Izdati lokacijski uslovi za novi most u Novom Sadu, sva odobrenja prikupljena za tri meseca

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je lokacijske uslove za izgradnju mosta u produžetku Bulevara Evrope.
Izdati lokacijski uslovi za novi most u Novom Sadu, sva odobrenja prikupljena za tri meseca
Foto: 021.rs

Uslovi su izdati, kako se navodi u dokumentu, za "faznu izgradnju obilaznice oko Novog Sada sa mostom preko Dunava", odnosno za potrebe izrade "idejnog projekta, projekta za građevinsku dozvolu i projekta za izvođenje" u skladu sa Planom generalne regulacije mosta u produžetku Bulevara Evrope u Novom Sadu.

Za potrebe izdavanja lokacijskih uslova, u kratkom periodu od kraja novembra 2021. godine do početka februara 2022. godine, "Koridorima Srbije" izdato je više od 20 uslova javnih preduzeća, ministarstava i nadležnih institucija.

Između ostalih, uslove za izgradnju mosta dali su i Pokrajinski zavod za zaštitu životne sredine kao i Pokrajinski sekretarijat za zaštitu životne - institucije na koje su ekološki aktivisti prethodnih meseci najviše apelovali da reaguju i spreče uništavanje prirode Šodroša do kog bi navodno došlo zbog izgradnje mosta.
 
Uslove su dali i JKP "Put", Ministarstvo odbrane, Sektor za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova, JVP "Vode Vojvodine", Direkcija za plovne puteve Republike Srbije, i drugi.
 
Od Bulevara Evrope do sremske strane 
 
Planirani most preko Dunava predstavlja produžetak Bulevara Evrope u pravcu juga, a trebalo bi da povezuje primarnu uličnu mrežu Novog Sada sa Sremskom Kamenicom. Predviđeno je da ima minimalno dve saobraćajne trake po smeru za drumska vozila, minimalno dve dvosmerne biciklističke staze i minimalno dva trotoara za dvosmerno kretanje pešaka.
 
Planirana trasa mosta počinje između ulica Tone Hadžića i Braće Grulović, vijaduktom dužine 0,9 kilometara koji ide do Ulice 1.300 kaplara.
 
Ovaj vijadukt bio je i predmet improvizovanog zbora građana na Telepu. Kako su naveli stanovnici Bulevara Evrope i okolnih ulica, vijadukt će značajno pogoršati uslove života u ovom delu grada, jer će nekim ljudima "prolaziti bukvalno pored prozora". Pažnju na ovu mogućnost skrenulo je i Društvo arhitekata Novog Sada (DANS).
 
Trasa predviđa i dva kružna toka, a prelazi i preko odbrambenog nasipa i pored Brodogradilišta sa istočne, te Šodroša sa zapadne strane. Odmah po usponu na desnu obalu Dunava, odnosno sremsku stranu, koridor se završava priključenjem na državni put.
 
Bulevar Evrope na više mesta se označava kao državni put, a navodi se i da kolovozna konstrukcija treba da zadovolji uslove teškog teretnog saobraćaja.
 
U dokumentaciji piše da je u gornjem stroju mosta potrebno postavljanje fizičkih vizuelnih barijera (netransparentni paneli visine dva metra), 20 metara pre, posle i duž vojnog kompleksa "kako bi se smanjila mogućnost osmatranja istog".
 
Bezbednost se (ne) dovodi u pitanje
 
U planu su definisani samo okvirni položaji stubova mosta, a navodi se da treba da budu raspoređeni tako da ne ometaju saobraćaj. Most prelazi i preko rukavca Dunava, pa bi na tom delu trebalo da bude bez stubova ili sa minimalnim rastojanjem između stubova od 40 metara.
 
Navodi se i da se, prema tehničkim podacima "Voda Vojvodine", dozvoljava da stubovi mosta budu postavljeni na rastojanju manjem od 10 metara u odnosu na nožicu nasipa, ali da je u tom slučaju potrebno proveriti uticaj konstrukcije na stabilnost nasipa.
 
U idejnom rešenju se navodi da je neophodna i detaljna hidraulična analiza pre donošenja konačne odluke o položaju stubova u vodi, kako ni na koji način ne bi ugrozili statički i hidraulični integritet postojećeg sistema hidrotehničkih građevina. Ne sme se, ni u kom slučaju, uticati na bezbednost plovidbe.
 
Planom se zadržava postojeća prva odbrambena linija, uz mogućnost nadogradnje za odbranu od hiljadugodišnjih voda koja će se sprovoditi ili preko armirano betonskog zidića ili postavljanjem mobilne opreme. Ovakvo "unapređenje" sistema odbrane od poplava spominje se i u novom Nacrtu Generalnog urbanističkog plana, gde je izgradnja veslačke staze, a posledično i hotelsko-stambenog kompleksa koji će Galens raditi, uslovljena pomeranjem nasipa. 
 
Kako piše u idejnom rešenju, uz levu obalu Dunava nalazi se i potopljeno plovilo koje treba imati u vidu prilikom izrade tehničke dokumentacije, budući da se najverovatnije nalazi na mestu mosta, a da njegova lokacije nije tačno utvrđena. 
 
Buka (ni)je u modi
 
Na prostoru u obuhvatu Plana evidentirane su i prostorne celine od značaja za očuvanje biološke raznovrsnosti: stanište zaštićenih i strogo zaštićenih divljih vrsta od nacionalnog značaja "Ribarsko ostrvo" i ekološki koridor od međunarodnog značaja - Dunava sa njegovim obalskim pojasom i nasipom. Preporučuje se njihovo očuvanje "u najvećoj mogućoj meri". Zato je na ovom području zabranjeno odlaganje otpada i postavljanje bilo kakvih privremenih objekata.
 
Na mostu je moguće postavljanje saksija ili malih žardinjera sa dekorativnom vegetacijom. Preporučuju se i modeli rasvete čiji svetlosni spektar manje utiče na noćne životinje.
 
"Sa izgradnjom mosta očekuje se smanjenje nivoa buke na nivou Grada, ali se očekuje povećanje nivoa buke na mikronivou", piše u idejnom rešenju, a dodaje se da bi zbog toga trebalo postaviti zaštitne barijere prema okolnim objektima. Pošto je reč o građevinskim objektima, obavezna je izrada tehničke dokumentacije kojom se definišu dimenzije barijera.
 

Lokacijski uslovi by Dragana on Scribd

 
Žurba ili "konkretizacija"?
 
"Konkretizaciju stvari" u vezi sa izgradnjom novog mosta 10. februara ove godine najavili su zajedno ministar građevinarstva Tomislav Momirović i gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević, na sastanku sa direktorom "Koridora Srbije" Aleksandrom Antićem i direktorom kineske firme CRBC Džangom Sjaoujenom. 
 
Tada su naveli da je moguće da izgradnja ovog mosta počne već u martu, a da bude završena u 2024. godini. Pojedine ideje o izgledu mosta su kineski partneri predstavili proletos, a procena je da će gradnja koštati oko 130 miliona evra. 
 
Država je izgradnju proglasila za projekat od nacionalnog značaja, što omogućuje direktno pregovaranje sa investitorima i izvođačima, bez redovnih procedura javnih nabavki, uz druge skraćene postupke i procedure, moguće je da je tajno već urađen neki od poslova koji bi ovako išli na tender ili na javni uvid. 
 
Istraživanja tla počela, aktivisti najavljuju protest
 
Prošle nedelje su na Šodrošu već počela geološko-hidrološka istraživanja za potrebe pravljenja projekta novog mosta. Ekološki aktivisti osudili su što je ovo urađeno bez obaveštavanja javnosti i najavili su protest "Most Da - ali na drugom mestu" za subotu, 26. februar u 14 časova.
 
Zahtevi protesta su moratorijum na sve radnje povodom izgradnje mosta u produžetku Bulevara Evropa do 16. septembra 2022. godine, kada će se Bernska konvencija izjašnjavati o navodima žalbe, koju je predala organizacija Svet i Dunav, izrada studije valorizaciji prirodnog staništa preko 200 strogo zaštićenih i zaštićenih vrsta predmetnog područja Kameničke ade, Dunavca i Šodroša, kao i brisanje iz svih prostornih planova nacrta mosta-obilaznice u nastavku Bulevara Evrope.
 
Kako su naveli u najavi događaja, prioritetan je most-obilaznica kod Petrovaradina, ali i u Futogu gde se na drugu obalu Dunava prelazi "upitno bezbednim skelama".
 
Novi Sad je sve veći, a zamerki je sve više
 
Organizacija "Svet i Dunav" je 15. jula prošle godine podnela i ustavnu žalbu na ovaj projekat. Podneto je i nekoliko krivičnih prijava i žalba Konvenciji Saveta Evrope o očuvanju evropske divlje flore i faune i prirodnih staništa (Bernska konvencija). 
 
Od Sekretarijata konvencije stigao je odgovor da je žalba primljena i da će se o ovom pitanju odlučivati na sledećem sastanku koji je zakazan za 15. i 16. septembar 2022. godine. Sekretarijat je zatražio od Ministarstva za zaštitu životne sredine Republike Srbije da do 15. jula 2022. godine da zvaničan stav o ovoj žalbi.
 
Projekat izgradnje novog mosta predmet je žustre javne i političke diskusije. Urbanistički plan je usvojen u junu 2021. godine bez ijednog glasa protiv u Skupštini grada, a čelnici Grada su izgradnju objasnili činjenicom da je Novi Sad sve veći.
 
Nevladine organizacije i inicijative su zabrinute za stanje životne sredine nakon izgradnje ovog mosta, dok je za pojedine opozicionare sporan izbor partnera na projektu. Kako su ranije poručili u pokretu "Dosta je bilo", problematičan je izbor kineske kompanije CRBC za partnera, koja je između ostalog bila i na "crnoj listi" Svetske banke. U novembru prošle godine ova kompanija je kažnjena sa 200.000 evra zbog uništavanja riba i drugog živog sveta u reci Tari tokom izgradnje autoputa Bar-Boljare u Crnoj Gori. 
  • Lily

    25.02.2022 03:26
    @Korčagin
    Procitajte je opet. Pošto piše "poruke". Znaci napisao sam više od jedne.

    Slobodno protejstvujte, to se pokazalo kao bas dobra metoda u rešavanju problema u ovoj zemlji.
  • Korčagin

    24.02.2022 19:33
    @lily
    Poštovani- ne moram.
    Opet sam pročitao vašu poruku koju sam komentarisao i nije mi teško, pojasniću kako ste prererali:
    "kasno je sugradjani, kasno. "
    NEMA kasno! Protest je u subotu!

    "isto kao i sa rudnikom litijuma, svi su sad zaboravili na to"
    NIKO nije zaboravio! Protest i dalje traje. Ljudi su kampovali ispred predsedništva. Nastavlja se sakupljanje potpisa. NIJE gotovo!

    Ako kažete da niste od "njih" deklarativno, razmislite kakve poruke šaljete.

    Protest je u subotu.

    Dolazite?
  • Lily

    24.02.2022 14:19
    @Korčagin

    Prvo pročitajte sve moje poruke, pa mi se onda obraćate sa "preterali ste". Nisam ja od njih. A drugo, svaki dan tuda idem na posao. Dosad se zemlja nasipala, sad se nasipa kamen...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti