Prakse oglašavanja u onlajn medijima: Netransparentnost, lažne posete i upotreba ličnih podataka

SHARE Fondacija je u saradnji sa BIRN-om objavila novi izveštaj Prakse etičkog oglašavanje u onlajn medijima u Srbiji.
Prakse oglašavanja u onlajn medijima: Netransparentnost, lažne posete i upotreba ličnih podataka
Foto: Pixabay (ilustracija)
Oglašavanje igra ključnu ulogu u održavanju poslovanja onlajn medija u Srbiji, ali je otkriveno da se neki mediji služe netransparetnim i neetičkim praksama kako bi privukli oglašivače i ostvarili veći profit. 
 
Prema istraživanju SHARE fondacije, najposećeniji mediji koriste prakse koje uključuju neregulisano korišćenje kolačića i obradu ličnih podataka, često bez saglasnosti korisnika, u cilju ostvarivanja većeg profita od oglašavanja, prenosi BIRN.
"Uz problematično upravljanje ličnim podacima, praksa sponzorisanih članaka, koji nisu jasno označeni, dodatno ugrožava poverenje javnosti. Politički uticaji na oglašavanje posebno su izraženi u sistemu raspodele javnih sredstava, gde su provladini mediji poput Kurira i Informera glavni dobitnici, dok lokalni i nezavisni mediji ostaju bez podrške. Anketa lokalnih medija ukazuje da čak dve trećine ispitanih ne može ostvariti saradnju sa oglašivačima zbog kritičkog izveštavanja", naglašava autorka Mila Bajić.
 
Digitalni mediji koriste različite vrste oglasa kako bi privukli publiku i ostvarili prihod, pri čemu su najčešći prikazni oglasi, poput banera i video oglasa, dizajnirani da privuku pažnju korisnika i navedu ih na klik. Nativno oglašavanje, koje se uklapa u uobičajeni sadržaj sajta, često u formi članaka, videozapisa ili infografika, omogućava prirodniji pristup publici, ali ponekad zamagljuje razliku između uredničkog i promotivnog sadržaja, što može narušiti poverenje publike. 
Pored ovih tradicionalnijih formata, programatik oglašavanje koristi automatizovane tehnologije za ciljano plasiranje oglasa u realnom vremenu, omogućavajući precizno targetiranje publike pomoću podataka i algoritama. Iako je programsko oglašavanje efikasno i prilagodljivo, procesi poput licitiranja u realnom vremenu (RTB) često zahtevaju obimnu obradu ličnih podataka korisnika, što otvara pitanja invazivnosti i zaštite privatnosti.
 
Kao odgovor na sve izraženije izazove u digitalnom medijskom okruženju oglašavanja, BIRN i SHARE Fondacija objavile su dokument "Kako do odgovornog i etičnog poslovanja medija u digitalnom okruženju". Dokument se bavi ključnim problemima, uključujući dominaciju senzacionalističkog sadržaja, zloupotrebu ličnih podataka korisnika, kao i netransparentnog trošenja budžetskih sredstava za oglašavanje. 
 
Uz preporuke za medije, donosioce odluka i oglašivače, dokument naglašava potrebu za balansiranjem između profitabilnosti i profesionalnih standarda, ističući značaj transparentnosti, regulative i jačanja koregulatornih mehanizama. Predložene mere uključuju unapređenje zakonodavnog okvira, promociju odgovornog oglašavanja i podršku nezavisnim medijima, čime bi se doprinelo etičnijem i održivijem medijskom poslovanju u digitalnoj eri.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

U štrajku i advokati iz Niša

Advokatima iz Beograda i Šapca, koji štrajkuju zbog usvajanja i načina usvajanja izmena Krivičnog zakonika, pridružiće se i kolege iz Niša.

Lovac ranio drugog lovca u Vladičinom Hanu

Policija u Vladičinom Hanu uhapsila je S. S. (28) iz Vranja zbog sumnje da je u nedelju u ataru sela na području Vladičinog Hana u lovu pucnjem iz lovačke puške pogodio muškarca (72).