Turbo kružni tok protiv biciklista: Šta kažu nadležni?

Turbo kružna raskrsnica u Novom Sadu puštena je u rad pre nešto više od pola godine, ali je na način regulisanja biciklističkog saobraćaja bilo već nekoliko žalbi.
Iako postoji biciklistički prelaz, pored pešačkog, na njemu biciklisti nemaju prvenstvo prolaza, već vozači. Ovo je i prema ranijim upozorenjima Novosadske biciklističke inicijative (NSBI) predstavljalo opasnost za bezbednost biciklista u saobraćaju.
 
Pre nedelju dana došlo je do saobraćajne nezgode u kojoj su učestvovali biciklista i vozač automobila.
 
 
"Pitanje je kada će neko poginuti na biciklu jer je neki saobraćajni inženjer postavio obrnuti trougao ka biciklističkoj stazi. Ovo je potpuno suludo i ne postoji nigde u svetu, a vozač bicikla može biti i dete koje nema pojma šta je trougao. Ovi u saobraćajnoj nezgodi su dobro prošli, iskrivljen je samo točak", pisao je jedan građanin Instagram stranici serbialive_novisad.
Iz Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije za 021.rs kažu da je biciklistički prelaz "znatno udaljen od centra raskrsnice, zbog bolje funkcionalnosti i kako bi se onemogućilo zadržavanje vozila u kružnom toku".
 
Dodaju da je projektant ove turbo kružne raskrsnice u kreiranju iste "primenio režim koji se inače koristi kada se ukrštaju dva puta".
"Projektant je ovaj režim primenio jer je po zakonu biciklistička staza put namenjen za kretanje biciklista. Kako ne bi došlo do ukrštanja dva puta iste važnosti, ovim režimom je predviđeno da je biciklistička staza put na kojem biciklisti moraju da ustupe prvenstvo motornim vozilima", navode iz gradske uprave.
 
Ističu, međutim, da ova situacija nije uporediva sa drugim slučajevima kada je biciklistička staza u zoni same raskrsnice.
 
"Ova Uprava nema nadležnost da procenjuje bezbednost predmetnog projektnog rešenja, kojim je jasno definisan režim saobraćaja i po kom bi trebalo da se ponašaju svi učesnici u saobraćaju na predmetnom lokalitetu - saobraćajna signalizacija se mora poštovati, bez obzira na navike određenih učesnika u saobraćaju", navode iz gradske uprave.
 
Podsećaju da je projektno rešenje "potpuno odgovarajuće zakonskim okvirima, kojih se projektant u potpunosti pridržavao".
 
"Međutim, imajući u vidu da rešenje primenjeno na ovoj raskrsnici nije kao na drugim raskrsnicama, Odeljenje za razvoj i upravljanje saobraćajem ove Uprave preispitaće i druga ranije definisana rešenja", navode oni za 021.rs.
 
S obzirom na sve navedeno, iz gradske uprave zaključuju da bi "poboljšanju situacije doprinela bolja medijska informisanost biciklista i vozača, usmerena ka razvijanju svesti o neophodnosti poštovanja pravila saobraćaja i definisanih režima".
 
NSBI i ranije upozorio na opasnost na raskrsnici
 
Novosadska bicklistička inicijativa (NSBI) je još u julu prošle godine upozorila da je oduzimanje prvenstva biciklistima potencijalno veliki problem, i to iz nekoliko razloga.
 
"Ovakvo oduzimanje prednosti može dovesti do povećanog rizika od sudara sa vozilima. Ako biciklisti nemaju prioritet na prelazu, vozači automobila neće biti dovoljno pažljivi prilikom prelaska preko pešačkog prelaza. Dajući prednost biciklistima, smanjio bi se rizik od ovakvih incidenata", upozorili su tada iz NSBI.
Kako su naveli, biciklisti i vozači navikli su na opšte pravilo da bicilisti imaju prednost na prelazu biciklističke staze preko kolovoza u kružnim tokovima. 
 
"Uskraćivanjem prednosti biciklista na prelazu među učesnicima u saobraćaju se uvodi konfuzija jer će vozači očekivati da imaju prednost u odnosu na bicikliste u drugim kružnim tokovima u gradu", naveli su oni tada.
 
Sledeći razlog je i to što biciklisti mogu da postignu značajno veće brzine od pešaka, a ako nemaju prednost nad vozilima na prelazu, biće primorani da uspore ili da čekaju prolazak vozila.
 
"Ovakva situacija može dovesti do opasnih situacija - mnogi biciklisti će pokušati da se 'uguraju' između dva vozila kako bi prešli prelaz. Dodatno, ako biciklisti nemaju prednost nad vozilima na prelazu, to šalje poruku da se bicikliranje ne smatra jednako važnim i da je manje bezbedan", objasnili su ranije iz Novosadske biciklističke inicijative.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Franja

    20.06.2024 15:17
    OK Zakon!!
    Ja prvi put stao na znak, a kola stoje. Od tada silazim sa bicikla i guram peške, nema problema svi stoje. Treba ukinuti CRVENI put i ostaviti stazu za pešake.
  • Brikac

    26.01.2024 12:34
    Zakon
    Koga zanima ovo je najrelevantniji link koji sam našao do ovoga datuma:

    https://bicikl.bikegremlin.com/10896/zobs-za-bicikliste/

    Inače, nije problem u poštovanju zakona, ako je trougao tu, treba da se poštuje i tu nema rasprave. Problem je što kad biciklista naiđe tu biciklom i ispoštuje znak redovno staju automobili koji ne vide da je biciklistima tu postavljen znak po kome nemaju prvenstvo prolaza, pa nastane gužva...
  • Pera

    25.01.2024 11:16
    Treba sankcionisati bicikliste
    Da se jasno istakne da moraju sići na pešačkom da nose kacigu i prsluk da poštuju pešake . Ovi wolt i glovo su na e bike brži od skuteta , proleću dijagonalno prekp raskrsnica kroz crveno a policija ne kažnjava. Kad bi normalno koliko automobila toliko i biciklista iskontrolisanih

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti