
Da li Srbija može da se reši krntija na dizel?
Srbija je oaza za polovna kola koja su škartirana u Nemačkoj i drugde. Vlast pokušava da subvencijama podstakne kupovinu novijih kola, ali je pitanje koliko je to realno kad su novčanici istanjeni.

Foto: 021.rs
Nišlija Đorđe Savić vozi starudiju, opel agilu napravljenu 2001. godine. Mogao bi da ga proda za najviše 700 evra. A novac za kupovinu novijeg automobila nema. Zato se obradovao najavljenim subvencijama države za kupovinu novih automobila sa dizel-motorom.
Prema najavama Vlade, za staru agilu dobio bi 2.100 evra, auto bi otišao u staro gvožđe, a on bi bio u obavezi da kupi automobil sa ekološkim standardom euro 6 koji je star najviše osam godina.
"Subvencija deluje vrlo primamljivo, ali me opet brine da li bih imao dovoljno novca da dodam da bih ispunio te uslove. Ozbiljna tema za razmišljanje", kaže ovaj Nišlija.
Samo gašenje požara?
U izveštaju o napretku Evropske komisije za 2021. godinu data je preporuka da Srbija usvoji indeks EU za kvalitet vazduha.
Tako je sredinom decembra prošle godine Vlada usvojila Program zaštite vazduha u Srbiji od 2022. do 2030. godine. Jedna od mera je obnavljanje voznog parka u Srbiji, otpremanjem najstarijih putničkih i lakih teretnih vozila euro 1, 2 i 3, i dizel autobusa u reciklažne centre. Za taj proces i za kupovinu novijeg automobila subvencije države za putnički automobil biće 2.100 evra, za kupovinu malih kamiona do 12 tona biće 2.500 evra, a za kupovinu autobusa 2.900 evra. Ukupno se izdvaja nešto preko sto miliona evra za te subvencije.
Petar Živković, urednik portala AutoSrbija, smatra da za jednu siromašnu zemlju izdvojena sredstva nisu mala. Treba, kaže, pozdraviti svaki pokušaj da se podmladi vozni park i smanji zagađenje.
"Malo je čudno da se omogućuje zamena samo dizel vozila, a ne i benzinskih, ali to je verovatno zato što su dizelaši dominantni u najstarijem delu našeg voznog parka. Ni stariji benzinci nisu mnogo manji trovači, ali je, pretpostavljam, izračunato da bi efekat bio manji sa istom količinom novca", kaže Živković za DW.
Međutim, on kritikuje ideju da se starudije zamene mlađim polovnjacima: "Time ćemo samo nakratko ugasiti požar, koji će opet buknuti za par godina pa ćemo, uz veliki uloženi novac, opet biti na početku. Možda je trebalo podstaći korišćenje gasa ili ekoloških goriva“.
Cilj da se ukloni 140.000 starih dizelaša
Još nije izvesno kada će program subvencija tačno početi. U odgovoru za DW, Ministarstvo za saobraćaj kaže da na definisanju procedure koja bi trebalo da pojednostavi proces otkupa vozila trenutno radi Agencija za bezbednost saobraćaja. Kada svi detalji budu poznati, građani će kroz program moći da kupe automobile proizvedene 2015. godine ili mlađe.
"Programom je predviđeno da do 2026. godine na ovaj način bude uklonjeno ukupno 140.000 starih vozila", navodi se u odgovoru ministarstva. Nije odgovoreno da li mogu da se prijave samo građani ili će se ovako menjati i vozni parkovi firmi i javnih preduzeća.
Živković je skeptičan da će 140.000 starih dizelaša nestati sa ulica: "Ovaj broj je prevelik, mada s obzirom na starost tih vozila, može se očekivati da veliki broj dizelaša sa euro 3 motorom jednostavno dođe do kraja radnog veka. Možda se na taj način dostigne željena cifra uklonjenih krševa sa naših drumova".
Živkovićeve reči potvrđuje i računica – budžet koji planira država (102 miliona evra) nije dovoljan da se isplati 140.000 premija, već jedva trećina tog broja.
Srbi najviše kupuju prastara vozila
Koliko će ovaj program ugroziti lokalne prodavce polovnih automobila? Na niškoj auto-pijaci kažu da je već sada sa smanjenim uvozom rad sa automobilima vrlo neizvestan. Automobili su poskupeli, a ljudi imaju manje novca zbog drugih brojnih poskupljenja. Zato većina prodavaca na auto-pijaci kaže da su kupci uglavnom voljni da potroše između 1.000 do 3.000 evra, a za te pare može se mahom dobiti samo veoma stari automobil.
Boban Ristić iz Bosautomobila ima nešto drugačije iskustvo, te najčešće prodaje automobile od 3.000 do 5.000 evra. Prema njegovom mišljenju, upravo je to problem u celoj ideji Vlade Srbije.
"I to su automobili sa euro 3 motorom, dakle i dalje vrlo stari. Njih svakako treba izbaciti iz upotrebe", kaže Ristić.
"Mislim da je ovo loš plan jer trebalo je sve automobile da reše na ovaj način i one na benzinski pogon, zastave i jugo… ovako neće biti efekta i neće mnogo da se odrazi na prodaju", kaže ovaj trgovac.
Kako je prosečna starost automobila u Srbiji 17 godina, mnogima verovatno ni subvencija od 2.100 evra neće biti od velike koristi.
Urednik portala AutoSrbija Petar Živković podseća da je poslednjih godina uvezeno 150.000 polovnjaka, a najveći broj kupljenih je bio stariji od deset godina sa euro 3 i 4 motorom.
"Nažalost, rast plata, makar bio i onoliki kakvim ga prikazuje zvanična statistika, s obzirom na ogromno poskupljenje, ne samo novih automobila već i energije, hrane, prosečnom srpskom vozaču ne pruža nadu da će lako doći do novog vozila. Zato će ipak neki i u ovakvoj uredbi naći mogućnost da koliko-toliko dođu do boljeg auta", zaključuje Živković.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Protest zbog izbora Dejana Vuka Stankovića za ministra: "Zvižduk dobrodošlice"
21.04.2025.•
2
Inicijativa Pobunjeni univerzitet pozvala je na protest protiv izbora Dejana Vuka Stankovića za novog ministra prosvete.
Novo proterivanje Hrvata iz Srbije: "Morate da napustite zemlju u roku od sedam dana"
21.04.2025.•
23
Nikola Francetić, državljanin Hrvatske koji u Beogradu živi i radi od 2018. godine, proteran je iz Srbije jer policija tvrdi da predstavlja "rizik po bezbednost države".
Koga prati Đuro Macut na mrežama? Nikoga - oglasila se Vlada Srbije
21.04.2025.•
4
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut nema profil ni na jednoj društvenoj mreži, saopštila je Vlada Srbije.
Mladić teško povređen - udaren vozilom stranke ministra Zukorlića
21.04.2025.•
8
Šesnaestogodišnji tinejdžer teško je povređen u saobraćajnoj nezgodi u kojoj je učestvovalo vozilo iz pratnje ministra Usamea Zukorlić.
Osam godina ne uspevaju da obnove nekoliko kilometara pruge - cena milionska sitnica
21.04.2025.•
6
Kineska kompanija China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) započela je 30. marta rekonstrukciju pruge Rasputnica G – Rakovica – Resnik u dužini od 7,5 kilometara.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - pokažite znanje
21.04.2025.•
8
Nova sedmica i novi krug 021.rs dnevnog kviza je pred vama.
Strpljenje i opreznost: Očekuju se gužve na putevima
21.04.2025.•
1
Građani koji su putovali za vreme praznika vraćaju se kućama.
VIDEO: Pogledajte "najbolji dnevnik ikad" - studentski
21.04.2025.•
15
Studenti u blokadi Fakulteta dramskih umetnosti objavili su video pod nazivom "Najbolji dnevnik ikad".
Olivera Zekić: Studenti nisu nadležni da biraju REM niti da gase RTS
20.04.2025.•
26
Portparolka Regulatornog tela za elektronske medije (REM) Olivera Zekić izjavila je da studenti nisu nadležni da biraju članove tog tela ni da gase Radio-televiziju Srbije (RTS).
Brnabić: "Blokada RTS je krivično delo, blokaderi su sadisti koji maltretiraju žene"
20.04.2025.•
80
Predsednica Narodne skupštine Srbije Ana Brnabić, izjavila je da je blokada Radio-televizije Srbije (RTS) "krivično delo za koje je propisana novčana kazna ili kazna zatvora".
Novi ambasador SAD u Srbiji Mark Brnović proslavio Uskrs u pravoslavnoj crkvi
20.04.2025.•
8
Novoimenovani ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji Mark Brnović proslavio je sa porodicom Uskrs u srpskoj pravoslavnoj crkvi u Finiksu.
VIDEO Šesti dan blokade zgrade RTS-a: Građani pristižu sa hranom, praznična atmosfera u Takovskoj
20.04.2025.•
7
Studenti u blokadi i građani koji ih podržavaju nastavili su da blokiraju zgrade Radio televizije Srbije (RTS) u Takovskoj ulici i na Košutnjaku.
Policija podnela krivičnu prijavu protiv motocikliste: Jurio 200 na sat - nasilnička vožnja
20.04.2025.•
3
Policija je zaustavila i isključila iz saobraćaja P.M. koji je na motoputu Valjevo-Lajkovac vozio motocikl brzinom od 202,2 kilometra na čas, na delu puta gde je ograničenje 80 kilometara na čas.
AMSS: Mali broj vozila na putevima širom Srbije, na granicama nema gužvi
20.04.2025.•
0
Uslovi za vožnju su dobri, a na putevima je veoma slab intezitet saobraćaja što je uobičajeno za Vaskrs, saopštio je danas Auto-moto savez Srbije (AMSS).
Protesti zahvatili veći deo Balkana, pa utihnuli: Studenti u Srbiji najistrajniji u zahtevima
20.04.2025.•
15
Prvih nekoliko meseci ove godine na Balkanu, obeležili su masovni protesti građana i studenata.
Posle Uskrsa pojačan saobraćaj na svim putnim pravcima
20.04.2025.•
0
Javno preduzeće "Putevi Srbije" saopštilo je da se "nakon Vaskrsa očekuje pojačan intenzitet saobraćaja na svim putnim pravcima u zemlji".
Đukanović (SNS): Zatvoriti Pravni fakultet ako je istina da studenti traže izbore
20.04.2025.•
88
Narodni poslanik SNS Vladimir Đukanović smatra da Pravni fakultet u Beogradu "treba zatvoriti" ukoliko je tačno da je studentski plenum izglasao da je "neophodno održati parlamentarne izbore u junu".
Samo pet odsto studenata na onlajn nastavi Medicinskog fakulteta u Nišu
20.04.2025.•
6
Studenti u blokadi Medicinskog fakulteta u Nišu objavili su da je u onlajn nastavi na tom fakultetu učestvovalo "svega pet odsto studenata".
Politika se pridružila Juronjuzu i provladinim medijima u osudi blokade RTS
20.04.2025.•
8
Nakon provladinih medija i saopštenja Juronjuz-a (Euronews) u kojem osuđuju blokadu RTS-a, a od kojeg se drugim saopštenjem ogradila grupa novinara te televizije, blokadu RTS osudio je list Politika.
Zbor radnika RTS: Hitno raspisati konkurs za članove REM
20.04.2025.•
7
Radnici Radio televizije Srbije (RTS) zatražili su, nakon održanog zbora, hitno raspisivanje konkursa za članove Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM).
Ministar Bratina: Pad RTS-a bio bi državni udar
20.04.2025.•
14
Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina kaže da bi trebalo ispitati "sve okolnosti koje blokiranje njihovog funkcionisanja prate", navodeći da bi "pad RTS imao smisao državnog udara".
Komentari 22
Novosađanin
R
HM
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar