Nakon prve kazne u Novom Sadu: Različiti stavovi o električnim trotinetima, kacigama i prslucima

Prve kazne za nepoštovanje Zakona o bezbednosti saobraćaja po pitanju električnih trotineta su napisane u Novom Sadu.
Nakon prve kazne u Novom Sadu: Različiti stavovi o električnim trotinetima, kacigama i prslucima
Foto: Pixabay

Različita su mišljenja o tome treba li da se nose kacige i prsluci, a neki od trotineta koji se mogu naći na tržištu, novim zakonom nisu dozvoljeni na srpskim stazama.

Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, u kojem se prvi put pominju električni bicikli i trotineti, počeo je da se primenjuje 15. septembra.

Izmene i dopune ovog zakona propisuju da vozači trotineta moraju da nose kacigu i prsluk, da ne smeju nositi slušalice u ušima tokom vožnje, niti prevoziti druge ljude ili stvari.
 
Deca od 14 do 18 godina smeju da voze električne trotinete na javnim putevima, dok se na trotinetima mora nalaziti nalepnica na kojoj piše snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa vozila.
 
Predstavnik udruženja "Sigurne staze" iz Bora i master inženjer saobraćaja Igor Velić smatra da novi zakon demotiviše vozače električnih vozila da budu prisutni u saobraćaju. Takođe smatra da i dalje ne postoji adekvatna infrastruktura, odnosno biciklističke i pešačke staze po kojima električni trotineti i bicikli mogu da se kreću.
 
Zakonom je propisano i da vozači trotineta, tamo gde ne postoji biciklistička staza, pešačko-biciklistička staza ili biciklistička traka, ne smeju da se kreću po javnim putevima gde brzina kretanja prelazi 30 kilometara na sat.
 
Prema rečima Velića, to znači da bi i deca od 14 do 18 godina koja voze trotinete, bila "u kazni" ukoliko bi prekršila zakon i da je "zona 30 misaona imenica za Srbiju".
 
On je u razgovoru za Novu ekonomiju izneo podatak da u Novom Sadu i Beogradu postoji oko 100 kilometara biciklističkih staza i staza za pešake, u Zrenjaninu i Subotici od 10 do 15 kilometara, a da to nije slučaj i u drugim gradovima širom zemlje.
 
"Dobra strana ovog zakona je što je smognuta snaga da se definiše ovo pitanje, iako se to dogodilo sa zakašnjenjem od četiri godine. Druga stvar je što je prepoznata i data mogućnost da se električni trotineti kreću na biciklističkim trakama, stazama i pečaško-biciklističkim stazama", rekao je Velić.
 
Kada je u pitanju mera obaveznog nošenja kaciga i prsluka, Velić je rekao da su u zemljama kao što su Australija i Amerika ukinuta ova zaštitna oprema jer se pokazalo da ljudi manje koriste ova prevozna sredstva baš zbog takvih pravila.
 
"Bezbednost biciklista i trotinetaša raste ako njih ima više u saobraćaju jer se vozači samim tim navikavaju da oni postoje u saobraćaju i da se pazi na njih. Čak su i preporuke Evropske federacije biciklista da se to ne radi. Priča za uvođenje kaciga i prsluka postoji već 20 godina. Kazne ne rešavaju problem", rekao je on.
Zakonom je propisano da se na ulicama mogu naći samo trotineti koji mogu dostići maksimalnu brzinu od 25 kilometara na sat, čija snaga elektromotora ne prelazi 0,6 kilovolti a težina nije veća od 35 kilograma.
 
Prema rečima Velića, postoje trotineti koji su veće snage i oni su sada u "zakonskom vakuumu".
 
"Na ulicama su najčešće trotineti koji su propisani novim zakonom, ali šta je sa onima koji ne ispunjavaju tehničke specifikacije?", upitao je Velić.
 
Profesor Saobraćajnog fakulteta Boris Antić kazao je da to što nešto ne postoji u zakonu ne znači da zakon nije dobar, već da ako ih nema u zakonu znači da oni ni ne smeju biti na ulici.
 
"Primera radi, postoje automobili veće snage od 110 KS ali ih vozači sa probnom dozvolom ne smeju voziti", rekao je on.
 
Na pitanje šta da rade oni koji imaju takav trotinet, koji prema izmenama zakona sada ne mogu da ga voze, rekao je da "mogu da ga prodaju ili recikliraju".
 
"Ljudi su shvatili da nije dobro da se električni trotinet, kao jedno nestabilno prevozno sredstvo, kreće nekom ogromnom brzinom i da nema svrhe praviti trotinet koji će ići 80 ili 120 na sat. Čemu to služi? Ako već želite da se krećete 80 ili 120 na sat kupite motocikl ili automobil", rekao je on.
 
Antić je u razgovoru za Novu ekonomiju napomenuo da je "zakon živa materija" i da je napravljen prateći iskustva najrazvijenijih zemalja i da "treba pustiti neko vreme da on zaživi, pa će se nakon toga naći način da se on kritikuje i unapređuje".
 
Saglasan je sa tim da treba insistirati na većem broju staza za bicikle i trotinete, ali da nije dobro to što su biciklisti izričito protiv zaštitnih kaciga. Dodao je i da je Pariz proterao električne trotinete sa trotoara, a da u Londonu nikada nisu ni bili dozvoljeni.
 
Kako je kazao, trebalo je da električni trotineti rasterete saobraćaj, međutim ljudi koji su koristil automobile nisu prešli na trotinet, već su to samo pešaci učinili.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Duskic

    24.10.2023 06:12
    Moj ide 45 km na sat
  • Zakon

    08.10.2023 13:02
    Je vaspitanje
    Vlasnik sam trotineta I da hocu ne ide brze od 25 km na sat.Polozen vozacki b kategorije,pristojno vozim po saobracajnim pravilima,ne jurim ne iskacem ispred nekoga niti gazim ali kacige i prsluci su samo nacin da drzava jos malo uzme para od naroda.U svakom zitu ima I kukolja pa tako i medju vozacima trotineta.Kaznjavajte one koji jure i po meni niko ne bi smeo da vozi trotinet ko nije napunio 18 godina i nema polozen vozacki ispit i eto reda u saobracaju.Vise mi se I ne vozi (a treba mi zbog posla i obaveza)zbog kaciga i prsluka.
  • Srđan

    27.09.2023 11:08
    Najbezobrazniji i najbahatiji učesnici u saobraćaju su upravo korisnici trotineta . Treba ih derati od kazni ili još bolje potluno zabraniti.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija