FOTO Pešački most u Novom Sadu: 38 miliona evra, Kinezi, tunel i lift na Petrovaradinskoj tvrđavi

Predstavnici srpske vlasti i kineske kompanije "Šandong Haj-spid" potpisali su ugovor o projektovanju i izgradnji pešačko-biciklističkog mosta koji će spojiti kej sa Petrovaradinskom tvrđavom.
FOTO Pešački most u Novom Sadu: 38 miliona evra, Kinezi, tunel i lift na Petrovaradinskoj tvrđavi
Foto: 021.rs (UGZI)
  • Projekat vredan 38 miliona evra gradiće kineska kompanija.
  • Most na stubovima "Franca Jozefa" biće dužine 437,6 i širine 12 metara.
  • Projekat uključuje rekonstrukciju tunela i izgradnju lifta do platoa Petrovaradinske tvrđave.
Na stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa trebalo bi da se izgradi pešačko-biciklistički most, prvi u Novom Sadu. 
 
Ovaj most spojiće kej sa Petrovaradinskom tvrđavom, a ideja je da građani iz tunela liftom stižu do jednog od simbola Novog Sada.
 
Vrednost ovog projekta je 38 miliona evra, odnosno više od 4,4 milijarde dinara, a konstrukciju će projektovati i graditi kineska kompanija. 
Izgradnja bi trebalo da počne na proleće 2025. godine, a radovi bi trebalo da budu gotovi 2027. Do tada bi Novosađani već trebalo da koriste dva nova mosta, koja su trenutno u izgradnji.
 
Osim izgradnje samog mosta, ugovorena je i izgradnja pristupnih saobraćajnica, rekonstrukcija postojećeg tunela i izgradnja liftova do gornjeg platoa Petrovaradinske tvrđava.
 
Ministar Goran Vesić se zahvalio kineskim partnerima na, kako je rekao, više nego korektnoj ponudi da pre-finansira projekta, odnosno obaveze Ministarstva kreću tek kada most bude završen. 
 
Prethodno je bilo planirano da Novi Sad u 2024. potroši 40 miliona dinara na posao izgradnje pešačko-biciklističkog mosta i obnovu objekata Petrovaradinske tvrđave sa podgrađem. 
 
Za narednu godinu se planira investicija od skoro 1,2 milijarde dinara, a za 2026. planira se izdvajanje od 980 miliona iz budžeta.
 
Kako će izgledati novi most?
 
Pešačko-biciklistički most koji će biti izgrađen na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa biće dug 437 metara, a u odnosu na nekadašnji železnički most biće širi i imaće 12 metara.
 
Kako je 021.rs još 2021. godine pisao, za postavljanje konstrukcije iskoristiće se postojeća tri stuba nekadašnjeg mosta i neće se praviti ponovo četvrti stub, koji je uklonjen šezdesetih godina kako bi plovidba Dunavom bila bezbednija. Najduži raspon mostovske konstrukcije će biti 188 metara. 
 
 
 Foto: UGZI
 
Most će biti čelični sa aluminijumskim delovima i u osnovi montažno-demontažni.
 
Saobraćaj na mostu biće pešački i biciklistički, a fizički odvojen trakom sa posebnim sadržajima. Širina pešačkog dela biće šest metara, staza sa sadržajima u sredini zauzimaće jedan i po metar, a traka za bicikliste biće široka tri metra.
 
S obzirom na to da se zbog dužine mosta mogu razviti i veće brzine kretanja biciklista, na tri mesta biće blaga skretanja pod uglom od 15 stepeni kako bi se usporilo kretanje, a ta mesta su iskorišćena i kao vidikovci za pešake. 
 
Dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas. Rasveta na mostu je uglavnom predviđena u parteru, kao led osvetljenje, a pratiće je i dekorativno osvetljenje. 
 
Most će sa petrovaradinske strane imati nastavak u starom železničkom tunelu od 355 metara koji će se rekonstruisati i dobiće staklena vrata. Unutar tunela će biti i pristup ka dva lifta i stepeništa za gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza. 
 
Arhitekte su predvidele da tunel služi i kao galerija, osim toga što će biti namenjen biciklistima i pešacima. Na samom kraju izlaza iz tunela, kod Lovotursa, previđeno je proširenje pešačkih staza i uklopiće se sa planiranom Botaničkom baštom.
 
 
 Foto: UGZI
 
Sa novosadske strane na most bi se penjalo preko rampi koje bi se uklopile u kej, a okolo bi bili sportski tereni i parkiralište.  
 
Na mostu, kao i u tunelu, nije predviđen automobilski, autobuski ili kamionski saobraćaj, ali će se ostaviti mogućnost da ga u slučaju potrebe koriste tehničke službe za održavanje ili službe za vanredne situacije.  
 
Tehnička dokumentacija rađena je na osnovu arhitektonskog rešenja iz 2019. godine koje je dobijeno na idejnom konkursu, a koje možete pogledati na OVOM LINKU
U novembru prošle godine je potpisan Memorandum o razumevanju na realizaciji projekta mosta sa pristupnim saobraćajnim površinama na postojećim stubovima bivšeg mosta Franca Jozefa, saopšteno je iz gradske uprave.
 
Gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić rekao je tom prilikom da "Novi Sad ne dobija samo most, već i atrakciju u podnožju Petrovaradinske tvrđave i odličnu povezanost sa međunarodnim biciklističkim koridorom Euro Velo 6".
 
Podsetimo, nekadašnji železnički most sagrađen je 1883. godine, a srušen aprila 1941. godine od strane vojske Kraljevine Jugoslavije. Okupatorske vojske Mađarske i Nemačke su ga popravile 1943. godine i koristile do oktobra 1944. godine, kada su ga srušile neposredno pre oslobođenja Novog Sada i ulaska partizanskih jedinica u grad.
 
Svih ovih decenija je postojalo više ideja i planova o gradnji novog mosta na sačuvanim stubovima. Poslednja je bila pre više od deset godina kada je Novi Sad dao 121,7 miliona za idejno rešenje uz sporenje oko ideje da se buši još jedan tunel, ali se na kraju odustalo od svega i došlo je do promene vladajuće strukture. 
  • Limanac

    02.10.2024 19:16
    Nisko mi nesto ovo na slikama, oce li kaciti brodovi? Most naravno ide iz kredita a kad se nesto radi iz kredita nije bitno koliko kosta.
  • Miki

    02.10.2024 19:15
    Ako ga Kinezi ne budu pravili, nece nam ga ni unuci docekati.
  • Riba

    02.10.2024 19:05
    a u Kini
    Znas li bre sta Kinezi u Kini naprave za te pare. Onaj most u oblacima dugačak miljama.
    A ovde dok svima poplaćaju članarinu, ostane za mostić koji već ima noseće stubove.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti