Kupci u Srbiji će biti bolje zaštićeni od lažnih sniženja

Građani Srbije mogli bi u toku ove ili sledeće godine da dobiju veći nivo zaštite od lažnih sniženja.
Kupci u Srbiji će biti bolje zaštićeni od lažnih sniženja
Foto: Pixabay (ilustracija)
Počelo je sezonsko sniženje, i trgovci u Srbiji oglašavaju uglavnom popuste od 10 do 40 odsto, a neki i do 70 procenata. Istovremeno, još uvek traju i praznične akcije. Međutim, u realnosti je malo pravih pojeftinjenja, a mnogo marketinških trikova prodavaca.
Građani u našoj zemlji se najviše žale na lažna sniženja, a posebno na jednu vrstu prevare kada trgovci prvo poskupe robu za 20 do 30 odsto pre popusta, a kada počne akcija oglase da je za toliko procenata pojeftinila.
Ova nepoštena poslovna praksa postoji i na čitavom tržištu Evropske unije gde su odlučili da zaštite potrošače usvajanjem novog propisa kojim se prodavac obavezuje da istakne dve cene. To pravilo je važilo i ranije, ali je sada precizirano da trgovci uz cenu na popustu moraju da prikažu i prethodnu najnižu cenu koja je važila za konkretan proizvod u periodu koji nije kraći od 30 dana.
 
Cilj je da se spreče prodavci da veštački poskupe artikal pre sniženja i obmanu potrošače o iznosu popusta. Na primer, ako je proizvod dan pre sniženja koštao 115 evra, a 30 dana pre popusta 100 evra, onda trgovac mora da navede 100 evra kao prethodnu najnižu cenu.
 
"To je dobar korak i NOPS će biti inicijator takve izmene i u našem zakonodavstvu. Time će se smanjiti mogućnost da se trgovci služe lažnim popustima. Očekuje se da se Srbija ove godine uskladi sa propisima EU koji se tiču zaštite potrošača, a time će biti obuhvaćena i posebna pravila o isticanju cena tokom sniženja", kaže za Novosti Marko Dragić, pravni savetnik u toj organizaciji.
 
Prema Dragićevim rečima, ova vrsta obmanjivanja kupaca, poskupljivanjem proizvoda neposredno pre sniženja, da bi se onda oglasilo pojeftinjenje, teško se uočava. 
 
On navodi da, ipak, ima sve više edukovanih potrošača koji primećuju takve trikove i prijavljuju. Kako ukazuje, do takvih prevara dolazi jer nedostaje inspekcijski nadzor kako bi se proveravale ulazne i izlazne cene.
 
"Važno je da kupci znaju i da ukoliko je oglašen najveći procenat sniženja, na primer 50 odsto, onda najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena tim popustom. Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj", ukazuje Dragić.
 
Kako ističe, ponuđena roba sada na sezonskom sniženju treba da bude iz zimske i jesenje kolekcije, a ne letnje. Dragić kaže da kada potrošači uoče bilo koju zloupotrebu, to mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača. 
 
Međutim, kako ističe, nije poznato da je neki trgovac odgovorao zbog tih prekršaja. Zato je savet kupcima da budu oprezni kako bi izbegli prevare trgovaca.
 
Kad i koliko zaista traju sniženja?
 
Sezonsko sniženje u Srbiji se oglašava dva puta godišnje i traje najduže do 60 dana.
 
Zimsko počinje između 25. decembra i 10. januara, a letnje mora da startuje od 1. do 15. jula. Zakonom o trgovini razdvojene su vrste prodajnih podsticaja. Postoji jasna razlika između sezonskog sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje. Za sve ove vrste podsticaja, osim za akcije koje traju do tri dana, prodavac je obavezan da istakne staru i novu cenu.
Rasprodaja može da se organizuje samo u slučajevima kada trgovac zatvara neki maloprodajni objekat, prestaje sa radom ili prodajom određene robe, a to ne može da učini onaj koji redovno posluje. Akcijske prodaje ne mogu da traju duže od 31 dan na određeni proizvod.
 
Zakonom o trgovini u Srbiji je propisana prekršajna odgovornost u slučaju da se trgovac ne pridržava uslova za nuđenje i oglašavanje sniženja cena. Za utvrđenu nezakonitost, sledi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv prodavaca. Kazna se kreće od 500.000 do dva miliona dinara za pravno lice, kao i 50.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Samo pitam

    12.01.2023 19:43
    I kada se uskladimo sa EU oko zaštite potrošača to treba da kontrolišu da li se sprovodi ovi priučeni i korumpirani koji samo gledaju kako da se ugrade i očešu?
    Ma hajte ...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija