Propusti rekonstrukcije Železničke stanice: Kako je nadzor ispustio ključne bezbednosne korake?

Rekonstrukcija zgrade Železničke stanice u Novom Sadu urađena je na osnovu Ugovora iz 2018. godine.
Propusti rekonstrukcije Železničke stanice: Kako je nadzor ispustio ključne bezbednosne korake?
Foto: 021.rs
Potpisali su ga predstavnici ministarstva građevine, državno preduzeće Infrastrukture sa jedne strane i predstavnici dve kineske kompanije sa druge strane.
 
Prema tom ugovoru koji i dalje nosi oznaku tajnosti, a u koji su novinari Insajdera imali uvid, jasno je definisan sistem kontrole za izgradnju brze pruge i staničnih zgrada na trasi dugačkoj 108 kilometara na deonici Novi Sad - Subotica - državna granica Kelebija.
 
Međutim, na primeru stanice Novi Sad može da se zaključi da sistem kontrole koji je predviđen Ugovorom u realnosti uopšte ne postoji.
Ugovor je predvideo da Ministarstvo ili državno preduzeće izaberu Nadzorni organ koji će sprovoditi kontrolu nad kompletnim projektom.
 
Nadzor za kontrolu gradnje na celoj trasi čini konzorcijum od šest firmi, ali nije poznato koja firma je za koji deo deonice zadužena.
Prema Ugovoru međutim - Nadzorni organ ima sva ovlašćenja. Na osnovu toga jasno je da je tragedija mogla da bude sprečena da je Nadzor radio svoj posao koji je jasno definisan, prenosi Insajder. Zašto nisu radili i ko sve nije radio - zvanično nije poznato.
 
Kineske firme Izvođači i njihovi podizvođači nisu mogli da urade ništa bez odobrenja Nadzora, a svaki korak su, bar prema Ugovoru morali da prate  predstavnici resornog Ministarstva koje je prema ugovoru finansijer projekta i državnog preduzeća Infrastruktura železnica Srbije koje je prema ugovoru investitor. Pored ovoga je bio predviđen još jedan mehanizam kontrole koji se zove notifikovano telo.
 
Da li je ikada to telo formirano – nije poznato. Prema ugovoru, izvođač radova ništa ne može da počne da radi dok ne obavesti investitora i finansijera.
 
U ugovoru stoji da je izvođač dužan da pripremi i redovno ažurira kompletnu evidenciju o izvedenom stanju projekta i da resornom ministarstvu i državnom preduzeću dostavi svaki svoj dokument u šest primeraka, a deo obavezne dokumentacije je i građevinski dnevnik.  
 
U potpisanom Ugovoru u članu 2.6 navodi se:  
 
"Izvođenje projekta opisuje se u građevinskom dnevniku koji vodi Izvođač. Građevinski dnevnik je uvek dostupan predstavnicima Finansijera i Investitora tokom radnog vremena, stranice iz građevinskog dnevnika za prethodni dan predaju se nadzornom organu svakog jutra."
 
Posebno je zanimljiv deo ugovora koji opisuje način predaje završenog dela projekta, gde se kaže da investitor ne može koristiti nijedan deo radova, osim privremeno, sve dok nadzorni organ ne izda potvrdu o prijemu tog dela radova.   
 
Do sada prikupljene činjenice ukazuju na to da je nadzor na rekonstrukciji same zgrade Železničke stanice u Novom Sadu vršila firma mađarskih vlasnika Utiber.
 
Prema Ugovoru, ta firma, odnosno Nadzor imala je obavezu da zaustavi projekat kada se pojavio već prvi problem. Kako se ispostavilo naknadno, inženjer Zoran Đajić koji je bio angažovan kao konsultant dopisom je obavestio firmu koja je bila izvođač radova, da podloga ispod mermernih ploča koje čine fasadu nije dobra. Niko nije reagovao.
 
Ugovor jasno definiše i koje sve mehanizme nadzor ima na raspolaganju.
 
Može da izvede sve radove koji su hitno potrebni radi bezbednosti radova, sprečavanja nesrećnih slučajeva, nepredviđenih događaja ili nečeg drugog.
 
Sve ovo što je predviđeno Ugovorom u koji je Insajder imao uvid - trebalo je da prethodi izdavanju upotrebne dozvole koja je jedini garant da je sve bezbedno za upotrebu. Ta dozvola može biti i privremena na godinu dana, ali ni takvu dozvolu državno preduzeće Infrastrukture železnice Srbije nije tražilo od resornog ministastva. Prema istraživanju Insajdera, zgrada stanice svečano je otvorena na osnovu samo jednog papira koji su kao dokaz o bezbednosti potpisali oni koji su i radili.
 
Opširnije čitajte na sajtu Insajdera.
Podsetimo, prošlo je više od deset dana od nesreće na Železničkoj stanici u kojoj je stradalo 14 osoba, a troje je teško povređeno.
 
Zbog nesreće su organizovani protesti u Novom Sadu i Beogradu, a privođeni su građani i aktivisti koji su učestvovali na protestu 5. novembra.
 
Međutim, javnost je još uvek bez odgovora ko je kriv za nesreću. 
 
U Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu saslušano je više od 50 osoba zbog tragedije na Železničkoj stanici kada je nakon pada nadstrešnice poginulo 14 osoba, dok je troje teško povređeno. 
 
Javnosti je, za sada, poznato samo da je među saslušanima u svojstvu građanina bio i bivši ministar građevine Goran Vesić. Tužilaštva se nisu oglašavala u vezi sa nesrećom na Železničkoj stanici u Novom Sadu još od 5. novembra. Portal 021.rs je u više navrata slao pitanja u vezi sa nesrećom, ali ovaj organ ne reaguje.
 
Pitanja koja smo postavili (i postavljaćemo) njima, ali i drugim nadležnima u ovom slučaju, možete da vidite OVDE
  • Dule

    13.11.2024 20:02
    Projektant
    Sigurno je da je postavljanje stakla i njegovog okvira doprinelo padanju nadstrešnice.Za tu ugradnju morao je postajati projekt.Znači prvi krivac je projektant
  • SUZY

    13.11.2024 18:33
    Ko će odgovarati
    U prvim izjavama su LAGALI da nadstrešnica nije rekonstruiše Vučić, Vučevic,Vesic
  • Bojan

    13.11.2024 11:37
    @Skf

    "Anarhomarksistima"? Kanda od brlje koju piješ nisi oslepeo nego udara direktno na mozak, to malo što ga imaš.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti