"Mi smo u ovom trenutku otpad Zapadne Evrope": Hoće li biti zabranjen uvoz automobila euro 3 i 4?
Iako se već duže priča o zabrani uvoza polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, Vlada Srbije još nije donela takvu odluku.
Foto: Pixabay
Najava o potencijalnoj zabrani uvoza takvih vozila je bilo, ali se u poslednji čas od te namere odustajalo.
Informacije o mogućoj zabrani polovnjaka Euro 3 i Euro 4 norme od 1. januara ove godine pojavile su se još februara 2023, nakon što je decembra 2022. Vlada Srbije usvojila "Program za zaštitu vazduha od 2022. do 2030. godine" i koji je objavljen u Službenom glasniku.
"Podsećanja radi o zabrani uvoza ovih polovnjaka govorilo se u nekoliko navrata i ranijih godina, ali se iz raznih razloga ova odluka odlagala", rekao je za Euronews Srbija PR menadžer sajta "Polovni automobili" Petar Veličković.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je takva odluka uvek ekonomsko-politička i dodaje da to što bi eventualno bio zabranjen uvoz ne znači da se ta vozila neće koristiti u Srbiji.
Kakvi bi efekti bili?
Euro 3 norma počela je da se primenjuje 2000. godine. Veličković kaže da je Euro 4 standard u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je tada bio obavezujući samo za homologaciju novih tipova automobila.
"Za sve postojeće tipove, ovaj standard postaje obavezujući tek od 1. januara 2006. godine", rekao je Veličković.
Ukoliko dođe do zabrane uvoza polovnjaka emisionih standarda Euro 3 i Euro 4, Veličković je rekao da će u Srbiju moći da se uvoze automobili proizvedeni posle septembra 2009. godine, kada je počela primena Euro 5 standarda.
Vujanić kaže da takva odluka sigurno ima i ekonomske, a manje ima ekološke efekte.
"Imamo koliko hoćete automobila Euro 3 i Euro 4, i dalje ih vozimo. Znači, nema epohalnog pomeranja zabranom Euro 3 i Euro 4 u smislu uvoza. S druge strane, ekonomski gledano, ako su zainteresovani da građani imaju vozila i da se voze, onda su ta vozila Euro 3 i Euro 4 mnogo jeftinija nego vozila Euro 5 i Euro 6", rekao je Vujanić.
Kako bi odluka uticala na cene polovnih automobila?
Prosečna cena svih korišćenih vozila Euro 3 standarda oglašenih na sajtu Polovni automobili u prošloj godini iznosila je 2.583 evra, a u 2022. godini 2.428.
Kada je reč o polovnjacima norme Euro 4, prosečna cena u 2023. godini iznosila je 4.382 evra, dok je pretprošle godine u proseku za takve polovnjake trebalo izdvojiti 4.225 evra.
Veličković kaže da veruje da u slučaju donošenja odluke o zabrani uvoza vozila Euro 3 i Euro 4 standarda ne bi došlo do nekih dramatičnih promena, najpre iz razloga što će trgovina polovnim automobilima normi Euro 3 i Euro 4 biti dozvoljena za vozila koja su već registrovana u Srbiji.
"Takvih automobila ima na desetine, ako ne i stotine hiljada. Pogotovo se čini da nije realno da poskupe polovnjaci Euro 3 norme, jer se ipak radi o automobilima starim 20 i više godina. Moguće je da dođe do manjeg rasta cena polovnjaka standarda Euro 5 iz uvoza, jer će kupci morati da se okrenu tim vozilima. Opet, treba biti oprezan u prognozama kretanja cena, jer ona ipak zavisi od mnogih faktora, poput inflacije, troškova prilikom uvoza, stanja na tržištu Evrope", navodi Veličković.
Profesor Vujanić kaže da je jasno da Euro 3 i Euro 4 više zagađuju vazduh od Euro 5 i Euro 6 standarda i da bi bilo zdravije da nemamo Euro 3 i Euro 4.
"A šta ćete da kažete za jugo? On nije ni jedan Euro. To što će biti zabranjen uvoz, ne znači da se neće koristiti ta vozila. Mi smo u ovom trenutku kao otpad Zapadne Evrope", rekao je Vujanić.
On dodaje da je sa ekološkog aspekta nesporno da je bolje da se digne nivo nezagađivanja vazduha i da država pokušava da subvencionisanjem podigne nivo tehničke opremljenosti automobila u tom smislu.
"Sa ekonomskog aspekta nisam siguran. I drugo, svi pričaju o zagađenju vazduha, a to što radi automobilska industrija je mnogo manje nego što rade termocentrale i ložišta kojima grejemo kuće", rekao je profesor Vujanić.
Navodeći da standard Srbije nije kao u Nemačkoj, Vujanić kaže da u Nemačkoj postoji propis prema kom je moguće registrovati automobil i Euro 1 i Euro 2 ako ga je neko dosad vozio, ali je registracija nešto skuplja.
"Ako ga nekom prodate, on ne može da ga registruje. Prvi put, kao vlasnik, ne možete registrovati ispod Euro 5. Onaj ko ima, nema problema, vozi", rekao je Vujanić.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Vučić: U Srbiji nema jeftine radne snage
05.11.2024.•
2
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić ocenio je da u Srbiji više nema jeftine radne snage i dodao da će u decembru 2026. godine prosečna plata u zemlji biti 1.150 evra.
Kina uložila žalbu Svetskoj trgovinskoj organizaciji zbog carina EU na električna vozila
04.11.2024.•
0
Vlasti u Pekingu su danas zvanično uložile žalbu Svetskoj trgovinskoj organizaciji zbog dodatnih carina Evropske unije na električna vozila koja su proizvedena u Kini.
Institut nemačke privrede: Pobeda Trampa - potencijalni trgovinski rat SAD i EU
04.11.2024.•
1
Institut nemačke privrede navodi da će, bez obzira na ishod izbora u SAD, Evropska unija morati da diversifikuje svoje trgovinske odnose i uspostavi tešnje odnose sa drugim trgovinskim partnerima.
Švajcarsko "baštovanstvo": Građani ne veruju bankama, zlato zakopavaju u dvorištu
04.11.2024.•
5
Prema poslednjim istraživanjima, pet odsto Švajcaraca je zakopalo zlato u bašti a procena je da je pod zemljom trenutno oko deset tona ovog plemenitog metala vrednog 750 miliona franaka.
Srbija će postati deo jedinstvenog platnog sistema sa EU: Evo kada i šta to donosi građanima
04.11.2024.•
6
Prilikom posete Srbiji, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen istakla je da je Srbija na dobrom putu da postane deo SEPE, odnosno Jedinstvenog platnog područja Evrope.
Vučević u Šangaju potpisao memorandum sa kompanijom "Mint Grup"
03.11.2024.•
30
Premijer Miloš Vučević danas je u Šangaju na početku posete tokom koje će prisustvovati sajmu uvoza obišao fabriku Mint Grup koja ima dve fabrike u Srbiji i sa njom potpisao memorandum o razumevanju.
Živković: EPS je spreman za zimu
03.11.2024.•
10
Generalni direktor "Elektroprivrede Srbije" (EPS) Dušan Živković izjavio je da su svi proizvodni kapaciteti tog preduzeća spremni za zimsku sezonu.
Lista sankcija SAD: Više ljudi i firmi iz Srbije dospeli na nju u proteklih godinu dana
03.11.2024.•
3
SAD su u pre nekoliko dana uvele sankcije za skoro 400 novih pojedinaca i kompanija iz više desetina zemalja zbog pružanja vojne podrške Rusiji, među kojima su i dve firme iz Srbije i Crne Gore.
Srbija nedavno dozvolila uvoz polovnjaka iz SAD: Da li se uopšte isplati?
03.11.2024.•
9
Prošlo je nepunih mesec dana otkako je Srbija otvorila vrata polovnjacima iz SAD. Ipak, na autoplacevima ih nema jer vlasnici još nisu sigurni da li bi im se isplatilo da ih uvrste u svoju ponudu.
Voren Bafet nakon prodaje akcija Epla: "Teži" za 325 milijardi dolara u kešu
02.11.2024.•
3
Američki milijarder Voren Bafet trenutno poseduje više od 325 milijardi dolara u gotovini, nakon što je ove godine prodao nekoliko milijardi dolara vredne akcije kompanije Epl i Benk of Amerika.
Četvrtina zaposlenih bi pristala na manju platu samo da rade od kuće
02.11.2024.•
8
Oko 23 odsto zaposlenih u Srbiji pristalo bi na smanjenje zarade da bi zadržali mogućnost da rade od kuće.
U Srbiju moguć uvoz vozila starih i 24 godine: Ove godine će stići 130.000 polovnjaka
02.11.2024.•
10
Prosečna starost automobila u Srbiji 17 godina i jedina smo zemlja u regionu u kojoj je dozvoljen uvoz automobila sa euro 3 i 4 motorom.
Poreska uprava šalje rešenja frilenserima za porez iz 2019. godine
01.11.2024.•
1
Poreska uprava je utvrdila poreske obaveze frilensera, koji su od 1. januara do 31. decembra 2019. godine ostvarili prihode na osnovu naknade za autorska i srodna prava i naknade za izvršeni rad.
Ilić: U Srbiju se uvozi nekvalitetno meso iz inostranstva, pitanje gde ono završi
01.11.2024.•
5
Poslanik stranke Srbija centar (SRCE) Slobodan Ilić kazao je da se u Srbiju nekontrolisano uvozi nekvalitetno meso iz inostranstva.
EPS ugasio više od 100 blagajni za naplatu struje: Dodatni popusti za slanje računa na mejl
01.11.2024.•
7
Elektroprivreda Srbije (EPS) je ugasila 106 blagajni za naplatu električne energije.
Đedović Handanović: Ukidanje moratorijuma na izgradnju nuklernih postrojenja do kraja godine
01.11.2024.•
20
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović izjavila je da očekuje da izmene Zakona o energetici budu u parlamentu do kraja godine.
Nove cene goriva: Pojeftinili dizel i benzin
01.11.2024.•
6
Dizel i benzin će danas od 15 sati na pumpama u Srbiji pojeftiniti za po jedan dinar po litru.
Kraj akcije "Najbolja cena": Vučevićeva bleda kopija Vučićevog populističkog čeda
31.10.2024.•
27
Akcija "Najbolja cena" privodi se kraju. Poslednji predviđeni dan akcije je 31. oktobar. I, nekako se dolazi da je prošlogodišnja "Bolja cena" bila bolje od ovogodišnje "Najbolje cene".
Vlada usvojila predloge finansijskih i poreskih zakona: Povećava se neoporezivi iznos zarade
31.10.2024.•
1
Vlada Srbije usvojila je danas set predloga zakona iz oblasti finansija, kao i set poreskih zakona.
Google kažnjen sa 20.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 dolara
31.10.2024.•
11
Rusija je kaznila Google novčanom kaznom u iznosu od neverovatnih 20 kvintilijardi dolara, nakon što je američki tehnološki gigant uklonio jedan ruski kanal sa Youtube-a.
Stelantis beleži dalji pad prodaje: Dva faktora koji utiču na to
31.10.2024.•
2
Grupa Stelantis, koja je matična kuća Pežoa, Fijata i Krajslera, beleži pad prodaje u trećem kvartalu ove godine od 27 odsto, na 33 milijardi evra.
Komentari 20
Majam
Ivan
vozač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar