FOTO Obnova železničke stanice u Novom Sadu tajna: Kinezi tako žele, a ministarstvo poslušno
Ministarstvo saobraćaja odbija da otkrije podatke o rekonstrukciji železničke stanice u Novom Sadu, jer kineski izvođač ne želi da oni budu dostupni javnosti pre završetka projekta.
Foto: 021.rs
S obzirom na to da je rekonstrukcija stanice počela još u oktobru 2021. godine, pa da je stanica svečano otvorena u jeku predizborne kampanje u martu 2022. godine, te, kako je javio N1, ponovo zatvorena zbog radova, pitali smo Ministarstvo saobraćaja i JP "Infrastruktura Železnice Srbije" da nam dostave ugovore i fakture u vezi sa ovim poslom.
Umesto dokumentacije, od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i inrastrukture, dobili smo odgovor u kome navode da su "kontaktirali kinesku ugovornu stranu" koja ih je obavestila da "nije saglasna da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom poslu".
Ministarstvo je portalu 021.rs dostavilo i dopis izvođača radova, kineskog konzorcijuma CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd").
U dopisu koji potpisuje Đi Fengžan, predstavnik ovog konzorcijuma, navodi se da oni nisu saglasni sa dostavljanjem podataka trećem licu, odnosno novinarki portala 021.rs.
Ovo je neobično jer Ministarstvo nije dostavilo zakonski osnov po kom se javnosti uskraćuju dokumenta.
Po Zakonu o slobodnom pristupu informacija od javnog značaja, organ vlasti može uskratiti informaciju ukoliko bi time ugrozio život ili zdravlje nekog lica, ugrozio ili otežao otkrivanje i procesuiranje krivičnog dela, ugrozio odbranu zemlje, smanjio sposobnost države da upravlja ekonomskim procesima, ugrozio sprovođenje monetarne, devizne ili fiskalne politike, povredio pravo intelektualne ili industrijske svojine ili ugrozio životnu sredinu.
Kao još jedan osnov, navodi se objavljivanje informacije ili dokumenta za koji je propisima ili službenim aktom zasnovanim na zakonu određeno da se čuva kao tajni podatak. Međutim, Ministarstvo u svom odgovoru nije navelo da su ova dokumenta označena kao tajna.
Šabić: Nismo mi kolonija
Bivši poverenik za informacije od javnog značaja i advokat Rodoljub Šabić za 021.rs kaže da je ovakvo postupanje krajnje neozbiljno, ali i standardno ponašanje naših vlasti u poslednjih nekoliko godina.
"Naša vlast poslednjih nekoliko godina uskraćuje informacije javnosti po toj 'šemi' - strani partner nije saglasan. Kada govorimo o nekom komercijalnom ugovoru koji je država, odnosno neki državni organ, zaključila sa nekom stranom kompanijom, nebitno kojom, to je ugovor, to je pravni posao. Zbog ugovora se ne mogu stavljati van snage imperativne odredbe zakona. Naš zakon izričito predviđa vaše pravo na pristup informacijama od javnog značaja, a to su sve informacije nastale u radu organa javne vlasti", objašnjava Šabić.
Šabić dodaje da, ako organ vlasti smatra da može javnosti da uskrati pristup informacijama, on mora da se pozove na neki od razloga koji je predviđen zakonom.
"Kao jedan od razloga za uskraćivanje informacija jeste i ta tajnost. Međutim, postavlja se pitanje - kakva i kada? Dakle, ne može naša strana da ugovara sa stranim partnerima blanko ništa i da to uslovljava njihovom saglasnošću. Sve i da postoje u ugovoru neke informacije koje su tajna kineskog partnera - neka specifična pravila organizacije posla, neka nova tehnologija, neki know-how koji jeste poslovna tajna, to bi eventualno moglo da se uskrati. Ali to da uskrate kompletan ugovor zato što kineski partner ne da, pa nismo mi kolonija", ističe sagovornik 021.rs.
Šabić naglašava da kineski partner ne može da uslovljava primenu naših zakona. On dodaje da čak i da je dokument formalno označen kao tajna (što Ministastvo nigde ne navodi) to nije dovoljno da se uskrati informacija, već je potreban i materijalno-pravni osnov.
"To što sam ja na neki papir stavio plavi štambilj na kome piše 'poverljivo' ili 'strogo poverljivo', to samo po sebi ne znači da to i jeste osnov da se uskrati informacija. Potrebno je da se iza te poverljivosti krije neki legitiman interes koji je preči od prava javnosti da zna. A oni u ovom slučaju to ne objašnjavaju. Njihovo jedino objašnjenje je 'ne da kineski partner'. To je apsolutno nedovoljno i čak ponižavajuće", zaključuje Šabić.
Pompezno otvorena - u tišini zatvorena
Rekonstrukcija novosadske železničke stanice ulazi u svoju četvrtu godinu. Nakon što je pompezno otvorena u jeku izborne kampanje sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem i premijerom Mađarske Viktorom Orbanom 2022. godine, isti taj deo koji je predstavljen javnosti kao veliki uspeh Srpske napredne stranke, a pre svega, Aleksandra Vučića, ponovo je zatvoren godinu dana kasnije.
Od tada, kako se može videti na licu mesta, obnavlja se već obnovljeni deo. Režimski mediji ovo su najavili kao "novu fazu radova" i objavili da su radovi u holu "delimično završeni prošle godine" zbog puštanja u saobraćaj brze pruge, te da su na pomolu poslovi većeg obima.
Od aprila prošle godine, hol je zatvoren, a putnici u staničnu zgradu ulaze u delu u kom se nalazi pothodnik i odatle idu do perona.
Pomoćnik rukovodoica projekta izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice Veselin Simović, krajem marta prošle godine rekao je da novi radovi podrazumevaju zamenu plafona, fasadne stolarije, osvetljenja, mermernih ploča i izgradnju galerije.
Procenio je tada da će radovi trajati četiri meseca. Od tada je prošlo skoro 10 meseci. Hol stanice je još uvek zatvoren, a ne vidi se ni veliki napredak u radovima.
Procenio je tada da će radovi trajati četiri meseca. Od tada je prošlo skoro 10 meseci. Hol stanice je još uvek zatvoren, a ne vidi se ni veliki napredak u radovima.
Osim što putnici moraju da ulaze na stanicu kroz deo koji nije predviđen za to, problem predstavlja i to što ekskluzivno pravo na korišćenje perona glavne stanice imaju samo vozovi koji saobraćaju ka Beogradu. Kako je javio N1, oni koji putuju za Sombor, Odžake ili prema hrvatskoj granici idu autobusom do ranžirne, teretne stanice i tamo se ukrcavaju na voz. Ova stanica nema čekaonicu, ni nadstrešnicu.
Železnička stanica je prve probleme nakon "šminkanja" imala pola godine pošto su radovi, deklarativno, bili završeni. Tada je veliki deo plafona prokišnjavao, a pojedine prostorije poput čekaonice za decu bile su zatvorene.
Kina, Vučić, Orban
Prvi putnici voza "Soko" bili su Vučić i Orban.
"Ja ne mogu da vam opišem koliko sam ponosan. Obnovili smo posle 60 godina ovu stanicu", rekao je Vučić na "svečanom dočeku" voza.
Već tada su kamere 021.rs zabeležile da radovi na obnovi stanice nisu bili završeni, a veliko platno je prikrivalo deo stanice u kom su se radovi izvodili.
Delimičnu sanaciju stanice uradio je konzorcijum kineskih kompanija "China Railway International" i "China Communications Construction Company", koji su angažovani i na izgradnji brze pruge.
Ovi radovi, zajedno sa izgradnjom pruge na deonici Novi Sad - Beograd, koštali su prema informacijama koje su nadležni bili spremni da puste u javnost, 935 miliona dolara.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
VIDEO Opozicija i policija kratko u klinču kod suda: Zakatančeni ulazi, uhapšen jedan građanin
21.11.2024.•
24
Nova šestočasovna blokada zgrade novosadskog suda i tužilaštva najavljena je za danas.
Policija ponovo "seje" rekvizite ispred novosadskog suda: Tokom guranja ispao pendrek
21.11.2024.•
5
Jednom policajcu je tokom današnjeg guranja sa opozicijom ispred zgrade novosadskog suda ispao pendrek.
Udruženje policije o blokadi novosadskog suda: Šta bi se desilo da policija zaista reaguje?
21.11.2024.•
4
Strukovno udruženje policije "Dr Arčibald Rajs" ponovo je izdalo saopštenje o tome koliko građane košta blokada novosadskog suda.
Specijalni meni za uživanje u morskim jelima: Dubrovčanka za Novosađane pripremila poseban jelovnik
21.11.2024.•
0
Autentični restoran morske ribe Fish house Deep Blue pripremio je specijalni meni za dvoje sa jelima posebno osmišljenim za tu nedelju.
Uhapšeno 11 osoba zbog tragedije na Železničkoj stanici: Preti im od dve do 12 godina zatvora
21.11.2024.•
35
Uhapšeno je i zadržano ukupno 11 osoba zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu, u kojoj je poginulo 15 osoba i teško ranjeno dvoje. Među njima je i ministar Goran Vesić.
Psiholog Popadić: Tri ostavke zbog nesreće u Novom Sadu su politička kalkulacija, a ne moralni čin
21.11.2024.•
5
Ostavke ministra Tomislava Momirovića i direktorke "Infrastruktura železnice Srbije" Jelene Tanasković, tri nedelje nakon nesreće u Novom Sadu, ne mogu se smatrati odgovornim i moralnim činom.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 20 beba
21.11.2024.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 20 beba.
Glumci Narodnog pozorišta protestovali zbog hapšenja u Novom Sadu, Goncić rekao da je to sramota
21.11.2024.•
20
Upravnik Narodnog pozorišta u Beogradu Svetislav Bule Goncić ocenio je da je "Udruženje dramskih umetnika Srbije zloupotrebilo kapacitete nacionalnog teatra za izražavanje političkih stavova".
Tri ostavke, nula odgovornosti
20.11.2024.•
33
Danas su pale još dve ostavke zbog tragedije na Železničkoj stanici: ministra unutrašnje i spoljne trgovine Tomislava Momirovića i direktorke "Infrastrukture železnice Srbije" Jelene Tanasković.
Nula stepeni u četvrtak u Novom Sadu: Hladno vreme i mnogo dešavanja
20.11.2024.•
1
Pred Novosađanima je hladan četvrtak, ali i performansi, predstave, koncerti.
Grublja taktika vlasti: Policijska represija i politički zatvorenici u Srbiji
20.11.2024.•
21
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je do sada pažljivo balansirao između partijsko-državne represije i očuvanja mira u Evropi, no sada je situacija postala drastično grublja.
Gojković: Ceo život sam u Novom Sadu, ovakvo nasilje opozicije nezapamćeno u novijoj istoriji
20.11.2024.•
142
Predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković, osudila je, kako kaže, pokušaj nasilnog upada predstavnika opozicije u prostorije Osnovnog suda i Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu.
Tepić: U Srbiji se gradi, ali na korupciji i kriminalu - to je uzrok tragedije
20.11.2024.•
8
Republička poslanica Stranke slobode i pravde Marinika Tepić najavila je nove blokade zgrade suda u Novom Sadu za četvrtak, 21. novembar.
I direktorka "Infrastrukture železnice Srbije" Jelena Tanasković podnela ostavku
20.11.2024.•
77
Direktorka "Infrastrukture železnice Srbije" Jelena Tanasković podnela je ostavku na tu funkciju.
FOTO, VIDEO: Nastavlja se novogodišnje ukrašavanje Novog Sada, deo javnosti negoduje
20.11.2024.•
24
Uprkos komentarima građana da je neumesno postavljanje novogodišnjih ukrasa i rasvete, kao i poziva LSV-a da je neophodno ukloniti dekoraciju, radnci JKP "Stana" danas nastavljaju sa kačenjem ukrasa.
Brnabić iz Monaka o blokadi suda u Novom Sadu: Šokirana sam dešavanjima
20.11.2024.•
22
Funkcionerka SNS Ana Brnabić izjavila je da je šokirana onim što se dešava u Srbiji, jer, kako je rekla, blokade sprovode ljudi koji su imali više od 10 godina da pokažu šta znaju i kakve su im moral
Dačić nakon sednice Saveta za nacionalnu bezbednost: Protesti nemaju veze sa politikom, već nasiljem
20.11.2024.•
13
Bezbednosna situacija u Srbiji je stabilna ali opterećena brojnim izazovima spoljnog i unutrašnjeg karaktera, izjavio je ministar Ivica Dačić posle današnje sednice Saveta za nacionalnu bezbednost.
Tomislav Momirović podneo ostavku
20.11.2024.•
124
Ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović podneo je ostavku.
U petak u Novom Sadu susnežica, u ponedeljak 13 stepeni
20.11.2024.•
0
Četvrtak će u Novom Sadu biti promenljivo oblačan.
FOTO, VIDEO Završen drugi dan blokade suda u Novom Sadu: Pogledajte šta se sve dešavalo
20.11.2024.•
146
Novosadska opozicija završila je drugi dan blokade zgrade novosadskog suda i tužilaštva kod Spensa.
Komentari 38
Ako
Oni toliko kradu ali ne rade apsolutno nista. 16 miliona e za sta, za dodatni teret i unistene zivote, zatrte porodice.
Ako ovo prezive u NS, svi treba da umremo.
Zee d’état
Lea
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar