.jpg)
Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.

Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja o svemu i svačemu
28.03.2025.•
0
Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
AMSS: Mokri kolovozi, vozite oprezno zbog učestalih odrona
28.03.2025.•
0
Saobraćaj u Srbiji danas će se obavljati po mokrim kolovozima.
Muškarac pao sa četvrtog sprata gradilišta u Beogradu, teško povređen
28.03.2025.•
0
Dvadesetsedmogodišnji muškarac pao je sa četvrtog sprata sinoć nešto posle 20 časova na gradilištu u Ulici Svetozara Markovića kod parka Manjež u Beogradu.
Avion Vlade RS sleteo iz Tel Aviva u Beograd: Verovatno u njemu bio Dodik
28.03.2025.•
6
Avion Vlade Republike Srpske (RS), koji je poleto sinoć iz Tel Aviva, s aerodroma Ben Gurion u 21.32, sleteo je na beogradski aerodrom u 1.20, objavili su sarajevski mediji.
FOTO: Zbog obilnih padavina Mačvani na oprezu, MUP prati stanje
28.03.2025.•
0
Pripadnici Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova neprekidno obilaze lokacije u Mačvanskom upravnom okrugu, koje su zahvatile veće padavine.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - treba znati sve
27.03.2025.•
6
Dnevni kviz znanja portala 021.rs je pred vama.
Mile "sad ili nikad" i Vučićeve tvrdnje da protestuju "bogati": Meni je 300 dinara - pet vekni hleba
27.03.2025.•
2
Miloje Sarić, koji je javnosti postao poznat po pitanju koje je postavio Aleksandru Vučiću na SNS skupu u Varvarinu kaže da svako ko je došao na protest u Beograd "nosi neku nepravdu našeg društva".
Dačićevi socijalisti jednoglasno za nastavak koalicije sa SNS i Vučićem
27.03.2025.•
8
Predsedništvo Socijalističke partije Srbije jednoglasno je podržalo politiku predsednika SPS-a Ivice Dačića i nastavak koalicije sa Srpskom naprednom strankom i Aleksandrom Vučićem.
Treći postupak protiv policajke Katarine Petrović: "Izraz nemoći i želja da me ućutkaju"
27.03.2025.•
5
Protiv majora policije Katarine Petrović, Policijska uprava Valjevo pokrenula je i treći disciplinski postupak.
VIDEO Rusi "prenkovali" Kurtija: "Otvorio dušu" lažnom predsedniku Letonije
27.03.2025.•
2
Kosovski premijer Aljbin Kurti našao se na meti nestašluka ruskih komičara Vovana i Leksusa, koji su sa njim obavili "ozbiljan" diplomatski razgovor predstavljajući se kao "predsednik Letonije".
Mreža SafeJournalists: Nadležni u Srbiji da istraže pokušaj špijuniranja novinarki BIRN-a
27.03.2025.•
0
Regionalna mreža "Bezbedni novinari" pozvala je nadležne institucije u Srbiji da istraže slučaj navodnog pokušaja prisluškivanja dve novinarke BIRN-a, korišćenjem špijunskog softvera "Pegasus".
Skoro 600 sudija i tužilaca potpisalo saopštenje protiv Vučićevih pretnji
27.03.2025.•
13
Skoro 600 sudija i tužilaca do sada je podržalo i potpisalo saopštenje protiv izjave Aleksandra Vučića koji je rekao da će "oni tužioci koji ne budu štitili poredak i zakon biti promenjeni".
Tošković: "Ulozi su podignuti, vlast osetila snagu studentskih protesta"
27.03.2025.•
1
Profesor Filozofskog fakulteta Oliver Tošković ocenio je da se na protestu 15. marta "otvorilo mnogo stvari" i dodao da, ako se sada stane sa protestima, "da će nam se desiti još gore nego u Gruziji".
Tužilaštvo u Nišu: U toku uviđaj u zgradi u kojoj je izbio požar, naložena obdukcija tela poginulog
27.03.2025.•
0
Osnovno javno tužilaštvo u Nišu je s policijom i vatrogascima počelo istragu požara koji je pre podne izbio u podrumu jedne zgrade u kojem je poginuo jedan muškarac, a jedan vatrogasac lakše povređen.
Urednik "Srpskog telegrafa" pesnicom udario Cvijića, tužilaštvo kaže da nema krivičnog dela
27.03.2025.•
11
Prvo osnovno tužilaštvo u Beogradu utvrdilo je da je glavni urednik "Srpskog telegrafa" Milan Lađević udario i odgurnuo novinara Vuka Cvijića, ali da u tom nasilnom činu nema elemenata krivičnog dela.
Tadić pisao UN zbog situacije u Srbiji, traži međunarodnu istragu zbog upotrebe soničnog oružja
27.03.2025.•
3
Bivši predsednik Srbije Boris Tadić uputio je zvanično pismo Ujedinjenim nacijama zbog "dramatične političke situacije u Srbiji i napada na građane neidentifikovanim soničnim oružjem 15. marta".
Marta Kos: Evropska komisija traži od Srbije isto što i studenti
27.03.2025.•
1
Evropska komesarka za proširenje Marta Kos izjavila je za slovenačke medije da je predsednik Aleksandar Vučić u ovom trenutku jedina osoba sa kojom može da razgovara o Srbiji o njenom evropskom putu.
Kokanović: "Rudnika litijuma neće biti jer ga narod ne želi"
27.03.2025.•
12
Aktivista pokreta "Ne damo Jadar" Zlatko Kokanović rekao je,da, kako god da neko u državi i inostranstvu odluči, "rudnika litijuma kod Loznice neće biti jer ga narod ne želi".
Požar u stambenoj zgradi u Nišu, ima stradalih
27.03.2025.•
0
U požaru koji je izbio u jednoj stambenoj zgradi u Nišu nastradao je jedan muškarc, prenose mediji.
Dačić: Interpol još nije objavio poternice za Dodikom i Stevandićem, oni su državljani Srbije
27.03.2025.•
16
Ministar unutrašnjih poslova u tehničkoj Vladi Ivica Dačić kaže da Interpolove poternice za Dodika i Stevandića još nisu prošle kontrolu Generalnog sekretarijata tog tela.
Produžen pritvor za jednog od napadača na studente u Čačku
27.03.2025.•
0
Osnovni sud u Čačku odredio je pritvor do 30 dana D.M. zbog sumnje da je 23. marta na gradskom trgu bio deo grupe koja je napala studente Fakulteta tehničkih nauka u tom gradu.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar