Vozači električnih trotineta obično "jure" kroz grad: Da li će ih nova pravila obeshrabriti ili ne?

Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) reguliše se vožnja električnih trotineta.
Vozači električnih trotineta obično "jure" kroz grad: Da li će ih nova pravila obeshrabriti ili ne?
Foto: 021.rs

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja očekuje nagli porast broja trotineta na ulicama, piše N1.

Međutim, inženjer saobraćaja iz Udruženja "Sigurne staze" Igor Velić kaže da ovakav predlog destimuliše vožače trotineta.

Kako je predviđeno predlogom izmena ZOBS, vozači trotineta biće obavezni da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.
 
Mogu se voziti kolovozom samo na putu na kom je brzina kretanja ograničena na 30 kilometara na sat. 
 
Vozači koji su navršili 18 godina života mogu se voziti i na putu na kome je brzina kretanja ograničena na 50 km/h. Donja starosna granica za upravljanje trotinetom je 14 godina.
 
Okanović kaže da bi bezbednost pešaka trebalo da bude značajno bolja, s obzirom da je predlagač izmena i dopuna zakona prihvatio preporuku Evropskog komiteta za bezbednost saobraćaja da električnim trotinetima bude zabranjeno kretanje trotoarima i ostalim pešačkim površinama.
 
"Što se tiče bezbednosti samih trotinetista, predlogom zakona predviđena je njihova obaveza da nose zaštitne kacige jer su poslednja istraživanja pokazala da su u vozača trotineta prilikom pada najčešće povrede glave. Takođe, vozači trotineta imaće obavezu da nose svetloodbojni prsluk kada su na kolovozu, zahvaljujući čemu će biti znatno uočljiviji", izjavio je Okanović za N1.
 
Dodaje da je na upravljačima puta da stanje kolovoza što više dovedu u red, kako bi kolovozi bili bezbedni za kretanje električnih trotineta i kako bi mogućnost pada zbog neravnine na kolovozu bila što manja.
 
Sa druge strane, Velić kaže da biciklističke trake i staze nema 99 odsto Srbije, a putevi sa ograničenjem brzine 30 km/h su "misaona imenica".
 
Kako kaže, 90 odsto njegove struke je "na strani" motornog saobraćaja, a kreatori saobraćajne politike ne promovišu koncept da ulica nije namenjena samo za motorna vozila, nego i za decu, pešake, osobe sa invaliditetom i bicikliste.
 
"Kod nas saobraćajna struka već punih 30 godina konstantno radi da se destimulišu i deca, pešaci osobe sa invaliditetom biciklisti i evo sad električni trotineti. Oni jednostavno ne žele da to vide na ulici", kazao je on.
 
Prema Velićevim rečima, praktično kad god ljudi starosti od 14 do 18 godina stanu na trotinet biće u prekršaju, a ako dođe do nesreće oni će biti krivi, što destimuliše mlade učesnike u saobraćaju.
 
Uvodi se i obaveza da se na vozilo postavi nalepnica iz koje se može utvrditi snaga motora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila, a Velić smatra da će time Agencija za bezbednost saobraćaja da dodatno "oporezuje" ljude.
 
Damir Okanović očekuje da će biti sve više električnih trotineta na putevima, a razlog tome je dolazak kompanija koja se bave rentiranjem električnih trotineta putem aplikacija za smart uređaje (E bike sharing), a kojima je, kako kaže, "usvajanje zakona preduslov za investiranje na naše tržište".
 
"Osim toga, električni trotineti su sve jeftiniji i dostupniji, tako da je porast njihovog broja sasvim očekivan", kaže on.
 
Velić, međutim, smatra da nije tačno da će regulisanje ove materije zakonom privući firme koje se bave iznajmljivanjem elektrinčnih trotineta.
 
"Taj koji rentira, to preduzeće ili operater, kako će da obezbedi kacigu za svakog, kako će da obezbedi svetloodbojni prsluk, da li će taj čovek da vrati prsluk i kacigu, i tako dalje", kazao je on.
Velić kaže da je javna rasprava o izmenama ZOBS bila organizovana krajem decembra, kada su bili praznici, a predlog zakona Vlada donosi u avgustu, kada su svi na odmorima i biće manja reakcija javnosti.
 
Ističe da je više udruženja tražilo da se pravila za trotinete definišu identično kao i za bicikle, jer je to "poznato ponašanje svima u saobraćaju", a takođe bi se stimulisao takav način kretanja.
 
"Međutim MUP je to sve odbio. Više od 90 odsto predloga građana nije usvojeno, što govori da je javna rasprava za izmene ZOBS bila farsa", govori Velić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Cirkus od drżave

    16.08.2023 22:23
    Katastrofa na pomolu
    Debilizam. Pa trotineti su nestabilni zbog malih točkova,a putevi su użas,pogotovo bliże bankinama,kuda ovom uredbom dozvoljavaju da se voze trotineti,jer upadaće točkovi trotineta u šahtove i rupe,pa će pasti na put,a nailazi auto iza njih i eto scenario za horor film. Da mi je znati ,koji "stručnjak" je ovo smislio???
  • Vlada

    16.08.2023 22:17
    Zakone o saobraćaju donosi ekipa sa obrazovanjem srednje saobraćajne i društvenom svesti prosečnog kamiondžije. Kako god da urede tematiku, verovatno će nam biti gore nego dok nije bila uređena.
  • Nemanja

    16.08.2023 18:25
    @Bogdan

    Pošto inače pešacima (koje vidite) stajete na pešačkom xD

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija