Kada oštetite vozilo zbog rupe na putu: Ko treba da nadoknadi štetu?

Opasnosti koje vrebaju na putevima su brojne, a vozači najčešće strepe od drugih učesnika u saobraćaju. Međutim, postoje i one prepreke koje ne zavise od ljudskog faktora, a mogu biti i fatalne.
Kada oštetite vozilo zbog rupe na putu: Ko treba da nadoknadi štetu?
Foto: Pixabay (ilustracija)
Bilo da liče na bezazlene "potočiće" ili na ozbiljne "kratere", rupe na putevima su svakodnevna pojava u domaćem saobraćaju. Njihova prisutnost ne samo da primorava vozače da ih izbegavaju, već se nameće kao tema koju ne bi smela da zaobilazi ni šira javnost.
 
Ko je odgovoran ukoliko dođe do oštećenja vozila zbog naletanja na rupu na putu?
 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže - odgovoran je onaj ko je zadužen za održavanje puta, pod uslovom da vozaču prepreka na putu nije na propisan način signalizovana.
 
"Ako su u pitanju državni putevi - auto-putevi, moto-putevi, kao i državni putevi prvog i drugog reda (ranije poznati kao magistralni i regionalni putevi) - a njihovim održavanjem upravlja JP 'Putevi Srbije', pravo na naknadu štete se, po pravilu, ostvaruje putem suda. Ovo preduzeće gotovo nikada ne isplaćuje štetu u takozvanim mirnim postupcima. Kada je reč o lokalnim putevima, nadležnost se razlikuje od grada do grada. Na primer, u Beogradu je situacija jednostavnija jer JP 'Putevi Beograda' ima zaključen ugovor sa osiguravajućim društvom koje u tim slučajevima pokriva štetu", izjavio je Okanović za Euronews Srbija.
Šta kažu u Putevima Srbije?
 
"Putevi Srbije" su Euronews Srbija dali slične informacije:
 
"Ukoliko dođe do oštećenja vozila tokom vožnje državnim putem, prouzrokovanog prelaskom preko udarne rupe, potrebno je obratiti se preduzeću nadležnom za održavanje deonice puta na kojoj se oštećenje dogodilo."
U slučaju oštećenja iz ovog preduzeća savetuju da se odmah pozove policija, koja mora izaći na lice mesta i sačiniti uviđaj. Na osnovu zapisnika vozač se zatim može obratiti nadležnom preduzeću.
 
"Moguće je obratiti se i JP 'Putevi Srbije', kao upravljaču državnih puteva I i II reda, koje će u okviru svojih nadležnosti sprovesti proceduru", navodi se u njihovom odgovoru.
 
Okanović: Nadležni obeshrabruju vozače kako bi nadoknadili štetu
 
Međutim, kako to često biva - jedno su propisi, a drugo je praksa. Prema rečima Okanovića, stanje na terenu znatno odstupa od teorije.
 
Iako ne postoje precizni podaci o broju vozača koji prijavljuju ovakve incidente, a još manje o onima koji uspešno naplate štetu, sagovornik beogradskog medija ukazuje na zajednički problem sa kojim se susreću svi koji se upuste u ovu pravnu bitku.
 
"Ono što mogu sa sigurnošću da kažem jeste da JP 'Putevi Srbije', kada je nadležno za održavanje, čini sve što može da obeshrabri vlasnika vozila da ostvari naknadu štete. Prebacuju odgovornost na treće lice, odbacuju odgovornost u sudskim procesima, pozivaju se na neprilagođenu brzinu vozača i maksimalno odugovlače postupak - uključujući žalbe na prvostepene presude. U praksi, naplata štete zbog rupe na državnom putu retko se ostvaruje za manje od dve godine", tvrdi Okanović.
 
On navodi i druge primere prebacivanja odgovornosti.
 
"Ukoliko vozilo naleti na životinju na autoputu, odgovornost se prebacuje na lokalnu samoupravu. Ako je reč o psu lutalici, odgovorna je opština. Ako je u pitanju divljač, odgovornost se prebacuje na lovačko društvo. Uvek se, po pravilu, insistira na tome da je vozač vozio neprilagođenom brzinom, kao da je morao da očekuje pojavu bilo koje životinje na putu. Ukratko - koriste se svi mogući argumenti kako bi se skinula odgovornost sa sebe", kaže Okanović.
 
Ipak, prema njegovim rečima, u poslednje vreme sudska praksa sve češće ide u korist savesnih vozača, što daje nadu da stvari mogu da se pomere u pravom smeru.
Okanović ukazuje na aspekt problema koji se često zanemaruje - različite vrste vozila ne trpe posledice rupa na putu na isti način.
 
"Za vozače autobusa i kamiona to možda i ne predstavlja veliki problem. Ali za bicikliste, mopediste i motocikliste itekako je ozbiljna opasnost. Kada govorimo o električnim trotinetima, situacija je još gora. Ti trotineti imaju znatno manje točkove, pa čak i najmanje oštećenje kolovoza, koje za vozača automobila deluje bezazleno, može za njih biti smrtonosno. Upravljači puteva moraju da shvate da putevi nisu namenjeni samo automobilima, kamionima i autobusima. Ravnopravni učesnici su i svi dvotočkaši, kao i električni trotineti, naročito u urbanim sredinama", zaključuje Okanović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Fotinija

    20.04.2025 14:02
    S,
    obzirom da je kod nas, obicno niko!
  • Nd

    20.04.2025 13:07
    Nd
    ZOBS,hahahaha ..
  • 719

    20.04.2025 11:27
    @Pera Ždera
    Mnogo si pametan. I šta kad opština, recimo Odžaci, nema para za održavanje puteva? Od čega misliš da će platiti kazne? Jedina opcija je da zatvoriti puteve.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Ministar Bratina: Pad RTS-a bio bi državni udar

Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina kaže da bi trebalo ispitati "sve okolnosti koje blokiranje njihovog funkcionisanja prate", navodeći da bi "pad RTS imao smisao državnog udara".

Ko zapravo blokira RTS?

Blokada zgrada RTS u Takovskoj i na Košutnjaku, koju studenti i građani sprovode već šesti dan, odraz je velikog nepoverenja u javni servis, kao i dugogodišnjeg neprofesionalnog i politički pristrasn