
EU planira zabranu izvoza dotrajalih vozila: Evo šta to znači za tržište Srbije
Evropska komisija predstavila je plan prema kojem se najavljuje prestanak izvoza dotrajalih automobila izvan EU.

Foto: Pixabay
To bi se, kako je navedeno, odnosilo na vozila koja su na kraju životnog veka, a sagovornici Euronews Srbija kažu da ove mere neće dramatično uticati na uvoz polovnjaka u Srbiju.
Evropska komisija procenjuje i da svake godine preko šest miliona vozila u Evropi dođe do kraja svog životnog veka, a da neadekvatno rukovanje njima dovodi do gubitka vrednosti i zagađenja. Stoga je iznela takozvani Plan o poboljšanju dizajna i upravljanju vozilima na kraju životnog veka.
Kako se navodi, očekuje se da će predložena uredba, koja će zameniti postojeće direktive o vozilima na kraju životnog veka i o ponovnoj upotrebi, reciklaži i povratu, imati značajne koristi za životnu sredinu, intenziviraće industriju upravljanja otpadom i reciklažu, a takođe doprineti boljoj bezbednosti na putevima u trećim zemljama sprečavanjem izvoza neispravnih vozila i smanjenjem štetnog zagađenja i zdravstvenih rizika.
Koja su vozila na kraju životnog veka?
Iz EK za Euronews Srbija pojašnjavaju da se vozila na kraju životnog veka smatraju opasnim otpadom i da je njihov izvoz iz EU u zemlje koje nisu članice Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD-a) zabranjen, ali da to nije slučaj za korišćena vozila koja formalno nisu dostigla fazu otpada.
Oni navode i da se Evropski parlamet i Evropski savet trenutno bave ovim pitanjem i da u ovom trenutku ne mogu da daju više u informacija o tajmingu primene, odnosno kada će se krenuti sa sprovođenjem novog plana.
"Da bi se rešila ova situacija, predložena Uredba postavlja novi model u kome bi samo vozila koja su u stanju da saobraćaju bila ovlašćena da se izvoze iz Unije. Da bi se olakšala implementacija, predložena Uredba takođe pojašnjava šta su zapravo vozila na kraju životnog veka i uvodi obavezne kriterijume koji bi omogućili da se lakše razlikuju vozila koja je za otpad od onih koja su polovna", kažu za Euronews Srbija u Evropskoj komisiji.
Petar Veličković sa sajta Polovni automobili za Euronews Srbija kaže da će se, prema informacijama kojima on raspolaže, pod ovim vozilima, između ostalog, smatrati ona koja su isečena na komade, zavarena ili zatvorena izolacionom penom, potpuno izgorela do tačke gde je putnički ili prostor motora uništen i potopljeno u vodu do nivoa iznad kontrolne table
Takođe, u to će se ubrajati i vozila kod kojih se neke komponente ne mogu prepraviti ili zameniti.
"To su gume, točkovi, vešanje, upravljanje, kontrolne komponente, trup i šasija vozila, sedišta, vazdušni jastuci, sigurnosni pojasevi, strukturne i sigurnosne komponetne koje imaju tehničke nedostatke, a koji se ne mogu zameniti, kao što je prekomerna perforirajuća korozija. Takođe, ukoliko popravka zahteva zamenu motora, menjača kućišta ili šasije, što za rezultat ima gubitak originalnog identiteta vozila što se ne odnosi npr. na zamenu motora ili menjača kada se zbog kvara menjaju istim tipom motora ili menjača", navodi on.
Veličković kaže i da se polovno vozilo može smatrati "ekonomski nepopravljivim", ukoliko je tržišna vrednost niža od cene neophodne popravke potrebne da se vozilo dovede u tehničko stanje po EU standardima, u državi članici u kojoj je vozilo registrovano pre popravke.
Hoće li zabrana uticati na srpsko tržište?
EU je najveći svetski izvoznik polovnih vozila u zemljama koje nisu članice. U 2020. godini, broj polovnih vozila izvezenih u treće zemlje iznosio je 870.000 vozila u vrednosti od 3,85 milijardi evra. Većina automobila se izvozi u Afriku, Istočnu Evropu, Centralnu Aziju i Bliski istok.
Procene su da se u Srbiju godišnje uveze između 120 i 150 hiljada automobila, a da je 95 odsto iz EU.
Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija kaže da se na jedan prodati novi automobil u Srbiji uvozi četiri do pet polovnih, a da je porazan podatak da oko 70 odsto njih ima motore euro3, euro4 standarda, što znači starija su od 15 godina.
Najava da će EU zabraniti izvoz dotrajalih automobila probudio je bojazan da bi to moglo uticati na uvoz u Srbiju.
Prema rečima Veličkovića, ovakve definisanje uslova pod kojima se polovnjak smatra dotrajalim i u budućnosti zabranjenim za izvoz u praksi bi trebalo da znači da će većina polovnjaka koji se danas uvoze u Srbiju, ali i ostale države van EU moći da se nesmetano uvoze i dalje, naravno, ako zadovoljavaju uslove tehničke ispravnosti.
Kako smatraju sagovornici Euronews Srbija, s obzirom da postoje najave da će Srbija zabraniti uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorom, eventualna zabrana uvoza ovakvih automobila iz EU ne bi imala značajniji uticaj.
"Ukoliko bi Evropska komisija kojim slučajem zabranila izvoz takvih vozila u takozvane treće zemlje, što ne deluje kao realna opcija u ovom momentu, pitanje je u kojoj meri bi se čak i to uopšte odrazilo na domaće tržište, jer podsetiću da je i naša država najavila da će od naredne godine zabraniti uvoz polovnih vozila sa euro 3 i euro 4 emisionim standardima izduvnih gasova. U praksi to znači da zbog naših propisa nećemo moći više da uvozimo polovnjake koji su proizvedeni pre 2009. godine, nevezano za odluke EU. S druge strane, neće biti zabranjena trgovina takvim polovnjacima koji su već registrovani u našoj zemlji, tako da će i vozači koji za automobil mogu da odvoje nekoliko hiljada evra ipak moći da nađu primerak po želji", navodi Veličković.
Sličnog je stava i Živković, ali ipak navodi da će možda doći do pomeranja cena.
"U svakom slučaju ja očekujem da će to makar i psihološki malo podići cene vozila, ali je i to pitanje, jer mislim da je tržište već toliko blokirano visokim cenama da se sad svi već muče kako da podignu prodaju vozila. To će biti sve teže i teže, jer stižu konkurenti iz Kine i drugih zemalja koji prave jeftinije automobile", navodi on.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Kokot: Mi nismo u štrajku, već u obustavi rada, ne verujem da će ministarstvo smanjiti plate
23.02.2025.•
0
Predsednik Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika Srbije Dušan Kokot kaže da nije siguran da će se vlast uopšte baviti smanjenjem plata prosvetnim radnicima koji podržavaju proteste studenata.
Lokalizovan požar u staroj niškoj štampariji
23.02.2025.•
0
Lokalizovan je drugi požar u štampariji "Prosveta" u Nišu koja je juče skoro potpuno izgorela.
Dogovorene izmene Zakona o visokom obrazovanju, Brnabić moli studente u blokadi da se vrate nastavi
23.02.2025.•
4
Predsednica skupštine Ana Brnabić izjavila je da je postignut finalni dogovor o izmenama Zakona o visokom obrazovanju koje će se najverovatnije razmatrati na prvoj redovnoj sednici 4. marta.
Lokalizovan požar u Vinči, nema povređenih
23.02.2025.•
0
Požar koji je u popodnevnim satima izbio u ulici Profesora Vasića u Vinči, lokalizovan je i nema nikakve opasnosti od širenja plamena, saopšteno je.
Novopazarski studenti zovu sugrađane na veliki protest u četvrtak
23.02.2025.•
1
Studenti Državnog univerziteta u Novom Pazaru (DUNP) pozvali su građane i kolege sa ostalih fakulteta da im se pridruže na velikom protestu u Novom Pazaru u četvrtak, 27. februara.
Skup podrške napadnutoj maturantkinji sutra u Kragujevcu
23.02.2025.•
1
Skup podrške maturantkinji Trgovinsko-ugostiteljske škole "Toza Dragović" koja je nedavno bila napadnuta, biće održan u ponedeljak, 24. februara u 13.00 časova, saopštili su maturanti te škole.
Pokrenuta istraga protiv policijskog inspektora zbog sumnje da je dilovao drogu
23.02.2025.•
0
Više tužilaštvo u Beogradu pokrenulo je istragu protiv inspektora IV odeljenja Uprave kriminalističke policije zbog sumnje da je dilovao drogu.
Sve više prosvetara u totalnoj obustavi rada: Bez straha zbog najavljenog smanjenja plata
23.02.2025.•
0
Članovi neformalne grupe beogradskih osnovnih škola obustavljaju rad od ponedeljka, 24. februara i najavljuju višečasovnu blokadu ispred Ministarstva prosvete u utorak, 25. februara.
Nova deonica Dunavskog koridora puštena u saobraćaj: Za sat i 20 minuta od Beograda do Golupca
23.02.2025.•
2
Deonica Dunavskog koridora od skretanja sa auto-puta do Požarevca i od Velikog Gradišta - prema Golupcu, ukupne dužine 32 kilometara, puštena je u saobraćaj.
VIDEO Italijan odrepovao studentske proteste u Srbiji: "In uni giorno come tanti"
23.02.2025.•
2
Italijanski reper David Bori objavio je novu pesmu u kojoj repuje o trenutnoj situaciji u Srbiji i studentskim protestima.
Koliko košta rušenje Vučića: Čas milijarde, čas stotine miliona evra
23.02.2025.•
3
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da piše knjigu kako je pobedio "obojene" revolucije, a istovremeno mesecima već pominje razne iznose novca koji je navodno uložen u njegovo rušenje.
Odron na magistralnom putu Čačak-Požega: Zemlja, kamenje i drveće blokiraju jednu kolovoznu traku
23.02.2025.•
3
Na magistralnom putu Čačak-Požega, u neposrednoj blizini hidroelektrane Međuvršje, dogodio se odron zemljišta na sam kolovoz što je dovelo do usporavanja saobraćaja na ovoj deonici puta.
Proširena istraga protiv Aleksandra Papića: Tuđe automobile prodao za 700.000 evra
23.02.2025.•
4
Širi se istraga u predmetu koji se vodi protiv uhapšenog biznismena Aleksandra Papića.
Saradnja studenata i opozicije: Da li je neophodna?
23.02.2025.•
37
Već tri meseca u gotovo svim mestima u Srbiji održavaju se protesti koje su pokrenuli studenti.
Poljoprivrednici koji vikend provode u opštinskoj zgradi: Ili ispunjenje zahteva, ili blokada Rače
23.02.2025.•
3
Grupa poljoprivrednika iz Rače provodi ovaj vikend u hodniku opštinske zgrade, u koju su ušli još u ponedeljak, tražeći smanjenje poreza na imovinu i ostavke opštinskih rukovodilaca.
Vučević o hapšenjima: Neko je juče bio na trotinetu, a danas vozi skup automobil - to iritira
23.02.2025.•
27
Predsednik Vlade Srbije u ostavci Miloš Vučević izjavio je da se očekuje još puno akcija u borbi protiv korupcije, ali se nada da će se tužilaštvo baviti i dešavanjima pre dolaska SNS na vlast.
Vučić se od početka 2025. javnosti obratio čak 59 puta - nekad i više puta u danu
23.02.2025.•
24
Za samo 48 dana ove godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić javnosti se putem medija obratio čak 59 puta.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedeljni odmor
23.02.2025.•
20
Nedelja je, ali 021.rs dnevni kviz znanja je tu.
Mesec dana pritvora bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski
23.02.2025.•
2
Sudija za prethodni postupak Višeg suda Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije u Nišu odredio je kasno sinoć pritvor do 30 dana bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski.
Picula od danas u Srbiji
23.02.2025.•
11
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula boraviće od danas, 23. do srede, 26. februara u Beogradu.
Probne dozvole se ukidaju, vozila se oduzimaju trajno, a biciklisti će moći da voze u kontrasmeru
23.02.2025.•
55
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan izjavio je da je u toku izrada Nacrta predloga novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji bi trebalo da donese brojne promene
Komentari 6
Pera
Komentar
Vi u narodu stvarno niste pametni ljudi. Nema logike u vama uopste. Ne razmisljate niti citate sta pise u tekstu. Sta je covek napisao, nema smisla uopste.
Darko
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar