FOTO: Priča o lokomotivi koju svi znate - decenijama dočekuje putnike u Novom Sadu
Ispred Železničke stanice već 35 godina Novosađane i druge putnike pozdravlja parna lokomotiva stara gotovo čitav vek.
Foto: 021.rs
Ona je postavljena na petnaestak metara stare pruge i uz nju se nalazi spomenik koji prikazuje železničara.
Lokomotiva je poznata skoro svakome ko je ikada putovao u ili iz Novog Sada, a za većinu Novosađana je i mesto gde se često čekaju turistički polasci autobusima.
U pitanju je parna lokomotiva oznake MAV 375.956, proizvedena 1925. godine u Budimpešti.
Lokomotiva serije 51 je nastala kao nadogradnja serije 50. Sastavljena je u fabrici Mađarske državne železnice, zajedno sa još 595 istih modela tokom više decenija proizvodnje.
Lokomotiva serije 51 je nastala kao nadogradnja serije 50. Sastavljena je u fabrici Mađarske državne železnice, zajedno sa još 595 istih modela tokom više decenija proizvodnje.
Na jugoslovenskim prugama dobila je novu oznaku JŽ 51-007, a Jugoslovenske železnice (JŽ) mogle su se pohvaliti sa 166 lokomotiva ove serije.
Na teritoriji današnje Vojvodine bilo ih je 58, a upravo ova, pristajala je baš u Novi Sad.
Posle Drugog svetskog rata na JŽ je bilo 166 lokomotiva ove serije, koje su proizvedene od 1907. do 1918. godine, od 1920. do 1926. godine i 1942. godine.
Istoričari su zabeležili da su ove lokomotive građene za sporedne pruge, tzv. vicinalne pruge koje su bile dosta rasprostranjene u mađarskom delu tadašnje Austrougarske. U periodu od 1910. do 1924. godine, lokomotive MAV 375, posle JŽ 51, bile su rasprostranjene na ovim prugama i tokom narednih decenija.
Postavljena je kao muzejski eksponat 15. aprila 1988. u čast 105. godišnjice otvaranja željezničkog saobraćaja u Novom Sadu. Pored lokomotive je i spomenik železničaru izrađen od bronze.
Tekst za ploče je napisao Jovan Radošević, a izlivene su u Pazovi preko gravera Ivana Zavrtanika iz Novog Sada.
Tekst na prvoj ploči je:
"Dana 5. marta 1883. godine prošao je prvi voz prugom Novi Sad-Subotica. U spomen tom događaju radnici železničkog čvora Novi Sad postavljaju ovu lokomotivu. Novi Sad 15.04.1988. god."
Na drugoj ploči stoji:
"Proizvedena u fabrici lokomotiva MAV Budimpešta, Serija i broj lokomotive 51-007 Godina proizvodnje 1925. Brzina: 60 km/h Težina 51 t Osovinski pritisak 10 T. Snaga 470 KS Kolosek 1435 mm Vukla vozove sa opterećenjem - putnički 410 T. - teretni 870 T. Saobraćala prugama Vojvodine."
Spomenik železničara prikazuje radnika Jugoslovenske železnice u standardnoj uniformi za period 1945-1985, a izrađen je 1989. godine. Autor je Radovan Moljski, radnik JŽ, čiji je ovo amaterski rad.
Lokomotiva je marta 2022. godine delimično obnovljena prilikom otvaranja brze pruge Novi Sad-Beograd. U uređenju su učestvovali radnici JKP "Stan" koji su sanirali lokomotivu, a uredili su i prostor oko nje i postavili novo osvetljenje.
Prilikom rekonstrukcije i otvaranja stanice, lokomotiva je na kratko "oživela" pošto je ugrađen mehanizam koji je ispuštao paru i pravio karakterističan zvuk na svaki pun sat, ali sada toga više nema.
Takođe, treba pomenuti da se lokomotiva pojavljuje u početnim kadrovima filma "Andremo in città" iz 1966. godine, italijanskog reditelja Nela Risija, koji je sniman u okolini Novog Sada.
Realizaciju ovog teksta podržala je Turistička organizacija Novog Sada.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Novosadske priče
Novi Sad - Voša - Borovo: Fudbalska groznica
29.10.2024.•
3
Relativno rano, sa 12 godina, uključio sam se u pionirski sastav Fudbalskog kluba Vojvodina.
Jedno drugačije novosadsko detinjstvo
22.10.2024.•
0
Priča Duška Bogdanovića o jednom drugačijem novosadskom detinjstvu...
Kad led proključa u Novom Sadu
15.10.2024.•
3
Hokej na ledu je u Novom Sadu imao neverovatnu uzlaznu liniju.
"Pino Silvestre" pokret u Novom Sadu: Kako smo zamirisali
08.10.2024.•
12
Kada su muški primerci moje generacije i oni sa nekoliko godina starijim krštenicama - takozvani "bumeri" - počeli da (se) mirišu?
Kako su patike osvojile Novi Sad
01.10.2024.•
2
Patike. Prve sam dobio ranih pedestih kada sam pošao u zabavište.
Farmerke, pesnice i Džejms Din sa Podbare
24.09.2024.•
9
Farmerke ili farke - kako ih danas zovu mladi - kao klinac sam video u "kaubojskim" filmovima.
Novosadski sport nekad: Za koga se navijalo i zašto je ovo čudan grad?
17.09.2024.•
11
Tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka, moje detinjstvo i rana mladost bili su u znaku totalne zaluđenosti sportom.
Najbolje ocenjena mesta u Novom Sadu: Restorani koje vam preporučuje internet
08.08.2024.•
50
Kada vas neko pita za preporuku gde da jedu u Novom Sadu, ponekad se nađete u dilemi - šta da odgovorite? Iz pozicije Novosađana, sva mesta su "izvikana".
Arhitekta kojeg Novi Sad nije želeo: Poznati objekti su mogli da izgledaju drugačije
31.07.2024.•
15
Ljubitelji likovne umetnosti u Novom Sadu ne mogu da se požale, u gradu podno Petrovaradinske tvrđave i tokom letnjih raspusta ima atraktivnih događanja.
FOTO: Pothodnik u centru Novog Sada čuva stare mape koje niko ne primećuje - o čemu se radi?
24.07.2024.•
28
U pothodniku ispod Bulevara Mihajla Pupina, blizu stepenica koje vode ka zgradi Pošte, nalazi se izlog, malo prljav, ali u kojem se mogu videti karte Novog Sada sa ponekom svetlećom lampicom.
Šta se o Štrandu pisalo pre 100 godina: Pesak nije uzoran, preterano skup bife i Šerlok Holms
19.06.2024.•
9
Tokom leta mnogi Novosađani pohrle na Štrand kako bi pronašli osveženje u Dunavu ili kraj reke.
Graditelj socijalističkog Novog Sada
03.06.2024.•
13
Ko se prethodnih dana prošetao do Muzeja savremene umetnosti Vojvodine (MSUV) imao je priliku da se upozna sa radom čoveka koji je oblikovao izgradnju Novog Sada tokom socijalističkog perioda.
Novi Sad koji sanjamo
25.05.2024.•
19
Aktuelna vlast je preko svake mere izgradila i uvećala grad podno Petrovaradinske tvrđave.
Novosadska kultna mesta: Gde ste išli na koncerte i žurke?
21.05.2024.•
84
Novosadsku muzičku istoriju, ali i onu istoriju svakodnevnice i zabave, čine mesta u kojima se ona stvara.
VIDEO: Prepoznajete li ovaj grad - šta se radilo u Novom Sadu proleća 1939. godine?
18.04.2024.•
25
Pre 85 godina Novi Sad je bio znatno drugačiji grad. Najpre, u njemu je živelo gotovo sedam puta manje ljudi.
Bombardovanje 1999. godine - čega se sećaju Novosađani: Esmeralda, trčanje po čvarke, žurke...
24.03.2024.•
31
Povom 25. godišnjice od početka NATO bombardovanja Savezne Republike Jugoslavije, portal 021.rs vam donosi priče Novosađana o 78 dana 1999. godine.
Kako su Novosađani naučili NATO "red vožnje"
24.03.2024.•
7
Imao sam 11 godina. Tog dana se išlo prepodne u školu, popodne smo uobičajeno išli napolje da se igramo ubeđujući one koje su roditelji sprečili, da neće biti nikakvog bombardovanja...
VIDEO: Sećanje na "Žutu kuću" živi - trag Novog Sada kojeg sve manje ima
20.03.2024.•
25
Na lokaciji na kojoj se nekada nalazila kultna novosadska "Žuta kuća" gradska vlast planira izgradnju crkve posvećenoj stradalima u južnoj Bačkoj tokom Drugog svetskog rata.
FOTO: Znate li da u Veterniku postoji bosanska brvnara koja je spomenik kulture?
26.02.2024.•
18
Prava Bosanska brvnara sa etnografskom zbirkom predmeta starih i 200 godina može se pronaći u Veterniku.
Student nije zapalio žito
05.02.2024.•
5
Na fasadi kasarne u Ulici vojvode Bojovića jedna spomen ploča čuva priču o studentima koji su zapalili pšenicu. I to su platili životom.
FOTO, VIDEO Novosadski lekar čuva grad u starim mapama: Ovo je njegova priča
01.02.2024.•
3
Novosađanin Dušan Jovanović, lekar gastroenterohepatolog i onkolog, tokom februara imaće izloženu prvu izložbu starih mapa i grafika Novog Sada i Petrovaradina iz njegove velike kolekcije.
Komentari 3
Sećam se
/
iseci ce i nju u staro gvozdje.
vec su to uradili
F
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar