Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO Incident tokom blokade u Beogradu: Došlo do tuče, udarena novinarka
22.11.2024.•
0
Tokom akcije "Zastani Srbijo" u Beogradu, kod zgrade RTS-a u Takovskoj ulici, došlo je do tuče.
Vlada Srbije povukla iz skupštinske procedure predlog Zakona o visokom obrazovanju
22.11.2024.•
1
Vlada Srbije povukla je danas iz skupštinske procedure predlog dopuna Zakona o visokom obrazovanju, navodeći u obrazloženju da su potrebne "dodatne konsultacije o tom aktu".
Aleksandru Jovanoviću Ćuti zabranjeno prisustvo skupštinskom Odboru za odbranu
22.11.2024.•
6
Narodnom poslaniku Aleksandru Jovanoviću Ćuti danas je zabranjeno prisustvo sednici skupštinskog Odbora za odbranu i unutrašnje poslove.
DNEVNI KVIZ: Koji rezultat ste ostvarili?
22.11.2024.•
11
Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Porodici sa sedmoro dece u Gadžinom Hanu ponovo priključena struja
22.11.2024.•
7
Devetočalna porodica iz Gadžinog Hana kod Niša kojoj je juče ujutru isključena struja u socijalnom stanu, nije provela noć u mraku jer je beogradska firma "Bio enerdži point" platila njihov dug.
Zbog jakih udara vetra posebna opreznost savetuje se vozačima kamiona i autobusa
22.11.2024.•
0
AMSS savetuje posebnu opreznost u saobraćaju vozačima kamiona i autobusa na mostovima, nadvožnjacima i prevojima zbog jačih udara vetra u prvom delu dana.
Bibliotekari predali Vladi i Skupštini peticiju za ukidanje naknade za izdavanje knjiga
22.11.2024.•
6
Bibliotekarsko društvo Srbije saopštilo je da su peticiju za ukidanje naknade za izdavanje knjiga, sa potpisima oko 10.500 građana, podneli Vladi i Skupštini Srbije.
Tužiteljka o istrazi u Novom Sadu: Postavlja se pitanje da li je tužilac dobio sve što mu je trebalo
22.11.2024.•
12
Tužiteljka Jasmina Paunović rekla je, povodom hapšenja 12 osoba zbog tragedije na Železničkoj stanici, da je tužilac morao da traži potrebnu dokumentaciju od svih državnih organa i da je to problem.
Šabić o Vučićevoj najavi: Predsednik nema pravo predlaganja zakona
22.11.2024.•
16
Advokat Rodoljub Šabić je objavio da predsednik Srbije nema pravo da predlaže zakone.
FOTO Pogledajte naslovnice novina posle hapšenja 12 osoba: Verujete li ikome?
21.11.2024.•
30
Novine na naslovnim stranama sutrašnjih izdanja imaju različite poglede na hapšenja zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Vučić: Videću da li lično da predložim Skupštini zakonske izmene o dolasku stranih fakulteta
21.11.2024.•
40
Predsednik Srbije Aleksandar Vučič je večeras najavio mogućnost da on lično predloži Skupštini Srbije zakonske izmene kojima se omogućava dolazak stranih univerziteta u Srbiju.
AMSS upozorio vozače na poledicu
21.11.2024.•
1
Auto moto savez Srbije (AMSS) je večeras upozorio vozače da budu oprezni zbog poledice.
Na krovu zgrade u Severnoj Mitrovici nađeno oružje i uređaji za radio-vezu
21.11.2024.•
1
Kosovska policija je saopštila da je jutros našla oružje, municiju i uređaje za radio-vezu na krovu zgrade u Ulici kralja Petra u Severnoj Mitrovici.
Srbija i Tuvalu ukidaju vize
21.11.2024.•
12
Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić i premijer Tuvalua Feleti Teo potpisali su danas u Beogradu Sporazum dve vlade o ukidanju viza za nosioce običnih pasoša.
Vučić kaže da je očajan jer je Vlada Srbije povukla zakon o fakultetima: "Dragi Miloše..."
21.11.2024.•
46
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je da je očajan zbog odluke vlade da povuče predlog dopuna Zakona o visokom obrazovanju.
Porodici sa sedmoro dece kod Niša isključena struja zbog duga od 30.000 dinara
21.11.2024.•
8
Devetočlana porodica iz Gadžinog Hana kod Niša ostala je danas bez struje u socijalnom stanu zbog duga od 30.000 dinara.
Srbija dobila Koordinaciono telo za pristupanje EU
21.11.2024.•
4
Vlada Srbije usvojila je Odluku o osnivanju Koordinacionog tela za proces pristupanja Srbije Evropskoj uniji.
Zbog snega: Bez struje potrošači u Novom Pazaru, na Goču i studeničkom kraju, otežan je i saobraćaj
21.11.2024.•
1
Oko 90 hiljada potrošača ostalo je bez struje na području Novog Pazara a struje nema na Goču i u studeničkom kraju od sinoć, dok u je u Valjevskom kraju zbog snega otežan i usporen saobraćaj.
"Zbog nezapamćenih pritisaka i ucena": Iz procedure se povlači zakon o dovođenju stranih fakulteta
21.11.2024.•
35
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević saopštio je da će Vlada sutra doneti odluku o povlačenju dopuna Zakona o visokom obrazovanju.
Ministarstvo izdalo rešenje o obimu i sadržaju dela projekta "Jadar": Evo šta je njime predviđeno
21.11.2024.•
8
Ministarstvo zaštite životne sredine saopštilo je da je izrađeno i izdato Rešenje o obimu i sadržaju za rudarski deo projekta "Jadar".
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar