Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.
Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.
Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
FOTO Pogledajte naslovnice novina posle hapšenja 12 osoba: Verujete li ikome?
21.11.2024.•
5
Novine na naslovnim stranama sutrašnjih izdanja imaju različite poglede na hapšenja zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Vučić: Videću da li lično da predložim Skupštini zakonske izmene o dolasku stranih fakulteta
21.11.2024.•
11
Predsednik Srbije Aleksandar Vučič je večeras najavio mogućnost da on lično predloži Skupštini Srbije zakonske izmene kojima se omogućava dolazak stranih univerziteta u Srbiju.
AMSS upozorio vozače na poledicu
21.11.2024.•
0
Auto moto savez Srbije (AMSS) je večeras upozorio vozače da budu oprezni zbog poledice.
Na krovu zgrade u Severnoj Mitrovici nađeno oružje i uređaji za radio-vezu
21.11.2024.•
0
Kosovska policija je saopštila da je jutros našla oružje, municiju i uređaje za radio-vezu na krovu zgrade u Ulici kralja Petra u Severnoj Mitrovici.
Srbija i Tuvalu ukidaju vize
21.11.2024.•
7
Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić i premijer Tuvalua Feleti Teo potpisali su danas u Beogradu Sporazum dve vlade o ukidanju viza za nosioce običnih pasoša.
Vučić kaže da je očajan jer je Vlada Srbije povukla zakon o fakultetima: "Dragi Miloše..."
21.11.2024.•
43
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je da je očajan zbog odluke vlade da povuče predlog dopuna Zakona o visokom obrazovanju.
Porodici sa sedmoro dece kod Niša isključena struja zbog duga od 30.000 dinara
21.11.2024.•
7
Devetočlana porodica iz Gadžinog Hana kod Niša ostala je danas bez struje u socijalnom stanu zbog duga od 30.000 dinara.
Srbija dobila Koordinaciono telo za pristupanje EU
21.11.2024.•
4
Vlada Srbije usvojila je Odluku o osnivanju Koordinacionog tela za proces pristupanja Srbije Evropskoj uniji.
Zbog snega: Bez struje potrošači u Novom Pazaru, na Goču i studeničkom kraju, otežan je i saobraćaj
21.11.2024.•
1
Oko 90 hiljada potrošača ostalo je bez struje na području Novog Pazara a struje nema na Goču i u studeničkom kraju od sinoć, dok u je u Valjevskom kraju zbog snega otežan i usporen saobraćaj.
"Zbog nezapamćenih pritisaka i ucena": Iz procedure se povlači zakon o dovođenju stranih fakulteta
21.11.2024.•
35
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević saopštio je da će Vlada sutra doneti odluku o povlačenju dopuna Zakona o visokom obrazovanju.
Ministarstvo izdalo rešenje o obimu i sadržaju dela projekta "Jadar": Evo šta je njime predviđeno
21.11.2024.•
7
Ministarstvo zaštite životne sredine saopštilo je da je izrađeno i izdato Rešenje o obimu i sadržaju za rudarski deo projekta "Jadar".
MUP apelovao na vozače da paze na bicikliste - ali i na bicikliste da obrate više pažnje
21.11.2024.•
2
Ministarstvo unutrašnjih poslova apelovalo je danas na vozače da budu pažljiviji prema biciklistima i poštuju propise, ali i na bicikliste da budu pažljivi i koriste propisana svetla.
Pomoćnik direktora policije detaljno opisao kako je Balijagić uhapšen na spavanju
21.11.2024.•
9
Sinoć, posle 22 sata imali smo dojavu da se Alija Balijagić nalazi u jednoj kući u selu Pribojska Goleša, nakon čega su pripadnici SAJ-a uprkos intenzivnim padavinama odmah krenuli u akciju.
Srđan Milivojević jedan od kandidata za predsednika DS-a
21.11.2024.•
7
Srđan Milivojević biće novi kandidat za predsednika Demokratske stranke.
Istoričarka Stojanović: Vlast sama pravi vanredno stanje u Srbiji, jer samo tako može da opstane
21.11.2024.•
5
Istoričarka i profesorka Filozofskog fakulteta u Beogradu Dubravka Stojanović izjavila je da aktuelna vlast u Srbiji sama proizvodi vanredno stanje jer samo u vanrednom stanju može da postoji.
"Kreni-promeni": Klinički centar izdao lažno saopštenje o povredama Manojlovića
21.11.2024.•
12
Saopštenje Kliničkog centra Srbije da Sava Manojlovića policija nije povredila pisao je lično ministar zdravlja Zlatibor Lončar.
Nakon više od 25 dana: Dvostruki ubica iz Crne Gore Alija Balijagić uhapšen u Srbiji
21.11.2024.•
21
Dvostruki ubica iz Crne Gore Alija Balijagić uhapšen je jutros, nakon više od 25 dana potrage, u Srbiji.
Grbović: Vlast sprečava sudove i tužilaštvo da rade svoj posao, a ne opozicija
20.11.2024.•
4
Predsednik Pokreta slobodnih građana (PSG) Pavle Grbović izjavio je da Tužilaštvo i sudovi ne rade poslednjih 12 godina zbog političkog delovanja Srpske napredne stranke, a ne zbog opozicije.
Univerzitet u Beogradu ne isključuje privremenu obustavu rada zbog Zakona o visokom obrazovanju
20.11.2024.•
0
Univerzitet u Beogradu najavio je danas da će, ukoliko ne budu uvaženi njihovi zahtevi u vezi sa dopunama Zakona o visokom obrazovanju, biti prinuđen da preduzme odgovarajuće mere.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - da se pregura sreda
20.11.2024.•
6
Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar