Pet iskliznuća vozova za dva meseca: Srpskim železnicama potreban generalni remont

U poslednja dva meseca dogodilo se pet iskliznuća vozova na prugama u Srbiji.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture planira da ove godine uloži 6,5 milijardi dinara u rekonstrukciju i modernizaciju srpskih železnica, dok je prošle godine za tu namenu bila izdvojena svega jedna milijarda.
 
Portparol Infrastrukture železnica Srbije, Nenad Stanisavljević, izjavio je za Euronews Srbija da to nije dovoljno da se odmah podmire svi planirani troškovi, ali da jeste veliki korak napred ka unapređivanju ovog vida transporta.
On je rekao da je prosečan broj iskliznuća vozova na srpskim prugama na istom nivou kao i tokom protekle decenije, ali da se sada na žalost čak pet incidenata dogodilo u veoma kratkom periodu.
 
Dodao je da je prosečan broj iskliznuća do sada bio oko 37 na godišnjem nivou, a da je u 2022. bilo 39 ovih incidenata.
"Kada govorimo o iskliznućima teretnih kompozicija, bilo da je reč o cisternama ili teretnim vozovima, postoji više faktora koji mogu da budu uzrok iskliznuća. To može da bude na strani prevoznika. U teretnom železničkom saobraćaju, osim jednog državnog operatera, "Srbija karga", imamo još 17 privatnih prevoznika, koji imaju licence za organizovanje teretnog železničkog saobraćaja. Uzrok incidenata mogu da budu stanje cisterna ili vagona, prekoračenje količine tereta u cisternama ili vagonima, sastav voza ili njegova brzina, kao i subjektivni faktor", rekao je Stanisavljević.
 
On je naveo da i stanje infrastrukture može da bude uzrok, ali da je praksa pokazala da do incidenata dolazi kombinacijom dejstva više ovih faktora. 
 
Prema njegovim rečima, životni vek pruge je otprilike 25 godina, a ima pruga koje se koriste duže od sto godina, a da na njima nijedan šraf nije promenjen. Kao primer je naveo i Barsku prugu, koja je izgrađena 1976. godine, a na kojoj nije bilo ozbiljnijeg remonta, osim onog tekućeg.
 
Bojović: Generalni remont kilometra pruge pola miliona evra
 
Dekan Saobraćajnog fakulteta, Nebojša Bojović, rekao je za Euronews Srbija da incidenti koji su se dogodili prethodnih meseci nisu iznenađenje jer je prosečna starost srpskih pruga gotovo 50 godina. 
 
"Radi se o mreži koja ima 3.300 kilometara pruga, a svakih deset godina je potrebeno raditi generalni remont. Trebalo je da se remontuje po 300 kilometara godišnje da bi se tokom jedne decenije sproveo remont. Cena kilometra održavanja je oko 500.000 evra i to je cifra od 150 miliona evra koja je neophodna samo da bi se održavali magistralni pravci. Za redovno održavanje je potrebno još 20.000 evra po kilometru što je još 60 miliona evra. Ukupno je to 210 miliona godišnje da bismo mogli da imamo magistralne, regionalne i lokalne pruge u onom statusu koji bi bio siguran da može bezbedno da se obavlja prevoz", naveo je Bojović.
Samo 288 kilometara pruga u Srbiji je dvokolosečno, a samo trećina je elektrificirana. Profesor ukazuje da je elektrifikacija jedna od stvari koja je neophodna da bismo mogli da govorimo o modernizaciji železnice. Dodao je da zaostajanje i dugogodišnja nebriga stvaraju probleme.
 
"To nije lako rešiti u kratkom vremenskom intervalu. Nadam se da će se ostvariti najave i da ćemo dobiti od EU sredstva za glavne magistralne pruge i za održavanje ovih pravaca koji su od esencijalnog značaja. Porasla je tražnja kada je u pitanju robni saobraćaj i kada se radi o opasnim materijama. Neki od mehanizama zaštite su hitno zatvaranje nekih deonica pruga. Ako nismo u stanju brzo da odradimo remonte na tim delovima, zatvaranje je sigurno jedan od elemenata koji povećavaju bezbednost", rekao je Bojović.
  • zgađen

    12.02.2023 07:21
    Istina njega ne zanima
    Vođa ne priča o iskliznućima kad drži govorancije sa crtanjem. Po njemu je sve NIKAD bolje.
  • Ha

    12.02.2023 07:13
    J...o vas "Soko"!
    Koliko pruga se moglo remontovati umesto nepotrebne "sokolozacije" od Beograda do Subotice. Voz koji ide preko 100 na sat bi bio i prihvatljiviji način prevoza od "Sokola" da je željeznička stanica u Bg-u ostala na starom mestu!
    Koliko će pruga biti razmontirano, a koliko se moglo obnoviti za iste pare? Vodite računa da je željeznica primarno teretni a ne putnički saobraćaj i da ima veliki značaj za privredu.
    Ali glavno da imamo prugu za slikanje i hvalisanje vođe.
  • Cocco

    12.02.2023 07:00
    Železnica, EPS i inače JKP sistem napet do granica pucanja (pitanje je vremena!) i šta sve već još? Na sve svakodnevni novi krediti (zaduživanje). Nekad beše “dužan ko Grčka“, a sada „ko Srbija“.
    Nije li to nemoguća misija za jednog ekonomskog tigra kome svi, pa i Nemačka „zavidi“?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija