Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.
Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
I student Relja Stanojević i Miša Bačulov izlaze na slobodu
22.11.2024.•
0
Student Akademije umetnosti u Novom Sadu Relja Stanojević i odbornik Miša Bačulov biće pušteni večeras na slobodu.
VIDEO: Pogledajte kako Vesić dolazi u Tužilaštvo
22.11.2024.•
0
Na društvenim mrežama pojavio se snimak na kojem se vide ministar u ostavci Goran Vesić i još jedan uhapšeni muškarac kako stižu u Tužilaštvo.
Ješiću ukinut pritvor, očekuje se da bude oslobođeno i preostalih osam pritvorenika
22.11.2024.•
0
Bivši predsednik Opštine Inđija i nekadašnji potpredsednik Vlade Vojvodine Goran Ješić pušten je na slobodu.
Advokatska komora Vojvodine obustavlja rad 27. novembra: Odgovor na uplitanje izvršne vlasti
22.11.2024.•
0
Upravni odbor Advokatske komore Vojvodine saopštio je danas da će u sredu, 27. novembra advokati organizovati jednodnevnu obustavu rada.
Vučić o 15 minuta tišine: Na ulicama širom Srbije bilo 4.370 ljudi, provocirali su druge građane
22.11.2024.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić kazao je da je u petnaestominutnim blokadama u okviru akcije "Zastani Srbijo" učestvovalo danas 4.370 ljudi.
Gašić o akciji "Zastani Srbijo": Zloupotreba demokratije i građanskih sloboda, maltretiranje građana
22.11.2024.•
0
Ministar odbrane Bratislav Gašić ocenio je da današnja 15-minutna blokada saobraćaja na više mesta u Beogradu predstavlja "klasičnu zloupotrebu demokratije i građanskih sloboda".
Vučić: Žao mi je ako je Vesić stupio u štrajk glađu, molio bih ga da to ne čini
22.11.2024.•
11
Ministar građevinarstva u ostavci Goran Vesić, koji se od juče nalazi u pritvoru, započeo je štrajk glađu.
Veliki popusti u ShopiNS-u: Jedinstveni novosadski proizvodi po sniženim cenama
22.11.2024.•
0
Dani sniženja neće zaobići ni jedinstvenu novosadsku onlajn prodavnicu - ShopiNS. Ukoliko želite da poklonite nekome nešto sa baš novosadskim motivima, evo prilike.
Stanje povređenih na Železničkoj stanici poboljšano, ali su i dalje u teškom stanju
22.11.2024.•
1
Dvoje povređenih u obrušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu danas su u boljem stanju, ali se borba za njihove živote nastavlja.
Tužiteljka: Ako se u roku od 48 sati ne odredi pritvor, uhapšeni zbog tragedije u NS će biti pušteni
22.11.2024.•
6
Tužiteljka Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Jasmina Paunović kaže da će osobe koje su uhapšene zbog tragedije u Novom Sadu biti puštene na slobodu ako im se u roku od 48 sati ne odredi pritvor.
Sneg izazvao probleme na Fruškoj gori: Policija reguliše saobraćaj i kontroliše zimsku opremu
22.11.2024.•
9
Sneg koji pada gotovo čitav dan otežao je kretanje saobraćaja na teritoriji Nacionalnog parka Fruška gora.
Novosađani, malom Janku je potrebna pomoć da pobedi leukemiju
22.11.2024.•
1
Devetogodišnji dečak iz Novog Sada Janko Trifunović vodi borbu sa akutnom limfoblastnom leukemijom.
VIDEO: Vozač "Pan taksija" protiv građana tokom 15 minuta tišine, kompanija se izvinjava
22.11.2024.•
65
Novosadska kompanija "Pan taxi" ogradila se od incidenta u kom je danas učestvovao njihov vozač, tokom 15 minuta odavanja pošte stradalima na Železničkoj stanici.
FOTO, VIDEO: Novi Sad stao na 15 minuta
22.11.2024.•
70
Novi Sad je u 11.52 ponovo stao i odao poštu stradalima u obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice.
U subotu pre podne oblačno, posle podne razvedravanje
22.11.2024.•
0
U Novom Sadu će u subotu pre podne biti umereno oblačno, a posle podne se očekuje razvedravanje.
FOTO, VIDEO: Za beg iz grada - pogledajte kuću koja se prodaje u Zmajevu
22.11.2024.•
0
Ukoliko grad već počinje da vas zamara, pa tražtie mesto za odmor ili život van prenaseljenog mesta, onda možete da se okrenete nekom od mesta u blizini velikih gradova.
Kreni-Promeni predao peticiju za puštanje mladih iz zatvora u Novom Sadu: "Rok od nedelju dana"
22.11.2024.•
5
Mladi iz pokreta Kreni-Promeni predali su peticiju za oslobođenje pritvorenih nakon protesta 5. novembra Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu.
Advokat o presudi za nesreću: Najmanje pet godina je neće biti, dok ne uzmu ostali korupcioni novac
22.11.2024.•
18
Advokat Borivoje Borović smatra da presuda u slučaju obrušavanja nadstrešnice u Novom Sadu neće biti doneta u narednih pet godina.
Počela saslušanja uhapšenih zbog tragedije na Železničkoj stanici
22.11.2024.•
2
U Tužilaštvu u Novom Sadu počela su saslušanja uhapšenih zbog tragedije na Železničkoj stanici.
Tri nedelje od nesreće na Železničkoj stanici: Kordoni, blokade, hapšenja i pitanja o pravdi
22.11.2024.•
5
U trećoj nedelji nakon obrušavanja nadstrešnice Železničke stanice 15. žrtva podlegla je teškim povredama, dok se dvoje mladih još uvek bori za život. Na red su došla i prva hapšenja zbog nesreće.
Nije vreme za muziku: Joker Out odložio koncert u Novom Sadu, prihod doniraju porodicama nastradalih
22.11.2024.•
10
Slovenački bend "Joker Out" odlučio je da, zbog tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, ne održi koncert u "Fabrici", koji je bio planiran za 26. novembar.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar