Brojna oštećenja na pruzi Novi Sad - Beograd ranijih godina: Nepoznato da li su sanirana
Brojna oštećenja na prugama na deonici Novi Sad - Beograd uočena su krajem 2023. godine, pokazuje dokumentacija koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
Foto: 021.rs
U okviru objavljene dokumentacije u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu, kao i radovima koji su obuhvatali izgradnju pruge do Beograda, nalazi se i dokument koji govori o stanju i oštećenjima skretnica pruge na ovoj deonici.
Skretnice su deo konstrukcije železničke pruge koje omogućavaju nesmetan prelaz vozova sa jednog koloseka na drugi, a samim tim imaju i poseban značaj sa aspekta bezbednosti saobraćaja. Sastoji se od menjalice, središnjeg dela i livenog srcišta, na kom se seku oba smera vožnje preko skretnica i sastoji se od 12 - 14 odsto mangana.
Poslednji dokument koji je objavljen jeste dopis inženjerke saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) upućenoj pomoćnici ministra saobraćaja Aniti Dimoski, koja je i jedna od okrivljenih u slučaju padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu 1. novembra, kada je nastradalo 15 osoba, dok su još dve teško povređene.
Kako se navodi u dopisu datiranom na 11. mart 2024. godine, predlažu se teme sastanka koji bi trebalo da se održi, a koji je vezan za skretnice i probleme sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad. U prilogu su dostavljeni i zapisnici sa sastanaka 4. i 12. decembra 2023, a u kom su navedena oštećenja.
Portal 021.rs uputio je pitanja Infrastrukturama železnice Srbije i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u vezi sa radovima koji su urađeni u međuvremenu. Međutim, odgovor nije stigao ni više od nedelju dana kasnije.
Šta kažu zapisnici?
Prema zapisniku sa sastanaka krajem 2023. godine, predstavnici Sektora za građevinske poslove uočili su probleme na većem broju skretnica, kao i posebno na onim kolovozima kojim saobraća garnitura voza "Soko".
Na sastanku su, između ostalog bili prisutni i predstavnici kompanije Vossloh, koja je specijalizovana u oblasti bezbednosti železnica i železničkog saobraćaja. Tokom dva sastanka izvršen je nadzor skretnica na stanicama od Petrovaradina do Zemuna.
Na više skretnica u Petrovaradinu, prema izveštaju, postoje rupe i fleke, te se zaključuje da je potrebno brusiti ovaj deo, kao i pritegnuti šrafove. U zapisniku o izvršenoj kontroli avgusta 2024. godine, gde se jedino pominje ova problematika, uočeno je i da na jednoj skretnici potpuno nedostaje srcište. Ništa dodatno, međutim, nije navedeno.
U Sremskim Karlovcima postojao je i problem na koloseku preko kog saobraća garnitura voza Stadler Kiss ("Soko").
Na jednom delu skretnice je cela geometrija krilne širine bila narušena jer po njoj voz ide samo u skretanje, a na drugoj postoje rupe i fleke. Razlog za to je, kako se navodi, što je na ovoj deonici projektovana brzina 160 km/h, te je potrebno brušenje.
I na skretnicama kod deonice Karlovački vinogradi uočena su oštećenja u vidu rupa i fleka na deonici kojom saobraća "Soko". Na jednoj skretnici su čak uočena oštećenja dužine oko 30 centimetara i dubine od oko milimetar.
"Nadzorni organ smatra da su oštećenja nastala kretanjem mehanizacije Izvođača radova po skretničkom srcu pre početka njegove montaže. Izvođaču radova RZD International uputiće se dopis da sanira ovo oštećenje. U blizini ove skretnice nalazi se neadekvatno postavljen kabl skretničkog senzora. Postoji opasnost da će prilikom regulisanja koloseka i skretnica doći do oštećenja ovog kabla što može dovesti do prestanka rada skretnica. Sektor za investicije će uputiti dopis da izvrši izmeštanje kabla u položaj koji neće ometati mašinsko regulisanje koloseka", navodi se u zapisniku od 12. decembra 2023.
I u stanici Beška pronađena su oštećenja u vidu rupa i fleka, na kojima je potrebno izvršiti brušenje, a na deonicama i kojima se kreće garnitura "Soko" i na kojima se ne kreće.
Stanice Inđija, Batajnica i Zemun kontrolisane su na prvom sastanku predstavnika nadležnih organa.
Prema ovom zapisniku i kontroli, na stanici Inđija uočeno je više problema.
Tako su na više čak pet skretnica uočene rupe i fleke na delu srca, koja nisu u kontaktu sa točkovima železničkih vozila. Stav Nadzornog organa i predstavnika Sektora za građevinske poslove bilo je da ovakva oštećenja nisu nastala usled lošeg ugrađivanja i održavanja skretnica, ali i da je potrebna ekspertska analiza ovih problema.
U Batajnici su takođe uočeni problemi, pa je tako na više skretnica bilo potrebno navarivanje i brušenje istih.
"Predstavnici Sektora za građevinske poslove predložili su i obilazak polovnih skretnica u Novoj Pazovi. Projektom je predviđena ugradnja polovnih skretnica koje su na ovom mestu ugrađene 2008. godine, s tim što je izvršena njihova prenumeracija. Kako je cilj sastanka bio utvrđivanje uzroka oštećenih novougrađenih skretnica, učesnici sastanka odbili su pregled ovih skretnica. Interna komisija IŽS je u svojim izveštajima navela postojanje oštećenja na srcima polovnih skretnica", navodi se u zapisniku.
Dalje, i na skretnicama u stanici Zemun uočena su oštećenja i rupe skretničkog srca na prugama kojima saobraćaju vozovi "Soko" i "Beograd voz".
"Predstavnici Vossloh-a izrazili su sumnju da do ovih oštećenja može doći i usled oštećenih točkova voza. Potrebno je da se Sektor obrati svim železničkim operaterima i zatraži potvrdu da su sve lokomotive i svi vagoni prošli reviziju", navodi se u zapisniku.
Na drugoj skretnici je takođe uočena rupa, te je predloženo brušenje i navarivanje.
"Prilikom provere rastojanja dela pruge C2 na skretničkom srcu izmereno je 45mm. Prema radioničkim crtežima, izrađenih od strane Vossloha, ovo rastojanje je 41mm i tolerancija -1 milimetar. Proizvođač skretnica kaže da ovaj problem može biti potencijalni uzročnik oštećenja skretničkih srca. Predstavnik Sektora za investicije rekao je Izvođaču radova da ovaj problem mora otkloniti jer je pruga u garantnom periodu. Izvođač je odgovorio da ovaj problem nije naveden u spisku primedbi neposredno pre puštanja pruge u komercijalni saobraćaj. Nadzorni organ nije bio prisutan da kaže nešto više o ovom problemu, te će im Sektor za investicije uputiti dopis", dodaje se u zapisniku.
Šta je zaključeno?
Prvi zapisnik navodi da su predstavnici Sektora za građevinske poslove izjavili da se pregled skretnica radi jednom mesečno, kao i da su detektovani problemi koji su na narednim sastancima i uočeni.
Na kraju inspekcijske kontrole 12. decembra 2023. godine, zaključak je da je potrebno da ove probleme sagleda treće lice koje ima iskustva u ovoj oblasti. To se i desilo, te je stručnjakinja sa Građevinskog fakulteta u Beogradu predložila mere nedestruktivnih ispitivanja i sanacija. Pitanje njenog angažovanja se nije pominjalo dalje u dostupnoj dokumentaciji.
Takođe, proizvođač skretnica je tada rekao da će do kraja te godine dostaviti izveštaj proizvođača livenih manganskih srca o ovom problemu, te je usaglašeno da isto treba da pogleda stručnjak u ovoj oblasti.
"Nadzorni organi skrenuli su pažnju učesnicima sastanka da se pojava fleka i rupa desila i na deonici rekonstruisane pruge Subotica - Horgoš. Iz tog razloga potrebno je izvršiti obilazak i ovih skretnica", dodaje se u zapisniku od 12. decembra 2023. godine.
Nekoliko meseci kasnije, tačnije 11. marta 2024. godine, inženjerka saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije uputila je dopis pomoćnici ministra Aniti Dimoski i navela teme o kojima bi se trebalo diskutovati na sledećem sastanku, a u vezi sa problemom sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad.
U tom dopisu navodi se da proizvođač skretnica nije dostavio Izveštaj od strane proizvođača livenih skretačkih srca u vezi sa uočenim oštećenjima.
Dodatno, u uputstvu za održavanje koje je izvođač dostavio nije predstavljen tip oštećenja koje su se pojavile na ovoj deonici, i osim vizuelnog pregleda nisu navedene savremene metode za pregled unutrašnje strukture materijala.
"Dijagnostika uočenih nepravilnosti za IŽS je jako bitna kako bi se pravovremeno sprečilo da do istih ili sličnih problema ne dođe na skretnicama na deonici od Novog Sada do Subotice. Potrebno je dostaviti dokaze o proveri kvaliteta materijala na skretnicama koje su isporučene, ugrađene ili koje tek treba da se dopreme na gradilište", piše u dopisu.
U uputstvu za održavanje se takođe ni ne navodi razlog zamene srca skretnica usled postojanja šupljina u unutrašnjoj strukturi, kao i dodatna pojašnjenja određenih termina.
"IŽS ostaje pri stavu da je potrebno izvršiti ekspertizu fizičko-mehaničkih svojstava materijala od koga su sačinjena srca skretnica od strane nezavisne akreditovane laboratorije", navodi se u dopisu.
Šta je kasnije urađeno nije poznato, s obzirom da nisu objavljeni drugi zapisnici u vezi sa ovom temom nisu dostupni, a iz Infrastruktura železnice Srbije i ministarstva ne odgovaraju na postavljena pitanja.
Pruga Novi Sad - Subotica, iako još uvek nije puštena u rad, izgrađena je i rađene su prve probne vožnje, a da li će isti problem biti uočen u budućnosti nije poznato jer portalu 021.rs nije odgovoreno ni na to pitanje.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Štrajk se nastavlja: Pojedini kolektivi škola u Novom Sadu najavili obustavu rada i do petka
20.01.2025.•
36
Sve više škola u Novom Sadu donosi odluke da nastavi sa obustavom rada i u narednim danima.
Pismo novosadskog pisca: Sramno je što Matica srpska ćuti
20.01.2025.•
17
Novosadski pisac Siniša Tucić odlučio je da prekine saradnju sa svim časopisima koji direktno zavise od državnog finansiranja kako na republičkom, tako i na pokrajinskom i lokalnom nivou.
Novosadski student dobio pretnje - tabloidi ga označili kao nasilnika nad starijom ženom
20.01.2025.•
13
Student Medicinskog fakulteta u Novom Sadu Miloš Drobac dobio je pretnje nakon što je njegov identitet objavljen u prorežimskim medijima.
Iz ugla naprednjaka: Rekordno stanje budžeta, Novi Sad jedan od najbrže rastućih gradova regiona
20.01.2025.•
30
Novi Sad je u 2025. godinu ušao bez usvojenog budžeta. Međutim, član Gradskog veća za budžet, finansije i investicije Dejan Mandić kaže da je stanje budžeta rekordno.
Novinar RTS-a iz Novog Sada u pismu uredniku: Da li vam se sada više sviđa ton tabloida?
20.01.2025.•
18
Novinar Radio-televizije Srbije iz Novog Sada Milan Srdić uputio je otvoreno pismo glavnom i odgovornom uredniku Nenadu Lj. Stefanoviću.
FOTO Novosađani odaju počast nastradalima na Železničkoj: Nastavnici u štrajku na ulicama
20.01.2025.•
3
Učenici i nastavnici srednjih škola danas u okviru akcije "15 minuta za 15 života" blokiraju raskrsnice širom grada.
VIDEO: Učenici Jovine uzvikuju "Đaci ne kleče", a direktor drži čas
20.01.2025.•
29
Na društvenim mrežama pojavio se snimak na kojem se vide učenici Jovine gimnazije koji uzvikuju "Đaci ne kleče" dok direktor Radivoje P. Stojković drži čas.
Rektor planirao put na Tajland, karta o trošku Univerziteta i za suprugu - evo šta on kaže
20.01.2025.•
80
Rektor Univerziteta u Novom Sadu planirao je poslovni put na Tajland početkom februara. Planirano je da o trošku univerziteta, zarad proširenja saradnje, sa njim na Tajland ide i njegova supruga.
O mladiću iz Novog Sada kojeg je oteo Hamas se još ne zna ništa - čeka se druga faza primirja
20.01.2025.•
4
O stanju državljanina Srbije Alonu Ohelu, po rođenju iz Novog Sada, kojeg je u oktobru 2023. oteo Hamas, još uvek se ne zna ništa.
FOTO, VIDEO Roditelji ispred novosadskih škola: Prosveta je kičma i mora biti uspravna
20.01.2025.•
108
Veliki broj roditelja okupio se jutros ispred škola u Novom Sadu kako bi pružio podršku prosvetarima koji su danas obustavili nastavu.
VIDEO Učiteljica OŠ "Žarko Zrenjanin": Stavljamo tačku na ucenjivanja i ponižavanja
20.01.2025.•
16
Okupljenima ispred Osnovne škole "Žarko Zrenjanin" obratila se učiteljica Nina Dimitrijević. U svom obraćanju poručila je da oni danas ne drže nastavu, već ugledni čas.
Arhiv: Na protest u Novom Sadu u nedelju bilo 4.000 ljudi
20.01.2025.•
3
Na protestu srednjoškolaca i javnom času u Novom Sadu bilo je prisutno 4.000 ljudi, objavio je Arhiv javnih skupova.
Pisarnica Gradske kuće od danas ne radi: Evo gde možete obaviti administrativne poslove
20.01.2025.•
12
Pisarnica Gradske kuće od danas neće raditi.
Učenici "Mileve Marić Ajnštajn" od danas u potpunoj blokadi škole
20.01.2025.•
6
Učenici Tehničke škole "Mileva Marić Ajnštajn" od danas, 20. januara, stupaju u potpunu blokadu nastave.
Bebeće vesti iz "Betanije": Za vikend rođene 22 bebe
20.01.2025.•
0
Tokom vikenda u Novom Sadu, u porodilištu "Betanija", rođene su 22 bebe.
Vreme danas u Novom Sadu: Maksimalno do nule
20.01.2025.•
0
Maksimalna dnevna temperatura u Novom Sadu u ponedeljak biće nula stepeni Celzijusa.
Prosvetari obustavljaju rad: Pogledajte spisak škola u Novom Sadu u kojima se danas štrajkuje
20.01.2025.•
248
Veliki broj škola u Novom Sadu je najavio štrajk za ponedeljak, ponedeljak, 20. janura. Njima će podršku pružiti i roditelji.
Roditelji i bivši đaci podržavaju novosadske prosvetare koji štrajkuju: Svako ispred svoje škole
19.01.2025.•
39
Ispred više novosadskih osnovnih i srednjih škola za sutra, 20. januar, najavljeni su skupovi roditelja, đaka i bivših đaka, kako bi pružili podršku prosvetarima koji su doneli odluku o obustavi rada.
Otvorena linija za studente kako bi ih taksisti u blizini zaštitili ili prevezli na sigurno
19.01.2025.•
18
Novosadski SOS taksi otvorio je liniju za studente, kako bi, ukoliko bude potrebno, vozači koji su u blizini mogli da ih zaštite, pomognu i prevezu na sigurno.
Aktiv direktora tvrdi da sve škole sutra nastavljaju sa radom: Evo šta piše u njihovoj odluci
19.01.2025.•
28
Aktiv direktora osnovnih i srednjih škola Novog Sada saopštio je da će sutra sve osnovne i srednje škole nastaviti sa redovnim obrazovnim aktivnostima.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar