Kako (ne)funkcioniše sistem: Državna firma mesecima radnicima ne plaća ni zdravstveno ni plate

Radnicima preduzeća Železnički integralni transport (ŽIT) obećavano proširenje poslovanja, a zatim su ostali bez plata i zdravstvenog osiguranja.
Kako (ne)funkcioniše sistem: Državna firma mesecima radnicima ne plaća ni zdravstveno ni plate
Foto: 021.rs
Oni su zbog toga danas, 1. avgusta protestovali ispred Vlade Srbije. Međutim, niko od državnih zvaničnika im se nije obratio, piše Danas.

Oni su ove proteste najavili od 1. do 4. avgusta od 9 do 12 časova zahtevajući smenu rukovodstva, a pre svih direktora Jovice Vasiljevića, i isplatu zaostalih plata.

ŽIT posluje kao ćerka firma Železnica Srbije, sa vlasničkim udelom 7,48 odsto i 92,52 odsto u vlasništvu države.
 
Preduzeće se bavi pretovarom, skladištenjem i prevozom kontejnera i drugih tereta, a trenutno broji oko 120 zaposlenih.
 
Prema informacijama sa njihovog sajta, terminal ŽIT uslužuje oko 40 odsto svih kontejnera koji dolaze železnicom, a to je oko 15 odsto svih kontejnera koji dolaze u Srbiju.
 
Glavni poverenik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata (ASNS) "Železnički integralni transport" Zoran Bašanović kaže za Danas da preduzeće ŽIT ne funkcioniše već više od dva meseca.
 
"Sa svojim postupcima trenutno rukovodstvo na čelu sa direktorom Jovicom Vasiljevićem vodi u namerno izazivanje i uvođenje stečaja, što predstavlja krivično delo", naglašava on.
 
Bašanović dodaje da je zbog ovakvog stanja preduzeće izgubilo prihod od 900.000 evra.
 
"Uz to treba napomenuti gubitke drugih preduzeća kao što su Železnice Srbije i Carine, koje direktno učestvuju u ovom lancu pružanja usluga. Što, takođe, predstavlja direktan gubitak za državu, jer bi se veći deo sredstava slivao u budžet Srbije", objašnjava on.
 
Navodi da se zaposlenima niko nije obratio od nadležnih organa od kada su najavili mirne proteste.
 
Bašanović je ranije za Danas izjavio da je aktuelno rukovodstvo, koje je postavljeno 15. januara ove godine, u potpunosti urušilo rad preduzeća, uprkos obećanjima da će podići produktivnost u pružanju transportnih usluga.
 
"Umesto toga usledilo je odbijanje već ugovorenih poslova i registracije transportne mehanizacije, odnosno kamiona, viljuškara i dizalica, pod obrazloženjem da je to navodno nerentabilno", rekao je on tada.
 
Do prekida rada preduzeća, kako je naveo, došlo je 22. maja.
 
"Tog dana poslovodstvo je mejlom poslalo obaveštenje klijentima o nemogućnosti rada terminala zbog toga što se račun preduzeća navodno nalazi u blokadi. Međutim, prema informacijama koje imamo nije tačno da je račun u blokadi jer su nakon informacije o blokadi na njega pristizale nove uplate. U međuvremenu je poslovodstvo zaposlene poslalo kućama rekavši im da će raditi po pozivu bez bilo kakvog dodatnog objašnjenja. To je u potpunosti protivno Zakonu o radu i ugovorima koji su zaposleni potpisali", rekao je ranije Bašanović.
 
Radnik ŽIT-a Nemanja Mirković za Danas kaže da je stanje u firmi veoma loše.
 
"Plate radnicima nisu uplaćene već tri meseca, zdravsteno osiguranje je isteklo na kraju juna ove godine. Rukovodstvo nam je reklo da ne dolazimo na posao sem po pozivu kako bi nam 'izašli u susret'", navodi on.
 
Mirković je opisao za Danas kako to izgleda.
 
"Vozila nisu registrovana, terminal je ispražnjen do poslednjeg kontejnera brodara 'Maersk' koji je koristio naš terminal kao skladište svojih kontejnera, naravno uz naknadu za skladištenje, kao i drugih brodara koji su slali kontejnere na naš terminal", objašnjava.
Naglašava da su radnici očajni.
 
"S obzirom da radnici ne primaju plate koje su bile redovne od kada je firma osnovana i nemaju zdravstveno osiguranje, oni ne mogu da idu kod doktora na već zakazane preglede, intervencije i redovne terapije. Većina ima decu koja su preko njih osigurana. Mnogi radnici su ceo radni vek u ŽIT-u i sve ih to jako pogađa jer gledaju na to kao na porodicu", kaže Mirković.
 
On naglašava da radnici imaju nekoliko zahteva.
 
"Tražimo smenu trenutnog rukovodstva. Da se nađe adekvatna zamena za direktora, koji bi sa radnicima popravio situaciju u firmi. Takođe, da se pusti u rad terminal za koji je država izdvojila novac, 6,5 miliona evra, a koji stoji nedovršen već dve godine na Makišu, jer je naše preduzeće iseljeno zbog izgradnje Beograda na vodi. I naravno, isplate zaostalih plata", poručuje Mirković.
 
Povodom zahteva radnika za njegovu smenu i stanja u preduzeću, Danas je pisao i direktoru ŽIT-a Jovici Vasiljeviću. Međutim, do objave ovog teksta odgovore nisu dobili.
  • Radisav

    02.08.2023 09:57
    Železničar
    Poštovani, nije ŽIT jednako ŽTP. ŽIT je uvek imao oko 120 radnika, dobro se radilo, sa problemima, ali su plate isplaćivane. Najviše je tu manipulativnih radnika sa nižom i srednjom stručnom spremom. Nikada nismo dobijali sredstva iz budžeta, sve iz zarade. Plate skromne ali redovne. Dolaskom Vasiljevića koji je doveo 9 ljudi u tako malo preduzeće počeli su problemi, Dovedoše nas do nule, sada čujemo da hoće da prodaju odnosno poklone 7, 7 hektara zemlišta u Makišu što vredi po proceni oko 40 milona eur. Ime "kupca" znaju radnici. Kancelarije u Nemanjnoj pretvaraju u stambeni prostor. Nas 120 na ulicu. Ima li pravde?
  • 313z

    02.08.2023 05:59
    Nema zime
    U ekonomskom tigru je sve odlično organizovano osim nekoliko stotina sitnica.
  • Luna

    01.08.2023 23:05
    Šta
    Pa šta su radili 30000ljudi bre do 2000g koja banda

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija