
Tu je brzi voz, a da li stiže brzi bus: Novi Sad ispituje mogućnost novog sistema javnog prevoza
Čelnici planiraju uvođenje "brzih" autobuskih linija u Novom Sadu, što bi zahtevalo određene izmene u sistemu javnog prevoza, saznaje 021.rs.
_linija_1.jpg)
Foto: 021.rs
Upravo se traže inženjeri koji bi analizirali i projektovali rute i uopšte odvijanje javnog prevoza u uslovima kad saobraćaj diktira brzinu i veću pouzdanost.
Najpre, Gradska uprava za saobraćaj i puteve putem tendera traži autore studije o merama kojima bi se poboljšala brzina, kvalitet i atraktivnost javnog prevoza.
Ovo je još jedna u nizu saobraćajnih studija proteklih godina u Novom Sadu, s ciljem poboljšanja javnog prevoza. Sve protekle studije, a naročito one veće poput Smart plana za Novi Sad, pokazale su da se u javni prevoz mora više ulagati. Javni prevoz je proteklih godina pogođen velikim odlivom radne snage, a u tenderskoj dokumentaciji se navodi kako je vozni park obnovljen prethodnih godina i da je prosečna starost autobusa sada iznad proseka u zemljama Evropske unije. Uprkos poboljšanjima, postoje problemi.
"Pokrivenost grada linijama javnog prevoza izolinijama do 300 metara je preko 90 odsto, što je takođe iznad evropskog proseka, a u toku je implementacija informacionog sistema u vozilima i stajalištima. Bez obzira na to, vreme prevoza i tačnost, kao pokazatelje koji značajno utiču na odluku građana o korišćenju javnog prevoza, nije moguće značajnije poboljšati ukoliko vozila saobraćaju u uslovima mešovitog saobraćajnog toka. Zbog činjenice da se autobusi zaustavljaju na stajalištima radi izmene putnika, u uslovima mešovitog saobraćajnog toka vreme putovanja autobusa će uvek biti duže u poređenju sa vremenom putovanja koje se realizuje putničkim automobilom", navode u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve.
Kako objašnjavaju, da bi se zaustavili negativni trendovi i povećala konkurentnost, potrebno je razmotriti mogućnosti uspostavljanja komponenata javnog prevoza visokih performansi, odnosno brzih autobuskih linija, koje bi bile izolovane od uticaja mešovitog saobraćajnog toka.
Jedan od ciljeva gradskih čelnika je smanjenje subvencija koje GSP redovno dobija iz gradskog budžeta, a bez kojih faktički ne bi mogao da funkcioniše ni na ovom nivou.
"Takođe, očekuje se da bi se sa uvođenjem nove komponente sistema javnog prevoza moglo očekivati smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu (povećanjem brzine kretanja vozila, odabirom vozila sa niskim ili nultim emisijama. Osnovni zadatak Studije bio bi da se definišu glavni pravci duž kojih bi se uveo sistem brzih autobuskih linija. Pri tom bi, izbor pravaca trebalo zasnovati na već urađenim strateškim dokumentima i studijama", navodi se u dokumentaciji.
Na autorima studije je definisanje trasa, odnosno profila kretanja autobusa, raspored autobuskih stajališta, ali i procena potražnje duž koridora za period od narednih 20 godina. Na njima je i da izračunaju koliko bi sve ove inovacije koštale, kao i koliko je sama ideja, a buduća investicija isplativa za Grad Novi Sad.
Brze GSP linije trebalo bi da ne zavise i da ne ometaju opšti saobraćaj, što može da podrazumeva trasu duž središnjeg ostrva ili sopstvenu trasu kretanja, radi manje zagušenja.
Ukoliko brzi autobusi budu koristili središnje trase, pretpostavlja se da bi se primenio novi sistem naplate vožnje, odnosno zatvoreni sistem naplate, koji imaju metroi. Postojeći sistem naplate mogao bi da se zadrži na linijama koje se kreću svojim klasičnim trasama.
Novina koja bi naročito bila od značaja osobama sa invaliditetom i starijim putnicima je izmena visine staničnih platformi, odnosno usaglašavanje visine platforme i poda vozila, čime bi se i ubrzao protok putnika.
Skuplja novina bi bila centriranje stanice duž središnjeg koridora, čime bi putnici mogli da koriste oba smera kretanja, slično tramvajskoj vožnji.
Gradska uprava naglašava da bi projektovanje pešačke i biciklističke infrastrukture visokog standarda duž koridora brzih autobuskih linija omogućilo da se postigne bolja pristupačnost sistemu, ali i da se poveća bezbednost duž njega.
Autobusi bi određenim izmenama u regulisanju saobraćaja na raskrsnicama mogli čak da dobiju prioritet prolaza, ali ovakve izmene podrazumevaju učešće širokog kruga donosilaca odluka.
Stručnjaci zainteresovani za ovaj posao imaju rok do 10. oktobra da se jave na tenderu. Za izradu studije dobiće najviše 3,3 miliona dinara, najmanje 180 dana, a najviše godinu dana od dana zaključenja ugovora.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadska opozicija poziva na protest pred sednicu Skupštine grada
23.02.2025.•
0
Ujedinjena novosadska opozicija pozvala je građane na protest pred sednicu Skupštine grada koja je zakazana za ponedeljak, 24. februar.
Advokati u sredu organizuju protestno okupljanje ispred novosadskog suda: Planirana i šetnja
23.02.2025.•
0
Studenti Pravnog fakulteta u blokadi najavili su da će u sredu, 26. februara ispred zgrade novosadskog suda i tužilaštva u Sutjeskoj 3 održati protestno okupljanje advokata.
Vučić rekao da je za nadstrešnicu kriva struka, ne korupcija: "On ne treba da bude pitan ni za šta"
23.02.2025.•
5
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je za Insajder da nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu nije pala zbog korupcije nego zbog struke.
Pokrajinski PIO fond u Novom Sadu od 1. marta na novoj adresi
23.02.2025.•
6
Pokrajinski fond za penzijsko i invalidsko osiguranje u Novom Sadu će privremeno raditi na novoj adresi.
"Udar na ekonomiju": Novosadski studenti najavili blokadu dva prometna puta svakog ponedeljka
23.02.2025.•
55
Studenti u blokadi fakulteta u Novom Sadu najavili su da će svakog ponedeljka blokirati magistralne puteve.
Preminuo Miroslav Radonjić, teatrolog i nekadašnji upravnik Pozorišta mladih
22.02.2025.•
0
Pozorište mladih se oprostilo od magistra Miroslava Radonjića koji je na čelu ove kulturne ustanove bio od 1973. do 1981. godine.
Udruženje Dunavska sonata obeležilo mesto na kojem je bila kuća Danila Kiša
22.02.2025.•
3
Predstavnici Udruženja građana "Dunavska sonata", simboličnim gestom obeležili su mesto na kojem je živeo pisac Danilo Kiš u Novom Sadu, za vreme Drugog svetskog rata.
Osnovan Građanski pokret Solidarnost, Goran Ješić poručio: Potrebna prelazna vlada eksperata
22.02.2025.•
32
Građanski pokret Solidarnost osnovan je u Novom Sadu, a njegov inicijator Goran Ješić ocenio je da je jedini demokratski izlaz iz sadašnje situacije da se formira prelazna ekspertska vlada.
FOTO, VIDEO: Petrovaradinska tvrđava zasijala za studente
22.02.2025.•
13
Skup podrške studentima održava se na Petrovaradinskoj tvrđavi gde su se okupljeni građani rasporedili blizu bedema i uključili bliceve na mobilnim telefonima kako bi "osvetlili" podršku studentima.
Pastor o Deklaraciji o Vojvodini: Ne podržavamo ništa što se kosi sa istorijskim činjenicama
22.02.2025.•
50
Predsednik SVM Balint Pastor izjavio je da "Savez vojvođanskih Mađara neće glasati ni za jednu deklaraciju o Vojvodini koja se kosi sa istorijskim činjenicama".
UNS osudio provalu u prostorije NDNV-a, zatražili da nadležni što pre kazne provalnike
22.02.2025.•
2
Udruženje novinara Srbije osudilo je provalu u prostorije Nezavisnog društva novinara Vojvodine koje se nalaze u poslovnom centru Spens i zatražilo da nadležni što pre kazne provalnike.
"Vodovod" o situaciji sa vodom u gradu: Nizak nivo podzemnih voda i regeneracija tri bunara
22.02.2025.•
50
Do kraja aprila trebalo bi da bude gotova regeneracija tri bunara čime bi Novi Sad bio spreman za uvećanu potrošnju vode tokom letnjeg perioda, kažu u JKP "Vodovod i kanalizacija".
Roditelji posle skupa u Novom Sadu: Ombudsmanka Ćorić da reaguje ili da se povuče
22.02.2025.•
8
Roditelji učenika novosadskih osnovnih škola su, nakon protestnog okupljanja, uputili otvoreno pismo pokrajinskoj ombudsmanki Dragani Ćorić.
VIDEO Skup solidarnosti sa nastavnicima: "Nemamo prava da odustanemo, da izdamo našu decu"
22.02.2025.•
9
Skup solidarnosti sa nastavnicima koji su izloženi pritiscima zbog podrške studentskim zahtevima održan je kod prostorija Školske uprave.
Vučić o sednici Skupštine Novog Sada: Nadležni će reagovati ako bude bilo incidenata
22.02.2025.•
39
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je, povodom predstojeće sednice Skupštine grada Novog Sada, koja je zakazana za ponedeljak, da će "vlast pokazati trpeljivost i strpljenje".
Prethodnog dana u Betaniji rođena 21 beba
22.02.2025.•
0
Prethodnog dana u novosadskom porodilištu bio je 21 porođaj.
Danas jaka košava
22.02.2025.•
0
U Novom Sadu će u subotu ujutro biti hladno sa mrazem, a tokom dana sunčano i vetrovito sa umerenom i jakom košavom.
Žarko Mićin zvanično predložen za gradonačelnika Novog Sada
21.02.2025.•
26
Odbornik u Skupštini Novog Sada sa liste "Aleksandar Vučić Novi Sad sutra" Žarko Mićin, zvanično je predložen za gradonačelnika Grada Novog Sada, kako je to ranije objavio 021.
FOTO, VIDEO "Svaki petak - izuzetak": Kako je izgledao protest studenata u Novom Sadu
21.02.2025.•
2
Studenti u blokadama svojih fakulteta u po prvi put organizovali protestnu šetnju "Svaki petak - izuzetak".
Indeks ili sendvič? U Novom Sadu to ide jedno uz drugo
21.02.2025.•
14
Tokom decenija indeks sendvič je postao najpopularniji "street food" proizvod u Novom Sadu, ponekad se uzdižući do jedne od znamenitosti grada. Indeks sendvič je, jednostavno rečeno, novosadska stvar.
Komentari 46
Marko
Srdjan
to ubraja u svoje velike uspehe pa neka nam sad i prevoz iz stanova obezbedi
Balkanski spijun
Znas li koliko ti npr. vremena treba da metroom stignes sa kraja na kraj Beca? (15-20 min)
I koliko ljudi moze stati samo u jednu kompoziciju (200-300)
I da kompozicije idu svakih 4-5 min u spicu, izracunaj kolicinu ljudi koja se moze prevesti iz A u B (za samo 15 min.)
I to je fantaziranje?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar