NS tužilaštvo o električnim trotinetima i nezgodama: Nema sudske prakse u ovakvim slučajevima

Odgovarajuća sudska praksa kad u saobraćajnim nezgodama učestvuje električni trotinet još uvek ne postoji - ova vozila, iako su vrlo zastupljena u saobraćaju, nisu obuhvaćena zakonom.
NS tužilaštvo o električnim trotinetima i nezgodama: Nema sudske prakse u ovakvim slučajevima
Foto: Pixabay
Ovo je obrazloženje koje Osnovno javno tužilaštvo daje na pitanje 021.rs da li osoba koja vozi električni trotinet u saobraćaju može da odgovara za bilo koji eventualni prekršaj.

Isti odgovor mogao bi da se primeni i na situaciju u kojoj je vozač električnog trotineta povređeno lice u nezgodi.

Kako je 021.rs nedavno ispratio, vozač električnog trotineta povredio je maloletnu devojku kada ju je udario sredinom marta na uglu Bulevara kralja Petra i Kisačke ulice. Devojka je završila u Dečijoj bolnici, a Hitna pomoć je o svemu obavestila policiju. 
 
Međutim, nikakvog epiloga u pogledu odgovornosti za ovu nezgodu neće biti.
 
U Osnovnom javnom tužilaštvu objašnjavaju da je policiji dežurni zamenik tužioca naložio da ga izveste o vrsti i težini povreda oštećene devojke. Ukoliko su ovaj ugao pokrivale kamere, na policiji je bilo da prikupi eventualne snimke. 
 
"Imajući u vidu da policija o ovom događaju nije obaveštena od strane samih učesnika, već od strane Hitne pomoći pošto se oštećena javila, nije vršen uviđaj niti je poznat identitet učinioca – vozača električnog trotineta", navode u tužilaštvu.
 
Kada je u pitanju električni trotinet, kao prevozno sredstvo čija kategorija nije definisana zakonom, u tužilaštvu napominju da su u svojoj praksi imali jednu javnotužilačku odluku u kojoj je električni trotinet, po analogiji, doveden u vezu sa motornim vozilom.
 
Logika ovog tumačenja je, dodaju, sledeća: u smislu člana 7 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, reč je o prevoznom sredstvu koje se pokreće snagom sopstvenog pogona, koje je po konstrukciji, uređajima, sklopovima i opremi namenjeno i osposobljeno za prevoz lica, te se u tom smislu lice koje istim upravlja ne može smatrati pešakom koji se kreće sopstvenom snagom. 
 
"Međutim, kako u konkretnom slučaju nije došlo do optuženja jer nije bila utvrđena krivica za predmetnu saobraćajnu situaciju na strani lica koje je upravljalo ovim sredstvom, to po ovom pitanju još nije uspostavljena odgovarajuća sudska praksa", pojašnjavaju u Osnovnom javnom tužilaštvu za 021.rs.
Kako je za 021.rs nedavno objasnio Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative, važeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima takođe navodi da vozilo "mora da ispunjava propisane tehničke uslove, tehničke propise i da bude tehnički ispravno", odnosno da "u saobraćaju na putu ne sme da učestvuje prevozno sredstvo koje ovim zakonom nije određeno kao vozilo".
 
"Iz svega navedenog ne čudi što postoje oprečna mišljenja među nadležnima povodom električnih trotineta i inicijativa u izmenu zakona. Očigledno je da postoje konflikti među nadležnim institucijama o tome šta je električni trotinet. Trenutno mislim da ni sudska praksa nije ujednačena u slučajevima kada učestvuju vozači trotineta", mišljenje je Trifkovića koje je, ispostavilo se, i istina u tužilaštvu.
 
On je sugerisao i da bi eventualni postupak na sudu zavisio od sposobnosti advokata da vozače električnih trotineta predstave ili kao pešake, ili kao vozače motornih vozila.
 
Električni trotineti biće obuhvaćeni izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koje čekaju raspravu u Skupštini Srbije. Prema izmenama zakona, električni trotinet će biti lako električno vozilo koje će se primarno kretati površinama namenjenim biciklistima, a izuzetno i po kolovozu.
  • Đura Strugar

    29.03.2023 18:50
    @Bojan
    Mislio sam da ćeš shvatiti, kada sam pisao o električnim trotinetima, i spomenuo bicikla, da sam mislio na električna bicikla, a ne sama bicikla koja pokreće ljudska snaga, a ne snaga motora.
    Ali pošto vidim da postoji potreba da se i to definiše, evo izvinjavam se tebi i ostalima koji niste razumeli.
    Razime, sve što ima motor koji pokreće vozilo, pa bilo to: trotinet, biciklo, motokultivator, traktor, automobil, motor, avion, helikopter... itd. potrebno je da postoji odgovarajuća vozačka/pilotska dozvola i znanje ne samo o upravljanju istog, kao i posledicama ako se loše upravlja, već i o saobraćajnim propisima.
    Elementarno znanje saobraćajnih propisa ne postoji, ne postoji elementarna kultura i saobraćaju. Nekada se znalo, pogleda se levo, pogleda se desno i ako je bezbedno, ubrzanim korakom se pređe put na pešakom prelazu. Danas pešak, samo stane na pešački prelaz i kaže, ja sam zaštićen, ti si odgovoran...
    Na kraju, mimo svega ovog gore napisanog, ne postoji više nikakve kulture u Srbiji, svi su postali bitni i iznad svih ostali, postali su bahati, samoživi i najbitniji... empatija je nešto što je strana reč...
    Žalosno je kako nam država propada po svim frontovima...
  • Rodjo

    29.03.2023 16:27
    Pobogu
    pa zasto ste dozvolili da udju u saobracaj, dok se ne resi njihov status ?Pesak,biciklista vozac put auta ,vozac teretnog vozila, bus,helikopter,avion,camac ,jahta,kruzer...i jos poneki,ali nema trotineta,i oni ne odgovaraju ne mogu biti kaznjeni,pa ljudi , da li je to moguce ? Pa od prvih navaks trotineta ,proslo je 2-3 god.mizda i vise, i za citav taj period drzava nije nasla resenje , sramno i tuzno
  • Savica

    29.03.2023 12:15
    Čuj nema sudske prakse,moze cuga da vozis pa da ne odgovaras

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti