Kako je zaustavljena izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Nema para, a nema ni obećane tehnologije
Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta zaustavljena je jer Kinezi ne mogu da završe projekat - i to iz dva razloga.
Foto: 021.rs
Izgradnja traje godinama, ali nema naznaka da su Kinezi uspeli da ugrade sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom, prenosi Nova pisanje mađarskog Telexa.
Kako piše Telex, Kinezi ne mogu da završe izgradnju, a za to postoji dva razloga - manjak novca i činjenica da Kinezi ne mogu da po evropskim standardima izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova.
Kinezi su preuzeli izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju – ali to ne mogu da urade po evropskim standardima.
Prema rečima glavnog urednika saobraćajnog lista Navigatorvilag Gergelija Andoa, koji je nekada radio u MAV-u, iako se u Kini koristi kontrola vozova slična ETCS-u, to je mnogo jednostavniji sistem nego u Evropi. Na primer, ne moraju da razmatraju uslove interoperabilnosti, jer zemlje povezane s njima železnicom (na primer Laos) takođe grade železničke linije po kineskim standardima.
Druga razlika je u tome što mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, kolosečne veze i druga tehnička rešenja su svuda različita. Iz tog razloga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Kinezi zapravo ne znaju šta da rade s ovim.
Kako kaže, drugi problem je to što u Mađarskoj barijere takođe kontrolišu zaštitna oprema na železnici. S druge strane, na novoizgrađenim kineskim prugama nema nijednog pružnog prelaza, tako da kineski inženjeri nemaju saznanja o tome kako bi rad barijera trebalo ili bi mogao da se integriše u sigurnosne uređaje.
Drugi veliki problem pruge Budimpešta-Beograd je nedostatak novca.
Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine s ukupnom sumom od 750 milijardi. U to vreme, kritičari su smatrali da je cena veoma previsoka, ali prema rečima stručnjaka za transport Gergelija Andoa, budžet je zapravo bio prilično uzak, ostavljajući vrlo malo prostora za manevar.
U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35-40 odsto, skočile su cene repromaterijala i delova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj finansijskoj situaciji. U martu ove godine budžetu je jednom dodato još 20 milijardi, što svakako govori da kasa nije prepuna novca.
Međutim, ako za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova bude trebalo da se ugovori nova kompanija, onda će to opet iznositi desetine, ako ne i stotine milijardi. Pitanje je da li mađarska država to želi da nadoknadi svojim novcem, da li se s Kinezima dogovaraju oko nekakvog rešenja ili će ceo sistem uticaja na vozove ostaviti, a umesto 160, vozovi će saobraćati u 100 km/h.
Ovaj problem je poznat u železničkim krugovima godinama, ali iz nekog razloga mađarska država koja je naručila projekat do sada nije uradila ništa. Prema informacijama Telex-a, Kinezi su iz nekog razloga dugo zamišljali da će moći da koriste svoju kinesku tehnologiju koja ne ispunjava standarde EU.
U ovoj situaciji, mađarska vlada ima dve mogućnosti.
Prema rečima Gergelija Andoa, jedan od njih je da oni uopšte ne grade sistem kontrole vozova koji je u skladu sa standardima EU. U ovom slučaju, vozovi će moći da idu samo 100 kilometara na čas umesto planiranih 160, a upravljanje saobraćajem će morati da se reši s tehnologijom 20. veka i s mnogo više radnika.
Za teretne vozove sporije napredovanje nije toliki problem, jer oni retko idu brže od 100 km/h, a stanovništvu naselja duž pruge ne očekuje se da će toliko smetati 10-20 minuta duže vreme putovanja. Pogotovo što će to ipak biti manje nego pre rekonstrukcije, kad su vozovi na prilično velikom delu koloseka mogli da saobraćaju samo 60.
Druga opcija je da se izgradnja sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom poveri novom preduzeću. Međutim, ovo bi odložilo završetak projekta za još nekoliko godina, jer je vreme izrade takvog projekta, uključujući planiranje i izvođenje, isto koliko i vreme izgradnje koloseka.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
AMSS: Kamioni na Batrovcima na izlazu iz zemlje čekaju tri sata
02.11.2024.•
0
Automoto savez Srbije saopštio je da teretna vozila na graničnom prelazu Batrovci na izlasku iz zemlje čekaju tri sata.
Dan nakon nesreće u Novom Sadu niko nije ni ponudio ostavku bar kao moralni čin: "Oni nemaju moral"
02.11.2024.•
6
Sasvim je u redu očekivati ostavku kao moralan čim, ali ona je posledica nekog strupnja razvoja morala.
VIDEO Nišlije palile sveće za stradale u Novom Sadu: U srcu natpis "Svi smo mi pod nadstrešnicom"
02.11.2024.•
2
Nekoliko desetina građana Niša okupilo se večeras na Trgu kralja Milana kako bi odali poštu žrtvama nesreće koja se juče dogodila na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Zaječarac uhvaćen da vozi drogiran, pa mu policija pretresla stan: Dilovao kokain i marihuanu
02.11.2024.•
2
M. S. (39) iz Zaječara uhapšen je zbog trgovine drogom.
Na Dan žalosti održan pomen žrtvama komunističkog režima, Šapić opet o Titu
02.11.2024.•
6
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić izjavio je danas da u političkom životu postoji jedna struktura ljudi koji su neokomunisti i neoboljševici "pokriveni pod plaštom neoliberala i kvazidemokrata".
FOTO: Crveni otisci ispred Vlade Srbije zbog tragedije u Novom Sadu
02.11.2024.•
1
Članovi Zeleno-levog fronta ostavili su danas crvene otiske ispred Vlade Srbije poručujući da su "naprednjačkoj vlasti krvave ruke".
Švajcarci se usred Beograda slikali pokazujući dvoglavog orla: Jedan uhapšen, za drugim se traga
02.11.2024.•
6
Policija u Beogradu uhapsila je državljanina Švajcarske koji je na uglu ulica Takovske i Trga Nikole Pašića pokazivalo simbol Velike Albanije - dvoglavog orla.
Boris Tadić: Istragu o tragediji u Novom Sadu treba da sprovede nezavisna komisija
02.11.2024.•
7
Lider SDS-a Boris Tadić kaže da nesreća u kojoj je stradalo 14 osoba u Novom Sadu, pokazuje slom čitavog sistema i da istragu treba da sprovede komisija koja neće biti pod političkim pritiskom.
Granični prelaz Badovinci biće zatvoren u nedelju: Ispituje se nosivost mosta
02.11.2024.•
2
Granični prelaz Badovinci će u nedelju, 3. novembra biti zatvoren.
Muškarac ranjen nožem u Beogradu
02.11.2024.•
0
Četrdesetpetogodišnji muškarac zadobio je sinoć teške povrede nakon uboda nožem, saopštila je beogradska služba Hitne pomoći.
Ko bi mogao da bude novi direktor policije: Tri imena u vrhu liste kandidata
02.11.2024.•
8
Od kada je Ministarstvo unutrašnjih poslova raspisalo konkurs za izbor novog direktora policije, stručnu ali i širu javnost ova tema je veoma zainteresovala, naročito zbog činjenice da srpska polic
Počinje uklanjanje Starog savskog mosta u Beogradu, menja se režim saobraćaja
02.11.2024.•
2
Obustavlja se saobraćaj na Starom savskom mostu u Beogradu pošto počinju pripremni radovi na njegovoj demontaži.
Kosovske bezbednosne snage preuzele upravljanje nad nekadašnjim aerodromom kod Podujeva
02.11.2024.•
2
Kosovsko ministarstvo odbrane i Kosovske bezbednosne snage preuzeli su upravljanje nad imovinom nekadašnjeg aerodroma u mestu Dumoš u opštini Podujevo.
Zvaničnici EU i drugih država izrazili saučešće građanima povodom nesreće u Novom Sadu
01.11.2024.•
2
Zvaničnici Evropske unije i više država, među kojima su i susedne, uputili su saučešće građanima Srbije povodom pogibije ljudi u obrušavanju betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Pojedini ministri Srbije uputili saučešće porodicama nastradalih u Novom Sadu
01.11.2024.•
3
Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Aleksandar Martinović uputio je večeras telegram saučešća porodicama nastradalih građana prilikom rušenja nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu.
I Beograđani skupljaju krv za povređene u nesreći kod Železničke stanice u Novom Sadu
01.11.2024.•
0
Institut za transfuziju krvi Srbije i Savez za rekreaciju i fitnes Srbije BELFIS-a organizovaće akciju dobrovoljnog davanja krvi sutra u Atletskoj dvorani u Beogradu za pomoć povređenima u Novom Sadu
Svetski mediji izvestili o tragediji u Novom Sadu
01.11.2024.•
0
Svetski mediji izvestili su o tragediji u Novom Sadu, a američki CNN je kao "najnoviju vest" preneo informacije o rušenju nadstrešnice i o žrtvama.
Martinović: Apsolutna laž da država uvozi ogromnu količinu mesa neproverenog kvaliteta
01.11.2024.•
3
Ministar poljoprivrede Aleksandar Martinović odbacio je danas kao "apsolutnu laž" tvrdnje da "država uvozi ogromne količine mesa neproverenog kvaliteta koje se prodaje kao domaće".
Dobila kaznu od 5.000 dinara zbog učešća na blokadi protiv litijuma
01.11.2024.•
2
Predsednica Opštinskog odbora Zajedno u Gornjem Milanovcu Kristina Milošević izjavila je da je dobila prekršajnu kaznu od 5.000 dinara zbog učešća na blokadi Ibarske magistrale u Preljini.
Vučić se večeras u 20h obraća javnosti, prethodno u Novom Sadu zbog nesreće kod Železničke stanice
01.11.2024.•
10
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obratiće se večeras javnosti.
Završen protest prosvetara u Beogradu, ponovo odbili ponudu Vlade: Ako se ne opamete iz Vlade...
01.11.2024.•
8
Protest prosvetnih radnika završen je ispred Vlade Srbije gde su okupljeni još jednom odbili ponudu za povećanje plate od 11 odsto i zatražili da se poštuje potpisani protokol iz 2023. godine.
Komentari 80
Nesa
Morate nešto da vidite, i da osećaj u sobi, koliko god bio udoban, nije isti kao na terenu.
B
Verujem da su vecinom ljudi okrenuti zapadu, koji Ajfon vide kao vrhunsko dostignuce telekomunikacionih uredjaja.
Preko 90% tog prestiznog americkog uredjaja je iz Kine, a ono malo sto nije iz Kine im je prodao Samsung iz Juzne Koreje.
U svoj svojoj prici o demokratiji, toleranciji i slicnom, ste u stvari ogrezli u kolonijalnom rasizmu.
Samo ima tu mali problem, Sloveni ste.
Za Joksu
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar