Vozila bez katalizatora i sa iskrivljenim diskovima u problemu od jula: Da li se preteralo sa merama
Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje.
Foto: 021.rs
U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja, piše Euronews Srbija.
Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.
Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.
Sporne odredbe Pravilnika
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20 procenata. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić, član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.
"Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20 procenata je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno 'ukoliko primetimo da postoji ovalnost, da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja' i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu", navodi on.
Međutim, kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.
"Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled, mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3 ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji", objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.
Foto: Screenshot (Youtube/Roadshow)
Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.
"Da li će se, recimo, doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. Devedeset odsto vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim, vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen", navodi Vujičić.
Okanović: Moramo preispitati da li se sa merama preteralo
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.
"U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem, poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje", navodi on.
Okanović ističe da postoji stotine problema u sistemu bezbednosti saobraćaja čijim bi rešavanjem bio veći doprinos smanjenju broja nezgoda, nego rešavanje ovalnosti diskova.
"Ukoliko se ispostavi da će primenom takvih normi za ovalnost diskova jedan jedini život biti spasen u narednih godinu dana na našim putevima, ja ću prvi to da podržim", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Katalizatori, sa druge strane, nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja, već na uticaj na životnu sredinu. Okanović ističe da postoji niz kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih drugih mera kojima se može smanjiti zagađenje vazduha i generalno životne okoline od strane motornog saobraćaja.
"Trenutno država daje subvencije za nabavku elektro i hibridnih vozila, ali šta je sa drugim alternativnim gorivima, kao što su metan, tečni naftni gas? Postoji veliki broj mera koji država može da preduzme kako bi se smanjilo zagađenje vazduha koje potiče od motornog saobraćaja, a koji se još uvek ne dotiču katalizatora na automobilima. Postavlja se pitanje zašto se sada aktuelizuje problematika katalizatora kada definitivno veliki broj vozila ima problem sa katalizatorima zbog toga što su takva vozila uvožena i prodavana na našem tržištu i zbog toga što imate organizovane bande koje skidaju katalizatore. Dolazimo do toga da sada jedan veliki broj vlasnika vozila radi čistijeg vazduha, koji je u Srbiji inače daleko od čistog, sada treba da snosi posledice", navodi on.
Dodaje da je "praviti ljudima problem oko katalizatora u najmanju ruku neumesno" i da je stava da treba da se produži moratorijum što se tiče katalizatora.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Vučić: Nisam uticao na Vesića da podnese ostavku
04.11.2024.•
5
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras da nije uticao na ministar Gorana Vesića da podnese ostavku na tu funkciju, dodajući da je "Vesić tim činom pokazao odgovornost".
Direkcija za železnice ukazivala i na druge probleme u železničkom saobraćaju: Pisali i Vesiću
04.11.2024.•
5
Direkcija za železnice od 2018. u više navrata je slala dopise "Infrastrukturi železnice Srbije" za sprovođenje mera koje bi poboljšale bezbednost železničkog saobraćaja, po kojima nije postupano.
Vozač koji je trebalo da vozi đake na ekskurziju bio pod dejstvom alkohola
04.11.2024.•
0
Saobraćajna policija u Nišu, prilikom kontrole vozača koji prevoze đake na ekskurziju, isključila je iz saobraćaja 54-godišnjeg vozača autobusa koji je bio pod uticajem alkohola.
Željko Mitrović ponudio Vesiću posao na Pinku
04.11.2024.•
1
Ministru građevinarstva Goranu Vesiću, koji je najavio ostavku, stigla je ponuda za novi posao od vlasnika Pinka Željka Mitrovića.
Sindikat: Neki direktori nisu prihvatili skraćenje časova, nastavnici ipak napuštali učionice
04.11.2024.•
3
Direktori pojedinih škola koje su u štrajku i u kojima su skraćeni časovi na 30 minuta danas su odbili da se zvono za kraj časa oglasi 15 minuta ranije, mada su nastavnici napuštali učionice.
Informer TV dobila beogradsku dozvolu
04.11.2024.•
1
Regulatorno telo za elektronske medije (REM) dodelilo je beogradsku dozvolu (alotment Avala) Televiziji Informer.
Dr Milić: Izbačen sam sa Medicinskog fakulteta, osveta za izbore i očišćene liste čekanja
04.11.2024.•
21
Dr Dragan Milić objavio je da je danas i zvanično "izbačen" sa Medicinskog fakulteta u Nišu.
Građani ispred Vlade Srbije upalili sveće i odali počast stradalima u Novom Sadu
04.11.2024.•
0
Ispred zgrade Vlade Srbije u Beogradu građani su na poziv dela opozicionih stranaka zapalili sveće i odali počast stradalima u Novom Sadu.
Dva učenika isključena iz jagodinske gimnazije zbog objavljivanja eksplicitnog snimka maloletnice
04.11.2024.•
1
Nastavničko veće Gimnazije u Jagodini isključilo je iz škole dvojicu učenika zbog objavljivanja eksplicitnog video-snimka na kojem se nalazi maloletna učenica drugog razreda te škole.
Policija privela dva učesnika blokade deponije kod Užica, jedan ima 75 godina
04.11.2024.•
3
Policija je danas oko 14.30h na informativni razgovor privela dve osobe koje su učestvovale u blokadi deponije Duboko u Užicu, gde su građani zaustavili deponovanje otpada.
Olivera Zekić izjavila da će izveštaj o izborima sačekati novi saziv REM-a: "Zato što ja tako kažem"
04.11.2024.•
5
UNS je objavio da je predsednica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM) Olivera Zekić izjavila da će izveštaj o medijskom praćenju decembarskih izbora sačekati novi saziv REM-a.
Nadbiskup Nemet: Papa Franja pokazao ogromno poštovanje prema Srbiji - dao mi zakletvu na ćirilici
04.11.2024.•
2
Beogradski nadbiskup Ladislav Nemet izjavio je da je papa Franja pokazao ogromno poštovanje prema Srbiji jer mu je dokument o njegovom nedavnom imenovanju za kardinala dao na srpskom i na ćirilici.
Glavni javni tužilac naložio hitnu istragu zbog pretnji državnim funkcionerima
04.11.2024.•
24
Glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Nenad Stefanović naložio je da se hitno identifikuje i procesuira odgovorni za pretnje upućene najvišim državnim funkcionerima.
Picula nabrojao koje su sve prepreke na putu Srbije ka EU: "Tri godine bez otvorenog poglavlja"
04.11.2024.•
6
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula kaže da su najveće prepreke na putu Srbije ka EU zastoji u reformama vladavine prava, nezavisnog pravosuđa, izbornog procesa i slobode medija.
MUP objavio sedam saveta za vlasnike vikendica
04.11.2024.•
3
MUP je objavio nekoliko saveta vlasnicima vikendica.
Krivična prijava protiv predsednice parlamentarnog odbora za kulturu i informisanje Nevene Đurić
04.11.2024.•
0
Četiri četiri organizacije podnele su krivičnu prijavu protiv predsednice skupštinskog Odbora za kulturu i informisanje Nevene Đurić.
Pastor: Rekli smo Vučiću kakav bi problem bio ako bi Mađari služili vojni rok
04.11.2024.•
40
Predsednik SVM Balint Pastor izjavio je da razume globalne okolnosti, ali da ima bojazan da, ako se vojni rok vrati u Srbiji, to će dovesti do odlaska Mađara koji imaju dvojno državljanstvo.
Nastavnici i vaspitači u štrajku: U novosadskim školama skraćeni časovi od 13. do 15. novembra
04.11.2024.•
3
Članovi reprezentativnih sindikata prosvetnih radnika, od ponedeljka, 4. novembra stupaju u zakonski štrajk. Štrajkuju i zaposleni u vrtićima.
Jedan muškarac pao sa terase na Kalemegdanu, drugi niz stepenice: Obojica teško povređeni
04.11.2024.•
1
Dva muškarca, starosti 32 i 38 godina, teško su povređena prilikom padova sa visine, rekli su jutros za Betu u beogradskoj službi Hitnoj pomoći.
U Loznici i Vršcu večeras odata pošta nastradalima u Novom Sadu
03.11.2024.•
1
Meštani Loznice i Vršca okupili su se večeras kako bi zapalili sveće za nastradale u nesreći koja se dogodila u petak u Novom Sadu.
Oprane "krvave ruke" sa zgrade Apelacionog suda i Vlade Srbije
03.11.2024.•
17
Radnici komunalnog preduzeća oprali su večeras grafite i "krvave otiske" sa zgrade Apelacionog suda u Beogradu, nakon protesta zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Komentari 36
Djura
/
Ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar