FOTO: Priča o lokomotivi koju svi znate - decenijama dočekuje putnike u Novom Sadu

Ispred Železničke stanice već 35 godina Novosađane i druge putnike pozdravlja parna lokomotiva stara gotovo čitav vek.
FOTO: Priča o lokomotivi koju svi znate - decenijama dočekuje putnike u Novom Sadu
Foto: 021.rs
Ona je postavljena na petnaestak metara stare pruge i uz nju se nalazi spomenik koji prikazuje železničara.
 
Lokomotiva je poznata skoro svakome ko je ikada putovao u ili iz Novog Sada, a za većinu Novosađana je i mesto gde se često čekaju turistički polasci autobusima.
U pitanju je parna lokomotiva oznake MAV 375.956, proizvedena 1925. godine u Budimpešti.

Lokomotiva serije 51 je nastala kao nadogradnja serije 50. Sastavljena je u fabrici Mađarske državne železnice, zajedno sa još 595 istih modela tokom više decenija proizvodnje.
Na jugoslovenskim prugama dobila je novu oznaku JŽ 51-007, a Jugoslovenske železnice (JŽ) mogle su se pohvaliti sa 166 lokomotiva ove serije.
 
Na teritoriji današnje Vojvodine bilo ih je 58, a upravo ova, pristajala je baš u Novi Sad.
 
Posle Drugog svetskog rata na JŽ je bilo 166 lokomotiva ove serije, koje su proizvedene od 1907. do 1918. godine, od 1920. do 1926. godine i 1942. godine.
 
Istoričari su zabeležili da su ove lokomotive građene za sporedne pruge, tzv. vicinalne pruge koje su bile dosta rasprostranjene u mađarskom delu tadašnje Austrougarske. U periodu od 1910. do 1924. godine, lokomotive MAV 375, posle JŽ 51, bile su rasprostranjene na ovim prugama i tokom narednih decenija.
 
Postavljena je kao muzejski eksponat 15. aprila 1988. u čast 105. godišnjice otvaranja željezničkog saobraćaja u Novom Sadu. Pored lokomotive je i spomenik železničaru izrađen od bronze.
 
  
 
Tekst za ploče je napisao Jovan Radošević, a izlivene su u Pazovi preko gravera  Ivana Zavrtanika iz Novog Sada.
 
 
Tekst na prvoj ploči je:
 
"Dana 5. marta 1883. godine prošao je prvi voz prugom Novi Sad-Subotica. U spomen tom događaju radnici železničkog čvora Novi Sad postavljaju ovu lokomotivu. Novi Sad 15.04.1988. god."
 
Na drugoj ploči stoji:
 
"Proizvedena u fabrici lokomotiva MAV Budimpešta, Serija i broj lokomotive 51-007 Godina proizvodnje 1925. Brzina: 60 km/h Težina 51 t Osovinski pritisak 10 T. Snaga 470 KS Kolosek 1435 mm Vukla vozove sa opterećenjem - putnički 410 T. - teretni 870 T. Saobraćala prugama Vojvodine."
 
Spomenik železničara prikazuje radnika Jugoslovenske železnice u standardnoj uniformi za period 1945-1985, a izrađen je 1989. godine. Autor je Radovan Moljski, radnik JŽ, čiji je ovo amaterski rad.
 
Lokomotiva je marta 2022. godine delimično obnovljena prilikom otvaranja brze pruge Novi Sad-Beograd. U uređenju su učestvovali radnici JKP "Stan" koji su sanirali lokomotivu, a uredili su i prostor oko nje i postavili novo osvetljenje.
Prilikom rekonstrukcije i otvaranja stanice, lokomotiva je na kratko "oživela" pošto je ugrađen mehanizam koji je ispuštao paru i pravio karakterističan zvuk na svaki pun sat, ali sada toga više nema.
 
Takođe, treba pomenuti da se lokomotiva pojavljuje u početnim kadrovima filma "Andremo in città" iz 1966. godine, italijanskog reditelja Nela Risija, koji je sniman u okolini Novog Sada.
 
 
Realizaciju ovog teksta podržala je Turistička organizacija Novog Sada.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Sećam se

    25.12.2023 15:40
    Sećam se još tog mirisa garniranih sendviča u abend vagonu, radili po licenci restorana Zagreb. Deda ode po lebac u Dortmund a ja izađem u Ljubljani po krastavce.
  • /

    25.12.2023 13:35
    /
    ne pokazujte je.
    iseci ce i nju u staro gvozdje.
    vec su to uradili
  • F

    25.12.2023 11:53
    Da, da 60 na sat.Zato smo nekada putovali celu noc i pola dana od Novog Sada do mora.Odem sa roditeljima u inistranstvo, zapad, sednemo u tamosnje vozove, znaci vozovi mogu i da jure i da drugacije izgledaju?To je bilo 80.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Novosadske priče

Graditelj socijalističkog Novog Sada

Ko se prethodnih dana prošetao do Muzeja savremene umetnosti Vojvodine (MSUV) imao je priliku da se upozna sa radom čoveka koji je oblikovao izgradnju Novog Sada tokom socijalističkog perioda.

Novi Sad koji sanjamo

Aktuelna vlast je preko svake mere izgradila i uvećala grad podno Petrovaradinske tvrđave.

Kako su Novosađani naučili NATO "red vožnje"

Imao sam 11 godina. Tog dana se išlo prepodne u školu, popodne smo uobičajeno išli napolje da se igramo ubeđujući one koje su roditelji sprečili, da neće biti nikakvog bombardovanja...

Student nije zapalio žito

Na fasadi kasarne u Ulici vojvode Bojovića jedna spomen ploča čuva priču o studentima koji su zapalili pšenicu. I to su platili životom.