Profesor Zec: Nije država preuzela Er Srbiju - to je plaćeno, ali ne znamo koliko

Oko izlaska Etihad ervejza iz suvlasništva u Er Srbiji postoji, smatra profesor Miodrag Zec, stotine pitanja i o tome može danima da se priča.
Profesor Zec: Nije država preuzela Er Srbiju - to je plaćeno, ali ne znamo koliko
Foto: 021.rs
"I nije Srbija preuzela Er Srbiju od Etihada. Srbija je to platila, ali ne znamo koliko je ta cela operacija koštala i zašto se uopšte ušlo u taj projekat", navodi Zec za N1.
 
Teško je, kaže, proceniti zašto je Etihad otišao.
"Nedostaje hiljadu i jedan pokazatelj da bi se uopšte pričalo o ovom projektu, teško je znati odgovor na to pitanje", kaže Zec.
 
Naši veliki projekti, dodaje, obavijeni su velom tajne i samo može da se nagađa.
"Ono što bi javnost trebalo da traži da se zna je - da se ispostavi jasan račun u budžetu koliko je to sve koštalo. Što je sad to tajna kad je brak propao? Tajan je ugovor još uvek sa Zastavom - to je glavni problem kontrolnih tela ovde, koja treba da pristupe informacijama od javnog značaja", kaže Zec.
 
Drugo pitanje koje se nikad nije postavilo, kako kaže, moglo je da se ozbiljno razmišlja o konceptu privrednog razvoja i šta Srbija može da uradi, a mi smo uradili pogrešno.
 
"Mi smo dali nešto čime smo mogli da upravljamo i ostvarujemo benefite a to su aerodromi. Ko iole razmišlja poput mene rekao bi: neću ja da subvencionišem autobuska preduzeća, ja ću da držim stanicu. Pa ko hoće da prevozi putnike mora da dođe kod mene. I mogu kroz hiljadu stvari da utičem da moja stanica bude atraktivna - kroz tarife, troškove, kroz hiljadu stvari", navodi on.
 
A aerodrom je zemaljska stanica, preko koje, kako objašnjava, može da se ostvari međunarodna konkurencija avio prevoznika.
 
"Ja sam profesor koji je navikao da priča ono što zna, a nisam navikao da odgovaram na pitanja koja ne znam. A ja ne znam ko je tu uzeo pare, i čije pare. I po prvi put se osećam kao student - uznemireno", prokomentarisao je profesor Zec.
 
Srbija je, sa ulaskom Etihad ervejsa u vlasništvo nacionalnog avio-prevoznika, naš aerodrom učinila nekonkurentnim za druge kompanije, za šta prema rečima profesora Zeca - plaćamo visoke tarife.
 
"Pa tako karta do Tivta koji je u istom kulturnom prostoru košta 200 evra, a do Porta je 70 evra. Potom, Etihad ne da loukost kompanijama da priđu Beogradu, već ih tera u Niš i dalje. Mi smo time izgubili. Jer, kad imaš stanicu možeš da profilišeš kakvu vrstu saobraćaja hoćeš da imaš u korist svojih stanovnika koji putuju", objašnjava on.
 
Na pitanje da li je dobro što je Er Srbija u stoprocentnom državnom vlasništvu, Zec odgovara pitanjem.
 
"Kako će to biti dobra vest - to je sedmi put od bivše Jugoslavije, uvek je subvencionisano preduzeće. Mi imamo patološku potrebu da suverenitet i dignitet naroda tretiramo kroz simbole, a jedan od simbola je da imaš svoju avio kompaniju. To je opsesija. Budućnost Er Srbije je da se neprekidno nastavi subvencionisanje", ističe sagovornik N1.
 
Zec podseća i da je Er Srbija dok je Etihad bio suvlasnik imala subvencije.
 
"Ja joj želim sve najbolje, ali ne verujem da može opstati bez subvencije", kaže Zec.
Nenadić: Isti ljudi pre 10 godina govorili da je odličan potez partnerstvo, sada da je odlično samostalno vlasništvo
 
"Cela priča počela je pre više od 10 godina, i tada smo isticali da je najspornija činjenica  da je država ušla u partnerstvo van procedura koje inače postoje u srpskim zakonima. I da je tako nešto bilo moguće jer postoji čuveni međudržavni sporazum Srbije i UAE. Ušlo se u mnoge poslove sa firmama iz te zemlje, a da prethodno nije bilo sprovedeno nadmetanje i da nisu bili objavljeni svi podaci kako bi to inače nalagali domaći propisi", podseća Nemanja Nenadić iz organizacije Transparentnost Srbija.
 
On ističe da se vidi da je sada Er Srbija u boljem stanju po poslovnim rezultatima, nego što je to bio JAT.
 
"Ali je to praćeno ulaganjima – od države i firmi u državnom vlasništvu, u oprost dugova, dokapitalizacije, subvencija… Ono što bi bilo nužno je da nam predstavi je – koje su to zaista bile dodatne koristi od toga što je Etihad bio partner Srbije tokom protekle decenije, jer nema sumnje da bi nacionalna aviokompanija bila u boljem stanju da je sav taj novac uložen, a da i nije bilo druge kompanije kao strateškog partnera. Moguće je da je te koristi i bilo, ali to nismo mogli da čujemo od strane vlasti. Običnom slušaocu i gledaocu nije logična priča od pre deset godina da je dobar potez što ulazimo u to parnerstvo, a da isti ti ljudi posle 10 godina govore da je odlično što je Srbija stoprocentni vlasnik. Ili je jedno ili drugo", poručio je Nenadić.
  • Voja

    21.11.2023 10:55
    Cena
    Naravno da je plaćeno i to dobro.Jedan dinar da investitor uđe a dva da bi izašao.
  • 696

    18.11.2023 07:49
    Odlično propadanje
    Sve što nazadnjaci rade je odlično, pa i kad nešto propadne i to je odlično.
  • Istina zna biti

    17.11.2023 19:35
    gorka ali je spasonosna
    Ovosadski@ nista ' uzgred ' Slovenija nije bila najbogatija ako je SRH uplacivala najvise od svih Republika u sve moguce zajednicke fondove i ' zajednicka ' poduzeca a jedno od takvih je i nekadasnji JAT. ma sta je to Srbija vracala za nas Hrvate!? Odakle se informiraj, konpa :)? Od Dacica i Vulina ili od Deretica i Vjeke Seselja!? Srbija je UKRALA sve sta je mogla a mogla je nazalost jako mnogo ukrasti. Tako je otuđila kompletnu zrakoplovnu flotu tkz. JNA, zatim gotovo kompletno naoruzanje tkz. JNA vrijedno nekoliko desetaka milijardi tadasnjih USA. Otuđila je i devizne rezerve JNB u Beogradu, koje su se gotovo iskljucivo financirale od hrvatskog turizma, itd...itd... mogli bi do ujutro sta je to sve Srbija otuđila od Hrvatske i Slovenije.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija