
Kućni aparati špijuniraju svoje vlasnike i prikupljaju podatke
Rezultati koje je objavio sajt Which? pokazuju da kompanije prikupljaju mnogo više podataka nego što je potrebno da bi proizvod funkcionisao.

Foto: Pixabay
Uređaji koji se svakodnevno koriste, poput pametnih zvučnika, kamera na vratima, televizora, pa čak i mašina za pranje veša, špijuniraju porodice, pokazalo je istraživanje.
Otkriveno je da standardni uređaji u domaćinstvu "hvataju" i dele privatne informacije s velikim tehnološkim kompanijama, kao što su Google, Amazon, Facebook i TikTok. Veruje se da kompanije i njihovi poslovni partneri koriste informacije da bi ciljali ljude oglašavanjem na pametnim telefonima i drugim uređajima, piše "Dejli mejl".
Rezultati koje je objavio sajt Which? pokazuju da kompanije prikupljaju mnogo više podataka nego što je potrebno da bi proizvod funkcionisao. Google Nest proizvodi, koji uključuju bezbednosne kamere, pametne zvučnike, kamere za zvona na vratima, sisteme za kontrolu grejanja, prikupljaju ogromnu količinu informacija o lokaciji ljudi koji se povezuju putem pametnih telefona koristeći Android operativni sistem. S druge strane, ti isti proizvodi prikupljaju znatno manje informacija kada se korisnici na njih spajaju preko Apple iPhonea.
"Nije poznato zašto se prikupljaju dodatni podaci. Međutim, Googleov primarni posao je oglašavanje i marketing, dok se Apple trenutno fokusira na prodaju hardvera", glasi objašnjenje istraživanja.
Stručnjaci su posmatrali koje su informacije potrebne uređajima za kreiranje naloga, koje dozvole za podatke zahtevaju njihove aplikacije i koje aktivnosti marketinške kompanije prate na tuđim proizvodima. Pametni zvučnici bi trebalo da slušaju samo kada korisnici to žele, ali to nije uvek tako.
Na primer, pametni zvučnici Bose dele korisničke podatke s Metom, matičnom kompanijom Facebooka. Ezviz pametne kamere i zvona na vratima, koje prodaju veliki trgovinski lanci uključujući Argos, imali su daleko najaktivniji softver za praćenje. To je uključivalo deljenje informacija s TikTokovom poslovnom marketinškom jedinicom, kao i s Pangleom, vodećom platformom za video oglašavanje, Huaweijem, Googleom i Metom. Svaki brend pametnih kamera i zvona koristila je Google usluge praćenja, dok su se Blink i Ring povezali s matičnom kompanijom Amazon.
Which? je objasnio da su funkcije špijuniranja i praćenja automatski aktivirane prema podrazumevanim podešavanjima. Potrošači mogu da ih isključe, ali to zahteva promenu podešavanja i može dovesti do toga da neki aspekti uređaja ili aplikacije više ne rade. Većina menija pametnih televizora puna je oglasa, od kojih su neki personalizovani na osnovu korisničkih podataka. Istraživanje je otkrilo da LG, Samsung i Sony uzimaju podatke pod tasterom "prihvati sve".
Prema istraživanju, LG je tražio najviše podataka od svih brendova mašina za pranje veša, uključujući ime kupca, datum rođenja, e-poštu, imenik s telefonskim kontaktima, tačnu lokaciju i telefonski broj. Hoover je tražio kontakte i telefonske brojeve korisnika na Android uređajima. Uz Miele, praćenje precizne lokacije omogućeno je prema podrazumevanim podešavanjima i potrebno za korišćenje njegove aplikacije.
Istraživanje je pokazalo da su podaci, za koje se ljudi najviše brinu da će biti podeljeni, njihovi kontakti i lokacija u pozadini. Zatim slede fotografije, broj telefona i tačna lokacija. Prema Opštim propisima o zaštiti podataka (GDPR), kompanije moraju da budu transparentne u pogledu podataka koje prikupljaju i načina na koji se ti podaci obrađuju. Prikupljeni podaci takođe moraju da budu relevantni i ograničeni na ono što je potrebno za odvijanje obrade. Međutim, razlozi za uzimanje informacija često su preopširni, a kompanije tvrde da imaju 'legitimne interese'.
"Kompanije ne bi trebalo da prikupljaju više podataka nego što im je potrebno za pružanje usluge koja se nudi, posebno ako će važne informacije 'zakopati' u dugačke odredbe i uslove korišćenja. Kancelarija poverenika za informacije o ličnosti trebalo bi da razmotri ažuriranje smernica da bi bolje zaštitila potrošače od slučajnog odricanja od ogromnih delova sopstvenih podataka, a da toga nisu svesni", rekao je Rokio Konča, direktor politike Whicha?.
Proizvođači su tvrdili da su transparentni s kupcima u pogledu upotrebe njihovih podataka. Tvrdili su i da se prikupljeni podaci koriste za poboljšanje uređaja i usluga.
"Google se u potpunosti pridržava primenjivih zakona o privatnosti i pruža transparentnost našim korisnicima u pogledu podataka koje prikupljamo i načina na koji ih koristimo", rekli su iz Googlea.
Iz Amazona su poručili da dizajniraju svoje proizvode da bi zaštitili privatnost i bezbednost svojih kupaca i da bi korisnicima omogućili kontrolu nad njihovim iskustvom.
"Nikada ne prodajemo njihove lične podatke i nikada ne prestajemo da radimo na zaštiti njihovih podataka. Podatke koristimo odgovorno da bismo isporučili ono što naši kupci očekuju: proizvode koje vole i koji su uvek sve bolji", zaključili su iz Amazona.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
Kina planira izgradnju "dubokomorske" svemirske stanice na dubini od oko 1800 metara
02.03.2025.•
2
Kina je najavila da će izgraditi "dubokomorsku svemirsku stanicu" na dubini od oko 1.800 metara, kojom želi da pokrene napredak dubokomorske nauke i tehnologije.
Letelica "Plavi duh" sletela na Mesec
02.03.2025.•
0
Letelica kompanije Fajerflaj erspejs (Firefly aerospace), pod nazivom "Plavi duh" (Blue ghost), sletela je na površinu Meseca.
Amsterdam zabranio gradskim službenicima korišćenje AI: Brinu da šire propagandu i mržnju
01.03.2025.•
0
Grad Amsterdam je, u internoj poruci zaposlenima u svojoj administraciji zabranio da u radu koriste generativnu veštačku inteligenciju kao što su ChatGPT, DeepSeek, Gemini i Midjourney.
Kineska svemirska stanica uskoro prima prvog stranog astronauta: Saradnja sa Pakistanom
01.03.2025.•
0
Kineska svemirska stanica primiće prvog stranog astronauta u sledećih nekoliko godina nakon što su Kina i Pakistan potpisali sporazum o saradnji na odabiru i obuci astronauta.
Majkrosoft zatvara Skajp: Prednost unapređenju Zoom-a
28.02.2025.•
0
Kompanija Majkrosoft u maju će zatvoriti platformu Skajp (Skype).
VIDEO: Lansiran satelit koji treba da utvrdi da li ima vode na tamnoj strani Meseca
27.02.2025.•
1
NASA je lansirala satelit kako bi se utvrdilo gde se nalazi voda na strani Meseca koja je konstantno u senci, uključujući i na polovima.
Prevaren za 26.000 evra: Dao pare virtuelnoj devojci jer je mislio da je u vezi sa njom
26.02.2025.•
0
Jedan stanovnik Šangaja izgubio je više od 26.000 evra nakon što je namamljen u onlajn vezu sa fiktivnom devojkom koju je stvorila veštačka inteligencija (AI).
Naučnici: Asteroid ipak ne preti da udari u Zemlju 2032. godine
26.02.2025.•
0
Naučnici su nakon dva meseca posmatranja zaključili da novootkriveni asteroid YR4 nije pretnja po Zemlju, saopštile su NASA i Evropska svemirska agencija (ESA).
Redak fenomen: U petak "parada planeta" - njih sedam će biti poređano u istoj liniji
26.02.2025.•
1
Redak fenomen, poznat kao "parada planeta", dogodiće se 28. februara, kada će u isto vreme na noćnom nebu biti vidljivo sedam planeta poređanih u liniju.
VIDEO: Tim japanskih istraživača razvio biohibridnu robotičku ruku
23.02.2025.•
1
Tim japanskih istraživača razvio je robotičku ruku koja se pokreće koristeći ljudska mišićna tkiva i do sada je najveća te vrste.
Open AI ima 400 miliona aktivnih korisnika svake nedelje
23.02.2025.•
0
Kalifornijska kompanija za razvoj veštačke inteligencije Open AI, poznata po svom alatu ChatGPT, saopštila je da njene usluge koristi 400 miliona ljudi svake nedelje.
Kineski univerziteti uveli časove veštačke inteligencije zasnovane na DeepSeek-u
23.02.2025.•
0
Univerziteti širom Kine uveli su časove veštačke inteligencije (AI) zasnovane na tehnologiji kineske AI aplikacije DeepSeek.
Instagram uvodi prevode poruka na 99 jezika i mogućnost slanja u određeno vreme
23.02.2025.•
0
Instagram uvodi novine kao što su mogućnost prevoda poruka na 99 jezika, opcija slanja poruka u određeno vreme do 29 dana unapred...
Šanse da se asteroid sudari sa Zemljom pale na 1,5 odsto
23.02.2025.•
1
Asteroid IR4, koji su nedavno otkrili astronomi, sada ima samo 1,5 odsto šanse da udari u Zemlju 2032. godine, procenila je NASA, smanjujući tu verovatnoću nakon rekordnih 3,1 odsto.
Povećava se šansa da asteroid udari u Zemlju 2032. godine
19.02.2025.•
2
Procenat verovatnoće da asteroid YR4 udari u Zemlju 2032. sada iznosi 3,1 odsto.
Ilon Mask najavio Grok 3: Tvrdi da je to "najpametnija veštačka inteligencija na svetu"
17.02.2025.•
0
Američki milijarder Ilon Mask je na svojoj društvenoj mreži Iks najavio predstavljanje najnovijeg AI modela Grok 3 za koji kaže da je "najpametnija veštačka inteligencija na svetu".
VIDEO Google će uskoro znati da li lažete o godinama: Pregledaće istoriju pretrage
16.02.2025.•
1
Ako ste kao tinejdžeri kliktali "da, imam 18" na nedozvoljenim stranicama, čini se da je takvoj praksi odzvonilo.
Naučnici otkrili kosmičku česticu 30 puta veće energije: Moćna i lako provodljiva
15.02.2025.•
0
Naučnici su otkrili česticu, vrste neutrina, koja je stigla je na Zemlju skoro brzinom svetlosti i sa 30 puta većom energijom od ikada otkrivenog neutrina.
Viber uveo funkciju za dejting
13.02.2025.•
0
Aplikacija Viber od danas postepeno uvodi novu dejting funkciju unutar aplikacije, koja će korisnicima omogućiti da upoznaju nove ljude.
Teleskop Euklid snimio redak fenomen nazvan Ajnštajnov prsten
11.02.2025.•
0
Teleskop Euklid Evropske svemirske agencije (ESA) snimio je redak fenomen nazvan Ajnštajnov prsten.
Otpad od raketnih tela koja orbitiraju oko Zemlje pretnja su avionima
10.02.2025.•
0
Otpad iz svemira koji potiče od raketnih tela koja orbitiraju oko Zemlje predstavlja sve veću pretnju za avione dok pada iz svemira, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu "Scientific reports"
Komentari 3
Сеновић
Ferengi
no name
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar