Iskakanje političara "iz frižidera" plaćamo 15,7 miliona evra: Koliko koštaju osmesi sa reklama?

Kampanja za objedinjene predsedničke i parlamentarne izbore 2022. rekordna je prema sumi novca koji su građani Srbije platili da bi ih partije ubedile da glasaju upravo za njihove liste i kandidate.

Ukupni nivo budžetskih izdvajanja, koju je većina stranaka vodila objedinjeno za obe vrste izbora tokom šest i po nedelja ove godine je 15,7 miliona evra, pokazuje upravo objavljena analiza organizacije "Transparentnost Srbija".

Budžetsko izdavanje za kampanje je ove godine bilo, navode istraživači, više nego izdašno.

SNS će iz budžeta za pokrivanje troškova dobiti više od osam miliona evra, Ujedinjeni za pobedu Srbije oko 1,3 miliona evra, SPS oko 820.000 evra, a preostale opozicione stranke koje su prešle cenzus između 768.000 i 869.000 dinara.
 
Prema proceni "Transparentnosti", koja je zasnovana na objavljenim cenovnicima i popustima nacionalnih TV stanica i glavnih kablovskih emitera, ukupna vrednost nedavno završene kampanje na televizijama, za republičke i beogradske izbore, dosegla je blizu sedam miliona evra. 
 
SNS je ostvarila izrazitu dominaciju kod ovog vida oglašavanja sa oko 60 odsto ukupnih troškova. Vrednost predsedničke i parlamentarne izborne kampanje (koja je počela dve nedelje ranije) bila je približno jednaka – oko 3,2 miliona evra. 
 
"U prva tri meseca ove godine, što obuhvata i "kampanju pre kampanje" koju su mnogi učesnici vodili, ali ne obuhvata prva tri aprilska dana, registrovano je oko 400.000 evra troška političkog oglašavanja u Srbiji na Fejsbuku. Polovina te sume se odnosi na razne naloge iza kojih otvoreno stoji Srpska napredna stranka. Zanimljivo je da je sledeća po redu SVM sa oko 32.000 evra plaćenih oglasa. Takođe, na ovoj društvenoj mreži su veoma aktivne bile Dveri, koalicija Moramo, a nešto manje UPS, NADA i Suverenisti. Političku kampanju su vodili i subjekti čiji stranački profil nije bio jasno označen, u vrednosti od preko 35.0000 evra. Ovi oglasi su uglavnom bili usmereni na promociju rezultata gradskih vlasti u Beogradu ili su predstavljali kampanju protiv opozicionih stranaka. Kontrola ovih neregistrovanih učesnika kampanje nije adekvatno obezbeđena niti zakonski uređena", zaključuje ova organizacija na osnovu monitoringa.
 
Stranke su mnogo više para u ovoj kampanji dale na zakup bilborda.
 
"Naime, u posmatranom uzorku za Beograd, ukupan broj bilborda je povećan za 90 odsto u odnosu na kampanju od pre dve godine. Kada je reč o broju oglasa političke prirode, oni su na posmatranom uzorku povećani za čak 170 odsto u odnosu na 2020. Na to je očigledno veoma uticala činjenica da su uporedo sa republičkim održani i izbori u prestonici, jer u drugim gradovima gde smo radili monitoring (Niš, Novi Sad, Novi Pazar), nije došlo do povećanja u tom obimu", zaključak je monitoringa.
Transparentnost je Agenciji za sprečavanje korupcije podnela četiri prijave zbog kršenja Zakona o finansiranju političkih aktivnosti. Kako poručuju u organizaciji, Agencija je uložila dosta inventivnosti da ne pruži odgovore ili da odgovori na ono što nije bio predmet prijave. 
 
"U nekoliko slučajeva, Agencija nije dostavila rešenje, već samo obaveštenje, zbog čega smo podneli tužbu Upravnom sudu i pritužbu Zaštitniku građana. Prijave su se odnosile na korišćenje jednog od zvaničnih tviter naloga predsednika Republike za promociju političke stranke, promociju predizborne brošure SNS uz zvanične oznake predsednika Republike, korišćenje veb-stranica ministarstava za izjave koje idu u prilog ili na štetu kandidata na predsedničkim izborima", poručuje "Transparentnost Srbija".
 
Kako kažu, umesto da građani dobiju uvid u cenu kampanje pre odlučivanja na izborima, većina izveštaja je postala javno dostupna tek popodne poslednjeg dana pred nastupanje izborne tišine, tako da je svaka ozbiljna analiza ili diskusija o njima bila nemoguća.
  • 313z

    07.04.2022 07:28
    Obratite pažnju
    Iz frižidera je iskakao jedino vođa, a on nije političar već politikant, populista i diktator.
  • Džov

    07.04.2022 07:03
    Vučiću, da si dao tih 8 miliona evra bolesnoj deci, iako te prezirem, do kraja života bih glasao za tebe. Ne bih skidao majicu s tvojim likom. Ali da, takvo reklamiranje je rizik, i to ljudi sa IQ-om 75 ne kapiraju. Ali hej, već je uspeh, prihvatio sam konačno da Srbija = ti. A ako mi se ne sviđa, ko me šiša, paljba i ne okreći se baki moj.
  • Marina Vukov

    07.04.2022 06:56
    Decu lecimo SMS...sramota i beda ovih ljudi. Sramota.I kao to kosta 15 mil. Eura? Reklama koju mi placamo opet raznim kablovskim a koje oni ovako naplacuju njima? Ko koga ovde...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija