Kraj za Euro 3: Koliko novca će vam uz subvencije biti potrebno za najpopularnija polovna vozila

Od 1. januara 2024. godine u našoj zemlji biće zabranjen uvoz polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda.
Kraj za Euro 3: Koliko novca će vam uz subvencije biti potrebno za najpopularnija polovna vozila
Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, kako je nedavno najavila Vlada Srbije, od početka 2025. godine moći ćemo da uvozimo samo polovnjake proizvedene posle 2014. godine, odnosno sa standardom Euro 6. Država takođe namerava da od 2025. uvede program subvencija za vlasnike starijih automobila sa dizel motorima kako bi se i na taj način smanjilo zagađenje.
Nekoliko godina unazad, u više navrata smo slušali najave da će se pooštriti kriterijum za uvoz polovnih vozila, odnosno da će se zabraniti uvoz automobila sa emisionim standardom Euro 3. Međutim, iz raznoraznih razloga, ova odluka se odlagala.
Ipak, "Programom za zaštitu vazduha od 2022. do 2030." koji je sredinom decembra prošle godine usvojila Vlada i koji je objavljen u Službenom glasniku, Srbija je dobila obavezujući dokument za čiju primenu je namenjeno 2.6 milijardi evra.
 
Od tog novca 102 miliona je namenjeno za "podmlađivanje" voznog parka, odnosno povlačenja iz saobraćaja najvećih zagađivača. Zato je i doneta odluka da se odmah od početka naredne godine preskoče dva stepenika i da se od tad pređe na Euro 5 normu. Cilj je, kako se najavljuje, da do 2025. godine na ovaj način bude zbrinuto više od 122.000 polovnih vozila. 
 
Ko će imati pravo na subvenciju?
 
Pravo na podsticaj za kupovinu "mlađih" polovnjaka, ali isključivo onih koji ispunjavaju Euro 6 standard, imaće vlasnici starih putničkih, lakih teretnih i teretnih vozila sa dizel agregatima i standardima Euro 1, Euro 2 i Euro 3. U pitanju su vozila proizvedena od 1993. pa do 2005. godine.
 
Godišnja analiza portala Polovni automobili pokazala je da je 80 odsto polovnih vozila koji su prošle godine uvezeni u Srbiju starije od 10 godina. Takođe, prema podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture od 2015. do 2022. u Srbiju je uvezeno 1.255.000 vozila, od čega oko 350.000 sa motorima Euro 3.
 
Za vozače su predviđeni podsticaji koji će iznositi:
 
- 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila,
- 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona),
- 2.900 evra za kupovinu autobusa
 
Kako će izgledati proces?
 
Kako je najavljeno, Agencija za bezbednost saobraćaja će sprovoditi proceduru zamene uz podršku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Ideja je da se postupak maksimalno olakša i pojednostavi.
 
 
Vlasnik vozila koje ispunjava uslov za subvenciju prvo će predavati svoj automobil u neki od ovlašćenih centara za reciklažu, dok će im prodavac automobila umanjiti cenu vozila za iznos subvencije. Kako sada stvari stoje, podaci o izvršenoj reciklaži kao dokaz za podsticaj čuvaće se u posebnom softveru, a cela oblast, kako najavaljuju u resornom ministarstvu, biće dodatno utvrđena posebnim pravilnicima koji su u pripremi. 
 
Koliko novca će vam uz subvencije biti potrebno za najpopularnija polovna vozila?
 
Menadžer za odnose sa javnošću sajta Polovni automobili Petar Veličković u razgovoru za Biznis.rs je naveo da je najprodavaniji model u prošloj godini bio Golf, dok drugo i treće mesto takođe pripada Volkswagenovim modelima - Passat i Polo.
 
Među pet najprodavanijih modela u 2022. godini bili su i Fiat Punto i Opel Corsa, a na tržištu su bili traženi i Audi A4, Reno Clio, Opel Astra...
 
Cena konkretnih modela zavisi od mnogo faktora - stanja vozila, godišta, pređene kilometraže, servisne istorije, nivoa opreme, a činjenica je da su polovni automobili poskupeli u poslednje dve godine.
 
Biznis.rs je pokušao da napravi kalkulaciju kada je reč o najpopularnijim modelima i koliko novca bi vam bilo potrebno ako dobijete subvenciju od 2.100 evra za recikliranje starog automobila.
Ukoliko uzmemo okvirne cene putničkih vozila koja se trenutno prodaju na sajtu Polovni automobili, fokusirajući se na očuvanije modele i na do 10 godina stare automobile, zaključak je da predložene subvencije kupcima koji su spremni da dodaju sredstva iz svog budžeta mogu dosta da olakšaju kupovinu automobila koji manje zagađuju životnu sredinu, odnosno ispunjavaju propisane ekološke standarde.
 
 
Uz dopunu od 1.600 evra može se kupiti očuvaniji, deceniju star Fiat Punto, a za 2.600 evra Opel Corsa ili Renault Clio, dok je za Volkswagen Polo potrebno spremiti nešto manje od 3.000 evra.
 
Za najpopularniji Golf, konkretno model Golf 6, vozači bi iz svog džepa trebalo da izdvoje oko 4.200 evra, a ako dobiju subvenciju za Volkswagen Passat star devet godina, biće im potrebno još skoro 6.000 evra.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Aleksej

    16.02.2023 10:09
    Hm...
    Nekad se znao red, moglo je da se uveze vozilo staro najvise 5 godina. Mozda zvuci surovo, ali bilo je bolje. Nije mogao sveko da kupi krs za 2000 evra... Ali opet se vozilo.
  • 20

    16.02.2023 09:32
    23
    u eu se i dalje voze benzin motori 3-4norma za ulazak u grad-centar jer imaju zelenu nalepnicu za rqzliku od nekih novijih dizel modela
  • Zrzadin

    12.02.2023 12:37
    " "Programom za zaštitu vazduha od 2022. do 2030." koji je sredinom decembra prošle godine usvojila Vlada i koji je objavljen u Službenom glasniku, Srbija je dobila obavezujući dokument........ "


    U prevodu: da Evropa nije podviknula da joj ne treba septička jama u sred kontinenta i lupila šakom o sto, ova vlast bi i dalje sprovodila politiku "zbog glasova šašoljimo mošnice bezobraznoj sirotinji tako što joj omogućavamo da za male pare (u)vozi raspale kršine".

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija