Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Zlatku Kokanoviću vraćen traktor
22.12.2024.•
0
Zlatku Kokanoviću iz Udruženja građana "Ne damo Jadar" vraćen je traktor, objavilo je to udruženje.
Prosvetari odlučili: Nema zaključivanja ocena, moguć potpuni štrajk
22.12.2024.•
11
Reprezentativni prosvetni sindikati saopštili su da zbog izmene školskog kalendara nije moguće zaključiti ocene.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedelju
22.12.2024.•
8
Nedelja je dan odmora, ali znanje se mora testirati. Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Taksista oborio mladića ispred Skupštine Srbije, pa pobegao kroz crveno
22.12.2024.•
1
Jedan taksista oborio je mladića, dok je pokušavao da prođe kroz okupljene studente ispred Skupštine Srbije.
Patrijarh Porfirije: Rastuće podele ugrožavaju jedinstvo naroda
22.12.2024.•
76
Patrijarh Porfirije poručio je danas da "SPC sa dubokom zabrinutošću prati rastuću atmosferu konfrontacije u društvu".
VIDEO Vučić: Održan izuzetno veliki skup u Beogradu, verujem da mnogo veći broj misli drugačije
22.12.2024.•
52
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić naveo je da je danas "odličan dan za Srbiju, otvoreno novih 30 km autoputa, opozicija organizovala veliki protest..."
MUP: Na protestu u Beogradu bilo između 28.000 i 29.000 građana
22.12.2024.•
41
MUP je saopštio da je na današnjem protestu u Beogradu bilo "između 28.000 i 29.000 građana".
VIDEO Održan protest na Slaviji: Nakon 15 minuta tišine, buka
22.12.2024.•
57
Desetine hiljada ljudi danas je bilo na protestu u Beogradu, a bili su puni Trg Slavija i okolne ulice.
Vučić: Vučević da iskritikuje Đukanovića, ali ne treba sklanjati one koji se bore
22.12.2024.•
19
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić danas je opoziciju nazvao "magarcima, zgubidanima i dokonim ljudima koji pričaju gluposti".
VIDEO: Deo "digitalnog" Moravskog koridora od sutra otvoren za saobraćaj
22.12.2024.•
5
Deonica puta Kruševac - Trstenik - Vrnjačka Banja na Moravskom koridoru dužine 30 kilometara danas je otvorena, a moći će da se koristi sutra od 9 časova.
FOTO, VIDEO Pred protest: Policija sa traktora skidala Kokanovića - uhapšeni on, Petković i traktor
22.12.2024.•
42
Aktivisti Zlatko Kokanović iz udruženja "Ne damo Jadar" i Nebojša Petković privedeni su danas u Beogradu.
Prosvetari danas odlučuju o daljim koracima: "Ranijim raspustom ugažen proces zaključivanja ocena"
22.12.2024.•
6
Reprezentativni sindikati u prosveti danas će doneti zvaničnu odluku o svojim daljim aktivnostima.
Novak Đoković se oglasio u vezi sa tragedijom u školi u Zagrebu
22.12.2024.•
3
Novak Đoković oglasio se povodom tragičnog događaja koji je potresao Hrvatsku, gde je u zagrebačkoj Osnovnoj školi "Prečko" napadač ubio sedmogodišnjeg dečaka i ranio učiteljicu i troje učenika.
Uskoro lakše doniranje organa: Rodbina se ne pita za mišljenje, tri načina prijave za donorstvo
22.12.2024.•
28
Tekst nacrta izmena i dopuna Zakona o presađivanju ljudskih organa, koji se zasniva na principu autonomije volje pojedinca, predstavljen je na nedavno održanom okruglom stolu.
Studenti, poljoprivrednici, glumci i drugi građani danas na protestu na Trgu Slavija
22.12.2024.•
21
Studenti su za danas u 16 časova najavili protest na Trgu Slavija, a pridružiće im se poljoprivrednici, glumci i drugi građani.
Šabić: Hapšenje Krstića preteća poruka na koju advokatura mora da odgovori
22.12.2024.•
6
Predsednik Civilnog odbora za zaštitu branitelja ljudskih prava Rodoljub Šabić ocenio je da je advokat Mitar Krstić uhapšen samo zato što je profesionalno radio svoj posao.
Očekuje se pojačan saobraćaj na putevima zbog kraja vikenda i praznika u Evropi
22.12.2024.•
0
Neradni praznični dani u zemljama Zapadne Evrope donose pojačan saobraćaj i na auto-putevima u Srbiji, a zbog kraja vikenda predviđa se da će saobraćaj biti pojačan na svim ostalim putevima.
Fašista ubio sedmoro ljudi, ali je rehabilitovan: Agencija restitucijom morala da mu vrati imovinu
22.12.2024.•
7
I posle gotovo decenije i po postojanja Agencije za restituciju i dalje se vraća imovina, ili dodeljuje obeštećenje.
Ružić podneo ostavku posle Ribnikara, Đukić Dejanović ne da fotelju dok su blokade
22.12.2024.•
29
Gotovo svi univerziteti i fakulteti u Srbiji su u blokadi, a studentima se pridružuju njihovi profesori, dekani, a roditelji i njihovi bližnji izražavaju sa njima apsolutnu solidarnost.
Sa tribine ProGlasa: Režimu su se desili studenti i đaci koji neće da budu beskičmenjaci
22.12.2024.•
11
Inicijativa ProGlas je u subotu uveče, u Gornjem Milanovcu, organizovala tribinu sa koje je poručeno da je "tama u Srbiji dostigla vrhunac, a da su svetlo na kraju tunela - studenti i srednjoškolci".
Slovačka zajednica u Srbiji podržala studente u blokadi: Ne smemo da ćutimo na nepravdu
22.12.2024.•
13
Slovačka zajednica u Srbiji izražava punu podršku studentima i građanima koji protestuju širom Srbije, tražeći pravdu i odgovornost za tragediju na novosadskoj Železničkoj stanici.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar