Analiza: Kako će privremena fabrika betona na Ribarskom ostrvu uticati na prirodu?

Postavljanje privremene fabrike betona za most u produžetku Bulevara Evrope neće značajno uticati na životnu sredinu, pokazala je Studija procene koja je trenutno na javnom uvidu.
Analiza: Kako će privremena fabrika betona na Ribarskom ostrvu uticati na prirodu?
Foto: 021.rs
Nosilac projekta "China Road and Bridge Corporation" (CRBC) podneo je zahtev za saglasnost na studiju koju je uradio Biro za projektovanje KERN.
 
U Studiji se ističe da na mestu gde se planira privremena mobilna fabrika, nema zaštićenih područja prirode, ali da predmetni prostor pripada međunarodnom ekološkom koridoru koji čini Dunav sa priobalnim pojasom, te da su u zoni posrednog uticaja staništa strogo zaštićenih biljnih i životinjskih vrsta.
 
"Prostor gde se planira fabrika je unutar građevinskog područja, a površina se graniči sa prirodnim elementima ekološkog koridora", piše u Studiji. 
U blizini, oko 500 metara od planirane fabrike, nalazi se stanište strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta od nacionalnog značaja, kao što su bela vrba, crna topola, bademasta vrba, poljski jasen i crni glog. Zabeleženi su i zaštićeni vodozemci, oko 60 vrsta šumskih ptica, kao i veliki broj ptica močvara i ptica urbanih sredina. 
 
Ipak, stručnjaci koji su radili studiju navode da su zaključili da konkretna oblast na kojoj će se raditi nema vredne i značajne pejzažne kvalitete.
 
"Planirani projekat kao potencijalni faktor ugrožavanja pejzažnih vrednosti je održiv i ekološki prihvatljiv, uz projektovanje i sprovođenje mera zaštite životne sredine", navodi se u tekstu.
Foto: Gradska uprava za zaštitu životne sredine/KERN
 
Uzimajući u obzir udaljenost lokacije privremene mobilne fabrike betona u odnosu na izvorište "Štrand" i zaštitne zone, u proceni se navodi da se ne očekuju negativni uticaji kada je u pitanju uticaj na kvalitet vode u ovom izvorištu vodosnabdevanja.
 
Ipak, područje na kom se nalazi izvorište mora, navodi se u Studiji, biti zaštićeno od namernog ili slučajnog zagađivanja i drugih uticaja koji mogu nepovoljno uticati na izdašnost izvorišta i prirodni sastav vode na izvorištu. 

U cilju zaštite vode u izvorištu biće uspostavljene zona neposredne sanitarne zaštite, uža zona sanitarne zaštite i šira zona sanitarne zaštite.


Foto: Gradska uprava za zaštitu životne sredine/KERN

Dokument je rađen za površinu od oko jednog hektara koji obuhvata širi prostor oko privremene mobilne fabrike betona, a zahvata i zelene površine (oko 30 odsto površine kompleksa), prostor za lagerovanje materijala, kao i infrastrukturne sadržaje u funkciji kompleksa (separator, prečistač vode, i slično).
 
"Objekat fabrike je montažnog tipa i kompletna montaža izvodi se prema specifikaciji proizvođača fabrike. Sastoji se od armirano-betonskih radova kao i montaži čeličnih delova fabrike. Temeljenje objekta se izvodi kao plitko fundiranje na temeljnim stopama", objašnjava se u studiji.
 
Za bruto građevinsku površinu objekta uzima se ukupna površina pod radnom opremom koja čini objekat mobilne fabrike betona, što iznosi 395 kvadrata, dok se za maksimalnu visinu objekta uzima visina silosa kao najviše tačke objekta koja iznosi 11,78 metara.
 
Pored same mobilne fabrike betona, na predmetnom prostoru proizvodnog područja će biti predviđeni taložnik pored koga će se prati kamioni i mikseri, prostor za odlaganje materijala i betonski manipulativni plato na kome će fabrika biti postavljena.
 
U Studiji se navodi da će fabrika zaposliti ukupno tri radnika i da je predviđen rad u jednoj prepodnevnoj smeni. Radno vreme je od 7h do 17h, pet dana u nedelji, od ponedeljka do petka. Po potrebi, radiće se subotom i nedeljom. 
 
Kako je kompleksu Brodogradilišta Novi Sad obezbeđen adekvatan saobraćajni priključak na mrežu javnih saobraćajnih površina, iste će se koristiti i kao ulaz i izlaz predmetnoj lokaciji. Ovim je isključena potreba za projektovanjem pristupnih saobraćajnica za potrebe mobilne fabrike betona.
 
Šta će se raditi pre postavljanja fabrike?
 
Prethodni radovi koji su navedeni u Studiji podrazumevaju privremeno zakupljivanje parcele, odnosno pribavljanje dozvole vlasnika za postavljanje privremenog objekta, ali i bribavljanje svih neophodnih uslova i saglasnosti od andležnih organa. 
 
Zatim bi, kako piše u dokumentu, trebalo da se raščisti teren, odnosno da se ukloni grmlje i žbunje i izravna teren, kao i da se naprave plitki iskopi za temelje i naspe sloj šljunka ili tucanika.
 
Pre početka postavljanja fabrike, potrebni su i zemljani radovi manjeg obima na povezivanju privremenog objekta sa instalacijama, vodovodnom i ostalim neophodnim mrežama. 
 
Ne očekuju se obimniji građevinski radovi. 
 
Foto: Gradska uprava za zaštitu životne sredine/KERN
 
Pripremni radovi zahtevaju i dopremanje i ugrađivanje materijala na mesto gradnje. To znači da bi već u toku priprema morale da se preduzmu mere zaštite životne sredine.
 
U Studiji se navodi da se zbog toga građevinske mašine neće servisirati na toj lokaciji, da im se na tom mestu neće menjati ulje ili na sličan način praviti opasan otpad. Neće se ni prati mikser od betona, niti će se prosipati otpadna voda na plac. Ističe se i da će se radovi obavljati samo uz dnevno svetlo, kao bi se izbegla upotreba električnog osvetljenja, a lokacija će biti opremljena kontejnerima i posudama za prikupljanje otpadnog građevinskog i drugog materijala koji nastaje pri izgradnji. 
 
Uticaj na prirodu i mere zaštite
 
Da je neminovno da će doći do generisanja građevinskog otpadnog materijala, emisije zagađivača u vazduh, ali i do povećanog nivoa buke i vibracija na predmetnoj lokaciji, potvrđuje se i u ovoj Studiji.
 
Ono što se ističe, ipak, jeste da su predviđene mere zaštite.
 
Tako će se mogućnost stvaranja zauljenih atmosferskih voda u okviru betonskog platoa rešiti tako što će nivelacija platoa biti nagnuta prema jugistočnom delu, gde će biti postavljena betonska rigola preko koje će zauljena voda "putovati" do separatora, iz koga će se prečišćena voda ispuštati u zaliv Dunavac, koji se nalazi sa istočne strane fabrike betona.
 
"Cement će na lokaciju biti dovožen u zatvorenim cisternama. Pretakanje cementa u silose obavljaće se pomoću pumpe za pretakanje cementa koja se nalazi na kamionu - cisterni i preko odgovarajućeg creva. Ovako zatvoren sistem pretakanja cementa je optimalan jer je onemogućeno zaprašivanje okoline", objašnjava se u Studiji.
 
Za opasan otpad CRBC predviđa posebnu prostoriju za privremeno skladištenje. Opasan otpad bi trebalo da se nakon toga preda ovlašćenom operateru sa dozvolom za upravljanje ovakvom vrstom otpada. 
 
U dokumentu piše da će i tokom izgradnje fabrike, ali i njenog korišćenja, staništa i živi svet biti indirektno pod pritiskom, naročito ukoliko dođe do zagađenja vode, vazduha i zemljišta. 
 
"Uticaj aerozagađenja tokom eksploatacije na biljni svet u okviru staništa NSA22a, ogleda se kroz oštećenja biljaka koje se prvo javljaju na lišću, a zatim dolazi do usporavanja rasta i razvoja. Isto tako je potrebno istaći da listopadne vrste imaju veću otpornost na zagađenje zahvaljujući prirodnoj sposobnosti regeneracije asimilacionih organa", navedeno je.
 
Kretanje i rad mehanizacije mogu uticati na ekosisteme. Ti uticaji mogu biti privremenog ili trajnog karaktera. 
 
"Većina životinja usled raščišćavanja vegetacije privremeno napušta postojeća staništa, takođe dolazi i do uginuća nekih jedinki tokom izvođenja radova kao i do privremenog poremećaja u lancu ishrane. Moguće je i privremeno presecanje ustaljenih koridora kojima se kreću životinje, buka nepovoljno utiče na većinu životinjskog sveta, a prašina se taloži na okolnom rastinju", piše u tekstu Studije.
 
Foto: Gradska uprava za zaštitu životne sredine/KERN
 
Izrađivač studije navodi i predviđene mere u slučaju udesa i dodaje da je planiran i monitoring uticaja na životnu sredinu tokom trajanja projekta. 
 
"Ne očekuje se da može doći do značajnijih negativnih uticaja, kvalitativnih i kvantitativnih promena postojećeg stanja životne sredine na predmetnoj lokaciji i u njenom okruženju. Promene na lokaciji su privremenog karaktera, rad privremene mobilne fabrike betona trajaće u periodu manjem od tri godine", zaključuje se.
Šta posle fabrike?
 
S jedne strane, u tekstu Studije se navodi da je područje namenjeno za opštegradski centar, ali i za turističko-rekreativne i saobraćajne površine, dok se s druge trane ističe značajno industrijsko nasleđe Brodogradilišta.
 
"Zbog toga je vrlo važno prema ovom prostoru se odnositi sa posebnom pažnjom i iskoristiti ga u budućnosti kao razvojni kapacitet priobalja uz minimalne intervencije", ističe se u Studiji procene.
 
Dalje se objašnjava da se na prostoru starog brodogradilišta predviđa formiranje kompleksa sa stambenim, stambeno-poslovnim i poslovnim objektima. Ovaj prostor bi trebalo da bude okružen javnim prostorima, u okviru kojih će se nalaziti šetališta, biciklističke staze, ozelenjene i parterno uređene površine, koje bi bile pristupačne svim građanima. i sa visokokvalitetnim pejzažnim prostorom.
 
Tokom javne prezentacije, zainteresovani građani i organizacije mogu da podnesu primedbe i mišljenja u pisanom obliku Gradskoj upravi za zaštitu životne sredine.
 
Javna rasprava i prezentacija održaće se 16. jula u prostorijama ove uprave. Početak rasprave je u 10 časova. Studiju u celosti možete da čitate OVDE
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Pićuka

    14.06.2024 17:24
    Naravno da neće biti problema jer već sve uništeno. Kao što se dozvoljava divljanje po Fruškoj gori pa životinje beže. Koliko sam puta već naišao na zgažene lisice na Mišeluku na putu za Petrovaradin. Koga uopšte zanimaju životinje? Sami smo sebi dovoljni i ponosni na svoje uspehe, lične.
  • Пера Ждера

    14.06.2024 07:02
    Ствар је комплекснија
    Него што се прича.
    Као прво, само постројење мобилне фабрике бетона неће бити велики проблем, али њен рад хоће.
    Проблем ће стварати број камиона цистерни који ће довозити цемент из Беочина. Којом рутом и колико често. Јасно је то да ће ићи или Жежељевим или Слободе (уз посебну дозволу) и да ће то бити свакодневно и више пута.
    Бетон ће се од фабрике превозити камионима миксерима капацитета 10/12м3 до места уградње. Колико дневно пута? За такав објекат, од 50 до 100 пута.
    Одакле ће се довозити бетон када ова буде у квару или имала застој (тзв бекап)?
    Простор за испирање камиона миксера и пумпи за бетон, односно пражњење уколико свежа бетонска смеша не задовољава...Има ту заиста много ствари, али да препустимо то "стручњацима".
  • Kraj

    14.06.2024 06:12
    Gotovi
    Bez vazduha vode i zemlje.
    Crnje ne može.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti