"Od ekonomskog tigra i letećih automobila, došli smo do toga da se radujemo jeftinijem parizeru"

Ekonomisti i predstavnici potrošača skeptični su da će najavljeni pad cena pojedinih proizvoda u marketima dovesti do ublažavanja posledica inflacije, koja je u julu iznosila preko 12 odsto.
Podsećanja radi, reč je o 20 artikala koji će od srede u radnjama biti označeni sa "Bolja cena", većina marke "Dobro", koju nije moguće pronaći u svim prodavnicama.
 
"Redovna cena parizera je 399, a biće 259 dinara, jogurt 164 dinara, a biće 134. Cena soka od jabuke umesto 120 biće 80 dinara, krompir je 99, a moći ćete ga naći za 60 dinara. Imaćete domaći začin koji košta 70 dinara za 50 dinara, šampon za bebe od 107 dinara 69,9 dinara, a kafa 130,99 biće 89,99 dinara", saopštio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Ekonomista Milan R. Kovačević napominje za Danas da su neke zemlje već pokušale da uvedu sličan sistem, ali da takvi potezi nisu ni približno dovoljni da smanje udar na kućni budžet potrošača u uslovima ekonomske krize. On je mišljenja da je reč o loše probranim artiklima i klasičnoj političkoj propagandi.

"Sniženje pojedinih proizvoda neće ići na štetu, ali ne može značajnije doprineti da situacija bude bolja. Artikli nisu dobro izabrani. Trebalo je naime napraviti dogovore sa više različitih kompanija.Tada bi taj potez imao više koristi i smisla, jer bi se stvorio osnov da ostali proizvođači, koji se nisu priključili, to učine kako bi ostali konkurentni. Na taj način bi se svakako moglo doprineti smanjenju inflacije. Nasuprot tome, metod sniženja liči na običnu propagandu, kao i to da se predsednik države bavi ovim pitanjima", kaže Kovačević.
 
On ističe da je više nego očigledno da inflacija za predsednika predstavlja tabu temu, ali da se uprkos tome donose mere koje je održavaju visokom.
 
"Plan na koji će se sniženja realizovati trebalo je da osmisle profesionalci, koji se razumeju u marketing i prate trgovinu, a ne Vučić. Svako iole inteligentan sada će razmišljati u smeru da Vučić pokušava na ovaj način da prikaže da će se smanjiti inflacija, dok akcize na gorivo rastu. Takođe, odlučio je da se penzionerima isplati 20.000 dinara državne pomoći, što će takođe dalje povećati inflaciju. Ne možete istovremeno jednom merom popravljati a drugom kvariti stanje, odnosno baviti se i vatrom i vodom. U Srbiji je inflacija veoma visoka, ali je predsednik nikada ne pominje, jer je to jedan od najkrupnijih problema naše zemlje", napominje Kovačević.
 
Predsednik Udruženja potrošača Efektiva, Dejan Gavrilović, saglasan je sa Kovačevićem da je odabir proizvoda koje je Vučić doneo u korpi kao reprezente sniženja u najmanju ruku upitan, jer se, kako kaže, radi o prilično nepoznatim brendovima.
 
On podseća da, iako je bilo reči o tome da je ministar trgovine Tomislav Momirović razgovarao sa većim trgovinskim lancima na ovu temu, većinu proizvoda na koje se sniženje odnosi moguće pronaći samo u DIS marketima.
 
"To uglavnom nisu proizvodi koji se mogu kupiti u Idei, Maksiju ili Lidlu… Nisam siguran koliko će ova akcija doprineti smanjenju cena. One su već počele da padaju, ali ne zbog poteza države, već jer je u poslednjem kvartalu pala kupovna moć građana, odnosno potrošnja. Trgovci to osećaju, te posledično spuštaju cene", kaže Gavrilović.
 
Ističe da nije sigurno da će pomenuta sniženja imati većeg efekta na ostale proizvođače, iako za to postoji prostor jer marže kod pojedinih idu i do 43 odsto.
 
"Ipak, ako do toga dođe, prilično je sigurno da se ne dešava zbog pojeftinjenja parizera marke 'Dobro' ili nepoznatog deterdženta za sudove. To su proizvodi koje konzumiraju samo oni koji moraju, što pokazuju i brojni komentari na društvenim mrežama. Od obećanja da će u zemlji vladati blagostanje, da će srpska ekonomija biti prva u Evropi, ekonomskog tigra, fabrike letećih automobila, silicijumske doline, došli smo do toga da se radujemo jeftinijem parizeru", zaključuje predsednik Efektive.
 
Sa druge strane, Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača smatra da predstavljene mere države treba pozdraviti, ali da je najbolji način nivelisanja cena na tržištu – zdrava konkurencija.
 
"Trgovci najefikasnije menjaju svoje tržišno ponašanje usled konkurentskog pritiska. Konkurencija kao faktor regulacije kod nas nije dovoljno razvijena. Očiti primer za to je i priznanje guvernerke Narodne banke Jorgovanke Tabaković da pet trgovinskih lanaca diktira uslove na tržištu. To nam jasno ukazuje da je kod nas na snazi takozvana dogovorna ekonomija, te da nema razvijene tržišne utakmice. Znatno bismo se efikasnije nosili sa inflacijom da je situacija suprotna. Ovako imamo zloupotrebu dominantnog položaja, restriktivne sporazume i, kao krajnji rezultat, loš položaj potrošača zbog visokih cena proizvoda i usluga, kao i njihovog često nezadovoljavajuceg kvaliteta", naglašava Perinčić.
Danasova sagovornica ističe da je jasno da su u cene ugrađena i inflaciona očekivanja trgovaca, odnosno da imamo projektovane cene, za koje itekako postoji mogućnost spuštanja trgovačkih marži.
 
"Marže za prehrambene proizvode u proseku iznose oko 20 odsto. Navedena sniženja svakako treba pozdraviti, a kako će se pokazati u praksi, ostaje nam da vidimo. Takođe, da se nadamo da će trgovci dobrovoljno spuštati cene i za proizvode koji nisu obuhvaćeni ovim merama, a koje su u velikoj meri prenaduvane", zaključuje Perinčić.

Komentari 62

  • Bole

    18.09.2023 18:20
    Bo
    Ako je prodaja parizera povecana za 1000% onda smo bas siromasni
  • Voja

    18.09.2023 18:18
    Oja
    Nek se vasi lokalni funkcioneri late bicikla a ne skoda svaki dan i praznikom i vikendom. Kad ce da pojeftini teletina, cajna, kulen i kvalitetnije kobasice. Pasteta, parizer lepo narod se toga brzo zasiti. Gorivo je kod nas jeftinije ko ga ne kupuje. Smanjite cenu goriva 20% i nece trebati birati proizvode za smanjenje cene. Ekonomskom logikom cene ce automatski da padnu. Eto resenja i pobede na izborima.
  • Ralle

    15.09.2023 15:38
    Informatika poskupela 1000 din.mesecno,sve u jeky jeftinog parizera, dozovimo se pameti zar stvarno misle da nemamo mozga..za koga su sve te predstave,da covek povraca...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija