.jpg)
Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.

Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO Prvi protest podrške studentima održan u Zaječaru: "Biće bune dok se zahtevi ne ispune"
22.02.2025.•
3
Prvi protest Istočne Srbije održan je u Zaječaru a okupljeni građani su nosili transparent na kojem je pisalo "biće bune dok se zahtevi ne ispune".
Sotirovski se branila ćutanjem, predložen pritvor za nju i druge osumnjičene
22.02.2025.•
0
Bivša gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski branila se ćutanjem tokom saslušanja pred Posebnim odeljenjem za suzbijanje korupcije VJT, nakon čega joj je tužilaštvo predložilo pritvor.
SSP: Naprednjaci u Obrenovcu spremaju proslavu, očekuju da će Grčić biti pušten iz pritvora
22.02.2025.•
2
Stranka slobode i pravde saopštila je da se članovi vladajuće Srpske napredne stranke u Obrenovcu "spremaju za proslavu" jer očekuju da predsednik te opštine Milorad Grčić bude pušten iz pritvora.
Vučević, u ostavci: "Sve smo spremni da uradimo za jedinstvo i našu decu"
22.02.2025.•
70
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević, koji je 28. januara podneo ostavku na mesto premijera, ocenio je da "u Srbiji i danas postoje neki koji hoće da budu Vojvođaneri".
Lokalne sredine kao generator promena: Bez straha od "kabadahija", fokus na podršci studentima
22.02.2025.•
11
Sve veći broj manjih gradova, mesta, varošica i sela u Srbiji pridružilo se protestima podrške studentima gde se ljudi okupljaju u želji da, kako kažu, doprinesu promeni.
Studentski edikt 1. marta u Nišu: 18 sati protesta kao pozivni broj za bolju budućnost
22.02.2025.•
3
Neformalna grupa studenata niškog Univerziteta najavila je da će 1. marta na Trgu kralja Milana biti održan veliki protest studenata pod nazivom "Studentski edikt" koji će trajati 18 sati.
Isključeno grejanje u opštinskoj zgradu u Rači, poljoprivrednici u protestu odlučni u zahtevima
22.02.2025.•
5
Grupa poljoprivrednika iz Rače protestuje u hodniku opštinske zgrade bez grejanja, zahtevajući da se smanji porez na imovinu i da opštinski rukovodioci podnesu ostavke.
Advokat Lakić o slučaju studenta u CG: Tužna je činjenica da službe Crne Gore služe kao pomoć Vučiću
22.02.2025.•
6
Advokat Nikola Lakić izjavio je da je prilikom hapšenja studenta Luke Stojakovića u Crnoj Gori "sasvim izvesno bilo političke zloupotrebe".
BIRN: Predmeti godinama "u fiokama"
22.02.2025.•
8
Balkanska istraživačka mreža Srbije objavila je da Više javno tužilaštvo i Tužilaštvo za organizovani kriminal godinama nisu postupali po desetinama krivičnih prijava iako su imali informacije o tome.
Protest podrške učiteljici u "Ribnikaru": "Izložena mobingu" zbog palačinki za studente
22.02.2025.•
4
Roditelji učenika odeljenja IV-3 Osnovne škole "Vladislav Ribnikar" pozvali su druge roditelje, studente, građane i medije na protest "Podrška za Sabinu".
Ministarka prosvete (u ostavci): Svako će biti plaćen onoliko koliko je radio
22.02.2025.•
63
Ministarka prosvete u ostavci Slavica Đukić Dejanović potvrdila je da će februarske plate prosvetnim radnicima koji štrajkuju biti smanjene.
Razgovarali predstavnici inženjera i ministarstva građevinarstva: Problemi postoje
22.02.2025.•
3
Ministarstvo građevinarstva priznalo je na sastanku sa inženjerima da postoji problem sa funkcionisanjem i političkim pritiscima na Inženjersku komoru Srbije ali da je "nemoćno" da tu stvar popravi.
Dekanat FDU: Učesnik napada na studente bio u pratnji Vučića na mitingu u Požarevcu
22.02.2025.•
5
Aleksandar Jokić, identifikovan kao učesnik organizovanih napada na studente FDU, pojavio se u pratnji predsednika države Aleksandra Vučića, tokom njegove posete Požarevcu, saopštio je Dekanat FDU.
Rusi u Srbiji: Osećaju se bezbedno, ali ima staha od produžene ruke Kremlja i deportacije
22.02.2025.•
8
U 2024. godini porastao je broj zahteva ruskih državljana za boravišnu dozvolu u Srbiji.
MASA: Uslovi zaštite prirode za projekat "Jadar" doneti bez struke, tražimo ostavke
22.02.2025.•
2
Mreža akademske solidarnosti i angažovanosti (MASA) danas je zatražila ostavku ministarke zaštite životne sredine Irene Vujović i smenu v.d. direktorke Zavoda za zaštitu prirode Srbije Marine Šibalić.
Radovi na petlji Aerodrom "Nikola Tesla" u ponedeljak
22.02.2025.•
0
U ponedeljak, 24. februara, obavljaće se radovi na petlji Aerodrom "Nikola Tesla", na moto-putu.
Uhapšeno još pet osoba osumnjičenih za poresku prevaru
22.02.2025.•
6
Policija je danas uhapsila pet osoba osumnjičenih za poresku prevaru.
Određen pritvor braći Stajić
22.02.2025.•
0
Viši sud u Beogradu odredio je pritvor do 30 dana četvorici osumnjičenih u vezi sa nezakonitim legalizacijama objekata i prikrivanjem nelegalno stečene imovine.
VIDEO Luka Stojaković: Policija me privela čim sam ušao u Crnu Goru, rekli su mi da nije do njih
22.02.2025.•
11
Student Luka Stojaković objavio je da ga je policija privela u Crnoj Gori čim je prešao granicu.
Saslušani Stajići i još šestoro: Tužilaštvo im predložilo pritvor
21.02.2025.•
0
Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu saslušalo je osmoro osumnjičenih u vezi sa nezakonitim legalizacijama objekata i prikrivanjem nelegalno stečene imovine.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar