Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Incident na aerodromu u Nemačkoj: Napadnut srpski diplomata, MSP utvrđuje okolnosti
16.09.2024.•
0
Srpskog diplomatu u Nemačkoj napale su dve osobe, prenose večeras beogradski mediji.
Hiljade hektara šume u Srbiji "nestaju": Ko ih pustoši i kakva je kaznena politika?
16.09.2024.•
3
Više od 74.000 hektara šume i Srbiji nestalo je u periodu od 2000. do 2023. godine.
Doktorka se snimala za TikTok u kolima hitne pomoći i u domu za stare: Pokrenut postupak
16.09.2024.•
1
Doktorka Zavoda za hitnu medicinsku pomoć Beograd na svom TikTok profilu objavila je seriju snimaka sa radnog mesta koji nisu u skladu sa profesijom.
Grupa firmi iz Beograda i Novog Sada dobila posao pripreme hrane za 18 bolnica u Srbiji
16.09.2024.•
7
Grupa firmi dobila je posao pripreme hrane za pacijente u bolnicama u više gradova u Srbiji, od Novog Sada do Niša.
Da li će Kremlj kazniti Beograd zbog okretanja Zapadu: Cena gasa kao batina
16.09.2024.•
18
Kada god je Kremlj objavio "neometano snabdevanje Srbije gasom", to je značilo da je Srbija morala nešto zauzvrat da učini.
Profesor Vranić: Prosvetni radnik će tek posle povećanja zarađivati koliko i pica majstor
16.09.2024.•
16
Profesor Fakulteta političkih nauka Bojan Vranić ocenio je da je "prosveta slepo crevo svake vlasti, kao i sve delatnosti koje ne donose odmah profit".
Aleksić o vojnom roku: Da li se mi to spremamo da ratujemo i s kim?
16.09.2024.•
3
Poslanik i predsednik Narodnog pokreta Srbije (NPS) Miroslav Aleksić ocenio je, govoreći o najavi vlasti za vraćanje obaveznoj vojnog roka, da "zdravorazumski u tome vidi propagandu i marketing".
Andrej Gnjot predao kabinetu predsednika Srbije apel umetnika da ne bude izručen Belorusiji
16.09.2024.•
0
Beloruski aktivista Andrej Gnjot danas je kabinetu predsednika Srbije predao apel protiv njegovog izručenja Minsku.
Tužilaštvo: U kafić na Vračaru ubačena bomba koja nije eksplodirala
16.09.2024.•
1
U jednom kafiću na Vračaru tokom noći je razbijeno staklo i ubačena bomba koja nije eksplodirala.
Vučević: Vrh vodostaja Dunava od 24. septembra, "izazovnija situacija" od Bezdana do Slankamena
16.09.2024.•
3
Predsednik Vlade Miloš Vučević je posle sednice Štaba za vanredne situacije izjavio da se pažljivo prati stanje poplava u srednjoj Evropi i da se ne očekuje "ništa dramatično loše u Srbiji".
Ziđin u Boru sedam puta kažnjavan za isti prekršaj: Ukupne kazne tek delić godišnjeg profita
16.09.2024.•
5
Kineska kompanija Ziđin Koper koja posluje u Boru sedam puta je osuđena za kršenje zakona, a kazne zbirno predstavljaju mali deo godišnjeg profita firme.
Vučević o štrajku prosvetara: Nema skrivenih para, može da bude 1.001 protest, štrajk i pritisak
16.09.2024.•
60
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević izjavio je povodom današnjeg štrajka prosvetnih radnika da je nastava potpuno obustavljena u 37 odsto škola u zemlji.
SBB: Oseti slobodu uz EON pakete
16.09.2024.•
0
SBB kompanija je danas započela novu marketinšku kampanju kojom predstavlja sve prednosti EON paketa, uz koje korisnici imaju jedinstveno iskustvo gledanja televizije, super brz internet i digitalnu f
Ilić: Ukoliko Vlada ne odgovori na naše zahteve - za dve nedelje skup svih prosvetara u Beogradu
16.09.2024.•
1
Predsednica Sindikata obrazovanja Srbije Valentina Ilić najavila je da će prosvetni radnici iz cele Srbije okupiti na protestu u Beogradu za dve nedelje ukoliko Vlada u tom roku ne odgovori na zahteve
Roditelji zbog smrti bebe podneli krivičnu prijavu protiv lekara bolnice u Prokuplju
16.09.2024.•
0
Roditelji bebe koja je samo dva dana posle rođenja preminula u Univerzitetsko-kliničkom centru Niš, podneli su krivičnu prijavu protiv dežurnih u porodilištu Opšte bolnice u Prokuplju.
Šapić najavio spomenik Draži Mihailoviću i rekao: Za srpski narod važno da se Titovi ostaci izmeste
16.09.2024.•
56
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić je uoči sedice Skupštine Beograda obrazložio zbog čega se donosi rebalans gradskog budžeta i najavio nove projekte čije finansiranje treba obezbediti.
Vučić ponudio pomoć i podršku evropskim zemljama pogođenim poplavama
16.09.2024.•
4
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić ponudio je danas "svu neophodnu pomoć i podršku" zemljama Centralne i Istočne Evrope pogođenim obilnim poplavama.
Privedeno dvoje državljana Srbije: Pokušali da prošvercuju 30.000 tableta za smirenje u Mađarsku
16.09.2024.•
0
Dvoje državljana Srbije privedeno je na ulazu u Mađarsku zbog sumnje da su u tu zemlju pokušali da prokrijumčare više od 30.000 tableta za smirenje.
ANKETA: Da li biste se odazvali na služenje vojnog roka?
16.09.2024.•
72
Obavezni vojni rok se, po svemu sudeći, vraća.
Malići: Najodgovorniji za očajno stanje Srba na Kosovu je upravo Vučić
16.09.2024.•
13
Filozof i pisac sa Kosova Škeljzen Malići izjavio je da je Aleksandar Vučić "najviše doprineo da se Srbi na severu Kosova dovedu do očajnog stanja".
Četiri sindikata prosvetara danas u štrajku: Najavljena obustava rada i protestni skup
16.09.2024.•
14
Članovi četiri reprezentativna sindikata obrazovanja za ponedeljak, 16. septembar su najavili štrajk, uz potpunu obustavu rada.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar