
Srbija prepuna krntija
Nedavno je u Nemačkoj profesor istorije nauke i tehnike u jednoj srednjoj školi predložio da učenici u okviru ogledne nastave umesto specijalizovanih muzeja posete Srbiju.

Foto: 021.rs
Obrazloženje je da bi u "zemlji na brdovitom Balkanu" ne samo gledali (pra)stare modele automobila, već bi mogli i videti kako starudija funkcioniše u redovnom saobraćaju.
Mada do realizacije plana nije došlo, vredi priznati da je profesor ne samom ispoljio smisao za "crni humor", već je i ukazao na neugodnu činjenicu da je "lider Zapadnog Balkana" prepun krntija kojima se hvale ne samo njihovi vlasnici već povremeno i političari.
Tako je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, istina tek u dva maha, kao potvrdu rastućeg standarda istakao da sve češće "prosečna porodica ima dva automobila".
Evropski otpaci
Problem je u tome što, tačnije rečeno, srpska porodica ima dve krntije od kojih se često i ne zna koja je starija. Istina, poslednjih godina ubrzano se povećava broj automobila u Srbiji i krajem 2023. godine bilo ih je registrovano više od 2,3 miliona, odnosno 51.000 više nego godinu dana ranije.
Sličnim ritmom povećava se broj automobila već desetak sezona, a razlog je što se usled prelaska na električna vozila Evropljani oslobađaju starih automobila na fosilna goriva, pogotovo "dizelaša".
U prvo vreme polovnjaci su iz razvijenih država preprodavani na jug i istok Starog kontinenta, međutim i ove zemlje počele su da ograničavaju, potom i zabranjuju uvoz prastarih vozila, posebno standarda Euro 3 i Euro 4. Tako je i BiH pre pet godina zabranila uvoz automobila klase Euro 4, koja su se proizvodila između 2005. i 2009. godine, nakon čega se u evropske zemlje mogu uvesti samo novija vozila. Inače, evropski proizvođači trenutno proizvode automobile klase Euro 6 i uskoro će preći na još savršenija vozila.
Izbori i uvoz starudije
Tako je Srbija ostala jedina zemlja u koju je moguće uvesti vozilo i standarda Euro 3, čije proizvodno vreme isteklo još 2005. godine. Još samo Crna Gora dopušta uvoz ovolike starudije, ali će i oni 1. jula zabraniti ovakvu mogućnost.
Srbija je, takođe, planirala da zabrani uvoz ruina 1. januara 2024. godine, ali se, kada se počelo intenzivnije pričati o izborima, krajem prethodne godine odustalo od te namere. To je, inače, četvrti put kako se odlaže zabrana, pa Srbi i dalje za dve, tri hiljade evra mogu da nabave isluženo evropsko vozilo.
Nevolja je što je sa rastom uvoza polovnjaka došlo i do osetnog porasta starosti automobilskog voznog parka. Tako sada Srbi voze najstarija vozila, prosečna starost automobila registrovanog u Srbiji je dostigla 17,8 godina, dok je prosečna starost vozila u Evropi 11,2 godine. Podsetimo se, pre deset sezona prosečna starost vozila u Srbiji je iznosila 15,3 godine.
Samo sedam odsto
Možda je još veća nevolja što se povećava broj izrazito starih vozila, iznad 12 godina. Takvih je u Srbiji 74 odsto ukupnog voznog parka, dok u Evropi na "matorce" otpada manje od četvrtine svih vozila. Kako je u Srbiji tokom prva četiri meseca ove sezone kupljeno 9.714 novih automobila, 2.665 više nego lane u istom periodu, moglo bi se pomisliti da Srbi podmlađuju vozni park. Vraga, u nas je tek sedam odsto automobila mlađih od šest godina, dok je takvih u Evropi čak 44 odsto, gotovo svaki drugi.
Koliko su Srbi uporni u praksi da za sitne pare uvoze ono što Evropljani kao istrošeno odbacuju pokazuje i statistika za prva četiri meseca tekuće sezone. Stanovnici su uvezli čak 43.290 polovnih automobila, od kojih je 68 odsto prastarih dizelaša. Upravo ona kategorija vozila prema kojoj su, kao ekološki najspornijoj, u Evropi najstroži. Važno je samo što jeftinije kupiti vozilo, srpski propisi dopuštaju upotrebu i najgore starudije.
Smrt od zagađenja vazduha
U Evropi je drugačije, neprekidno se povećavaju standardi da bi se vozila mogla naći na evropskim putevima. Tako je i nedavno Unija pojačala kriterijume u vezi sa emisijom izduvnih, odnosno štetnih gasova.
Ovoga puta pooštreni su kriterijumi u vezi i sa drugim otpacima koje automobil tokom funkcionisanja emituje. Tako se poprilično povećava kriterijum za emisiju guma prilikom trenja sa asfaltom, odnosno prilikom upotrebe kočnica.
Novi kriterijumi stupaju na snagu već novembra 2026. za putnička vozila, dok će početak važenja za autobuse i kamione biti dve godine kasnije.
Razlog zašto Unija sve oštrije i ubrzanije povećava kriterijume emisije štetnih gasova i čestica je medicinske prirode. Sve više se umire od posledica zagađenja vazduha u čemu emisije iz vožnje automobilom igraju značajnu ulogu. Tako je lane u Evropi od posledica zagađenja vazduha umrlo preko 75.000 ljudi, pa su u Briselu odlučili da još više porade na ekološkom poboljšanju.
U Srbiji, pak, se drugačije razmišlja. Jeste da je i ovde lane od zagađenja umrlo preko 12.000 ljudi, ali ovdašnjim političarima i lokalnoj javnosti je, izgleda, najvažnije da se hvale sa "dva automobila u prosečnoj porodici".
Makar i po cenu zdravlja nacije.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Upozorenje iz Kine: Ne sklapajte dogovore sa SAD na naš račun
21.04.2025.•
0
Kina je upozorila druge zemlje da ne sklapaju trgovinske dogovore sa Sjedinjenim Američkim Državama na njen račun, inače će preduzeti protivmere, preneo je Rojters.
Ruski gas podelio Evropljane
21.04.2025.•
4
Otkako je pre bezmalo tri i po godine počeo sukob u Ukrajini, Evropska unija je brzo počela da drastično smanjuje uvoz gasa iz Rusije.
Paušalci "izvisili" za staž obećan podsticajnom merom za zapošljavanje
20.04.2025.•
6
Podsticajna mera države trebalo je da amortizuje posledice testa samostalnosti i obračun sa angažovanjem paušalaca kao poreski jeftinijim rešenjem od angažovanja stalno zaposleni.
Više cene struje za privrednike u Srbiji - manje šanse na tržištu?
20.04.2025.•
2
Cilj Elektroprivrede Srbije je, prema rečima direktora, da struja za građane ne poskupi dok su, s druge strane, privrednicima već stigli novi računi sa uvećanom cenom električne energije.
Zbog carinskog rata: Avion Boing koji je naručila Kina vratio se u SAD
20.04.2025.•
0
Avion kompanije Boing, koji je naručila kineska avio-kompanija, vraćen je u proizvodni centar u SAD, prema svemu sudeći zbog carinskog rata na relaciji Vašington-Peking.
Radonjić: To da je Srbija ekonomski tigar - bušna priča, ne čudi da se godišnje odseli 40.000 ljudi
20.04.2025.•
35
Narativ o Srbiji kao ekonomskom tigru je "bušna priča" kada se zaviri u realne podatke.
Više od 4.500 prijava za kredite za mlade: "Najveći izazov pronaći nekretninu"
19.04.2025.•
12
Za mesec dana programa stambenih kredita za mlade podneseno je više od 4.500 prijava.
Evo kako možete proveriti svoj kreditni status: Jednostavnije nego pre, a izuzetno bitno
19.04.2025.•
3
Kreditna istorija građana direktno utiče na finansijske mogućnosti, a postoji način i kako mi sami možemo da pristupimo tim informacijama.
Trgovci u Severnoj Makedoniji od danas moraju da objavljuju sve cene na internetu
18.04.2025.•
4
Trgovinske firme u Severnoj Makedoniji od danas moraju da na svojim internet sajtovima objavljuju cene svih proizvoda koje nude.
Objavljene nove cene goriva u narednih osam dana
17.04.2025.•
3
Cene benzina i evrodizela u narednih osam biće niže za po tri dinara u odnosu na prethodnih nedelju dana.
Rublja postala valuta sa "najboljim kursom na svetu"
17.04.2025.•
11
Ruska rublja postala je valuta sa najboljim kursom na svetu, preneo je britanski list "Dejli mejl".
Temu i Šejn dižu cene zbog Trampovih carina
17.04.2025.•
4
Kineski brendovi onlajn prodavnica Temu i Šejn podići će cene svojih proizvoda sledeće nedelje.
Ima li mesta za novu rafineriju u Srbiji?
16.04.2025.•
9
Pretnja sankcijama još jednom aktuelizuje pitanje izgradnje još jednog prerađivača nafte u Srbiji.
NLB Banka Banja Luka i Mastercard poklanjaju 2.500 evra za najbolja webshop rešenja na Konverziji
16.04.2025.•
0
Ovog aprila u Banjaluci, Konverzija osim što donosi više od 20 vrhunskih predavanja i konkretne lekcije iz prakse, konferencija nudi i dodatni stimulans za sve vlasnike web shopova.
SAD bi Kini mogle da uvedu carine od 245 odsto
16.04.2025.•
4
Sjedinjene Američke Države bi mogle da uvedu Kini carine do 245 odsto, objavila je Bela kuća.
Japan optužio Gugl za kršenje antimonopolskih zakona
15.04.2025.•
0
Japansko regulatorno telo je danas optužilo američkog tehnološkog giganta Gugl za kršenje antimonopolskih zakona, ponavljajući slične poteze u SAD i Evropi.
Predsednik Stelantisa: Automobilska industrija u Evropi i SAD u opasnosti
15.04.2025.•
3
Automobilska industrija je u opasnosti i u SAD i u Evropi, upozorio je predsednik grupe Stelantis Džon Elkan, navodeći kao razlog povećanje carina kao i plan za smanjenje emisija štetnih gasova.
Vlada spasava poslednju železaru u Britaniji
15.04.2025.•
0
Vlada Velike Britanije saopštila je da je kupila dovoljno sirovina da bi poslednje britanske visoke peći za proizvodnju čelika nastavile da rade "narednih nedelja".
Kina zabranjuje kupovinu od Boinga
15.04.2025.•
1
Kina je naložila svojim avio-kompanijama da obustave sve buduće isporuke aviona američkog proizvođača Boing, kao odgovor na nove američke carine koje je predsednik Donald Tramp uveo na kinesku robu.
RZS: Mali rast broja izdatih građevinskih dozvola
15.04.2025.•
0
Republički zavod za statistiku saopštio je da je u februaru izdato 1.817 građevinskih dozvola, što predstavlja povećanje od 1,1 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
Pada cena zlata sa rekordnog maksimuma: Ipak, ostaje iznad 3.200 dolara po unci
14.04.2025.•
1
Cene zlata pale su za 0,4 odsto sa rekordnog nivoa od 3.245,42 dolara po unci.
Komentari 46
gradjaninX
Silver
Ljubomir
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar