
Brojna oštećenja na pruzi Novi Sad - Beograd ranijih godina: Nepoznato da li su sanirana
Brojna oštećenja na prugama na deonici Novi Sad - Beograd uočena su krajem 2023. godine, pokazuje dokumentacija koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
.jpg)
Foto: 021.rs
U okviru objavljene dokumentacije u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu, kao i radovima koji su obuhvatali izgradnju pruge do Beograda, nalazi se i dokument koji govori o stanju i oštećenjima skretnica pruge na ovoj deonici.
Skretnice su deo konstrukcije železničke pruge koje omogućavaju nesmetan prelaz vozova sa jednog koloseka na drugi, a samim tim imaju i poseban značaj sa aspekta bezbednosti saobraćaja. Sastoji se od menjalice, središnjeg dela i livenog srcišta, na kom se seku oba smera vožnje preko skretnica i sastoji se od 12 - 14 odsto mangana.
Poslednji dokument koji je objavljen jeste dopis inženjerke saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) upućenoj pomoćnici ministra saobraćaja Aniti Dimoski, koja je i jedna od okrivljenih u slučaju padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu 1. novembra, kada je nastradalo 15 osoba, dok su još dve teško povređene.
Kako se navodi u dopisu datiranom na 11. mart 2024. godine, predlažu se teme sastanka koji bi trebalo da se održi, a koji je vezan za skretnice i probleme sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad. U prilogu su dostavljeni i zapisnici sa sastanaka 4. i 12. decembra 2023, a u kom su navedena oštećenja.
Portal 021.rs uputio je pitanja Infrastrukturama železnice Srbije i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u vezi sa radovima koji su urađeni u međuvremenu. Međutim, odgovor nije stigao ni više od nedelju dana kasnije.
Šta kažu zapisnici?
Prema zapisniku sa sastanaka krajem 2023. godine, predstavnici Sektora za građevinske poslove uočili su probleme na većem broju skretnica, kao i posebno na onim kolovozima kojim saobraća garnitura voza "Soko".
Na sastanku su, između ostalog bili prisutni i predstavnici kompanije Vossloh, koja je specijalizovana u oblasti bezbednosti železnica i železničkog saobraćaja. Tokom dva sastanka izvršen je nadzor skretnica na stanicama od Petrovaradina do Zemuna.
Na više skretnica u Petrovaradinu, prema izveštaju, postoje rupe i fleke, te se zaključuje da je potrebno brusiti ovaj deo, kao i pritegnuti šrafove. U zapisniku o izvršenoj kontroli avgusta 2024. godine, gde se jedino pominje ova problematika, uočeno je i da na jednoj skretnici potpuno nedostaje srcište. Ništa dodatno, međutim, nije navedeno.
U Sremskim Karlovcima postojao je i problem na koloseku preko kog saobraća garnitura voza Stadler Kiss ("Soko").
Na jednom delu skretnice je cela geometrija krilne širine bila narušena jer po njoj voz ide samo u skretanje, a na drugoj postoje rupe i fleke. Razlog za to je, kako se navodi, što je na ovoj deonici projektovana brzina 160 km/h, te je potrebno brušenje.
I na skretnicama kod deonice Karlovački vinogradi uočena su oštećenja u vidu rupa i fleka na deonici kojom saobraća "Soko". Na jednoj skretnici su čak uočena oštećenja dužine oko 30 centimetara i dubine od oko milimetar.
"Nadzorni organ smatra da su oštećenja nastala kretanjem mehanizacije Izvođača radova po skretničkom srcu pre početka njegove montaže. Izvođaču radova RZD International uputiće se dopis da sanira ovo oštećenje. U blizini ove skretnice nalazi se neadekvatno postavljen kabl skretničkog senzora. Postoji opasnost da će prilikom regulisanja koloseka i skretnica doći do oštećenja ovog kabla što može dovesti do prestanka rada skretnica. Sektor za investicije će uputiti dopis da izvrši izmeštanje kabla u položaj koji neće ometati mašinsko regulisanje koloseka", navodi se u zapisniku od 12. decembra 2023.

I u stanici Beška pronađena su oštećenja u vidu rupa i fleka, na kojima je potrebno izvršiti brušenje, a na deonicama i kojima se kreće garnitura "Soko" i na kojima se ne kreće.
Stanice Inđija, Batajnica i Zemun kontrolisane su na prvom sastanku predstavnika nadležnih organa.
Prema ovom zapisniku i kontroli, na stanici Inđija uočeno je više problema.
Tako su na više čak pet skretnica uočene rupe i fleke na delu srca, koja nisu u kontaktu sa točkovima železničkih vozila. Stav Nadzornog organa i predstavnika Sektora za građevinske poslove bilo je da ovakva oštećenja nisu nastala usled lošeg ugrađivanja i održavanja skretnica, ali i da je potrebna ekspertska analiza ovih problema.
U Batajnici su takođe uočeni problemi, pa je tako na više skretnica bilo potrebno navarivanje i brušenje istih.
"Predstavnici Sektora za građevinske poslove predložili su i obilazak polovnih skretnica u Novoj Pazovi. Projektom je predviđena ugradnja polovnih skretnica koje su na ovom mestu ugrađene 2008. godine, s tim što je izvršena njihova prenumeracija. Kako je cilj sastanka bio utvrđivanje uzroka oštećenih novougrađenih skretnica, učesnici sastanka odbili su pregled ovih skretnica. Interna komisija IŽS je u svojim izveštajima navela postojanje oštećenja na srcima polovnih skretnica", navodi se u zapisniku.
Dalje, i na skretnicama u stanici Zemun uočena su oštećenja i rupe skretničkog srca na prugama kojima saobraćaju vozovi "Soko" i "Beograd voz".
"Predstavnici Vossloh-a izrazili su sumnju da do ovih oštećenja može doći i usled oštećenih točkova voza. Potrebno je da se Sektor obrati svim železničkim operaterima i zatraži potvrdu da su sve lokomotive i svi vagoni prošli reviziju", navodi se u zapisniku.
Na drugoj skretnici je takođe uočena rupa, te je predloženo brušenje i navarivanje.
"Prilikom provere rastojanja dela pruge C2 na skretničkom srcu izmereno je 45mm. Prema radioničkim crtežima, izrađenih od strane Vossloha, ovo rastojanje je 41mm i tolerancija -1 milimetar. Proizvođač skretnica kaže da ovaj problem može biti potencijalni uzročnik oštećenja skretničkih srca. Predstavnik Sektora za investicije rekao je Izvođaču radova da ovaj problem mora otkloniti jer je pruga u garantnom periodu. Izvođač je odgovorio da ovaj problem nije naveden u spisku primedbi neposredno pre puštanja pruge u komercijalni saobraćaj. Nadzorni organ nije bio prisutan da kaže nešto više o ovom problemu, te će im Sektor za investicije uputiti dopis", dodaje se u zapisniku.
Šta je zaključeno?
Prvi zapisnik navodi da su predstavnici Sektora za građevinske poslove izjavili da se pregled skretnica radi jednom mesečno, kao i da su detektovani problemi koji su na narednim sastancima i uočeni.
Na kraju inspekcijske kontrole 12. decembra 2023. godine, zaključak je da je potrebno da ove probleme sagleda treće lice koje ima iskustva u ovoj oblasti. To se i desilo, te je stručnjakinja sa Građevinskog fakulteta u Beogradu predložila mere nedestruktivnih ispitivanja i sanacija. Pitanje njenog angažovanja se nije pominjalo dalje u dostupnoj dokumentaciji.
Takođe, proizvođač skretnica je tada rekao da će do kraja te godine dostaviti izveštaj proizvođača livenih manganskih srca o ovom problemu, te je usaglašeno da isto treba da pogleda stručnjak u ovoj oblasti.
"Nadzorni organi skrenuli su pažnju učesnicima sastanka da se pojava fleka i rupa desila i na deonici rekonstruisane pruge Subotica - Horgoš. Iz tog razloga potrebno je izvršiti obilazak i ovih skretnica", dodaje se u zapisniku od 12. decembra 2023. godine.
Nekoliko meseci kasnije, tačnije 11. marta 2024. godine, inženjerka saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije uputila je dopis pomoćnici ministra Aniti Dimoski i navela teme o kojima bi se trebalo diskutovati na sledećem sastanku, a u vezi sa problemom sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad.
U tom dopisu navodi se da proizvođač skretnica nije dostavio Izveštaj od strane proizvođača livenih skretačkih srca u vezi sa uočenim oštećenjima.
Dodatno, u uputstvu za održavanje koje je izvođač dostavio nije predstavljen tip oštećenja koje su se pojavile na ovoj deonici, i osim vizuelnog pregleda nisu navedene savremene metode za pregled unutrašnje strukture materijala.
"Dijagnostika uočenih nepravilnosti za IŽS je jako bitna kako bi se pravovremeno sprečilo da do istih ili sličnih problema ne dođe na skretnicama na deonici od Novog Sada do Subotice. Potrebno je dostaviti dokaze o proveri kvaliteta materijala na skretnicama koje su isporučene, ugrađene ili koje tek treba da se dopreme na gradilište", piše u dopisu.
U uputstvu za održavanje se takođe ni ne navodi razlog zamene srca skretnica usled postojanja šupljina u unutrašnjoj strukturi, kao i dodatna pojašnjenja određenih termina.
"IŽS ostaje pri stavu da je potrebno izvršiti ekspertizu fizičko-mehaničkih svojstava materijala od koga su sačinjena srca skretnica od strane nezavisne akreditovane laboratorije", navodi se u dopisu.
Šta je kasnije urađeno nije poznato, s obzirom da nisu objavljeni drugi zapisnici u vezi sa ovom temom nisu dostupni, a iz Infrastruktura železnice Srbije i ministarstva ne odgovaraju na postavljena pitanja.
Pruga Novi Sad - Subotica, iako još uvek nije puštena u rad, izgrađena je i rađene su prve probne vožnje, a da li će isti problem biti uočen u budućnosti nije poznato jer portalu 021.rs nije odgovoreno ni na to pitanje.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Profesor Građevinskog fakulteta: Pad nadstrešnice najverovatnije izazvala korozija žica
24.04.2025.•
2
Pad nadstrešnice na stanici u Novom Sadu najverovatnije izazvala velika korozija žica, tvrdi profesor Građevinskog fakulteta Nenad Ivanišević.
Studenti Medicinskog fakulteta organizuju humanitarni bazar: Sav prihod za Novosađanina Vasilija
24.04.2025.•
0
Studenti u blokadi Medicinskog fakulteta u Novom Sadu u petak, 25. aprila, organizuju humanitarni bazar.
Posle više od dve nedelje bez pijaće vode: Postavljena cisterna sa pijaćom vodom u centru Beočina
24.04.2025.•
1
Prva cisterna sa pijaćom vodom parkirana je u centru Beočina, kako bi se olakšalo snabdevanje vodom pošto se zbog rekonstrukcije fabrike vode od 7. aprila isporučuje tehnička voda.
Mićin rekao da je voda u Novom Sadu bezbedna, pa iskapio celu čašu
24.04.2025.•
20
Gradonačelnik Žarko Mićin danas je ponovio da je voda u Novom Sadu bezbedna za piće.
Protest Novosađana: Tri meseca otkad su nasilnici iz prostorija SNS-a prebili studente
24.04.2025.•
2
Zboz Mesne zajednice "Narodni heroji" organizovaće protest u ponedeljak, 28. aprila, povodom tri meseca od kako su studente napali nasilnici koji su izašli iz prostorija Srpske napredne stranke.
Studenti u blokadi sutra iz Novog Sada i Beograda trče do Brisela: Pred njima put od skoro 2.000 km
24.04.2025.•
11
Studenti u blokadi će trčati do Brisela, a krenuće u petak, 25. aprila iz Novog Sada i Beograda.
Koga je sve tužio "Starting" zbog narušavanja poslovnog ugleda
24.04.2025.•
12
Kompanija "Starting", koja je izvodila na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu, tužila je više osoba zbog narušavanja poslovnog ugleda i kreditne sposobnosti.
Još dva dana mogući pljuskovi u Novom Sadu, a onda lepše vreme
24.04.2025.•
0
Još dva dana su u Novom Sadu mogući pljuskovi sa grmljavinom, a onda će uslediti nekoliko suvih dana.
U podzemnoj garaži "Modena" u toku hidrotest krovne izolacije, parterno uređenje i dalje na čekanju
24.04.2025.•
2
Od utorka, 22. aprila, na gradilištu buduće javne podzemne garaže "Modena" počeo je hidrotest krovne izolacije, koju sprovodi izvođač radova kompanija "Inobačka".
Fruškogorski maraton za vikend: Start u subotu na Popovici
24.04.2025.•
2
Fruškogorski maraton, 48. po redu, održaće se 26. i 27. aprila na obroncima Fruške gore.
Uprava NP "Fruška gora": Apelujemo na građane da prepoznaju značaj naplate naknade
24.04.2025.•
14
Uprava Nacionalnog parka "Fruška gora" oglasila se saopštenjem u vezi sa informacijom da naplaćuju ulaz na Frušku goru, ali i u vezi sa rampama.
"Komšijsko pumpanje - Futog i Begeč zajedno podržavaju studente": U subotu blokada kružnog toka
24.04.2025.•
1
Protest pod nazivom "Komšijsko pumpanje - Futog i Begeč zajedno podržavaju studente" biće organizovan u subotu, 26. aprila u Begeču.
Poruke uhapšenih novosadskih aktivista: Nismo pripremali rušenje države, vidimo se uskoro
24.04.2025.•
8
Novosadski odbor Pokreta slobodnih građana objavio je poruke aktivista koji su pritvoreni na Klisi zbog sumnje da su pripremali delo protiv ustavnog uređenja i bezbednosti.
Počinje dostava rešenja poreza na imovinu preko pošte, rok za sledeću ratu 15. maj
24.04.2025.•
6
Rešenja za porez na imovinu za 2025. godinu danas, 24. aprila će početi da se dostavljaju poštom.
FOTO Objavljena satnica i mapa velikog protesta srednjoškolaca u subotu: Blokada kod Futoške
24.04.2025.•
35
Objavljen je detaljniji program velikog protesta srednjoškolaca "Online nije rešenje" koji će se održati u subotu, 26. aprila u Novom Sadu.
Novosadski "Vodovod": Navodi Tepić netačni i uznemirujući, voda je mikrobiološki ispravna
24.04.2025.•
4
JKP "Vodovod i kanalizacija" reagovalo je saopštenjem na navode poslanice SSP-a Marinike Tepić u vezi sa kvalitetom pijaće vode u Novom Sadu.
Protest zbog ubistva još jedne žene danas na Trgu slobode: Od nadležnih se traže konkretne mere
24.04.2025.•
7
Aktivistička grupa "Žene za promene" organizuje u četvrtak, 24. aprila, protest u centru Novog Sada, nakon jučerašnjeg ubistva žene na Grbavici.
Javni čas sa biciklistima koji su vozili do Strazbura danas u Lazinoj gimnaziji
24.04.2025.•
1
Maturanti Lazine gimnazije organizuju javni čas sa biciklistima u četvrtak, 24. aprila.
U Novom Sadu za 24 sata rođene 24 bebe: Među njima i blizanci
24.04.2025.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 24 bebe.
Četvrtak u Novom Sadu: Predstave, izložbe, filmovi i protestna akcija
23.04.2025.•
0
Ovog četvrtka vas očekuje premijera opere "Figarova ženidba" u Srpskom narodnom pozorištu.
Novosadska cvetna pijaca i ovog petka i subote na platou Spensa
23.04.2025.•
1
Novosadska cvetna pijaca održaće se u petak i subotu, 25. i 26. aprila, na platou ispred Spensa.
Komentari 16
Iguman
Aleksej
Sve je pocelo sa ukradenom licnom kartom. Niko nije reagovao. A posle toga malo po malo preko Savamale, naplatne rampe, doktorata itd. dodjosmo do naspresnice.
Nikola
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar