta od 56,15 odsto akcija.
Narodna banka Srbije: Neto devizne rezerve dostigle 24,6 milijardi evra
13.01.2025.•
3
Narodna banka Srbije je saopštila da su bruto devizne rezerve na kraju 2024. godine dostigle rekordni nivo u iznosu 29,2 milijarde evra, a u odnosu na novembar povećane su za 589,9 miliona evra.
Petković "Ne damo Jadar": Sprečićemo izgradnju gasovoda za planirani rudnik litijuma
13.01.2025.•
7
Aktivista udruženja "Ne damo Jadar" Nebojša Petković poručio je da meštani Gornjih Nedeljica kod Loznice neće dozvoliti gradnju gasovoda za potrebe planiranog rudnika litijuma u tom kraju.
Naftne sankcije - Srbija između sila
13.01.2025.•
4
SAD su 10. januara uvele još jedan paket sankcija prema ruskom energetskom sektoru, a sa obrazloženjem da će time drastično redukovati mogućnosti Rusije da finansiraju sukob u Ukrajini.
Vuletić o sankcijama NIS-u: Nema ništa od toga, to je pričam ti priču
13.01.2025.•
20
Nema ništa od toga, te sankcije su pričam ti priču, izjavio je FoNetu stručnjak za energetiku i predsednik Udruženja za gas Vojislav Vuletić.
Vlast voli da se hvali ekonomskim rastom Srbije: Da li to osećaju građani?
12.01.2025.•
30
Srbija je u 2024. godini bila jedna od najbrže rastućih ekonomija u Evropi, pokazalo je istraživanje Makroekonomskih analiza i trendova (MAT).
Komentari 10
Nikola
EvoOvako
Činjenica je da se AS širi sasvim lepo, kao i da "Nikola Tesla" ima sve više putnika. Pre neku godinu (pre korone) je bilo 5 miliona, a za ovu se predviđa 7 miliona.
To nije mala razlika.
Nadam se da će se rad na aerodromu bolje organizovati i da neće biti dugih čekanja po redovima, kao i da će obeležavanje u toku radova koji se izvode biti bolje.
Neka nam makar nešto ide na bolje.
Zaposlenima želim srećan rad, a putnicima ugodne i mirne letove.
Čisto nebo svima.
/
ta kasnjenja prouzrokuje i srbija.
upravo se javljam cekajuci let kojem je srbija ostetila avion.
4 sata je kasnjenje do sada
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar