Uvoz meda u Srbiju porastao tri puta

Srbija je šesta u svetu po potrošnji meda, a učestvuje tek sa 0,4 odsto u ukupnoj svetskoj proizvodnji i dva odsto u Evropi.
Uvoz meda u Srbiju porastao tri puta
Foto: Pixabay
U prva tri meseca ove godine izvezeno je 425 tona meda, 19 odsto manje nego prošle godine, dok je uvoz porastao preko tri puta na 178 tona. Med se najviše izvozi u Norvešku, Italiju i Crnu Goru, a uvozi iz Rusije, Novog Zelanda i Grčke, piše portal Biznis i finansije.
 
Od početka ovog veka proizvodnja meda u svetu povećana je preko 20 puta. Najveći proizvođač je Kina, sa više od 9,2 miliona pčelinjih društava i godišnjom proizvodnjom od oko 500.000 tona meda.
S druge strane, najviše meda se konzumira u Centralnoafričkoj Republici, čiji stanovnik u proseku pojede 3,12 kilograma meda godišnje, potom slede Grčka (2,46 kg) i Litvanija (2,25 kg). 
 
Na teritoriji Balkana, prvo mesto zauzimaju Hrvati sa 2,24 kg, potom Albanci (1,9 kg), Srbi (1,82 kg), Makedonci (1,63 kg) i Slovenci (1,57 kg). 
 
Prosečan Crnogorac pojede godišnje 1,36 kg, koliko i stanovnik Estonije, Irske, Češke, Kipra i Turske.
Koliko je med "popularan" u Srbiji?
 
Popis poljoprivrede iz 2023. godine pokazuje da je broj košnica bio oko 1,3 miliona, što predstavlja rast od 38 odsto u odnosu na 2018. godinu - a najveći broj košnica, oko pola miliona, nalazi se u Šumadiji i Zapadnoj Srbiji.
 
U našoj zemlji je u poslednjih deset godina prosečno proizvedeno 7.780 tona meda godišnje, s tim što se proizvodnja kretala u rasponu od 4.383 do čak 12.263 tone. 
 
Proizvodnja meda u 2023. godini iznosila je 11.400 tona i bila je za petinu manja nego godinu ranije.
 
Ukupan izvoz meda iznosio je 1.500 tona, u vrednosti od 6,9 miliona evra, što je 12 odsto manje nego 2022. godine.
 
Uprkos nižoj proizvodnji, tokom 2023. zabeležen je manji otkup meda za 35 odsto u poređenju sa prethodnom godinom, dok je u odnosu na petogodišnji prosek otkup pao za 46 odsto.
 
Do smanjenja otkupa je došlo jer su proizvođači čuvali med, očekujući bolju otkupnu cenu, te su time stvorene zalihe, prenosi Biznis i finansije.
Potrošnja meda u EU
 
Evropska unija troši više meda nego što proizvede, te oko 40 odsto ove namirnice nabavlja iz uvoza. Kako navodi Eurostat, EU je tokom poslednje decenije povećala uvoz meda za 20 odsto, a izvoz za 14 odsto.
 
Najviše meda iz EU je izvezeno u Veliku Britaniju, oko 17 odsto ukupnog izvoza, a potom u Saudijsku Arabiju, Švajcarsku, SAD i Japan.
 
Prethodne godine, Španija je postala najveći izvoznik meda u EU, sa izvezenih 7.100 tona, a slede Nemačka, Rumunija, Mađarska i Grčka.

Teme

med
  • Marko

    13.10.2024 15:55
    Prosek
    Dakle, naše košnice prosečno daju 5,86 kg meda po košnici?
    Da li je to malo ili mnogo?
    Čini se da je malo...
  • Vojvodjanin

    13.10.2024 14:20
    Sramota
    Mleko uvozimo od Kineza a nasi poljoprivrednici bacaju mleko tako da za med nije ni iznenadjenje. Toliko nam je bogata drzava ali to bogatstvo nije iskoristeno. Tuga ! Vlast nam je 0, zamene nema tako da ko moze neka bezi iz Srbije. 30 godina se nadamo da ce biti bolje, nade vise nema. Ko zeli da ima normalan zivot a ne da prezivljava neka bega sto dalje. Kod nas je izgleda bitno da imas za parizer i hleb ( sve uvezeno, naravno )
  • Србин пише ћирилицом

    13.10.2024 13:53
    @Праведник
    Можда и јесмо пољопривредна земља, али актуелна власт упорно хоће да је направи на рударску колонију.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Boing otpušta deset odsto svojih radnika

Boing planira da u narednim mesecima otpusti desetak odsto svojih radnika jer i dalje gubi novac, a i pokušava da se izbori sa štrajkom koji kompaniju onemogućava u proizvodnji najprodavanijih aviona