Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.
Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Na skupovima 31. decembra u Novom Sadu i Beogradu između 21 i 24 hiljade ljudi
01.01.2025.•
3
Arhiv javnih skupova je saopštio da je zbog guste magle na prelazu između dve godine dao procenu posećenosti javnih komemorativnih događaja na temelju procene površine i gustine na terenu.
Nikola je prva beba rođena u Novom Sadu u 2025. godini - grad spremio novčane poklone
01.01.2025.•
5
Gradonačelnik Milan Đurić je prvoj bebi rođenoj u 2025. godini, čija majka ima prebivalište na teritoriji Grada Novog Sada, uručio poklon od 300.000 dinara iz gradskog budžeta.
FOTO, VIDEO: Dva meseca od tragedije na Železničkoj - građani odali počast nastradalima
01.01.2025.•
1
Petnaestominutnom tišinom kod Železničke stanice građani su odali počast nastradalima u obrušavanju nadstrešnice rekonstruisane stanične zgrade.
Novosađani danas ispred Železničke stanice: Dva meseca od tragedije
01.01.2025.•
1
Novosađani se danas u 11.52h okupljaju ispred Železničke stanice kako bi obeležili dva meseca od tragedije.
Novosađani, od danas vam je skuplji porez na imovinu - pogledajte koliko
01.01.2025.•
6
Od danas, 1. januara, na snazi su nove vrednosti poreza na imovinu u Novom Sadu.
Na današnji dan: Počeo novi Julijanski kalendar, Rođen Branko Ćopić, u Srbiju uvedena metarska mera
01.01.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju na današnji dan, 1. januara, u svetu i kod nas.
FOTO, VIDEO: Studenti i građani u tišini dočekali Novu godinu na Trgu slobode
01.01.2025.•
33
Studenti koji blokiraju novosadske fakultete organizovali su poseban program za doček Nove godine na Trgu dlobode.
FOTO: 2024. kroz objektiv 021.rs - Previše dana žalosti i mladi u fokusu
31.12.2024.•
0
Godina za nama bila je jedna od najtežih u Novom Sadu u novijoj istoriji i sa previše proglašenih dana žalosti. Iako oni, čini se, i dalje ne prestaju.
Novosadska opozicija: Sud potvrdio da je optužnica za pad nadstrešnice obična farsa
31.12.2024.•
8
Udružena novosadska opozicija ocenila je da je odbijanje predloga o pritvaranju okrivljenog bivšeg ministra Gorana Vesića potvrda da je optužnica za pad nadstrešnice "obična farsa".
U "Putu" zadovoljni urađenim: Asfaltirano 153, popravljen kolovoz u 215 ulica
31.12.2024.•
5
Javno-komunalno preduzeće "Put" saopštilo je da je u 2024. godini asfaltiralo 153 ulice ukupne dužine 55,4 kilometra, a da je u 215 ulica popravljen kolovoz.
Veštačenje pokazalo: Nadstrešnica bila teža 23 tone od dozvoljenog opterećenja
31.12.2024.•
16
Nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu, koja je pala 1. novembra i usmrtila 15 ljudi, bila je teža 23,11 tona od dozvoljenog opterećenja.
Odbijen predlog da se Vesiću odredi pritvor, Tanasković ostaje kod kuće
31.12.2024.•
39
Krivično vanpretresno veće Višeg suda u Novom Sadu odbilo je je da odredi pritvor Goranu Vesiću, kao i Aniti Dimoski i Jeleni Tanasković, koji su i okrivljeni u optužnici za pad nadstrešnice.
Transparentnost Srbija: Nedostupni su ključni finansijski podaci o rekonstrukciji železničke stanice
31.12.2024.•
0
Transparentnost Srbija tvrdi da su ključni finansijski podaci o radovima na Železničkoj stanici nedostupni iako su Vlada Srbije, "Infrastrukture železnice" i Tužilaštvo počeli da objavljuju dokumenta.
360° priče sa Ž. stanice: Životi i sećanja mnogih
31.12.2024.•
4
Železnička stanica bilo je mesto dolazaka i odlazaka, mesto života. I onda je 1. novembra postala mesto stradanja.
Prvi dan 2025. u Novom Sadu hladan, pomalo sunčan, a onda: Četvrtak 12 stepeni, petak 2 i susnežica
31.12.2024.•
0
Prvi dan 2025. godine u Novom Sadu biće promenljivo oblačan, uz veoma hladno jutro.
Nadstrešnica Tanurdžićeve palate opasna po građane
31.12.2024.•
6
Nadstrešnica kod Tanurdžićeve palate, zgrade od kulturno-istorijskog značaja u strogom centru Novog Sada, opasna je po bezbednost građana.
Pronađen deo projekta Železničke stanice iz 60-ih godina: Objašnjena konstrukcija nadstrešnice
31.12.2024.•
8
Deo izvornog projekta Železničke stanice Novi Sad iz vremena njene izgradnje, koji Institut CIP nije imao prilikom projektovanja adaptacije i rekonstrukcije, ipak je pronađen.
Profesori sa novosadskog univerziteta: Potpuno neprimerene uvrede gradonačelnika Subotice
31.12.2024.•
6
Grupa nastavnika i saradnika Univerziteta u Novom Sadu najoštrije je osudila izjave gradonačelnika Subotice Stevana Bakića.
Roman "Pet debelih pesnika" Novosađanina Predraga Đurića među 26 naslova za NIN-ovu nagradu
31.12.2024.•
0
U širi izbor NIN-ove nagrade za roman godine ušlo je 26 romana od ukupno 185 prijavljenih na konkurs, saopštio je Žiri za dodelu tog priznanja.
Predložene nove cene ulaznica i kabina na Štrandu: Poskupljuje ulaz na gradsku plažu
31.12.2024.•
21
Predložene su nove cene ulaznica i cene zakupa kabina na Štrandu, a raspon povećanja iznosio bi od 33 do 44 odsto u zavisnosti od usluge.
Turkulov: Dvoje teško povređenih na Železničkoj stanici skinuti sa respiratora i razgovaraju
31.12.2024.•
8
Dve osobe koji su teško povređene u padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu skinute su sa respiratora i dišu spontano.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar