
Kamionima ispada tovar po auto-putu što može uzrokovati nesreću: Za sada bez kažnjavanja
Na društvenim mrežama često se mogu videti snimci kako na domaćim auto-putevima, pri najvećim brzinama, sa kamiona ili šlepera koji prevoze šljunak ili pesak, spadaju delovi tereta.

Foto: Pixabay
Iako je u pitanju nemali rizik po vozače koji se kreću iza takvih teretnjaka, jer kamen koji sleti s njega može pričiniti štetu na automobilu i izazvati saobraćajnu nesreću, sve je zapravo - po zakonu, piše Blic.
Jer, po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZBS) još od 2018. godine izbrisana je odredba da "teret u rasutom stanju obavezno mora biti pokriven zaštitnom ceradom", a umesto toga na snazi je mnogo labaviji propis - kamioni i šleperi sa kadom koji prevoze rasuti teret ne moraju imati ceradu "ako se taj teret ne rasipa".
Najveći broj takvih teretnjaka, međutim, prevozi teret koji se rasipa kao što su šljunak, šljaka, rizla i pesak, a s obzirom na to da građevinska industrija radi punom parom, puno ih je i to bez cerade na gotovo svim putevima Srbije.
Prema rečima sagovornika "Blica", to predstavlja apsolutni rizik po bezbednost saobraćaja jer, s jedne strane, deo takvog tereta može pasti direktno na vozilo koje se nalazi iza kamiona, a s druge strane, može završiti na kolovozu i kao svojevrsna prepreka takođe izazvati saobraćajnu nesreću. A da se to dešava svakodnevno svedoči i saobraćajni inženjer Srđan Milićević, koji živi na lokaciji gde se gradi deonica auto-puta.
"Od Lučana do Požege svi kamioni koji prevoze rasuti građevinski materijal kao što su šljunak, rizla ili zemlja, nemaju cerade. Pri njihovoj brzini od 50-60 kilometara na sat dolazi do velikog strujanja vazduha koji podiže prašinu i materijal koji prevoze, a pošto su često pretovareni, s tih kamiona padnu krupniji delovi kamena i rizle, pa su česte situacije da na drugim vozilima na toj deonici dolazi do oštećenja vetrobranskog stakla, farova, haube i uopšte prednjeg dela vozila", priča Milićević za "Blic".
Prema njegovim rečima, "ovo je nedostatak i previd u ZBS koji bi trebalo ispraviti", odnosno da na snagu treba vratiti odredbu o obaveznom postavljanju cerade preko tereta koji se rasipa.
"I to ne samo na kamionima, nego na svim vozilima, uključujući i prikolice sa lakim teretom, jer uvek se nešto može otkačiti, pasti i napraviti problem vozilu i vozaču koji se kreće iza", smatra saobraćajni inženjer.
A kako ih kazniti?
I Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da dobijaju sve više primedbi vozača koji i na društvenim mrežama postavljaju fotografije i video zapise u kojima se vidi da teret u kamionima sa kadom nije obezbeđen i da pada na kolovoz.
"Šta je, međutim, problem? Najveći broj policijskih kontrola bazira se na saobraćajnim patrolama koje su u mestu, a ne u pokretu. Da li se nesumnjivo radi o teretu koji se rasipa saobraćajac ne može da utvrdi kada zaustavi takav kamion na, na primer, Ibarskoj magistrali. Jer je onda takav kamion svakako stao i tada mu se ne teret iz kade ne rasipa, osim ako ne duva jak vetar. Dakle, kontrola koja bi to nesumnjivo utvrdila bi morala da bude u pokretu, a saobraćajna policija sem presretača ne vrši kontrolu u pokretu, dok motociklista saobraćajne policije, na žalost, nema mnogo", objašnjava Okanović.
Sem nemogućnosti kontrole na samim putevima, on ističe da je u ovom slučajevima najveći problem pretovar teretnjaka. S druge strane, kod nas s obzirom na dozvoljene mase i osovinsko opterećenje postoje tačni propisi koliko neko vozilo može da bude opterećeno.
"Vozilo ima svoju fabričku nosivost, ali postoje zakonski maksimumi koji se odnose na takozvano osovinsko opterećenje, odnosno, koliko jedna osovina opterećuje kolovoz, pa se po broju osovina gleda koliko onda može da bude ukupna masa teretnog vozila. Suština je da kada vidimo da rasuti teret prelazi ivice kamiona ili šlepera, da se radi o pretovaru, a ako na određenim deonicama vidimo da se takva vozila češće kreću, onda upravljaču puta treba postaviti pitanje da li on kontroliše dozvoljene mase na tom putu", kaže isti sagovornik Blica.
Kako dodaje, svako prelaženje rasutog tereta preko ivica kade teretnjaka ne predstavlja samo saobraćajni prekršaj neobezbeđivanja tereta, već i privredni prestup prekoračenja osovinskog opterećenja i dozvoljene mase vozila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO Prvi protest podrške studentima održan u Zaječaru: "Biće bune dok se zahtevi ne ispune"
22.02.2025.•
3
Prvi protest Istočne Srbije održan je u Zaječaru a okupljeni građani su nosili transparent na kojem je pisalo "biće bune dok se zahtevi ne ispune".
Sotirovski se branila ćutanjem, predložen pritvor za nju i druge osumnjičene
22.02.2025.•
0
Bivša gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski branila se ćutanjem tokom saslušanja pred Posebnim odeljenjem za suzbijanje korupcije VJT, nakon čega joj je tužilaštvo predložilo pritvor.
SSP: Naprednjaci u Obrenovcu spremaju proslavu, očekuju da će Grčić biti pušten iz pritvora
22.02.2025.•
2
Stranka slobode i pravde saopštila je da se članovi vladajuće Srpske napredne stranke u Obrenovcu "spremaju za proslavu" jer očekuju da predsednik te opštine Milorad Grčić bude pušten iz pritvora.
Vučević, u ostavci: "Sve smo spremni da uradimo za jedinstvo i našu decu"
22.02.2025.•
70
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević, koji je 28. januara podneo ostavku na mesto premijera, ocenio je da "u Srbiji i danas postoje neki koji hoće da budu Vojvođaneri".
Lokalne sredine kao generator promena: Bez straha od "kabadahija", fokus na podršci studentima
22.02.2025.•
11
Sve veći broj manjih gradova, mesta, varošica i sela u Srbiji pridružilo se protestima podrške studentima gde se ljudi okupljaju u želji da, kako kažu, doprinesu promeni.
Studentski edikt 1. marta u Nišu: 18 sati protesta kao pozivni broj za bolju budućnost
22.02.2025.•
3
Neformalna grupa studenata niškog Univerziteta najavila je da će 1. marta na Trgu kralja Milana biti održan veliki protest studenata pod nazivom "Studentski edikt" koji će trajati 18 sati.
Isključeno grejanje u opštinskoj zgradu u Rači, poljoprivrednici u protestu odlučni u zahtevima
22.02.2025.•
5
Grupa poljoprivrednika iz Rače protestuje u hodniku opštinske zgrade bez grejanja, zahtevajući da se smanji porez na imovinu i da opštinski rukovodioci podnesu ostavke.
Advokat Lakić o slučaju studenta u CG: Tužna je činjenica da službe Crne Gore služe kao pomoć Vučiću
22.02.2025.•
6
Advokat Nikola Lakić izjavio je da je prilikom hapšenja studenta Luke Stojakovića u Crnoj Gori "sasvim izvesno bilo političke zloupotrebe".
BIRN: Predmeti godinama "u fiokama"
22.02.2025.•
8
Balkanska istraživačka mreža Srbije objavila je da Više javno tužilaštvo i Tužilaštvo za organizovani kriminal godinama nisu postupali po desetinama krivičnih prijava iako su imali informacije o tome.
Protest podrške učiteljici u "Ribnikaru": "Izložena mobingu" zbog palačinki za studente
22.02.2025.•
4
Roditelji učenika odeljenja IV-3 Osnovne škole "Vladislav Ribnikar" pozvali su druge roditelje, studente, građane i medije na protest "Podrška za Sabinu".
Ministarka prosvete (u ostavci): Svako će biti plaćen onoliko koliko je radio
22.02.2025.•
63
Ministarka prosvete u ostavci Slavica Đukić Dejanović potvrdila je da će februarske plate prosvetnim radnicima koji štrajkuju biti smanjene.
Razgovarali predstavnici inženjera i ministarstva građevinarstva: Problemi postoje
22.02.2025.•
3
Ministarstvo građevinarstva priznalo je na sastanku sa inženjerima da postoji problem sa funkcionisanjem i političkim pritiscima na Inženjersku komoru Srbije ali da je "nemoćno" da tu stvar popravi.
Dekanat FDU: Učesnik napada na studente bio u pratnji Vučića na mitingu u Požarevcu
22.02.2025.•
5
Aleksandar Jokić, identifikovan kao učesnik organizovanih napada na studente FDU, pojavio se u pratnji predsednika države Aleksandra Vučića, tokom njegove posete Požarevcu, saopštio je Dekanat FDU.
Rusi u Srbiji: Osećaju se bezbedno, ali ima staha od produžene ruke Kremlja i deportacije
22.02.2025.•
8
U 2024. godini porastao je broj zahteva ruskih državljana za boravišnu dozvolu u Srbiji.
MASA: Uslovi zaštite prirode za projekat "Jadar" doneti bez struke, tražimo ostavke
22.02.2025.•
2
Mreža akademske solidarnosti i angažovanosti (MASA) danas je zatražila ostavku ministarke zaštite životne sredine Irene Vujović i smenu v.d. direktorke Zavoda za zaštitu prirode Srbije Marine Šibalić.
Radovi na petlji Aerodrom "Nikola Tesla" u ponedeljak
22.02.2025.•
0
U ponedeljak, 24. februara, obavljaće se radovi na petlji Aerodrom "Nikola Tesla", na moto-putu.
Uhapšeno još pet osoba osumnjičenih za poresku prevaru
22.02.2025.•
6
Policija je danas uhapsila pet osoba osumnjičenih za poresku prevaru.
Određen pritvor braći Stajić
22.02.2025.•
0
Viši sud u Beogradu odredio je pritvor do 30 dana četvorici osumnjičenih u vezi sa nezakonitim legalizacijama objekata i prikrivanjem nelegalno stečene imovine.
VIDEO Luka Stojaković: Policija me privela čim sam ušao u Crnu Goru, rekli su mi da nije do njih
22.02.2025.•
11
Student Luka Stojaković objavio je da ga je policija privela u Crnoj Gori čim je prešao granicu.
Saslušani Stajići i još šestoro: Tužilaštvo im predložilo pritvor
21.02.2025.•
0
Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu saslušalo je osmoro osumnjičenih u vezi sa nezakonitim legalizacijama objekata i prikrivanjem nelegalno stečene imovine.
Komentari 9
Slav.Co
Savica
Kamen Chan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar