Lađare iz Srbije "skidaju" sa brodova u Nemačkoj: Sve zbog neusaglašenosti države sa standardima EU

Srpski radnici na nemačkim vodnim putevima sve češće imaju administrativne probleme tokom svog angažovanja, a sve zbog neusaglašenosti Srbije sa evropskim propisima.
Lađare iz Srbije "skidaju" sa brodova u Nemačkoj: Sve zbog neusaglašenosti države sa standardima EU
Foto: 021.rs (ilustracija)
Budući da je Srbija zemlja u slivu Dunava, ima obavezu implementacije Direktive 2017/2397 - što do današnjeg dana nije u potpunosti urađeno, dok su države članice Evropske unije dužne da priznaju isključivo stručne kvalifikacije predviđene ovim dokumentom donetim 2017. godine.
 
Kako piše Forbes, Srbija je primenu ove direktive započela tek u januaru 2024, uz jedno odlaganje dve godine pre toga.
Problem nastaje u tome što Srbija još nije počela da izdaje nova ovlašćenja i nove obrasce članovima posada, tvrdi predsednik Sindikat lađara i pomoraca i Udruženja profesionalnih lađara Srbije Branislav Vajda.
 
"Kaže da se ne obavljaju zamene starih za nove brodarske knjižice (koje su u skladu sa evropskom direktivom), sa kojima članovi posade mogu da rade na svim evropskim rekama. Stare brodarske knjižice važe samo u teritorijalnim vodama Srbije i reci Dunav do Kelhajma", dodaje on.
 
Predstavnik sindikata tvrdi i da se ispiti za stručna zvanja i obuke usklađene sa Direktivom 2017/2397 ne održavaju u Srbiji još od kraja 2023. godine.
Iako su ih predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture krajem prošle godine uveravali da su sve pravno-birokratske aktivnosti pri kraju i da se očekuje da će obuke i ispiti po novim standardima biti dostupni od ove godine, ali to se ipak nije dogodilo.
 
Vajda pojašnjava da je Srbija uskladila svoje propise sa Direktivom 2017/2397 i da su i predstavnici sindikata bili uključeni u radnu grupu tokom 2018. 
 
Međutim, proces implementacije značajno se odužio budući da su predstavnici Ministarstva tek krajem 2022. godine poslali Evropskoj komisiji na mišljenje zahtev za priznavanje uverenja o osposobljenosti, kao i službenih knjiga i dnevnika predviđenih direktivom, te da se sada čeka odgovor iz Brisela.
 
Vajda kaže da se zbog nepriznavanja naših ovlašćenja u unutrašnjoj plovidbi naši lađari sve češće suočavaju sa zaustavljanjem brodova u kanalu Rajna-Majna-Dunav, a sporadično i sa otkazima.
 
Takođe, sve češći je primer da mnogi izbegavaju i da u posadi imaju naše ljude kako ne bi izlagali sebe problemima zbog dokumentacije, tvrdi Vajda za Forbs Srbija.
Srbija imala dovoljno vremena
 
Član Evropskog pokreta u Srbiji Vladimir Međak objašnjava da kada je reč o propisu poput Direktive 2017/2397 Srbija je imala osam godina da se prilagodi. Uz dati prelazni rok od dve godine.
 
Ističe da je za to bilo dovoljno vremena budući da je još 2021. otvoreno Poglavlje o transportu. Kaže da je Ministarstvo moralo da bude svesno problema koje će imati članovi posada ako se direktiva ne transponuje pravovremeno u domaće propise.
 
Objašnjava da sama procedura usvajanja nekog propisa poput EU direktive ide tako što resorno Ministarstvo procenjuje da li je konkretna direktiva nešto što treba da bude deo zakona. Ili implementacija može da bude predmet podzakonskog akta – uredbe ili pravilnika.
 
U tom slučaju procedura je sledeća: Ministarstvo pripremi nacrt i šalje ga na mišljenje svim ministarstvima. Potom ga Ministarstvo za evropske integracije šalje zvaničnicima u Briselu da pogledaju i daju komentare.
 
Ceo tekst čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Dušan

    20.04.2025 16:05
    Čisto sumnjam da je baš ovako, jesu ovi naši kreteni ali nije dunav reka eu, zakoni se donose na nivou cele evrope, postoji tu ipak neka "kvaka"!
  • Лазар

    19.04.2025 16:04
    Или нека прилагоде закон и поштеде наше лађаре мука или нека ударе главом о зид па када њихови крену кроз Србију једноставно им ускрате због нечега даљи рад.
    Нису ускладили са српским законом
  • Zamenik zamenika

    19.04.2025 15:28
    Ovde postoji razlika između onih koji žele da budu deo Evrope i slobodnog civilizovanog sveta i onih koji su protiv toga.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Ministar Bratina: Pad RTS-a bio bi državni udar

Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina kaže da bi trebalo ispitati "sve okolnosti koje blokiranje njihovog funkcionisanja prate", navodeći da bi "pad RTS imao smisao državnog udara".

Ko zapravo blokira RTS?

Blokada zgrada RTS u Takovskoj i na Košutnjaku, koju studenti i građani sprovode već šesti dan, odraz je velikog nepoverenja u javni servis, kao i dugogodišnjeg neprofesionalnog i politički pristrasn