
Kako je zaustavljena izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Nema para, a nema ni obećane tehnologije
Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta zaustavljena je jer Kinezi ne mogu da završe projekat - i to iz dva razloga.

Foto: 021.rs
Izgradnja traje godinama, ali nema naznaka da su Kinezi uspeli da ugrade sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom, prenosi Nova pisanje mađarskog Telexa.
Kako piše Telex, Kinezi ne mogu da završe izgradnju, a za to postoji dva razloga - manjak novca i činjenica da Kinezi ne mogu da po evropskim standardima izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova.
Kinezi su preuzeli izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju – ali to ne mogu da urade po evropskim standardima.
Prema rečima glavnog urednika saobraćajnog lista Navigatorvilag Gergelija Andoa, koji je nekada radio u MAV-u, iako se u Kini koristi kontrola vozova slična ETCS-u, to je mnogo jednostavniji sistem nego u Evropi. Na primer, ne moraju da razmatraju uslove interoperabilnosti, jer zemlje povezane s njima železnicom (na primer Laos) takođe grade železničke linije po kineskim standardima.
Druga razlika je u tome što mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, kolosečne veze i druga tehnička rešenja su svuda različita. Iz tog razloga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Kinezi zapravo ne znaju šta da rade s ovim.
Kako kaže, drugi problem je to što u Mađarskoj barijere takođe kontrolišu zaštitna oprema na železnici. S druge strane, na novoizgrađenim kineskim prugama nema nijednog pružnog prelaza, tako da kineski inženjeri nemaju saznanja o tome kako bi rad barijera trebalo ili bi mogao da se integriše u sigurnosne uređaje.
Drugi veliki problem pruge Budimpešta-Beograd je nedostatak novca.
Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine s ukupnom sumom od 750 milijardi. U to vreme, kritičari su smatrali da je cena veoma previsoka, ali prema rečima stručnjaka za transport Gergelija Andoa, budžet je zapravo bio prilično uzak, ostavljajući vrlo malo prostora za manevar.
U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35-40 odsto, skočile su cene repromaterijala i delova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj finansijskoj situaciji. U martu ove godine budžetu je jednom dodato još 20 milijardi, što svakako govori da kasa nije prepuna novca.
Međutim, ako za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova bude trebalo da se ugovori nova kompanija, onda će to opet iznositi desetine, ako ne i stotine milijardi. Pitanje je da li mađarska država to želi da nadoknadi svojim novcem, da li se s Kinezima dogovaraju oko nekakvog rešenja ili će ceo sistem uticaja na vozove ostaviti, a umesto 160, vozovi će saobraćati u 100 km/h.
Ovaj problem je poznat u železničkim krugovima godinama, ali iz nekog razloga mađarska država koja je naručila projekat do sada nije uradila ništa. Prema informacijama Telex-a, Kinezi su iz nekog razloga dugo zamišljali da će moći da koriste svoju kinesku tehnologiju koja ne ispunjava standarde EU.
U ovoj situaciji, mađarska vlada ima dve mogućnosti.
Prema rečima Gergelija Andoa, jedan od njih je da oni uopšte ne grade sistem kontrole vozova koji je u skladu sa standardima EU. U ovom slučaju, vozovi će moći da idu samo 100 kilometara na čas umesto planiranih 160, a upravljanje saobraćajem će morati da se reši s tehnologijom 20. veka i s mnogo više radnika.
Za teretne vozove sporije napredovanje nije toliki problem, jer oni retko idu brže od 100 km/h, a stanovništvu naselja duž pruge ne očekuje se da će toliko smetati 10-20 minuta duže vreme putovanja. Pogotovo što će to ipak biti manje nego pre rekonstrukcije, kad su vozovi na prilično velikom delu koloseka mogli da saobraćaju samo 60.
Druga opcija je da se izgradnja sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom poveri novom preduzeću. Međutim, ovo bi odložilo završetak projekta za još nekoliko godina, jer je vreme izrade takvog projekta, uključujući planiranje i izvođenje, isto koliko i vreme izgradnje koloseka.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO Luka Stojaković: Policija me privela čim sam ušao u Crnu Goru, rekli su mi da nije do njih
22.02.2025.•
0
Student Luka Stojaković objavio je da ga je policija privela u Crnoj Gori čim je prešao granicu.
Saslušani Stajići i još šestoro: Tužilaštvo im predložilo pritvor
21.02.2025.•
0
Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu saslušalo je osmoro osumnjičenih u vezi sa nezakonitim legalizacijama objekata i prikrivanjem nelegalno stečene imovine.
Plenum studenata i građana na blokadi u Čačku izglasao tri odluke
21.02.2025.•
2
Plenum je izglasao i da su studenti pokretačka snaga društvenih promena, da su univerziteti danas mesta slobodnog mišljenja i da bi generalni štrajk bio efikasnija metoda od klasičnog protesta.
VIDEO Emitovan prvi Dnevnik studenata u blokadi: "Oseti nešto Srbijo, bilo šta, bukvalno bilo šta"
21.02.2025.•
0
Studenti Fakulteta dramskih umetnosti su, posle poziva na bojkot nacionalne televizije, emitovali prvi Dnevnik studenata u blokadi na platformi Youtube.
Rio Tinto podneo zahtev za priključenje kod Elektromreže Srbije za potrebe rudnika litijuma
21.02.2025.•
11
Među nekoliko kompanija koje su u procesu priključenja objekata na prenosni sistem Republike Srbije, nalazi se i Rio Tinto, investitor koji treba da otvori rudnik litijuma.
Izvučen Loto Džoker: Dobitniku 450.000 evra
21.02.2025.•
0
Prema najnovijem izveštaju Državne lutrije Srbije, u 14. kolu igre na sreću loto, sedmica koja je iznosila 1.100.000 evra nije izvučena.
Vučić ponovo o onom pokretu i "obojenoj revoluciji": A rekao je i ko je zaboravio na narod
21.02.2025.•
14
Predsednik republike Aleksandar Vučić izjavio je u Požarevcu da je za samo dva meseca, koliko traju blokade, Srbija izgubila direktne strane investicije.
Zavetnici gosti nemačkih desničara pred izbore: U čije ime govori Milica Đurđević na skupu AfD-a?
21.02.2025.•
28
Vlada Srbije u ostavci ćuti o podršci ministarke Đurđević Stamenkovski desnici u Nemačkoj uoči parlamentarnih izbora u toj zemlji.
Kruševljani odali počast na više mesta, spremaju se za doček studenata iz Niša
21.02.2025.•
0
Građani, maturanti srednjih škola, đaci, medicinari i prosvetari su 15-minutnom tišinom na više mesta u Kruševcu, odali poštu žrtvama u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
NUNS: Presuda protiv KRIK-a štetna za slobodu medija, uvodi cenzuru i autocenzuru
21.02.2025.•
0
Nezavisno udruženje novinara Srbije saopštilo je da je to što je istraživački portal KRIK izgubio još jednu parnicu, štetno za slobodu medija i da uvodi cenzuru i autocenzuru.
Gradonačelnik Niša obećao gostoprimstvo svim učesnicima protesta 1. marta
21.02.2025.•
7
Gradonačelnik Niša Dragoslav Pavlović najavio je da će Grad Niš spremno dočekati studente i građane koji će 1. marta doći u Niš na protest.
Tepić najavila da će razotkriti nove dokaze o organizovanom kriminalu
21.02.2025.•
3
Potpredsednica Stranke slobode i pravde Marinika Tepić najavila je da će u ponedeljak "razotkriti nove dokaze o organizovanom kriminalu".
Sindikat na beogradskom aerodromu traži 12 odsto povišice: Spremni i na potpuni štrajk
21.02.2025.•
1
Sindikat "Sloga" je od uprave beogradskog Aerodroma "Nikola Tesla" tražio povećanje plata od 12 odsto i najavio da će, ako ne dođe do pomaka u pregovorima, "razmotriti štrajk kao naredni korak".
Maturanti i zaposleni u nekoliko kragujevačkih srednjih škola tvrde da trpe pritiske
21.02.2025.•
1
Maturanti Turističko ugostiteljske škole "Toza Dragović" u Kragujevcu, koja je poslednja ušla u blokadu, tvrde da direktor te škole pokušava da ih spreči u tome.
Picula iduće nedelje u Beogradu sa predstavnicima vlade, opozicije, medija i NVO
21.02.2025.•
5
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula boraviće od 23. do 26. februara u poseti Beogradu u okviru misije prikupljanja činjenica, najavljeno je iz Evropskog parlamenta.
BIRN: Najviši kompleks na Zlatiboru podižu prijatelji i članovi porodice uhapšenog zbog korupcije
21.02.2025.•
29
Zvanično najviši kompleks na Zlatiboru - luksuzni Royal Gardens, podižu prijatelj i članovi porodice bivšeg sekretara za ozakonjenje objekata u Beogradu, Nemanje Stajića.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva podneo prijave zbog kršenja propisa na beogradskom aerodromu
21.02.2025.•
0
Direktorat je, kako se navodi, naložio hitne mere i pokrenuo krivične postupke protiv tri lica, četiri prekršajna postupka protiv pravnih lica i prekršajne postupake protiv 12 odgovornih lica.
Drakulić: Prave borbe protiv korupcije neće biti dok se ne promeni vlast
21.02.2025.•
26
Privrednik Zoran Drakulić izjavio je da neće biti prave borbe protiv korupcije pre promene vlasti jer bi u ovom trenutku, kako je rekao, takva borba dovela do samog vrha vlasti.
Oko 100 zaposlenih na beogradskom Aerodromu održalo štrajk upozorenja
21.02.2025.•
1
Oko 100 zaposlenih radnika na Aerodromu "Nikola Tesla" u Beogradu održalo je jednosatni štrajk upozorenja od 12 do 13 časova.
Dospeli krediti NIS-a, vlast tražila prebacivanje većih količina goriva u državna skladišta
21.02.2025.•
13
NIS je dao nalog za isplatu i martovske plate zaposlenima u nastojanju da preduhitri moguće probleme zbog zatvaranja računa u bankama, uoči 27. februara kada na snagu stupaju američke sankcije.
Komentari 80
Nesa
Morate nešto da vidite, i da osećaj u sobi, koliko god bio udoban, nije isti kao na terenu.
B
Verujem da su vecinom ljudi okrenuti zapadu, koji Ajfon vide kao vrhunsko dostignuce telekomunikacionih uredjaja.
Preko 90% tog prestiznog americkog uredjaja je iz Kine, a ono malo sto nije iz Kine im je prodao Samsung iz Juzne Koreje.
U svoj svojoj prici o demokratiji, toleranciji i slicnom, ste u stvari ogrezli u kolonijalnom rasizmu.
Samo ima tu mali problem, Sloveni ste.
Za Joksu
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar