.jpg)
Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.

Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
FOTO, VIDEO Srednjoškolci stigli u Novi Sad: Odali poštu za stradale u padu nadstrešnice
25.04.2025.•
17
Srednjoškolci iz svih krajeva Srbije koji su peške i biciklima krenuli na veliki srednjoškolski protest zakazan za subotu, 26. aprila, stigli su u Novi Sad.
Studenti ultramaratonci stigli u Osijek: Svečani doček na gradskom trgu uz "pumpaj"
25.04.2025.•
0
Studenti, štafetni ultramaratonci koji su iz Srbije krenuli u Brisel stigli su u Osijek gde im je pripremljen svečani doček.
Rektor Madić "pronađen" u Vladi: Razgovarao sa premijerom Macutom o rešenju krize na fakultetima
25.04.2025.•
13
Premijer Đuro Macut i rektor Univerziteta u Novom Sadu Dejan Madić, razgovarali su u Nemanjinoj o aktuelnoj situaciji na fakultetima.
Bivši direktor JGSP "Novi Sad" optužen kao član "Balkanskog kartela"
25.04.2025.•
8
Protiv bivšeg direktora JGSP "Novi Sad" Mladena Papovića podignuta je optužnica da je kao član kriminalne grupe "Balkanski kartel" učestvovao u međunarodnom švercu kokaina.
Novosadski studenti u blokadi: Tužbe Startinga - pokušaj zastrašivanja i gušenja glasa hrabrih
25.04.2025.•
0
Novosadski studenti u blokadi saopštili su da pružaju podršku svima koje je kompanija “Starting” tužila zbog, kako su rekli, navodnog narušavanja poslovnog ugleda i kreditne sposobnosti.
Futoški park ostaće netaknut tokom izgradnje hotela Hajat
25.04.2025.•
6
Futoški park ostaće netaknut tokom izgradnje hotela Hajat na mestu bivšeg hotela Park, jer je on zaštićeno prirodno dobro i u trećoj je zoni zaštite.
Slučaj "Pad nadstrešnice": Gajić podneo krivičnu prijavu protiv Zagorke Dolovac i nadležnih tužilaca
25.04.2025.•
10
Lider Narodne stranke Vladimir Gajić, podneo je krivičnu prijavu protiv vrhovne javne tužiteljke Zagorke Dolovac i tužilaca Višeg tužilaštva u Novom Sadu Branimira Lepotića i Slobodana Josimovića.
Četiri udesa u Novom Sadu: Kolaps u Preradovićevoj i kod Fokstrota
25.04.2025.•
0
Kako javljaju slušaoci i čitaoci 021.rs, u popodnevnim satima dogodila su se četiri udesa u gradu, na tim mestima stvorile su se i velike gužve i za sada nije poznato da li ima povređenih.
FOTO Pomor ribe u kanalu DTD i Dunavu u Novom Sadu: S rastom temperature česta su uginuća ribe
25.04.2025.•
9
Poslednjih dana uočen je pomor ribe u kanalu Dunav-Tisa-Dunav. Uginuća su vidljiva duž celog kanala DTD, a primetna su i po Dunavu u delu koji se nalazi kod Novog Sada.
Anđelković: Zahtev studenata za vanrednim izborima - konkretizovanje borbe protiv režima
25.04.2025.•
2
Politički analitičar Dragomir Anđelković kaže da zahtev plenuma studenata FTN o raspisivanju vanrednih parlamentarnih izbora predstavlja konkretizovanje nastavka borbe protiv aktuelnog režima.
Zaposleni u Novom Sadu u februaru prosečno zarađivali 119.000 dinara - jeste li blizu?
25.04.2025.•
44
Novosađani su u februaru u proseku zarađivali 118.934 dinara, pokazuju poslednji podaci Republičkog zavoda za statistiku (RZS). Ipak, taj iznos je manji u poređenju sa januarskom prosečnom platom.
Pljuskovi i grmljavine u subotu
25.04.2025.•
0
U Novom Sadu će u subotu ujutro biti niska oblačnost, a moguća je i magla.
Dekan DIF-a o dešavanju na fakultetu: Većina studenata za nastavak nastave
25.04.2025.•
45
Dekan Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja u Novom Sadu Patrik Drid kaže da je većina studenata za organizovanje nastave, te da je dogovoren sastanak sa studentima u blokadi.
Fruškogorski maraton za vikend: Start u subotu na Popovici
25.04.2025.•
4
Fruškogorski maraton, 48. po redu, održaće se 26. i 27. aprila na obroncima Fruške gore.
Plenum novosadskog FTN-a traži vanredne parlamentarne izbore
25.04.2025.•
61
Studenti u blokadi novosadskog Fakulteta tehničkih nauka izglasali su zahtev za raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora.
LSV i DZVM potpisali sporazum o saradnji
25.04.2025.•
3
Liga socijaldemokrata Vojvodine - Vojvođani i Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara potpisale su danas sporazum o saradnji.
VIDEO Dekan DIF-a ušao na fakultet: Cepao studentske parole, pa pozvao na pregovore
25.04.2025.•
40
Dekan Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja Patrik Drid jutros je ušao u fakultet, nakon čega je pozvao studente da oforme tim koji bi došao na sastanak sa njim. U međuvremenu je i cepao natpise.
VIDEO Štafetni maratonci krenuli iz Novog Sada: Prva stanica Osijek
25.04.2025.•
25
Grupa studenata u blokadi krenula je danas iz Novog Sada na štafetni ultramaraton do Brisela tokom koga će trčati kroz šest država. Oni su iz Novog Sada krenuli oko 10.30h.
Humanitarni bazar u školi za dizajn "Bogdan Šuput": "Osnažimo umetnost"
25.04.2025.•
0
Humanitarni bazar u školi za dizajn "Bogdan Šuput", zarad opremanja učeničkog kluba, održaće se u nedelju, 27. aprila.
Još danas traje akcija SNP-a "1+1"
25.04.2025.•
1
Praznična akcija Srpskog narodnog pozorišta, "Pozorište poklanja", traje još danas.
Novosadska cvetna pijaca i ovog petka i subote na platou Spensa
25.04.2025.•
1
Novosadska cvetna pijaca održava se danas i sutra, 25. i 26. aprila, na platou ispred Spensa.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar