Firma povezana sa Borovicom uspešno posluje dok njegova preduzeća duguju milijardu za porez
Za uspeh nije potrebno mnogo novca i mnogo iskustva. To zna tridesetdvogodišnja Marija Mesarović, koja je na svoj 25. rođendan osnovala preduzeće "DMB Shipping". Sa hiljadu dinara novčanog uloga, Marija nije mogla da priredi sebi bolji rođendanski poklon.
"DMB Shipping" je danas preduzeće koje ostvaruje milionske profite u oblasti prevoza tereta unutrašnjim plovnim putevima i iskopavanja rečnih nanosa. U susret izlazi i Republika Srbija izdavanjem licenci za vađenje rečnih nanosa, te davanjem u zakup nekoliko lokacija na Dunavu radi iskopavanja šljunka i peska.
Istraživanje 021.rs pokazalo je da je ovo preduzeće povezano sa Dušanom Borovicom, kako imovinski, tako i kroz kontakte sa ključnim ljudima "DMB Shippinga", iako to u ovom preduzeću negiraju.
DMB otkrivanje
Ledolomci "Čakor" i "Vučevo" godinama su bili usidreni uz kej u Novom Sadu, propadajući baš kao i privredni gigant "Heroj Pinki", kojem su nekada pripadali. Ta dva broda bila su spomenik lošoj privatizaciji u kojoj su najkraćih rukava ostali radnici, koji su u nekim momentima, da bi skrenuli pažnju na sebe i isterali pravdu, blokirali i saobraćaj na Dunavu.
Portal 021.rs intenzivno je pisao o tome da se sa ledolomcima ništa ne radi, da propadaju u Dunavu, a Udruženje profesionalnih lađara Srbije skretalo je pažnju na to da bi brodovi koji su nekada lomili led, mogli da potonu. Potonuće se, konačno, i dogodilo u maju 2020.
Nastavili smo o tome da izveštavamo, da bi tek u avgustu bili konačno odvučeni na drugu lokaciju. Tada smo saznali da je za taj posao zadužena firma "DMB Shipping". Pokazaće se, bio je to tek početak “otkrivanja” preduzeća iz Rume.
DMB Shipping i Novi Sad povezuje sam Borovica po još jednom osnovu. Kako smo već pisali, Grad Novi Sad potražuje od Borovica transporta gotovo 792,3 miliona dinara za nikad izvedene radove na Bulevaru Evrope. Uvidom u dokumenta sa suđenja protiv četvrorke iz Zavoda za izgradnju grada, zbog posla u vezi sa Bulevarom Evrope, vidi se da je Grad Novi Sad imao dobru priliku da se obešteti, ali da tu priliku nije iskoristio. Nasuprot tome, "DMB Shipping" nije bio nemaran kao Novi Sad i uspeo je da izvuče deo stečajne mase iz "Borovica transporta".
Personalna povezanost sa Borovicom
Adresa propalih Borovičinih preduzeća, "Borovica-transport" i "Borovica transport - Put", i sadašnjeg uspešnog "DMB Shippinga", nije jedino što povezuje ove dve firme. Zapravo, još jedno aktivno preduzeće Dušana Borovice, "Bački putevi", smešteno je, kao i "DMB Shipping", u Augusta Cesareca bb, Ruma.
Prema podacima Agencije za privredne registre, Dragana Orlić direktorka je "DMB Shippinga" od 6. juna 2019. godine. Međutim, nije joj to bila prva direktorska pozicija u životu. Istovremeno, kada je postala direktorka u "DMB Shippingu", Orlić je već bila direktorka i u preduzeću Dušana Borovice - "Borovica transport - Put".
Sa Borovicom je saradnju imala od oktobra 2018. godine, a dvostruku direktorsku funkciju, u "DMB Shippingu" i u "Borovica transport - Putu", nastaviće da obavlja, prema podacima APR-a, gotovo punih godinu dana, odnosno do maja 2020. godine.
U "DMB Shipping" navode za 021.rs da ne postoji veza ove kompanije sa Dušanom Borovicom, dodajući da je "apsurdno komentarisati čaršijske priče naročito iz situacije uklanjanja ledolomaca sa keja u Novom Sadu". Na podsećanje da je radila u firmi Dušana Borovice, Dragana Orlić daje argument da ima prava da promeni, kako posao, tako i poslodavca.
Foto: Screenshot/SuRTVCity
Međutim, Dragana Orlić nije jedina koja je povezana sa Dušanom Borovicom. Sama vlasnica "DMB Shippinga" Marija Mesarović bliska je porodici Borovica, što se može videti i na njenim profilima na društvenim mrežama. Takođe, u posedu smo fotografija koje pokazuju privatnu povezanost Marije Mesarović i Dušana Borovice.
Korelacija "DMB Shipping" - Borovica postoji i preko Konzorcijuma Rast. U ovom konzorcijumu trećinu udela imalo je preduzeće "Borovica transport", a onda je u septembru 2017. godine ono obrisano iz registra i umesto njega, sa istim vlasničkim udelom upisuje se "DMB Shipping". Više od tri godine nakon toga, u Konzorcijumu se dešava nova promena, te krajem 2020. godine direktorka postaje Sanja Borovica, koja je bila zastupnica i u "Borovica transportu", kao i u "Borovica transport - Putu".
DMB Shopping
Dokumentacija do koje je došao 021.rs pokazuje da je deo imovine, a pre svega više brodova koji su pripadali akcionarskom društvu "Dunav grupa agregati" Dušana Borovice, završio u vlasništvu "DMB Shippinga".
"DMB Shipping" mogao je da "izluči" određenu imovinu od "Dunav grupe agregati" na osnovu Ugovora o zasnivanju hipoteke iz 2018. godine, koji su potpisali kompanija Marije Mesarović i "Dunav grupa DOO" iz Beograda i zalogodavca "Dunav grupa agregati". Na taj način, recimo, "DMB Shippingu" je dozvoljen upis založnog prava na brodu "Paragovo", a sve na konto "obezbeđenja zakonskog potraživanja izvršnog poverioca prema izvršnom dužniku 'Dunav grupa agregati', za potraživanje koje iznosi 12,2 miliona evra”.
Kada su već stvari krenule da idu ka rubu propasti, Dušan Borovica odlučio je 2013. godine da proda deo brodova koji pripadaju Dunav grupi agregati. Kao kupac se javlja akcionarsko društvo "Hidrograđevinar", što i ne bi moralo da bude toliko čudno da nije u pitanju sestra-firma "Dunav grupa agregati". Preciznije, "Dunav grupa agregati" ima 100 odsto vlasništva nad akcijama u preduzeću iz Sremske Mitrovice.
"Hidrograđevinar" će se pojaviti i kao založni poverilac i na osnovu rešenja Privrednog suda u Novom Sadu dobiće obezbeđenje svojih potraživanja od "Dunav grupe agregati" u vidu još nekoliko brodova.
Kada je u pitanju "lučenje" imovine, stvara se trougao "Dunav grupa agregati" - "Hidrograđevinar" - "DMB Shipping". Tako na primer DMB Shipping kupuje po ceni od 2,4 miliona dinara brod bez sopstvenog pogona "79462" od "Hidrograđevinara". Takođe, "Hidrograđevinaru" je dozvoljen upis založnog prava na brodu "Paragovo", koji je bio u vlasništvu "Dunav grupe agregati", međutim on potom sudskim rešenjem prelazi u DMB Shipping, na osnovu pomenute hipoteke.
Još nekoliko brodova prešlo je put od "Dunav grupe agregati", preko "Hidrograđevinara", do "DMB Shippinga". Tako se kroz dokumentaciju može videti da su na brodovima "71162", "77163", "77411", "77415", rešenjem Privrednog suda u Novom Sadu, upisana založna prava radi namirenja poverioca "Hidrođevinari". Međutim, u finansijskim izveštajima "DMB Shippinga", ovi brodovi se navode kao njihovo vlasništvo.
Između ostalog, "DMB Shipping" je kupio parcelu i objekte na kojoj su se nekada nalazila preduzeća Dušana Borovice. Dokumentacija do koje je došao 021.rs pokazuje da su tri parcele kupljene za 58,5 miliona dinara, iako je njihova utvrđena vrednost bila 195,2 miliona. Sve je urađeno u skladu sa propisima, raspisana je javna prodaja, a jedino se "DMB Shipping" pojavio i ponudio najnižu moguću cenu za svoj novi poslovni dom.
Dodajmo i da se čitanjem napomena u finansijskim izveštajima, može videti da su "DMB Shipping" i Dušan Borovica ostvarili i neki vid poslovne saradnje, s obzirom na to da se u izveštajima pominje preduzeće "Bački putevi", koje je u vlasništvu kontroverznog biznismena.
Od sumnjivog posla do uspešnog poslovanja
Kako pokazuje javno dostupna dokumentacija Poreske uprave, tri preduzeća Dušana Borovice, "Borovica transport" (stečaj), te "Dunav grupa agregati" i "Borovica transport - Put" (oduzet PIB u oba slučaja), zajedno duguju više od 1,1 milijardu dinara za porez. "Dunav grupa agregati" je jedan od najvećih poreskih dužnika u državi među preduzećima kojima je oduzet PIB.
"DMB Shipping" je daleko od toga, te preduzeće Marije Mesarović za porez duguje 23 miliona dinara, ali uz napomenu da je zahtev za reprogram duga u toku.
Međutim, "DMB Shipping" je na kratko skrenuo pažnju na sebe još kao sasvim mlado preduzeće, kada je, prema tadašnjem pisanju medija, imalo tek jednog zaposlenog. Ovo preduzeće iz Rume bilo je deo grupe ponuđača koja je 2014. godine dobila posao na tenderu za uvoz dva miliona tona uglja. Vrednost ovog ugovora bila je veća od čak osam milijardi dinara.
Nosilac tog posla bila je "Virom grupa" iz Beograda, čiji je jedan od suvlasnika bio Dejan Oketić, kojem se u trenutku dobijanja posla vrednog osam milijardi dinara sudilo kao članu takozvane "naftne mafije". Osim "Virom grupe" i "DMB Shippinga", u poslu je bio "BVA Coal SRL" iz Rumunije. Prema pisanju medija, bile su angažovane i firme "Euro kop" čiji je direktor bio Dragan Ćurčić, koji je izdržavao zatvorsku kaznu kao član "carinske mafije", te firma "Bono sistem". Pre više od pet godina mediji su pisali o tome kako je konzorcijum ove tri srpsko-rumunske firme prodao EPS-u ugljeno blato umesto čistog uglja. Epilog ovog slučaja nije poznat.
U međuvremenu, "DMB Shipping" se transformisao u preduzeće sa velikim profitima, pa specijalizovani portal "Pluton logistics" piše da je "DMB Shipping" u 2019. godini ostvarila najveći profit među firmama koje se bave prevozom tereta unutrašnjim plovnim putevima.
U razvijanju posla ne odmaže joj ni Republika Srbija. Ministarstvo građevinarstva dalo je 2019. godine "DMB Shippingu" licencu za iskopavanje šljunka i peska iz rečnih nanosa. U zakup im je dato 248.500 kvadratnih metara eksploatacionog polja na vodotoku Dunava. U pitanju su četiri lokacije, od čega jedna u Krnjači, u Beogradu, a druga u Zemunu. Kompanija iz Rume za ovo mora da plati 4,1 milion dinara godišnje naknade za zakup.
Prema finansijskim izveštajima "DMB Shippinga", preduzeće je u 2019, 2018. i 2017. godini imalo neto dobit iz poslovanja veću od 287 miliona dinara. Preduzeće takođe ima velike prihode, ali i velike troškove.
Portal 021.rs poslao je pitanja Ministarstvu građevinarstva, koje je dalo "DMB Shippingu" licencu za iskopavanje peska i šljunka, u vezi sa poslovanjem "DMB Shipping", ali ni posle 20 dana iz kabineta Tomislava Momirovića nije stigao odgovor.
Ko je Dušan Borovica?
"Je li Vam palo na pamet nekada da vratite novac ZIG-u? Oni su Vam dali novac za bankarsku garanciju", upitao je 2016. godine zamenik javnog tužioca svedoka Dušana Borovicu na suđenju u vezi sa propalim poslom na Bulevaru Evrope, pokazuju transkripti. Na ovo pitanje čovek čija je firma radila na izgradnji bulevara odgovara sa: "Vodio sam dva pregovora oko, i na tu temu, ali nemojte..." Na kraju Borovica poručuje da je vodio pregovore oko toga da odradi posao, ali nejasno ostaje sa kim je te razgovore vodio.
Afera u vezi sa izgradnjom Bulevara Evrope jedna je od najvećih u istoriji Novog Sada, a dobila je svoj nastavak kroz dva sudska procesa, od kojih jedan do kraja nije okončan. Kroz postupak kojim je obuhvaćen bivši direktor Zavoda za izgradnju grada (ZIG) Borislav Novaković, te još troje zaposlenih u bivšem zavodu, sudi se da je "nečinjenjem službene dužnosti omogućena protivpravna imovinska korist 'Borovica transportu'". Drugi postupak poveo je ZIG protiv Borovice, čiji je epilog presuda u korist ZIG-a, po kojoj "Borovica transport" mora Novom Sadu da vrati 462,9 miliona dinara sa zateznom kamatom. Danas Novi Sad od Borovice potražuje više od 792 miliona dinara, a kako smo pisali ranije, grad je propustio dobru priliku da se obešteti.
Ovaj šezdesetčetvorogodišnjak poslednjih nekoliko godina se povukao i nije često viđen u javnosti. O njemu nema vesti, osim jednogodišnjeg podsećanja da je Dunav grupa agregati jedan od najvećih dužnika u zemlji.
Radnici njegovih preduzeća su štrajkovali zbog neisplaćenih zarada, a najpoznatiji je slučaj zaposlenih u Dunav grupa agregati, koji su 2012. godine blokirali Dunav.
Dnevni list "Danas" o Dušanu Borovici piše kako je "postao simbol katastrofalnih privatizacija, a radnici nekad solidnih firmi koje su sada u njegovom vlasništvu, jedini način da naplate svoje zarade vide u štrajkovima".
Prema pisanju lista "Zrenjanin", Borovica je osuđen na godinu zatvora kućnog zatvora zbog pronevera prilikom radova u Novoj Crnji i Žitištu, kada su novci namenjeni preduzeću "Vojvodina put - Zrenjanin" prebacivani na račun "Borovica transporta".
Bio je hapšen nekoliko puta u životu. Osim slučaja u Novoj Crnji, uhapšen je bio i 2013. godine, kada je Tužilaštvo za organizovani kriminal povelo istragu protiv njega zbog spornih kredita Razvojne banke Vojvodine.
Borovica je, između ostalog, bio i prvi biznismen koji je, u okviru Konzorcijuma Rast, dobio prvu koncesiju za auto-put dodeljenu u Srbiji. U pitanju je bila izgradnja leve trake auto-puta Beograd - Novi Sad.
Kreiranje ovog sadržaja podržala je organizacija The European Endowment for Democracy (EED).
Komentari 32
figura
Džoni Vajsmier
Kokša iz Karlovaca
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar