Inženjer Đajić: Metalne šine i staklo su povećale težinu nadstrešnice bar za trećinu

"Da je urađeno sve što je traženo, možda se ova tragedija ne bi desila", kaže inženjer geologije Zoran Đajić koji je bio angažovan na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu.
Inženjer Đajić: Metalne šine i staklo su povećale težinu nadstrešnice bar za trećinu
Foto: 021.rs
Đajić je prvi stručnjak koji je bio angažovan na ovom poslu i to samo dan nakon tragediji, koji je otvoreno rekao da ministar Goran Vesić ne govori istinu kada kaže da nadstrešnica nije rekonstruisana, odnosno da nije bilo radova na njoj, i koji je poručio da bi morao da podnese ostavku.
 
Vesić je u međuvremenu podneo ostavku, premda je Skupština još nije potvrdila, te je trenutno ministar u tehničkoj mandatu. Đajić je, nasuprot tome, davao izjavu istražiteljima gde im je skrenuo pažnju na stvari na koje je već ukazivao nadležnima. 
Đajić kaže za Radar da je podizvođačka firma Starting ignorisala ono što su tražili ljudi angažovani za nadzor, da su se ponašali neprofesionalno, ali da im je to bilo tolerisano.
 
"Utege koje su držale nadstrešnicu iščupale su se direktno iz krova. One su bile projektovane da drže nadstrešnicu, koja je imala sedam ili osam šupljih polja širine i dužine od četiri metra, a oni su ih pokrili metalnim šinama i odozgo postavili teško staklo. Ta dodatna konstrukcija povećala je težinu nadstrešnice bar za trećinu, a možda i više", kaže Đajić.
Đajić je istražiteljima rekao da se videlo da je beton iza skinutih mermernih ploča u lošem stanju, da je propao i da su se tu nalazili zgužvani prazni džakovi od cene i da je bilo logično da se nešto preduzme. 
 
Na pitanje zbog čega nije zamenjen kamen na pročelju zgrade, on za Radar kaže da nije bilo objašnjenja, odnosno bilo je potrebno da se napravi velika skela, jer je bilo nemoguće da ploče skidaju odzogo, sa krova. Po njegovim rečima, jedan od velikih problema o kojem niko ne želi da priča je i taj da se krovna podizvođačka firma Starting iz Batajnice "povremeno na projektu ponašala kao da je investitor", te da je ignorisala ono što je on tražio i što je tražio nadzor.
 
Đajić je poručio za Radar i da "ne može da dozvoli da nas zvaničnici lažu u oči".
 
Podsetimo, kako je pokazala analiza 021.rs, JP "Infrastrukture železnice Srbije" nije predalo zahtev za izdavanje upotrebne dozvole za staničnu zgradu u Novom Sadu, iako je ona otvorena prvi put u martu 2022. a drugi put u julu ove godine. 
 
Građevinska dozvola je izdata pre tri godine, a ona objedinjuje projekat izgradnje brze pruge Beograd - Subotica, odnosno Kelebija, kao i rekonstrukciju svih staničnih zgrada na ovoj trasi.
 
Upotrebna dozvola pokazuje da se objekat, na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji, može koristiti. Zahtev za izdavanje ove dozvole treba da sadrži tehničku dokumentaciju, a proces izdavanja uključuje i inspekcijski nadzor. Za nadzor nad ovim projektom zadužena je Republička građevinska inspekcija koja bi trebalo da proveri da li su ispunjeni svi bezbednosni standardi za korišćenje zgrade. 
 
Javnosti je malo šta dostupno kada je reč o ovom projektu. Ono što jeste objavljeno je Glavna sveska projekta koja uključuje prugu od Beograda pa sve do državne granice sa Mađarskom (Kelebija), sa svim staničnim zgradama na toj trasi.
 
Kada je reč o staničnoj zgradi u Novom Sadu, malo je napisano o njenom stanju pre rekonstrukcije, pa je nepoznato na koji način je utvrđivana stabilnost samog objekta, s obzirom na to da dokumentacija ne uključuje elaborat o proceni stanja konstrukcije.
Rađeno je i na cilju poboljšanja energetske efikasnosti objekta. Ove mere, po projektu, obuhvataju zamenu fasadne bravarije, dodavanje termoizolacije na krovovima i pojedinim fasadnim zidovima na kojima nije obloga od mermernih ploča.
 
"Predviđeni radovi ne ugrožavaju stabilnost postojećeg objekta, kao ni autentičan izgled", piše u dokumentaciji.
 
Zoran Đajić je prethodno za 021.rs rekao da u projektu piše da je zgrada u dobrom stanju, što je onda slobodna procena projektanta.
 
Na pitanje da li je, tokom rada video da li je postojao neki izveštaj odnosno eleborat o stabilnosti zgrade pre radova, on navodi da nije.
 
"Po meni bi to trebalo da postoji. Ova zgrada nije pretrpela neke naročite promene, osim ovog što je bilo na nadstrešnici. Dakle nije bilo puno dodavanja  drugih materijala. Mi smo skidali sav kamen i vraćali, od mermera ništa novo nije dodato i tu nikakvog novog opterećenja nema", navodi on.
 
Celu analizu 021.rs čitajte na OVOM LINKU.
  • sajla

    08.11.2024 20:32
    Devet ramova, devet sajli, devet stubnih greda i jedna koja ih spaja, sa druge strane je novoizgrađena pruga, nova zemlja, nova krutost, nova pomeranja, stari objekat sa satrim pravcima deformisanjaje dobio je nove deformacije, pa su veze popustile. Nadstrešnica ima masu od oko 40 tona a nosivost jedne sajle je 20 tona..
  • Žikica

    07.11.2024 21:45
    Samo hrabro i nikako drugačije
    Rekonstruisana ili nerekonstruisana odgovornost je neminovna kao i krivica. Ako je rekonstruisana očigledno je da nije rekonstruisana kako treba, a ako nije zašto nije provereno u kakvom je stanju. Jer da je provereno ne bi se desio ovaj zločin nad narodom. Za 65 miliona evra su mogli tri stanice da izgrade, a oni i tu jednu dvaput rekonstruisanu doveli do urušenja. Sve moj do mog od stručnjaka.
    Gospodinu svaka čast na hrabrosti. Nadam se da će ova epidemija hrabrosti na koju se nadovezao gospodin Ješić da poprimi pandemijski karakter i da će se hrabrost širiti kao zaraza. Da nas njihova dela sve zaraze hrabrošću i da konačno nešto suštinski menjamo a usput i same sebe. Živeli
  • S56

    07.11.2024 19:39
    Munjevito se širi
    Srbija je poznata po privatnoj divljoj gradnji. Novost je državna divlja gradnja.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti