Čudna situacija: Na turbo kružnom toku biciklistima oduzeta prednost u korist vozača

Jedan saobraćajni znak privukao je pažnju, pre svih, biciklista koji prelaze novi turbo kružni tok - iako postoji biciklistički prelaz, na njemu biciklisti nemaju prvenstvo prolaza, već vozači.

Ovaj biciklistički prelaz se nalazi pored pešačkog prelaza, preko kolovoza.

Međutim, Novosadska biciklistička inicijativa (NSBI) upozorava da je oduzimanje prvenstva biciklistima zapravo potencijalno velik problem - biciklisti nemaju prednost nad vozilima, dok pešaci imaju.

NSBI navodi pet razloga zbog kojih ova situacija nije povoljna i zašto je, kako kažu, važno promeniti pravila.

1. Konfuzija među učesnicima u saobraćaju
 
Biciklisti, ali i vozači motornih vozila, navikli su na opšte pravilo da biciklisti imaju prednost na prelazu biciklističke staze preko kolovoza u kružnim tokovima. Uksraćivanjem prednosti biciklista na prelazu među učesnicima u saobraćaju se uvodi konfuzija jer će vozači očekivati da imaju prednost u odnosu na bicikliste i u drugim kružnim tokovima u gradu.
 
2. Brzina i ubrzanje biciklista
 
Biciklisti mogu da postignu značajno veće brzine od pešaka, a takođe su u mogućnosti da se brže ubrzaju. Ako biciklisti nemaju prednost nad vozilima na prelazu, oni se suočavaju sa izazovom usporavanja ili čekanja da vozila prođu. Ova situacija, osim što može biti frustrirajuća i demotivišuća za bicikliste, može dovesti do opasnih situacija - mnogi biciklisti će pokušati da se "uguraju" između vozila kako bi prešli prelaz.
 
3. Povećan rizik od sudara
 
Oduzimanje prednosti biciklistima može dovesti do povećanog rizika od sudara sa vozilima, upozorava NSBI. Ako biciklisti nemaju prioritet na prelazu, vozači automobila možda neće biti dovoljno pažljivi prilikom prelaska preko biciklističkog prelaza. To može dovesti do neželjenih situacija u kojima biciklisti moraju izbegavati vozila ili čak naglo kočiti kako bi izbegli sudar. Dajući prednost biciklistima, smanjio bi se rizik od ovakvih incidenata.
 
4. Promocija bicikliranja kao održivog prevoznog sredstva
 
Promocija bicikliranja kao održivog načina prevoza ima brojne prednosti, uključujući smanjenje saobraćajne gužve, zagađenja vazduha i poboljšanje zdravlja ljudi. Međutim, ako biciklisti nemaju prednost nad vozilima na prelazu, to šalje poruku da se bicikliranje ne smatra jednako važnim i da je manje bezbedno. 
 
Dajući prednost biciklistima, poslala bi se jasna poruka - podrška vožnji bicikla i bezbednosti biciklista u saobraćaju. Suprotno tome, kada se prvi put biciklistima uskrati prednost u saobraćaju, šalje se loša slika u javnosti i samim tim se odobrava dalje uskraćivanje prednosti biciklistima u odnosu na motorni saobraćaj.
5. Unapređenje saobraćajne kulture
 
Promena pravila i davanje prednosti biciklistima na prelazu može imati pozitivan uticaj na opštu saobraćajnu kulturu. Kada vozači automobila vide da se biciklistima pridaje pažnja i da se oni tretiraju sa jednakim pravima kao i pešaci, to može podstaći veće poštovanje i svest o biciklistima među ostalim učesnicima u saobraćaju. Ovo može rezultirati bezbednijim uslovima za sve učesnike u saobraćaju i smanjiti konflikte između različitih vrsta prevoza.
 
Zato davanje prednosti biciklistima na biciklističkom prelazu pored pešačkog prelaza preko kolovoza donosi brojne benefite, zaključuje Novosadska biciklistička inicijativa.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 140

  • Bane

    26.07.2023 08:39
    @Bojan
    Bojane, samo logučno posmatraj stvari, ako si u stanju, u saobraćaju postoji put sa prvenstvom prolaza, svi ostali putevi koji se ukrštaju sa tim putem nazivaju se sporedni putevi i tu je stvar jasna(kod promenade je i postavljen znak za to, da nema zabune za vas tumače propisa). Bajk , trotineti su prevozna sredstva koja su kao takvi učesnici u saobraćaju i kreću se sporednim putem,u ovom slučaju, koji nije regulisan svetlosnom signalizacijom. Na čega bi to izašlo da se njima u ovom konkretnom slučaju dala prednost u odnosu na automobile? Ja prosto ne mogu da razumem da ti nisi u stanju da razumeš. Ovde se biciklisti kreću, dobro si primetio bulevarom Cara Lazara, što je ovde ulica sa prvenstvom prolaza, jedino si zaboravio da primetiš da onda presecaju put sa prvenstvom prolaza kojim se kreću motorna vozila, znači SEKU PUT motornim vozilima, čoveče imaš znak tamo. Mislim da je jedino rešenje ovde , imajući u vidu kometare, da se napravi u čitavom Novom Sadu i okolini put samo za bicikliste koji će uvek imati pvenstvo prolaza , a da svi ostali putevi budu sporedni, kako oni ne bih morali da silaze sa bajka. PS ne samo da sam živ nego nemam ni jednu jedinu prekršajnu kaznu, a zamisli gledam i levo pa desno i poštujem propise
  • Franja

    25.07.2023 19:40
    Sve je OK
    Samo pitam. Zašto ipred kružnog toka postoji na nekoliko metara Semafor? Takav glupost nisam nigde video posle pređenih preko pet miliona kilometara. Video semafore u toku kružnog toka, ali ispred ili iza nigde. Koci saobracaj. Ima dosta "stručnjaka" koji imaju misljenje, ali nikada nisu vozili ni biciklu. Bolje bi bili da malo prelistaju ZOBS. Mozda neki sztručnjak dati odgovor, Hvala.
  • Posmatrač

    25.07.2023 15:21
    ZOBS o prvenstvu prolaza
    7. Prvenstvo prolaza, član 47, stav 2:
    Vozač koji pri skretanju preseca biciklističku stazu, odnosno traku, dužan je da propusti vozila koja se kreću stazom, odnosno trakom.

    Ovde je ključna reč "skretanje".

    Kod Promenade vozila koja skreću nemaju prvenstvo, a imaju vozila koja nastavljaju pravo, pešaci na pešačkom prelazu i biciklisti koji guraju bicikl.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti