Decenija i po od prodaje NIS-a: Profit u jednoj godini dva puta veći od cene po kojoj je prodat
Prodaja Naftne industrije Srbije (NIS) predstavljena je kao posao veka, a od početka se znalo da ovo nije samo ekonomsko pitanje, već deo šireg energetskog sporazuma između Rusije i Srbije.
Foto: 021.rs
Sporazum su 24. decembra 2008. godine potpisali Dimitri Medvedev i Boris Tadić.
U paketu je dogovorena i izgradnja Južnog toka kroz Srbiju, koja se kasnije izjalovila, kao i izgradnja skladišta gasa u Banatskom dvoru.
Politička pozadina ove prodaje, podseća novinar N1 Vojislav Stevanović, jasna je – u vezi je sa tadašnjom, a i današnjom situacijom na Kosovu i potrebnom podrškom Rusije politici Srbije.
Većinski paket akcija NIS-a je prodat za oko 400 miliona evra, otprilike u isto vreme kada i Robne kuće Beograd.
Ove dve prodaje su se vrlo često poredile, s obzirom na to da su RKB "otišle" za nešto više od 360 miliona evra.
Cena akcija NIS-a je stoga otpočetka kritikovana, jer su sve procene vrednosti bile mnogo veće – govorilo se čak i do nekoliko milijardi evra.
Tada su prodate i zgrade NIS-a u Beogradu i Novom Sadu, rafinerija u Pančevu, Novom Sadu, Elmiru, oko 500 stotina benziskih pumpi, 1.600 internih stanica, 44 stovarišta za snabdevanje kerozinom, brojne cisterne, akcije u kompanijama, pravo na korišćenje zaliha, nalazišta nafte u Vojvodini i koncesije na nalazišta nafte u inostranstvu, npr. u Angoli.
Naročito sporna u ovom dogovoru bila je rudna renta – ostala je na oko tri odsto, iako je po zakonu trebalo da bude sedam odsto. To je tumačeno kao još jedan ustupak ruskoj strani, ali i to da NIS ima zeleno svetlo da koristi sve rezerve Srbije koje su procenjene na milijarde evra.
Brojne kontroverze su pratile tu prodaju, ali broker Nenad Gujaničić smatra da ipak ima i dobrih strana.
"Jasno je da je privatizacija bila netransparentna. Kada se prave političko-ekonomski aranžamni, jasno je da to nije dobro. Ono što jeste dobro je kako NIS danas izgleda, a možemo zamisliti kako bi izgledao da ga vode politički predstavnici", kaže Gujaničić.
To se, dodaje, vidi golim okom: "Svaki korisnik usluga vidi kako izgledaju te benziske pumpe, finansijski rezultati su mnogo bolji, to je visoko profitabilna kompanija i izgleda dobro, naročito u poređenju sa drugim preduzećima pod kontrolom države".
U odnosu na regionalne kompanije, NIS, prema njegovom mišljenju, stoji bolje nego INA koja je, kako objašnjava, podeljena između Hrvatske i mađarskog Mola i nije dugo imala investiranja, a to je najvažnije u naftnom biznisu.
"Možemo da zamišljamo šta bi bilo da nije privatizovan. U idealnoj situaciji, naše kompanije bi vodili najstručniji domaći ljudi, to sve super funkcioniše, država ubira dividende… To se nikada na ovim prostorima nije desilo. Najvažnija je kontrola kompanija", istakao je on.
Tržišna vrednost NIS-a na berzi je oko 40 odsto je veća, oko 1,2 milijarde, kazao je.
"Međutim, kada bi se NIS hipotetički prodavao, izvesno je da ta cena ne bi bila manja od tri, četiri milijarde evra i da je to naša najvrednija kompanija. Vrednosti drugih ne znamo jer nisu na berzi", pojasnio je broker.
Urednik nedeljnika Radar Milan Ćulibrk podseća da su Gujaničić i on tada radili u magazinu "Ekonomist", koji je bio jedan od retkih medija koji su se protivili tom aranžmanu.
"Netransparentnost i direktna pogodba su bili najveća zamerka. Tadašnji ruski ambasador je tražio da dođe u redakciju Ekonomista, da nam objasni ‘kako stvari stoje’ i rekao da NIS ne vredi ni kopejku više. Pitao sam da, ako je tako, zašto se onda ne ide na međunarodni tender i bira najbolji kupac, nego je sve urađeno unutar i serviran nam je kao šergarepa novi gasovod koga nikada nije bilo – a koji je trebalo da nam nadomesti tu malu cenu od 400 miliona evra", podsetio je.
Poređanja radi, kaže Ćulibrk, neto profit NIS-a samo je prošle i pretpošle godine bio tri puta veći od te cene.
"Ključni problem je bila poslednja godina pre privatizacije kada je, za divno čudo, NIS iskazao neto gubitak. Jedna takva kompanija je pre svetske ekonomske krize iskazivala neto gubitak", podvukao je on za N1.
Kada je urađena revizija poslovanja, videlo se da je NIS funkcionisao kao većina drugih državnih kompanija, podsetio je.
"Pitanje je šta bi bilo sa NIS-om da ga nisu kontrolisali Rusi, već neki Mića Grčić broj 2 ili tome sličan. Šta bi se onda desilo tokom energetske krize", pita Ćulibrk.
Ne diraj me, ne diram te
Upitani kako se država ponaša kao jedan od vlasnika, Gujaničić kaže da je to druga najspornija stvar.
"NIS bi verovatno mnogo više vredeo da je država ovde aktivan akcionar i da postoji čist tržišni odnos. Najveći problem su ad hok neplanirani odnosi – država kaže ‘nećemo vam povećati rudnu rentu, a vi učestvujte u privatizaciji Petrohemije’. Ili država kaže ‘nećemo vam staviti porez na ekstra profit, ali nam uplatiti donaciju u budžet od 60 miliona evra‘. To su ‘ne diraj me, ne diram te’ odnosi, a prave kontrole poslovanja tu nema", ocenjuje on.
Na pitanje je li bilo moguće onda raspisati tender, jer se tada govorilo da NIS želi da nastavi proizvodnju i ulaže u rafineriju, a da druge kompanije nisu bile zainteresovane za to, Gujaničić kaže da su to svakako rizici.
"Vidimo i po privatizaciji INA da, ako se to ne uradi kako treba, može da se desi mnogo toga. Međutim, kada odete na tender vi možete da postavite uslove, pa da kontrolišete privatizaciju. Pitanje je ko je kontrolisao privatizaciju NIS-a. Tu su zaista bila ogromna ulaganja, ali pitanje je da li ih je dao direktno Gasprom ili ih je NIS vraćao iz svog poslovanja. Verujem da to niko nije kontrolisao", rekao je on.
Rudna renta
Od samog početka bilo je postavljeno pitanje visine rudne rente. Tada je odlučeno da za "NIS važe uslovi oporezivanja koji su Srbiji bili na snazi u momentu potpisivanja sporazuma Srbije i Rusije i kompanija ne podleže bilo kakvom pogoršavanju uslova oporezivanja, do momenta ‘dostizanja isplativosti’ projekata koji su dogovoreni sporazumom".
"Kako nije isplativa, ako je u jednoj godini profit bio dva puta veći od cene prodaje", pita Ćulibrk.
"Obično za povrat investicije treba između osam i 15 godina. Ovde je povrat ostvaren za pola godine, a rudna renta je ostala. Da budemo jasni, ja ovde ništa ne zameram Rusima, oni gledaju svoje interese. Njima je interes da rudna renta bude nula – ko je to dozvolio, naša država. Tadašnja i sadašnja. I niko nije prstom mrdnuo da se to promeni. Inače, rudna renta je u Rusiji mnogo veća, oko 20 i nešto odsto“, rekao je on.
Podseća da NIS nije jedini problem.
"Kolika je rudna renta za Ziđin? Kolika je za bilo koga? Kolika bi bila renta za projekta stoleća Rio Tinto? A ovde pričamo o milijardama. Tačno je, ali one završe na računima vlasnika – to su sada ruski Gazprom, kineski Ziđin, a sutra možda australijsko-kineska kompanija Rio Tinto", kazao je Ćulibrk.
Na pitanje o rezervama nafte i da li su one možda eksploatisane i više nego što je dogovoreno upravo zbog niske rudne rente, Gujaničić kaže da je i zbog nove tehnologije koju je doneo Gazprom proizvodnja u samom početku povećana.
"Do tih zaliha mi nismo mogli da dođemo zbog tehnologije koju smo tada imali. I vi videte da je ta proizvodnja nafte iz domaćih izvora rasla do 2012, 2013. godine, a onda je i krenula naftna kriza. Otada se proizvodnja smanjuje, što nam govori da tih nalazišta više i nema toliko. NIS ima ulaganja i u Bosni, i u Rumuniji da nađe nova nalazišta, ali njih više nema toliko. Prerada u Rafineriji Pančevo je na oko 20 odsto iz domaće proizvodnja, veći deo sirove nafte se uvozi", objasnio je on.
"Još jedan problem je što je pre privatiazcije udeo iz domaćih izvora bio oko 15 odsto u ukupno prerađenim količinama u Srbiji. A onda je taj udeo išao i do 40 odsto. Korišćeni su domaći resursi nafte, a ta nafta je procenjena na oko 20, 23 dolara po barelu, dok je u svetu oko 80 – dakle četiri puta jeftinije. Ali se ta nafta na pumpama nama računala kao da je sve kupljeno na svetskom tržištu. I u tome jeste problem. Odatle taj ekstra profit", objasnio je Ćulibrk.
To je problem za državu, ali kako Ćulibrk kaže, ne čudi što se ona tim problemom na bavi kada se vidi ko su predstavnici države u upravnom odboru.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Goranac i srpska politika: O kome se to (ne) priča?
18.11.2024.•
0
Prethodnih dana u domaćoj javnosti ponovo se čulo ime Gorana Kovačevića Goranca, koji je od ranije poznat zbog trgovine narkoticima.
Krajem decembra u centru Temerina klizalište na otvorenom
18.11.2024.•
0
U centru Temerina bi od 22. decembra trebalo da bude postavljeno klizalište, za koje je opština nedavno raspisala i javnu nabavku.
ProGlas od srede organizuje akcije u 20 gradova: Traži se odgovornost
18.11.2024.•
4
Inicijativa ProGlas će u narednom periodu, zajedno sa partnerima na lokalnom nivou, u više od 20 gradova u Srbiji organizovati akcije kao nastavak na već započetu "Zastani Srbijo".
Arhitekta Kovačević: Železnička stanica u Novom Sadu ne sme da se koristi dok se temeljno ne proveri
18.11.2024.•
18
Arhitekta Bojan Kovačević izjavio je da se sudbina zgrade Železničke stanice u Novom Sadu može znati tek nakon ekspertize koju po nalogu Višeg javnog tužilaštva vodi Departman za građevinarstvo FTN-a.
Narednih dana u Novom Sadu: Kiša, košava, sunce, minus, susnežica
18.11.2024.•
0
U utorak je u Novom Sadu moguća kiša.
Novosadska opozicija traži vanrednu sednicu: Očekujemo ostavku Milana Đurića
18.11.2024.•
8
Novosadska opozicija u Skupštini grada traži smene gradonačelnika Milana Đurića i premijera Miloša Vučevića kao potvrdu političke odgovornosti za tragediju na Železničkoj stanici.
Novosađani pozvani da stanu na 15 minuta u petak: "Da odgovorni za nedelo čuju tišinu"
18.11.2024.•
27
Novosadska opozicija pozvala je građane da i ovog petka, 22. novembra, stanu u znak solidarnosti sa porodicama stradalih u obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice.
Nove cene parkiranja u podzemnoj garaži kod Banovine - završen promotivni period
18.11.2024.•
16
Gradsko veće donelo je rešenje o izmenjenim cenama parkiranja u podzemnoj garaži kod Banovine.
Tri dana žalosti u Paraćinu zbog petnaeste žrtve nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu
18.11.2024.•
8
U Paraćinu je proglašena trodnevna žalost od utorka, 19. novembra zbog smrti Anje Radonjić (24) iz Paraćina, petnaeste žrtve rušenja nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu.
FOTO: Kako je sarajevski umetnik pomogao Novosađanima nakon nesreće na Železničkoj
18.11.2024.•
11
Od početka nesreće u Novom Sadu, u kojoj je živote izgubilo 15 osoba, uz Novosađane je svojim ilustracijama bio i sarajevski umetnik Midhat Kapetanović.
Osamnaest dana nakon nesreće na Železničkoj stanici: Dvoje povređenih i dalje veoma teško
18.11.2024.•
1
Dve osobe koje su pre 18 dana teško povređene u obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, i dalje su u veoma teškom zdravstvenom stanju.
Završena izgradnja i uređenje parkinga u delu Limana 1: Vozačima na raspolaganju 50 mesta
18.11.2024.•
7
Završena je izgradnja i rekonstrukcija parkinga u Jirečekovoj ulici i u Ulici Veljka Petrovića na Limanu 1.
Počelo postavljanje "Ledene šume" u Dunavskom parku
18.11.2024.•
9
Postavljanje klizališta u okviru manifestacije "Ledena šuma" u Dunavskom parku počelo je nedavno, a planira se i postavka dodatnog mobilijara i rasvete.
Jovović: U Novom Sadu i drugim mestima će biti blokada, građani više neće da šetaju
18.11.2024.•
11
Poslanik Pokreta slobodnih građana (PSG) u Skupštini Vojvodine Radivoje Jovović izjavio je da Vojvodina i Srbija više ne žele da šetaju dodajući da će se akcije proširiti širom države.
Za sada ništa od rekonstrukcije ulice u Sremskim Karlovcima: Podnet Zahtev za zaštitu prava
18.11.2024.•
1
Opština Sremski Karlovci obustavila je javnu nabavku za rekonstrukciju Matoševe ulice i deo Andreja Volnog zbog podnetog Zahteva za zaštitu prava.
Novosadska opozicija danas zvanično traži opoziv Đurića, Vučević najavio ostavke - ali još ništa
18.11.2024.•
26
Udružena novosadska opozicija u Skupštini grada danas će pokrenuti inicijativu za opoziv gradonačelnika Milana Đurića.
Projekat rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu: "Isteraće na videlo jednu hobotnicu"
18.11.2024.•
21
Mađarska kompanija Utiber koja je bila nadzorni organ u slučaju rekonstrukcije Železničke stanice Novi Sad, biće zadužena i za nadzor izgradnje Nacionalnog stadiona i pruge do tog stadiona.
U Novom Sadu proteklog vikenda rođeno 27 beba
18.11.2024.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 27 beba.
Profesori Filozofskog fakulteta u Beogradu traži da se oslobode uhapšeni u Novom Sadu
18.11.2024.•
18
Zahtevamo da se u što kraćem roku na slobodu puste svi uhapšeni u Novom Sadu, kao i da se u što kraćem roku uhapse svi koji su odgovorni za pogibiju nedužnih na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Petnaesta žrtva nesreće na Železničkoj stanici, preminula jedna od povređenih
17.11.2024.•
79
Jedna od troje teško povređenih pri obrušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu preminula je danas.
VIDEO: Pola sata po završetku blokade, gradske službe počele da peru "krvave ruke" sa ulice
17.11.2024.•
42
Ubrzo po završetku blokade raskrsnice kod Železničke stanice, gradske službe su počele da peru tragove crvene farbe sa ulice.
Komentari 22
Lala
Radnik
Ljudi koji pokreću celu proizvodnju nafte dobijaju najmanje zarade.
Najgori poslodavac...
Пустињски бандераш
Гасовод је, колико знам, изграђен. Европа нам неће рећи хвала.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar