Profesor Zec: Nije država preuzela Er Srbiju - to je plaćeno, ali ne znamo koliko

Oko izlaska Etihad ervejza iz suvlasništva u Er Srbiji postoji, smatra profesor Miodrag Zec, stotine pitanja i o tome može danima da se priča.
Profesor Zec: Nije država preuzela Er Srbiju - to je plaćeno, ali ne znamo koliko
Foto: 021.rs
"I nije Srbija preuzela Er Srbiju od Etihada. Srbija je to platila, ali ne znamo koliko je ta cela operacija koštala i zašto se uopšte ušlo u taj projekat", navodi Zec za N1.
 
Teško je, kaže, proceniti zašto je Etihad otišao.
"Nedostaje hiljadu i jedan pokazatelj da bi se uopšte pričalo o ovom projektu, teško je znati odgovor na to pitanje", kaže Zec.
 
Naši veliki projekti, dodaje, obavijeni su velom tajne i samo može da se nagađa.
"Ono što bi javnost trebalo da traži da se zna je - da se ispostavi jasan račun u budžetu koliko je to sve koštalo. Što je sad to tajna kad je brak propao? Tajan je ugovor još uvek sa Zastavom - to je glavni problem kontrolnih tela ovde, koja treba da pristupe informacijama od javnog značaja", kaže Zec.
 
Drugo pitanje koje se nikad nije postavilo, kako kaže, moglo je da se ozbiljno razmišlja o konceptu privrednog razvoja i šta Srbija može da uradi, a mi smo uradili pogrešno.
 
"Mi smo dali nešto čime smo mogli da upravljamo i ostvarujemo benefite a to su aerodromi. Ko iole razmišlja poput mene rekao bi: neću ja da subvencionišem autobuska preduzeća, ja ću da držim stanicu. Pa ko hoće da prevozi putnike mora da dođe kod mene. I mogu kroz hiljadu stvari da utičem da moja stanica bude atraktivna - kroz tarife, troškove, kroz hiljadu stvari", navodi on.
 
A aerodrom je zemaljska stanica, preko koje, kako objašnjava, može da se ostvari međunarodna konkurencija avio prevoznika.
 
"Ja sam profesor koji je navikao da priča ono što zna, a nisam navikao da odgovaram na pitanja koja ne znam. A ja ne znam ko je tu uzeo pare, i čije pare. I po prvi put se osećam kao student - uznemireno", prokomentarisao je profesor Zec.
 
Srbija je, sa ulaskom Etihad ervejsa u vlasništvo nacionalnog avio-prevoznika, naš aerodrom učinila nekonkurentnim za druge kompanije, za šta prema rečima profesora Zeca - plaćamo visoke tarife.
 
"Pa tako karta do Tivta koji je u istom kulturnom prostoru košta 200 evra, a do Porta je 70 evra. Potom, Etihad ne da loukost kompanijama da priđu Beogradu, već ih tera u Niš i dalje. Mi smo time izgubili. Jer, kad imaš stanicu možeš da profilišeš kakvu vrstu saobraćaja hoćeš da imaš u korist svojih stanovnika koji putuju", objašnjava on.
 
Na pitanje da li je dobro što je Er Srbija u stoprocentnom državnom vlasništvu, Zec odgovara pitanjem.
 
"Kako će to biti dobra vest - to je sedmi put od bivše Jugoslavije, uvek je subvencionisano preduzeće. Mi imamo patološku potrebu da suverenitet i dignitet naroda tretiramo kroz simbole, a jedan od simbola je da imaš svoju avio kompaniju. To je opsesija. Budućnost Er Srbije je da se neprekidno nastavi subvencionisanje", ističe sagovornik N1.
 
Zec podseća i da je Er Srbija dok je Etihad bio suvlasnik imala subvencije.
 
"Ja joj želim sve najbolje, ali ne verujem da može opstati bez subvencije", kaže Zec.
Nenadić: Isti ljudi pre 10 godina govorili da je odličan potez partnerstvo, sada da je odlično samostalno vlasništvo
 
"Cela priča počela je pre više od 10 godina, i tada smo isticali da je najspornija činjenica  da je država ušla u partnerstvo van procedura koje inače postoje u srpskim zakonima. I da je tako nešto bilo moguće jer postoji čuveni međudržavni sporazum Srbije i UAE. Ušlo se u mnoge poslove sa firmama iz te zemlje, a da prethodno nije bilo sprovedeno nadmetanje i da nisu bili objavljeni svi podaci kako bi to inače nalagali domaći propisi", podseća Nemanja Nenadić iz organizacije Transparentnost Srbija.
 
On ističe da se vidi da je sada Er Srbija u boljem stanju po poslovnim rezultatima, nego što je to bio JAT.
 
"Ali je to praćeno ulaganjima – od države i firmi u državnom vlasništvu, u oprost dugova, dokapitalizacije, subvencija… Ono što bi bilo nužno je da nam predstavi je – koje su to zaista bile dodatne koristi od toga što je Etihad bio partner Srbije tokom protekle decenije, jer nema sumnje da bi nacionalna aviokompanija bila u boljem stanju da je sav taj novac uložen, a da i nije bilo druge kompanije kao strateškog partnera. Moguće je da je te koristi i bilo, ali to nismo mogli da čujemo od strane vlasti. Običnom slušaocu i gledaocu nije logična priča od pre deset godina da je dobar potez što ulazimo u to parnerstvo, a da isti ti ljudi posle 10 godina govore da je odlično što je Srbija stoprocentni vlasnik. Ili je jedno ili drugo", poručio je Nenadić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Voja

    21.11.2023 10:55
    Cena
    Naravno da je plaćeno i to dobro.Jedan dinar da investitor uđe a dva da bi izašao.
  • 696

    18.11.2023 07:49
    Odlično propadanje
    Sve što nazadnjaci rade je odlično, pa i kad nešto propadne i to je odlično.
  • Istina zna biti

    17.11.2023 19:35
    gorka ali je spasonosna
    Ovosadski@ nista ' uzgred ' Slovenija nije bila najbogatija ako je SRH uplacivala najvise od svih Republika u sve moguce zajednicke fondove i ' zajednicka ' poduzeca a jedno od takvih je i nekadasnji JAT. ma sta je to Srbija vracala za nas Hrvate!? Odakle se informiraj, konpa :)? Od Dacica i Vulina ili od Deretica i Vjeke Seselja!? Srbija je UKRALA sve sta je mogla a mogla je nazalost jako mnogo ukrasti. Tako je otuđila kompletnu zrakoplovnu flotu tkz. JNA, zatim gotovo kompletno naoruzanje tkz. JNA vrijedno nekoliko desetaka milijardi tadasnjih USA. Otuđila je i devizne rezerve JNB u Beogradu, koje su se gotovo iskljucivo financirale od hrvatskog turizma, itd...itd... mogli bi do ujutro sta je to sve Srbija otuđila od Hrvatske i Slovenije.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija